Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe maak je een goede sollicitatiebrief?

2 plaatsers

Ga naar beneden

Hoe maak je een goede sollicitatiebrief? Empty Hoe maak je een goede sollicitatiebrief?

Bericht  VanillaRose ma 26 nov 2012 - 20:43

Ik heb het al een tijdje niet meer naar m'n zin op mijn werk en wil graag iets anders doen.
Nu heb ik een paar leuke vacatures gezien, die volgens mij aardig aansluiten. Het probleem is alleen, ik werk al meer dan 12 jaar bij mijn huidige werk in een winkel. Wel heb ik een secretariële mbo-opleiding gedaan. Alleen dus totaal geen werkervaring in dat gebied. De functies die ik zoek zijn als administratief medewerker, office-medewerker of klantenservice. Functies waarbij ze vragen naar tig jaar ervaring sla ik daarom maar over. Maar nu heb ik een aantal functies gevonden die me erg leuk lijken en waarbij alleen word gevraagd naar een mbo-opleiding op niveau 4, en dat heb ik wel. Alleen hoe schrijf je een goede brief? Hoe laat je blijken dat je geschikt bent voor de functie? Ik vind het heel erg lastig en laat daarom vaak vacatures schieten omdat ik denk "ze kiezen mij toch niet uit".
Heeft iemand misschien een voorbeeld van een goede motivatie brief? Wel ben ik erg klantvriendelijk, stressbestendig en hou ik van doorwerken. Wel belangrijke eigenschappen voor zo'n functie dacht ik.
Ook maak ik me dan zorgen om mijn cv, die is natuurlijk belachelijk kort. Is dit erg? Heb natuurlijk alleen in de winkel gewerkt.

VanillaRose
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 487
Punten : 622
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maak je een goede sollicitatiebrief? Empty Re: Hoe maak je een goede sollicitatiebrief?

Bericht  Gast ma 26 nov 2012 - 21:59

Wat ik belangrijk vind in een goede sollicitatiebrief:
- Originele opening en sluiting, waarbij je bij de sluiting vooral niet aangeeft dat je 'hoopt' op reactie of 'in afwachting van' (is zo passief en komt onzeker over).
- Adresseer je brief het liefst naar de juiste persoon ipv geachte meneer/mevrouw. Vaak staat diegene al als contactpersoon in de vacature. Zo niet, dan even bellen naar het bedrijf en vragen naar wie je de brief mag adresseren (kun je eventueel ook al andere vragen stellen als je de vacature niet duidelijk genoeg vind).
- Kijk in de vacature naar het soort werknemer ze zoeken. Pas je daar wel echt bij? Zo ja, benadruk dan ook dat je de eigenschappen hebt die ze vragen.
- Vertel waarom je voor deze vacature hebt gekozen. Wat trekt je aan in dit bedrijf? Waarom kunnen ze juist jou gebruiken?
- Als je sollicitatie via de post verzonden wordt, dan iets dikker papier gebruiken. Valt weer iets meer op, maar is toch subtiel.
- Ga vooral niet van die standaard sollicitatiebrieven versturen, waarbij je alleen bedrijfsnaam/functie etc hoeft aan te passen. Zo onpersoonlijk en daarmee kun je je kans om uitgenodigd te worden verspillen.

Zo, dat zijn een paar dingen waar ik nu op kom. Spannend om na 12 jaar ergens anders te gaan werken. Dat je CV hierdoor kort is, geeft niks. Je hebt in ieder geval geen gaten in je CV en hieruit blijkt dat je een betrouwbare medewerker bent die geen banenhopper is. Het enige wat ze wel kunnen vragen is in de trant van: 'Wat heb je gedaan om je kennis van je opleiding op peil te houden?' of 'Is je kennis nog voldoende na die 12 jaar?'. Het ene bedrijf zal hier wel waarde aan hechten, andere bedrijven wat minder. Ik wens je veel solliciteergeluk!

Gast
Gast

Hoe maak je een goede sollicitatiebrief? Empty Re: Hoe maak je een goede sollicitatiebrief?

Bericht  Gast ma 26 nov 2012 - 23:25

Ik heb in het afgelopen jaar mijn sollicitatiebrief meerdere malen aangepast en ben nu op het punt dat ik heb echt heel geslaagd vind.

Wat ik erg belangrijk vind in een brief is echt jezelf zijn. Ik beschrijf altijd wat mijn positieve punten zijn en hoe ik die kan gebruiken binnen de functie.

Daarnaast probeer ik de belangrijkste punten uit de functie omgeschrijving in mijn brief te verwerken.
- Secretariele zaken
- Ervaring met Office

Dan probeer ik dat in een goedlopende zin te krijgen.

De afgelopen 2 jaar heb ik als secretaresse gewerkt bij ...... Ik had in deze functie de verantwoordelijkheid voor/over .... en maakte veel gebruik van MS office. (of iets in die hoek).

Bij Carrieretijger.nl staan heel veel voorbeeld brieven. Nou zou ik die nooit zomaar gebruiken maar ik kreeg er wel inspiratie van en je kunt er ook een logische opbouw uithalen.

Verder ben ik het helemaal eens met Peachy. Je moet echt een pakkende openingszin hebben en nooit starten met.. Ik zag de vacature van .... en werd meteen enthousiast. Dan gooien ze je brief volgens mij direct weg.

Veel succes.

Gast
Gast

Bericht  VanillaRose di 27 nov 2012 - 0:51

Punk'd schreef:Ik heb in het afgelopen jaar mijn sollicitatiebrief meerdere malen aangepast en ben nu op het punt dat ik heb echt heel geslaagd vind.

Wat ik erg belangrijk vind in een brief is echt jezelf zijn. Ik beschrijf altijd wat mijn positieve punten zijn en hoe ik die kan gebruiken binnen de functie.

Daarnaast probeer ik de belangrijkste punten uit de functie omgeschrijving in mijn brief te verwerken.
- Secretariele zaken
- Ervaring met Office

Dan probeer ik dat in een goedlopende zin te krijgen.

De afgelopen 2 jaar heb ik als secretaresse gewerkt bij ...... Ik had in deze functie de verantwoordelijkheid voor/over .... en maakte veel gebruik van MS office. (of iets in die hoek).

Bij Carrieretijger.nl staan heel veel voorbeeld brieven. Nou zou ik die nooit zomaar gebruiken maar ik kreeg er wel inspiratie van en je kunt er ook een logische opbouw uithalen.

Verder ben ik het helemaal eens met Peachy. Je moet echt een pakkende openingszin hebben en nooit starten met.. Ik zag de vacature van .... en werd meteen enthousiast. Dan gooien ze je brief volgens mij direct weg.

Veel succes.

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik weet wel ongeveer dat het zo moet, maar ik bedoel juist wat is dan die pakkende openingszin. Ben echt inspiratieloos en dan denk ik, wat is er dan eigenlijk zo speciaal aan mij? Ben ook bang dat mijn brief zo kort word omdat ik dus inderdaad alleen maar in de winkel heb gewerkt dus geen ervaring kan benoemen in mijn brief. Heb nu echt zo'n standaard opbouw, dat ik kennis heb van office-pakket idd en klantvriendelijk ben. Maar ja , zo zijn er nog honderden die dat hebben denk ik dan. Nou ja, ga nog wel even kijken op carrieretijger.nl. Bedankt in ieder geval.

VanillaRose
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 487
Punten : 622

Bericht  Niekske di 27 nov 2012 - 2:05

Ik ben mijn brieven eigenlijk altijd begonnen met 'naar aanleiding van de vacature op ..... wil ik graag solliciteren naar de functie van....'.

Daarna heb ik een kort stukje over mezelf verteld, opleiding, huidige baan, waarom ik daar weg wilde en waarom ik graag deze baan wil. Vervolgens heb ik een aantal eigenschappen genoemd die goed aansluiten bij de functie en daarna nog een stukje waarom ik juist bij dat bedrijf wilde werken. Ik noemde dan ook dingen die ik op hun website had gezien, daaruit blijkt dat je vooronderzoek gedaan hebt en dat wekt een goede indruk. Ik eindigde de brief met 'Door de bovengenoemde eigenschappen en ervaring, ben ik ervan overtuigd dat deze functie erg goed bij mij zal passen. Voor meer informatie verwijs ik u naar mijn CV. Graag zou ik mijn CV en motivatie toelichten in een persoonlijk gesprek.'

Hier dus geen originele openingen of afsluitingen smile niet onzeker zijn in je brief, gewoon duidelijk benoemen waar je goed in bent en dan zouden zulke dingen niet nodig moeten zijn. Ik heb een aantal brieven verstuurd de afgelopen tijd en ik mocht elke keer op gesprek komen, terwijl ik ook nog steeds bij mijn eerste werkgever werkte en dus niet veel werkervaring had. Zet al je bijbaantjes ook op je CV en misschien heb je ooit bij een vereniging iets gedaan, organiseren van dingen of bestuur ofzo? Allemaal erbij zetten. Veel succes ermee!

Niekske
Niekske
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2053
Punten : 2605

Bericht  Gast di 27 nov 2012 - 3:27

Ik denk dat het ook wel ligt aan de functie waarop je solliciteerd/t?. In de marketing/communicatie/reclame zoeken ze denken ander soort brieven dan bij een ict bedrijf.

Maar ik vond een pakkende openingszin ook echt moeilijk maar ik heb er eindelijk een haha.. Ik deel hem alleen niet Wink.. dan is hij zo niet meer orgineel :P

Gast
Gast

Bericht  Niekske di 27 nov 2012 - 3:37

Punk'd schreef:Ik denk dat het ook wel ligt aan de functie waarop je solliciteerd/t?. In de marketing/communicatie/reclame zoeken ze denken ander soort brieven dan bij een ict bedrijf.

Maar ik vond een pakkende openingszin ook echt moeilijk maar ik heb er eindelijk een haha.. Ik deel hem alleen niet Wink.. dan is hij zo niet meer orgineel :P

Dat zou goed kunnen. Ik heb er wel over nagedacht, maar ik kreeg niks verzonnen waar ik zelf geen braakneigingen van kreeg, dus ik ben maar van het plan afgeweken :P
Niekske
Niekske
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2053
Punten : 2605

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: