Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

risico's van s'nachts en in het weekend bevallen..

+10
studiebol
Sterrin_
SarahKey
Happydobby
Twellie
Printje
Supertalentje
Susan
Linda
Purpleflower
14 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

risico's van s'nachts en in het weekend bevallen.. Empty risico's van s'nachts en in het weekend bevallen..

Bericht  Purpleflower do 22 nov 2012 - 10:52

Net een heftig uitzending gezien bij de EO de vijfde dag.

Www.devijfdedag.nl

Ging over dat er nog zeker 30 a 40 babys per jaar overlijden, omdat er in maar 11 ziekenhuizen 24 uur een gynaecoloog en operatieteam aanwezig is.

Alle andere ziekenhuizen beval je met een arts assistent aan je bed. En indien nodig, is er in een aantal ziekenhuizen binnen 15 min een gynaecoloog en operatie team, overig ziekenhuizen binnen 30 min,!
Purpleflower
Purpleflower
Prater
Prater

Aantal berichten : 744
Punten : 912
Registratiedatum : 29-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

risico's van s'nachts en in het weekend bevallen.. Empty Re: risico's van s'nachts en in het weekend bevallen..

Bericht  Linda do 22 nov 2012 - 10:58

Ik heb het nog niet gezien.
Maar er worden per jaar ruim 180.000 kinderen geboren in Nederland. Dus het percentage ligt wel erg laag. Ik weet niet hoe dat in andere Europese landen is.
Hoewel het uiteraard verschrikkelijk is als zo iets je overkomt....

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

risico's van s'nachts en in het weekend bevallen.. Empty Re: risico's van s'nachts en in het weekend bevallen..

Bericht  Susan do 22 nov 2012 - 11:07

Linda schreef:Ik heb het nog niet gezien.
Maar er worden per jaar ruim 180.000 kinderen geboren in Nederland. Dus het percentage ligt wel erg laag. Ik weet niet hoe dat in andere Europese landen is.

Volgens mij wordt er niet gezegd dat er 30 tot 40 baby's per jaar overlijden bij de bevalling, maar dat er 30 tot 40 baby's per jaar overlijden doordat er geen gynaecoloog aanwezig is. Het totale aantal baby's dat bij de bevalling overlijdt zal wel hoger liggen, want er zijn natuurlijk ook andere oorzaken. Ik vind het wel schokkend, omdat het dus iets is wat voorkomen kan worden.

Ik ken dat verhaal overigens al langer.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Purpleflower do 22 nov 2012 - 11:07

Je moet er toch niet aan denken dat je snachts acute hulp nodig heb,, kan het 30 minuten duren voor er een gynaecoloog is..
Purpleflower
Purpleflower
Prater
Prater

Bericht  Linda do 22 nov 2012 - 11:13

Susan schreef:
Linda schreef:Ik heb het nog niet gezien.

Volgens mij wordt er niet gezegd dat er 30 tot 40 baby's per jaar overlijden bij de bevalling, maar dat er 30 tot 40 baby's per jaar overlijden doordat er geen gynaecoloog aanwezig is. Het totale aantal baby's dat bij de bevalling overlijdt zal wel hoger liggen, want er zijn natuurlijk ook andere oorzaken. Ik vind het wel schokkend, omdat het dus iets is wat voorkomen kan worden.

Ik ken dat verhaal overigens al langer.

Ja, het lijkt mij ook dat het totale aantal sterfgevallen hoger ligt.

Maar nogmaals, ik heb de uitzending niet gezien. Ik vraag me wel af hoe ze aan die cijfers komen. Hoe weet je zeker dat het voorkomen had kunnen worden als er wel een arts aanwezig was geweest? En dat zou dan ook betekenen dat een thuisbevalling risicovoller is, wat volgens mij ook niet zo blijkt te zijn.

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 22 nov 2012 - 11:16

Nederland heeft een relatief hoog sterftecijfer onder baby's, er is wel degelijk een verband met het hoge aantal thuisbevallingen in Nederland.

Gast
Gast

Bericht  Linda do 22 nov 2012 - 11:22

_Leaf_ schreef:Nederland heeft een relatief hoog sterftecijfer onder baby's, er is wel degelijk een verband met het hoge aantal thuisbevallingen in Nederland.

Er zijn ook onderzoeken die zeggen dat het hoge sterftecijfer niets met thuisbevallingen te maken heeft.

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  Supertalentje do 22 nov 2012 - 11:23

Dit heb ik ook gehoord en gecheckt in ons ziekenhuis. Thankgod, want ik beviel op 31 december, zaterdagavond om 22.30 uur risico's van s'nachts en in het weekend bevallen.. 394967 Wij hebben dus 24 uur per dag, 7 dagen per week een gynaecoloog en verloskundige in het zkh.

Gek gedacht hoor, maar een thuisbevalling is toch altijd risicovoller dan een zkhbevalling? Je hebt wrs een verloskundige in je slaapkamer, maar geen gynaecoloog of operatiekamer in je logeerkamer. Die had ik wel in het zkh en dat was ook de reden dat ik absoluut niet thuis 'mocht' bevallen van mijn man.

Laatst aangepast door Supertalentje op do 22 nov 2012 - 12:15; in totaal 1 keer bewerkt

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Bericht  Printje do 22 nov 2012 - 11:25

_Leaf_ schreef:Nederland heeft een relatief hoog sterftecijfer onder baby's, er is wel degelijk een verband met het hoge aantal thuisbevallingen in Nederland.

Daarom wil mijn man, en ik ook, persé een bevalling in het ziekenhuis, daar is veel meer aanwezig mocht het nodig zijn.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Linda do 22 nov 2012 - 11:26

Ja, er is inderdaad veel meer aanwezig. Maar dat betekent ook dat er veel meer fout kan gaan.

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  Printje do 22 nov 2012 - 11:28

Linda schreef:Ja, er is inderdaad veel meer aanwezig. Maar dat betekent ook dat er veel meer fout kan gaan.

Hoezo dan? Ik vind juist dat er alles is mocht het onverhoopt nodig zijn. Een thuisbevalling had r misschien niet eens overleeft.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Linda do 22 nov 2012 - 11:31

Printje schreef:
Linda schreef:Ja, er is inderdaad veel meer aanwezig. Maar dat betekent ook dat er veel meer fout kan gaan.

Hoezo dan? Ik vind juist dat er alles is mocht het onverhoopt nodig zijn. Een thuisbevalling had r misschien niet eens overleeft.

Ik reageer met telefoon, daarom korte reacties.
Daar zijn ook onderzoeken naar gedaan. Dit is een voorbeeld, http://mobiel.nu.nl/algemeen/2524459/ziekenhuisbevalling-gevaarlijker-moeder.html
Opzich is het best logisch dat iedere medische ingreep risico's met zich meebrengt.

Is jouw bevalling zo slecht gegaan?

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  Linda do 22 nov 2012 - 11:36

Nog wat.
http://medischcontact.artsennet.nl/Nieuws-26/archief-6/Tijdschriftartikel/86830/Hoge-babysterfte-niet-door-thuisbevalling.htm

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 22 nov 2012 - 11:38

Ik heb 1 jaar verloskunde gestudeerd en er werd dat jaar nogal op gehamerd dat het sterftecijfer hier idd hoger ligt door de thuisbevallingen, dus dat je bij het minste of geringste moet doorverwijzen naar her ziekenhuis of tijdens de bevalling naar het ziekenhuis moet gaan.

Voor mij ook nooit een thuisbevalling. Teveel horrorverhalen gehoord....

Gast
Gast

Bericht  Twellie do 22 nov 2012 - 11:41

Bij mij duurde het ook een half uur voordat ik een spoedkeizersnede kreeg.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Bericht  Purpleflower do 22 nov 2012 - 11:42

Het gaat mij er ook een beetje om dat veel in het ziekenhuis willen bevallen omdat daar alles bij de hand is..
Ja dat klopt...
Maar dan moet je buiten " kantoor " uren wel even max 30 minuten wachten op de gynaecoloog die de spullen ook kan gebruiken.
Purpleflower
Purpleflower
Prater
Prater

Bericht  Happydobby do 22 nov 2012 - 13:54

Twellie schreef:Bij mij duurde het ook een half uur voordat ik een spoedkeizersnede kreeg.

Bij mij 1 uur, terwijl mijn bevalling begeleid werd door een gyn, en het was nog nacht.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320

Bericht  Gast do 22 nov 2012 - 19:40

Happydobby schreef:
Twellie schreef:Bij mij duurde het ook een half uur voordat ik een spoedkeizersnede kreeg.

Bij mij 1 uur, terwijl mijn bevalling begeleid werd door een gyn, en het was nog nacht.

Bij mij duurde dat ook ruim een uur, omdat het 's avonds was en het operatieteam nog bezig was met een blindedarm operatie. Godzijdank was het niet accuut, want dan had ik echt een probleem gehad. Nu was het 'ergste' dat ik ruim een uur persweeen moest wegzuchten...

Gast
Gast

Bericht  SarahKey do 22 nov 2012 - 19:48

Supertalentje schreef:Dit heb ik ook gehoord en gecheckt in ons ziekenhuis. Thankgod, want ik beviel op 31 december, zaterdagavond om 22.30 uur risico's van s'nachts en in het weekend bevallen.. 394967 Wij hebben dus 24 uur per dag, 7 dagen per week een gynaecoloog en verloskundige in het zkh.

Gek gedacht hoor, maar een thuisbevalling is toch altijd risicovoller dan een zkhbevalling? Je hebt wrs een verloskundige in je slaapkamer, maar geen gynaecoloog of operatiekamer in je logeerkamer. Die had ik wel in het zkh en dat was ook de reden dat ik absoluut niet thuis 'mocht' bevallen van mijn man.

Leuke datum ook haha. Mijn man is van 30 december en zijn moeder moest toen een week in het ziekenhuis blijven, wat vond ze dat toch eenzaam.

Maar hier heb ik dat van te voren ook gevraagd en ook in het ziekenhuis waar ik ben bevallen is er altijd een verloskundige en gyn aanwezig. Ik ben 's nachts bevallen en ik hoefde niet op een gyn te wachten, ze stond zo naast mijn bed.

En wij vonden het ook veiliger in het ziekenhuis dan thuis bevallen. Ik zag mezelf al door sneeuwbuien heenrijden naar het ziekenhuis en dat ik dan ergens op de snelweg zou bevallen omdat er geen doorkomen aan was. risico's van s'nachts en in het weekend bevallen.. 394967
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Bericht  Sterrin_ do 22 nov 2012 - 19:49

Jetje schreef:
Happydobby schreef:

Bij mij duurde dat ook ruim een uur, omdat het 's avonds was en het operatieteam nog bezig was met een blindedarm operatie. Godzijdank was het niet accuut, want dan had ik echt een probleem gehad. Nu was het 'ergste' dat ik ruim een uur persweeen moest wegzuchten...

Dan had de oudste van de tweeling hier niet meer geleefd...hier duurde het welgeteld van het doorprikken van de vliezen tot de 1e baby eruit dmv een spoedkeizersnee 17 minuten.
Ik ben nogsteeds zooo blij dat de gyn besloten heeft om me niet het weekend in te leiden. Hij vond day een te groot risico omdat ze allebei in stuit lagen en kans op ingrijpen groot was.
Die maandagmorgen met het inleiden zijn we al om 6.30 begonnen, maar de vliezen doorprikken wilde de assistent pas om 8.30 doen. "als iedereen in huis is" zei ze nog.

Ik moet er gewoon niet aan denken hoe het anders was afgelopen!

Dus ja, ik kende deze cijfers ook al, maar ik vind het ook schokkend!

Sterrin_
Prater
Prater

Aantal berichten : 841
Punten : 863
Registratiedatum : 27-10-12

Bericht  studiebol do 22 nov 2012 - 20:15

Ik heb hier van te voren nooit over nagedacht, maar toen ik eenmaal lag te bevallen was iedereen wel in het ziekenhuis, en het is toch weer spontaan begonnen dus ik denk dat die mensen altijd in het ziekenhuis zijn waar ik ben bevallen.
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425

Bericht  _Lana_ do 22 nov 2012 - 20:24

Jeetje dit is echt lang. Dan weet ik niet hoe het met mijn zoontje was afgelopen.

Hier in het ziekenhuis hebben ze het beleid, dat een spoedkeizersnede binnen een kwartier moet gebeuren.
De gynaecoloog was al bij mijn bevalling en de anesthesist kwam hijgend de operatiekamer inrennen, die kwam van huis.
Toch was mijn zoontje er binnen een kwartier uit, gelukkig!

Het is niet voor niets een spoedkeizersnede natuurlijk.
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11

Bericht  Happydobby vr 23 nov 2012 - 2:36

Jetje schreef:
Happydobby schreef:

Daarom noemen ze het een secundaire keizersnee en geen spoed, wat mij later wel verbaasde dat ze me direct klaarmaakte en toen hebben ze tot de geboorte geen hartslag meer gevolgd, het ctg ging eraf en daar lag ik. :O

Happydobby
Ratel
Ratel

Bericht  Printje vr 23 nov 2012 - 5:16

Ik had eigenlijk een superbevalling maar toen op het allerlaatste de vliezen werden gebroken bleek dat hij in het vruchtwater gepoept had en kelderde zijn hartslag opeens flink. Ze wilden toen een keizersnee doen maar ik wilde dat absoluut niet, manlief was al doodziek, en toen mocht ik het heel even proberen en was hij er binnen 5 minuten persen. Maar was ik thuis geweest was het allemaal wel lastiger zeiden ze, al heeft hij gelukkig geen zuurstof oid hoeven te krijgen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Happydobby vr 23 nov 2012 - 6:42

Printje schreef:Ik had eigenlijk een superbevalling maar toen op het allerlaatste de vliezen werden gebroken bleek dat hij in het vruchtwater gepoept had en kelderde zijn hartslag opeens flink. Ze wilden toen een keizersnee doen maar ik wilde dat absoluut niet, manlief was al doodziek, en toen mocht ik het heel even proberen en was hij er binnen 5 minuten persen. Maar was ik thuis geweest was het allemaal wel lastiger zeiden ze, al heeft hij gelukkig geen zuurstof oid hoeven te krijgen.

Ik denk dat het wel meevalt, als jij 10 cm hebt en ze breken je vliezen en je kindje heeft in het water gepoept hoef je echt nog niet naar het zkh. Een vriendin van me had dat paar maanden terug. Ze mocht gewoon gaan persen en kindje is thuis geboren.

Happydobby
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: