Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Daglicht lamp

5 plaatsers

Ga naar beneden

Daglicht lamp Empty Daglicht lamp

Bericht  Gast wo 21 nov 2012 - 9:15

Elk najaar voel ik me dippig. Het zou nest kunnen komen doordat ik 4 dagen in het donker op sta en in het donker thuis kom en de andere dagen te weinig buiten ben.

Misschien dat een daglicht lamp helpt? Heeft iemand hier ervaring mee? Kun je daar ook in de avond voor gaan zitten of wordt je dan juist weer heel wakker?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Daglicht lamp Empty Re: Daglicht lamp

Bericht  LaBird wo 21 nov 2012 - 9:19

Hier even een meelezer voor dit topic. Heb 2 jr geleden afspraak gemaakt dat, wanneer mn winterdip weer zo erg zou zijn, ik via de huisarts doorverwezen zou worden. Gelukkig is het zover nog niet gekomen, maar misschien is zelf iets aanschaffen is toch wel iets wat ik ga doen. Dus ik hou je topic even in de gaten
LaBird
LaBird
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 258
Punten : 301
Registratiedatum : 04-09-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Daglicht lamp Empty Re: Daglicht lamp

Bericht  Green_Pepper wo 21 nov 2012 - 9:26

Ik heb een daglicht-lamp in de berging liggen, klaar om in mijn lamp te draaien, maar het komt er gewoon niet van. Het is goed dat er nu een topic over is, misschien doe ik het dan binnenkort.
Ik heb de lamp van mijn ouders gekregen omdat ik een heel laag gehalte vitamine D heb en misschien zou dit helpen. Ik ben alleen bijna nooit thuis, dus echt helpen kan het toch niet.

Sorry, met deze reactie kun je natuurlijk helemaal niks.
Green_Pepper
Green_Pepper
Prater
Prater

Aantal berichten : 776
Punten : 775
Registratiedatum : 13-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Daglicht lamp Empty Re: Daglicht lamp

Bericht  Gast wo 21 nov 2012 - 9:28

Geeft niks. Allerlei ervaringen of meningen zijn welkom! Ik hoop dat het voor jou helpt! Kom jij aan een d tekort doordat je (voor)ouders uit een ander land komen waar de zon veel schijnt? (of hoe zeg je dat..)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Daglicht lamp Empty Re: Daglicht lamp

Bericht  Happinaz wo 21 nov 2012 - 11:21

Ik heb een serieuze winterdip, al een paar jaar, en heb hiervoor al een paar keer de huisarts bezocht.
Ik krijg helaas geen doorverwijzing voor de lichttherapie in het ziekenhuis omdat het daarvoor niet ernstig genoeg is. Dan zou je het al moeten hebben over antidepressiva.

Een daglichtlamp schijnt heel erg goed te werken, alleen ben ik ook opnieuw weer dit jaar te laat met aanschaffen. 'Men' zegt dat je hiermee moet beginnen wanneer de donkere dagen invallen, en deze zijn natuurlijk al een tijdje aan de gang. Al geloof ik best in het beter laat dan nooit aspect.

Ik heb bij verschillende mensen geïnformeerd en het schijnt dat je de daglichtlamp gedurende een aangesloten week s' ochtends bij het opstaan moet gebruiken voor ongeveer een half uur. Voor mij betekent dit dat ik om 05.45 uur zou moeten opstaan en dit trek ik gewoon niet. Daarom heb ik de lamp (nog) niet aangeschaft.

Ik probeer mijn dip zoveel mogelijk onder controle te houden door in mijn lunchpauzes mezelf te verplichten naar buiten te gaan, ondanks wind en regen, gezond te eten, en bij thuiskomst niet gelijk onder een dekentje voor de tv of in bed te duiken maar een beetje bezig te blijven. Sporten, helpt ook enigzins.
Het is elk jaar vanaf de 1e 'donkere' dag weer uitkijken naar het voorjaar. Ik probeer er tegen te vechten maar het ' overkomt' me echt steeds weer. Heel frustrerend.
Happinaz
Happinaz
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1776
Punten : 1892
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Daglicht lamp Empty Re: Daglicht lamp

Bericht  Silver wo 21 nov 2012 - 11:28

Ik heb ook zodra het langer donker blijft meer risico op een winterdepressie.
Ik heb via een groene kruis winkel zo'n lamp gehuurd voor 4wkn. Deze lamp gaf mij niet datgene wat ik echt miste. Maar een vriendin van mij heeft er wel erg veel baat bij. Daarnaast heeft ze ook de wake-up wekker. Wordt je wakker van soort van licht en vogeltjes ofzo...
Silver
Silver
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4646
Punten : 4902
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Daglicht lamp Empty Re: Daglicht lamp

Bericht  Happinaz wo 21 nov 2012 - 11:30

De wake -up light heb ik ook, dat helpt heeeeel erg om wakker te worden!
Happinaz
Happinaz
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1776
Punten : 1892
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Daglicht lamp Empty Re: Daglicht lamp

Bericht  Curious wo 21 nov 2012 - 11:52

Ik heb een paar keer daglicht therapielamp gebruikt, maar heb er zelf weinig baat bij. Mijn vader daar in tegen heeft er heel veel profijt van al zo'n paar jaar op een rij. Voor hem helpt het het beste als hij echt al begin oktober ermee begint en dan elke vier weken, 1 week sochtends opstaat met de lamp. Hij zet de lamp op het aanrecht en smeert daarbij zn brood, drinkt een kop koffie etc. Een minuut of 15 is bij de lamp die hij heeft genoeg (dat is overigens afhankelijk van de afstand tussen je ogen en de lamp en de sterkte van de lamp).

Overigens zou ik er eerst eentje huren bij een thuiszorgwinkel en kijken of je er baat bij hebt. Een goede daglichtlamp kost je al gauw 200 euro, zonde als je er niets aan hebt.
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Daglicht lamp Empty Re: Daglicht lamp

Bericht  Gast wo 21 nov 2012 - 22:40

Ik heb er pas een gekocht, een paar avonden gebruikt en nu staat hij stil. Mijn winterdepressie begint meestal in januari dus dan haal ik hem weer tevoorschijn.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Daglicht lamp Empty Re: Daglicht lamp

Bericht  LaBird wo 21 nov 2012 - 23:16

Balloon schreef:Ik heb er pas een gekocht, een paar avonden gebruikt en nu staat hij stil. Mijn winterdepressie begint meestal in januari dus dan haal ik hem weer tevoorschijn.
Maar moet je het niet echt voor zijn? Ik bedoel, dat je vanaf de eerste donkere dag echt begint een soort ritme er in te bouwen?
LaBird
LaBird
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 258
Punten : 301
Registratiedatum : 04-09-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Daglicht lamp Empty Re: Daglicht lamp

Bericht  Gast do 22 nov 2012 - 1:35

Ik heb geen moeite om wakker te worden. Ik heb een tijdje bij iemand gewoond die zo'n wake up lamp heeft. Zodra hij een beetje aan is...ben ik al wakker. Haar lamp begon om 4:50 al met schijnen en op zijn sterkst om 5:30. Was zij nog duf en ik dus klaar wakker terwijl ik pas om 6:30 op hoefde ;-)

Ik ben wel in de ochtend een tijd brak en in de avond gewoon na het werk dood op. Terwijl ik dit in de zomer niet zo erg heb.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Daglicht lamp Empty Re: Daglicht lamp

Bericht  Green_Pepper do 22 nov 2012 - 1:40

Jip83 schreef:Geeft niks. Allerlei ervaringen of meningen zijn welkom! Ik hoop dat het voor jou helpt! Kom jij aan een d tekort doordat je (voor)ouders uit een ander land komen waar de zon veel schijnt? (of hoe zeg je dat..)

Ik kom uit Friesland en mijn ouders zijn dan ook echt hollanders/friezen, dus nee dat is het niet. Hoe het komt weet niemand, maar het kwam aan het licht (slechte woordgrap Daglicht lamp 827601) tijdens onderzoeken naar reuma/fibromyalgie. Het enige wat tot nu toe gebleken is, is dat extra vitamine D supplementen niet helpen om het omhoog te krikken. De reumatoloog heeft ook gezegd dat ik wel een tekort heb aan vitamine D, maar weer niet een dusdanig tekort dat er stricte maatregelen moeten worden getroffen.
Green_Pepper
Green_Pepper
Prater
Prater

Aantal berichten : 776
Punten : 775
Registratiedatum : 13-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Daglicht lamp Empty Re: Daglicht lamp

Bericht  Gast do 22 nov 2012 - 1:42

Green_Pepper schreef:
Jip83 schreef:Geeft niks. Allerlei ervaringen of meningen zijn welkom! Ik hoop dat het voor jou helpt! Kom jij aan een d tekort doordat je (voor)ouders uit een ander land komen waar de zon veel schijnt? (of hoe zeg je dat..)

Ik kom uit Friesland en mijn ouders zijn dan ook echt hollanders/friezen, dus nee dat is het niet. Hoe het komt weet niemand, maar het kwam aan het licht (slechte woordgrap Daglicht lamp 827601) tijdens onderzoeken naar reuma/fibromyalgie. Het enige wat tot nu toe gebleken is, is dat extra vitamine D supplementen niet helpen om het omhoog te krikken. De reumatoloog heeft ook gezegd dat ik wel een tekort heb aan vitamine D, maar weer niet een dusdanig tekort dat er stricte maatregelen moeten worden getroffen.

Aha! Ik weet sinds kort dat ik fybromyalgie heb. Ik heb ook een vitamine B12 tekort. Vitamine D heb ik nog nooit laten checken. Bij autochtone blanke Nederlanders denk je daar ook niet snel aan dat die een tekort kunnen hebben.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Daglicht lamp Empty Re: Daglicht lamp

Bericht  Green_Pepper do 22 nov 2012 - 1:46

Jip83 schreef:
Green_Pepper schreef:
Jip83 schreef:Geeft niks. Allerlei ervaringen of meningen zijn welkom! Ik hoop dat het voor jou helpt! Kom jij aan een d tekort doordat je (voor)ouders uit een ander land komen waar de zon veel schijnt? (of hoe zeg je dat..)

Ik kom uit Friesland en mijn ouders zijn dan ook echt hollanders/friezen, dus nee dat is het niet. Hoe het komt weet niemand, maar het kwam aan het licht (slechte woordgrap Daglicht lamp 827601) tijdens onderzoeken naar reuma/fibromyalgie. Het enige wat tot nu toe gebleken is, is dat extra vitamine D supplementen niet helpen om het omhoog te krikken. De reumatoloog heeft ook gezegd dat ik wel een tekort heb aan vitamine D, maar weer niet een dusdanig tekort dat er stricte maatregelen moeten worden getroffen.

Aha! Ik weet sinds kort dat ik fybromyalgie heb. Ik heb ook een vitamine B12 tekort. Vitamine D heb ik nog nooit laten checken. Bij autochtone blanke Nederlanders denk je daar ook niet snel aan dat die een tekort kunnen hebben.

Klote is dat he, dat fibromyalgie Sad Ik heb de diagnose in februari gekregen, dus ook nog niet heel lang. Bij werd het als 'standaard' gecheckt tijdens een van de vele bloedonderzoeken, maar bij jou dus niet? Gek zeg.
En nee, je verwacht het zeker niet. De tabletten die je ervoor kunt krijgen zijn ook voornamelijk voor ouderen die niet meer buiten komen en dus ook geen zonlicht meer zien.
Green_Pepper
Green_Pepper
Prater
Prater

Aantal berichten : 776
Punten : 775
Registratiedatum : 13-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Daglicht lamp Empty Re: Daglicht lamp

Bericht  Gast do 22 nov 2012 - 1:52

Ik heb al vele jaren klachten. Ik ben zelf f.ysio. En ik zag het nut er niet van in van het geven van een naam aan de oorzaak. Toen ik voor de tigste keer een tijd terug bij de huisarts was, heeft hij me ingestuurd naar de reumatoloog. Erg lang over gedaan om een afspraak te maken. Nu heeft het beestje een naam. Maar ik kan er nog niks anders mee dan ervoor. Goed luisteren naar mijn lichaam en methodes zoeken om me beter te voelen.

In de zomer gaat het altijd veel beter dan in de wintermaanden. In de zomer heb ik nauwelijks klachten (wel snel moe en zere spieren) en kan ik gewoon mijn sport doen. In de wintermaanden kost me dat altijd zeeer veel moeite wegens de bijkomende pijnlijke spieren, verergde moeheid, hoofdpijn, lamlendig voelen.



PS tijdens mijn backpack reis door A.zië had ik dus nauwelijks klachten... Warmte en zon..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Daglicht lamp Empty Re: Daglicht lamp

Bericht  Green_Pepper do 22 nov 2012 - 1:58

Wat voor sport doe je? En ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je als fysiotherapeut vindt van deze diagnose?

Ik had de klachten ook al jaren. Op het laatst was ik het zo zat dat ik er wel een naam aan wilde geven, vooral omdat ik het dan beter zou kunnen uitleggen naar anderen toe. Nu het een naam heeft, vind ik het ook wel weer heel lastig, want nu is het zo definitief.

Maar goed, weer iets meer on topic: volgende week zal ik mijn daglichtlamp opzoeken en hem gaan gebruiken!
Green_Pepper
Green_Pepper
Prater
Prater

Aantal berichten : 776
Punten : 775
Registratiedatum : 13-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Daglicht lamp Empty Re: Daglicht lamp

Bericht  Gast do 22 nov 2012 - 1:59

Je hebt een PM!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Daglicht lamp Empty Re: Daglicht lamp

Bericht  Happinaz do 22 nov 2012 - 2:15

LaBird schreef:
Balloon schreef:Ik heb er pas een gekocht, een paar avonden gebruikt en nu staat hij stil. Mijn winterdepressie begint meestal in januari dus dan haal ik hem weer tevoorschijn.
Maar moet je het niet echt voor zijn? Ik bedoel, dat je vanaf de eerste donkere dag echt begint een soort ritme er in te bouwen?

Klopt! Dat is het uitgangspunt want daarmee bouw je op een natuurlijke manier je vitamine D op.

Het heeft ook echt niets met buitenlandse ouders te maken....
Happinaz
Happinaz
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1776
Punten : 1892
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Daglicht lamp Empty Re: Daglicht lamp

Bericht  Green_Pepper do 22 nov 2012 - 2:20

Jip83 schreef:Je hebt een PM!

Jij nu ook, denk ik. Nog nooit eerder gedaan, dus ik hoop dat het goed gegaan is Wink
Green_Pepper
Green_Pepper
Prater
Prater

Aantal berichten : 776
Punten : 775
Registratiedatum : 13-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Daglicht lamp Empty Re: Daglicht lamp

Bericht  Gast do 22 nov 2012 - 6:32

Green_Pepper schreef:
Jip83 schreef:Je hebt een PM!

Jij nu ook, denk ik. Nog nooit eerder gedaan, dus ik hoop dat het goed gegaan is Wink

Jep ontvangen!

Het zou dus geen zin hebben om nu bijv vitamine D te gaan slikken?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Daglicht lamp Empty Re: Daglicht lamp

Bericht  Green_Pepper do 22 nov 2012 - 7:12

Jip83 schreef:
Green_Pepper schreef:
Jip83 schreef:Je hebt een PM!

Jij nu ook, denk ik. Nog nooit eerder gedaan, dus ik hoop dat het goed gegaan is Wink

Jep ontvangen!

Het zou dus geen zin hebben om nu bijv vitamine D te gaan slikken?

Bij mij hielp het niets, maar jij kunt het natuurlijk altijd proberen!
Green_Pepper
Green_Pepper
Prater
Prater

Aantal berichten : 776
Punten : 775
Registratiedatum : 13-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Daglicht lamp Empty Re: Daglicht lamp

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum