Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Boerenkool voor baby?

+2
iloverose
Sanne
6 plaatsers

Ga naar beneden

Boerenkool voor baby? Empty Boerenkool voor baby?

Bericht  Sanne vr 16 nov 2012 - 5:18

Even een vraagje. Wij gaan zo boerenkool eten. In het voedselintroductieschema op borstvoeding.com zie ik dat boerenkool pas gegeven mag worden aan kinderen vanaf 1,5 jaar. Nou ben ik niet heel strikt in dit schema, maar ik houd het wel een beetje aan als richtlijn. Nu vraag ik me af waarom boerenkool pas vanaf 1,5 jaar zou mogen, is het te zwaar voor het maagje? Weet iemand dat?

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Boerenkool voor baby? Empty Re: Boerenkool voor baby?

Bericht  Happydobby vr 16 nov 2012 - 5:21

Ik heb dat schema niet helemaal gevolgd, vanaf 1 jaar zouden ze alles mogen dus wij geven nu ook mais en boerenkool heeft hij pas voor het eerst gehad, net als prei en uien. Boerenkoolstampot was trouwens geen succes Cry

Mais verwerkt M trouwens niet, het komt er in het geheel weer uit.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Boerenkool voor baby? Empty Re: Boerenkool voor baby?

Bericht  Linda vr 16 nov 2012 - 5:23

Ja de vertering van boerenkool is best zwaar.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Boerenkool voor baby? Empty Re: Boerenkool voor baby?

Bericht  Gast vr 16 nov 2012 - 5:40

Mijn zoontje kreeg vanaf 11 maanden boerenkool, maar dan wel veel aardappel en weinig boerenkool. Hij heeft er geen last van gehad, terwijl hij best gevoelig is voor bepaalde producten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Boerenkool voor baby? Empty Re: Boerenkool voor baby?

Bericht  Sanne vr 16 nov 2012 - 6:04

Voor de zekerheid toch maar boontjes voor dochter gemaakt, boerenkool komt dan later wel. Ik kan lekker koken voor onszelf, maar ik vind het af en toe best lastig wat ik voor dochter moet maken om niet al teveel in herhaling te vallen.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Boerenkool voor baby? Empty Re: Boerenkool voor baby?

Bericht  Linda vr 16 nov 2012 - 8:06

Waar val je dan mee in herhaling? Opzich mag een baby van die leeftijd al behoorlijk wat soorten groente.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Boerenkool voor baby? Empty Re: Boerenkool voor baby?

Bericht  Sanne vr 16 nov 2012 - 8:39

Linda, een hoop groenten van de lijst ken ken ik niet eens of zijn hier niet te krijgen. Er zijn hier geen speciale winkeltjes waar je bijzondere groenten kunt kopen. Verder weet ik bij sommige groenten niet zo goed hoe ik het moet geven, bijvoorbeeld spinazie of andijvie. Hoe ik dat via Rapley moet geven, weet ik sowieso al niet en ook gestampt met aardappel blijft het erg slierterig en dan eet niet zo makkelijk, H. wilde het niet hebben. Zo blijf ik steeds hangen bij spruitjes, boontjes, wortels, bloemkool en broccoli, soms in een stamppot met aardappel. En dat wordt wel een beetje saai.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Boerenkool voor baby? Empty Re: Boerenkool voor baby?

Bericht  Aimee vr 16 nov 2012 - 8:50

Hier is verse spinazie met tagiatella een grote hit (spinazie in stukken snijden)

Halve champignons stomen of bakken vind hij ook heerlijk.


Laatst aangepast door Aimee op vr 16 nov 2012 - 10:19; in totaal 1 keer bewerkt
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Boerenkool voor baby? Empty Re: Boerenkool voor baby?

Bericht  iloverose vr 16 nov 2012 - 8:52

A krijgt nu sind een paar weken boerekool maar dan wel meer aardapels dan boerenkool ,ze vindt het heerlijk tot nu toe heeft ze der nog geen last van gehad
iloverose
iloverose
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 467
Punten : 470
Registratiedatum : 10-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Boerenkool voor baby? Empty Re: Boerenkool voor baby?

Bericht  Linda vr 16 nov 2012 - 9:20

Spinazie met champignons roerbakken.
Aubergine grillen onder de grillplaat (dochter vond het lekker, wij houden niet van aubergine).
Bleekselderij stomen.
Courgette was hier altijd een succes, makkelijk rapley materiaal.
Bataat vond ze ook lekker. (De meeste grote AH's verkopen dat ook).
Pompoen is ook een goede groente om mee te beginnen, nu volop verkrijgbaar, lekker zoet.
Stukjes bietjes (lekkere bekkies krijg je daar van! En als je voorgekookte neemt dan is het ook een makkelijke groente voor erbij).
Doperwtjes zijn goed voor het oefenen van de pincetgreep (dochter had daar geen geduld voor).
Paprika stomen of bakken tot het zacht genoeg is.
Witlof stomen/koken.
Asperge is ook een goede beginnersgroente (maar dat is nu de tijd niet).
Avocado heeft dochter hier ook altijd heel lekker gevonden.

Stamppotjes vond dochter in het begin ook niet lekker. Maar een prakkie kan ook goed à la rapley, gewoon lekker kliederen en handje in de mond.

Ik hoop dat ik je wat extra tips heb kunnen geven! Op deze leeftijd is zoveel mogelijk variëren juist zo leuk. En ze leren zo ontzettend veel smaken kennen.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Boerenkool voor baby? Empty Re: Boerenkool voor baby?

Bericht  Fearie vr 16 nov 2012 - 9:29

D krijgt alle soorten stampotten sinds hij 1 is, ook met spekkies enzo. Dat gaat er goed in :-)

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Boerenkool voor baby? Empty Re: Boerenkool voor baby?

Bericht  Sanne vr 16 nov 2012 - 9:57

Dat is wel een hele lijst, Linda. Daar heb ik wel wat aan. Mag je al wel bakken bij de leeftijd van mijn dochter? Ik heb al wel eens rijst en pasta geprobeerd, maar dat was nog geen succes.

Wat is bataat? En hoe maak je dat klaar? En hoe maak je pompoen klaar? Wij eten dat nooit. Dus weet dan ook niet zo goed wat ik met het restant moet doen. Heb ooit een keer pompoen gebruikt in een recept, maar dat was vreselijk mislukt, dus weet niet zo goed wat ik ermee moet.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Boerenkool voor baby? Empty Re: Boerenkool voor baby?

Bericht  Aimee vr 16 nov 2012 - 10:02

In de vriezer van de AH ligt voorgesneden pompoen. Je hoeft het maar heel kort te koken, anders word het snot.
Je mag groente bakken, als je maar geen zout enzo gebruikt.
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Boerenkool voor baby? Empty Re: Boerenkool voor baby?

Bericht  Linda vr 16 nov 2012 - 10:08

Ja hoor, bakken in een beetje olijfolie kan al goed.

Bataat is zoete aardappel (beetje roodachtige schil). Het simpelste is om het gewoon net als een aardappel te koken. Het smaakt zoet, dus voor veel kinderen lekker.

Pompoen kan je echt op heel veel verschillende manieren klaarmaken. In eerste instantie zou ik het voor je dochter gewoon blokjes snijden en dan koken/stomen. Met wat olie in de oven is ook lekker. Als je al (groene) kruiden geeft, dan kan dat er ook bij. Als je een apart bakje maakt voor jullie zelf met wat pittigere kruiden, dan is het voor jullie ook lekker.
Ik gaf het dochter vaak de dag erna koud, als ik nog over had. Volgens mij verkopen ze bij de AH zelfs diepvries pompoen, ik heb het nooit gekocht omdat wij zelf ook graag pompoen eten, maar je kan dan wel kleine porties eruit halen.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Boerenkool voor baby? Empty Re: Boerenkool voor baby?

Bericht  Sanne vr 16 nov 2012 - 10:29

Nou, ik zal een poging wagen aankomende week wat meer variatie te bieden. Bedoel je met groene kruiden basilicum, tijm etc.? Moet dat per se vers of kan uit een potje ook?

En Aimee, geef jij de pasta alleen gemengd met spinazie? Of meng je er nog iets door zodat het wat smeuïger is? En gaat dat goed bij L.? Zonder of met weinig tanden?

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Boerenkool voor baby? Empty Re: Boerenkool voor baby?

Bericht  Aimee vr 16 nov 2012 - 10:37

Ik wok vaak de spinazie met champignons. Heel soms doe ik er wat geraspte jonge kaas door, gewoon omdat hij dat heel lekker vind. Maar zonder eet hij ook altijd zijn bordje leeg smile Ik maak het dus niet smeuïger. Wel snij ik het in stukjes, omdat het niet echt 'afhap' voedsel is. Hij heeft maar 2 tandjes en dat gaat prima!
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Boerenkool voor baby? Empty Re: Boerenkool voor baby?

Bericht  Sanne vr 16 nov 2012 - 10:40

Ok, en dan eet hij z'n bordje helemaal zelf leeg zoals op het filmpje van net?

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Boerenkool voor baby? Empty Re: Boerenkool voor baby?

Bericht  Linda vr 16 nov 2012 - 11:21

Sanne schreef:Nou, ik zal een poging wagen aankomende week wat meer variatie te bieden. Bedoel je met groene kruiden basilicum, tijm etc.? Moet dat per se vers of kan uit een potje ook?

En Aimee, geef jij de pasta alleen gemengd met spinazie? Of meng je er nog iets door zodat het wat smeuïger is? En gaat dat goed bij L.? Zonder of met weinig tanden?

Ja en peterselie en bieslook enzo. Potje kan prima hoor, gemak dient de mens! Ik weet niet meer wat Kleintjes zegt over knoflook, maar dochter kreeg dat hier al vrij snel (dat wel vers).

Hier was volkoren pasta met spinazie en champignons ook altijd een succes. En dan aten wij dat ook, maar dan bijvoorbeeld met tonijn en een uitje erdoor. Is zo leuk om je kind iets soortgelijks te laten eten, hetzelfde op haar bord te hebben als papa en mama. Ik geloof echt dat dat motiverend werkt.

En voor jezelf is variëren ook heel goed.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Boerenkool voor baby? Empty Re: Boerenkool voor baby?

Bericht  Happydobby vr 16 nov 2012 - 13:08

wij geven pompoen uit der diepvries van de AH. die blokjes zijn snel klaar, 4 a 5 minuten koken. M vond dat heel lekker.

Spinazie geven wij met ei erdoor. gewoon gemengd.Ik prak nu veel meer omdat mijn zoon met de lepel eet.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Boerenkool voor baby? Empty Re: Boerenkool voor baby?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum