Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe gaan we dit doen?

+7
Happydobby
CCC
Bruintje Beer
Ella
Highway
Dennenappel
Tania
11 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Hoe gaan we dit doen? Empty Hoe gaan we dit doen?

Bericht  Shisha wo 14 nov 2012 - 0:24

Mijn man en ik zitten met het volgende:

Wij werken allebei in de zorg en dus allebei onregelmatig. Ik heb een vast contract en weet mijn rooster meestal zo'n 2-3 maanden van de voren. Mijn man heeft een nul-urencontract en werk dus op oproepbasis. Een aantal diensten kan hij al wel voor de hele maand inplannen maar meestal weet hij zijn diensten pas een paar dagen van te voren. En soms pas op de dag zelf.
Nu komt het dus regelmatig voor dat we of beide dezelfde dienst hebben of dat we juist compleet langs elkaar heen werken en elkaar dus amper zien.
Straks is die kleine er natuurlijk en dan zitten we met het volgende probleem:

- Als we beide een vroege dienst hebben (en dus om 06.00u de deur uit moeten) is er nog geen kinderdagverblijf open.
- Als we het zo inplannen dat we wisselende diensten hebben (bijv ik vroeg en mijn man laat) zitten we met het probleem dat mijn man dan rond 3u weg moet en ik pas rond 4u thuis ben. We zitten dan dus net met een uurtje. Kinderdagverblijven doen alleen aan dagdelen dus dat lijkt mij erg zonde van het geld maar misschien dat een gastouder (vaak wel weer per uur) dan een optie is.
- We kunnen dus niet zeggen hoeveel en hoevaak en wanneer we opvang nodig hebben omdat mijn man dus op oproepbasis werkt. Bij iedere opvang die ik tot nu toe tegenkom willen ze een maand van te voren weten op welke dagen en tijden je opvang nodig hebt. Plus dat ik geen zin heb om flexibele opvang af te nemen voor 5 dagen per week (want dat kan nodig zijn) maar in praktijk misschien maar 1 dag nodig te hebben.
- Mijn man opperde om dan te gaan werken op de dagen dat ik vrij ben maar dat vind ik ook niet echt gezellig.
- Mijn ouders wonen op ongeveer 30 min rijden hier vandaan. Ze willen wel zo nu en dan oppassen wanneer wij beide vroege dienst hebben. Dan kunnen we de kleine de avond van te voren brengen en dan halen we hem/haar na het werk weer op. Maar als we beide 4 vroege diensten achter elkaar hebben wordt het iets teveel van het goede. Willen mijn ouders niet en ik zou het zelf ook niet willen.

Heel verhaal maar ik vraag mij af of we nog wat over het hoofd zien en of er nog meer opties zijn.
Shisha
Shisha
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5526
Punten : 5710
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe gaan we dit doen? Empty Re: Hoe gaan we dit doen?

Bericht  Tania wo 14 nov 2012 - 0:33

Een gastouder is een optie maar vaak spreek je dan wel een minimaal aantal uren per maand af. Je kan dan afspreken dat het ook meer kan worden.
Je sluit bijvoorbeeld een contract af voor 40 uur per maand (is ongeveer een dag per week) en dan met de optie om meer af te nemen als je meer nodig hebt. Je moet wel een erg flexibele gastouder vinden als je altijd je diensten pas een paar dagen van tevoren weet. Dat wordt denk ik wel lastig. Hou er ook rekening mee dat het nit handig is voor je kindje om hem/haar steeds maar een uurtje te brengen. Het is wel fijn als je kindje zich thuis voelt ergens dus zeker in het begin zou ik wel minimaal 1 of 2 dagen per week je kindje brengen.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Dennenappel wo 14 nov 2012 - 0:34

Volgens mij zijn sommigen gastouderbureaus/ouders flexibeler. Daar kan je het per week afspreken, per uur en vaak ook wat vroeger (ligt er net aan of er iemand bij je in de buurt is die dat wilt).

Lastige situatie lijkt mij!
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10

Bericht  Highway wo 14 nov 2012 - 0:39

Ik moest net al mijn voorgangers direct aan een gastouder denken, je hebt gastouders met hele flexibele uren. Anders zou het misschien een idee zijn om toch te kijken naar een baan met vaste tijden, misschien voor je man? Aangezien hij ook op oproepbasis werkt
Highway
Highway
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Ella wo 14 nov 2012 - 0:40

Ik ken ik mijn buurt 2 kinderdagverblijven die naast een verpleeghuis zitten. En die zijn afgestemd op de diensten van het verpleeghuis. Die zijn dus om 6.30 al open. Hebben ze dat toevallig niet bij jullie in de buurt? Dan heb je geen probleem als je beide een dagdienst hebt.
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Bruintje Beer wo 14 nov 2012 - 0:46

Wij werken ook beide in de zorg.

Mijn man werkt alleen slaapdiensten. Hij werkt van 15u t/m 09.30 of 14u t/m 15u de volgende dag. Ik werk zelf alle diensten maar bij mij werken met een vast cyclich rooster. toen we alleen de jongste hadden deden we de opvang zelf en dat was wel redelijk goed te combineren. Maar toen de jongste kwam wilde we dit niet meer. Mij man werkte al een vaste dienst op donderdag op vrijdag en was ik altijd die dagen vrij. Sinds januari dit jaar werk ik nu op vrijdag altijd een dagdienst en de kinderen gaan dan naar de gastouder. Zij is erg flexibel en kan evtueel ook op deandere dagen oppassen als we beide moeten werken. Als we echt krap zitten hebben we de opa en oma's maar die wonen niet bij ons in de woonplaats.

Het is een heel geregel maar ik zou kiezen voor een flexibele gastouder. Wij hebbn nog redelijk wat tijd als gezin!! Scheelt wel dat mijn man het rooster maakt van zijn groep en zo dus zijn rooster een beetje aan mijn rooster aanpassen.
Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925

Bericht  CCC wo 14 nov 2012 - 1:00

Shisha schreef:Mijn man en ik zitten met het volgende:

Wij werken allebei in de zorg en dus allebei onregelmatig. Ik heb een vast contract en weet mijn rooster meestal zo'n 2-3 maanden van de voren. Mijn man heeft een nul-urencontract en werk dus op oproepbasis. Een aantal diensten kan hij al wel voor de hele maand inplannen maar meestal weet hij zijn diensten pas een paar dagen van te voren. En soms pas op de dag zelf.
Nu komt het dus regelmatig voor dat we of beide dezelfde dienst hebben of dat we juist compleet langs elkaar heen werken en elkaar dus amper zien.
Straks is die kleine er natuurlijk en dan zitten we met het volgende probleem:

- Als we beide een vroege dienst hebben (en dus om 06.00u de deur uit moeten) is er nog geen kinderdagverblijf open.
- Als we het zo inplannen dat we wisselende diensten hebben (bijv ik vroeg en mijn man laat) zitten we met het probleem dat mijn man dan rond 3u weg moet en ik pas rond 4u thuis ben. We zitten dan dus net met een uurtje. Kinderdagverblijven doen alleen aan dagdelen dus dat lijkt mij erg zonde van het geld maar misschien dat een gastouder (vaak wel weer per uur) dan een optie is.
- We kunnen dus niet zeggen hoeveel en hoevaak en wanneer we opvang nodig hebben omdat mijn man dus op oproepbasis werkt. Bij iedere opvang die ik tot nu toe tegenkom willen ze een maand van te voren weten op welke dagen en tijden je opvang nodig hebt. Plus dat ik geen zin heb om flexibele opvang af te nemen voor 5 dagen per week (want dat kan nodig zijn) maar in praktijk misschien maar 1 dag nodig te hebben.
- Mijn man opperde om dan te gaan werken op de dagen dat ik vrij ben maar dat vind ik ook niet echt gezellig.
- Mijn ouders wonen op ongeveer 30 min rijden hier vandaan. Ze willen wel zo nu en dan oppassen wanneer wij beide vroege dienst hebben. Dan kunnen we de kleine de avond van te voren brengen en dan halen we hem/haar na het werk weer op. Maar als we beide 4 vroege diensten achter elkaar hebben wordt het iets teveel van het goede. Willen mijn ouders niet en ik zou het zelf ook niet willen.

Heel verhaal maar ik vraag mij af of we nog wat over het hoofd zien en of er nog meer opties zijn.

Ik zou een gastouder zoeken, die zijn vaak flexibeler qua tijden die jullie willen afnemen. Ook zijn er nu kinderdagverblijven met het principe uurtje factuurtje, daar kan je ook even op zoeken in jullie omgeving. Daar neem je dus alleen de uren af die je nodig hebt. Nu in de crisis gebeurd het hier in de omgeving meer dat KDV's dit invoeren.

Wij werken hier ook op de vrije dagen van de ander. N. gaat de maandag en donderdag naar mijn moeder, dinsdag heeft mijn vriend een papadag en ik pak de woensdag en het weekend altijd. De vrijdagen gaan hier om en om, ene week mijn schoonmoeder andere week pakt mijn vriend die dag. Mijn vriend heeft onregelmatige diensten en dus ook in het weekend. We hebbne op dit moment omdat het even niet anders kan met personeelsbezetting maar 1 weekend per maand samen. Het is even vervelend, maar ik ben wel ontzettend blij dat wij voor een groot deel zelf N. kunnen opvangen.

Wbt het laten logeren van je kindje, daar zou ik nu nog niet over nadenken. Ik voelde me er in de zwangerschap al niet goed bij om haar te laten logeren omdat wij moeten werken en dat is niet veranderd. Misschien vind jij het nu een prettig idee, maar later niet. Of is het geen probleem. Wij hebben toen afgesproken in mijn verlof erop terug te komen wanneer we meer duidelijkheid hadden over de situatie. Daarbij wil ik mijn en mijn schoonouders helemaal niet lastig vallen met de nachten. Maar dat is meer mijn gevoel.

Is er een mogelijkheid dat je vriend/ man op vaste dagen gaat werken? Is er een vooruitzicht op een uren contract in de toekomst?

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761

Bericht  Happydobby wo 14 nov 2012 - 1:08

Ella schreef:Ik ken ik mijn buurt 2 kinderdagverblijven die naast een verpleeghuis zitten. En die zijn afgestemd op de diensten van het verpleeghuis. Die zijn dus om 6.30 al open. Hebben ze dat toevallig niet bij jullie in de buurt? Dan heb je geen probleem als je beide een dagdienst hebt.

Het verpleeghuis waar ik werk heeft ook een kdv op het terrein maar die is van een stichting en gaat pas 7 uur open. Ik zou dan ook op zoek gaan naar een flexibele gastouder. Je kindje uit logeren doen klinkt makkelijk maar net als ccc zegt dat doe je niet zomaar. Tenminste ik niet. mijn zoon slaapt altijd thuis en geen haar op mijn hoofd dat hij ergens anders gaat slapen.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320

Bericht  Shisha wo 14 nov 2012 - 1:10

Ok dus toch opzoek naar een gastouder. We willen zelf het liefste zo min mogelijk opvang dus het gaat een groot deel veel passen en meten worden.
Nadeel op mijn werk is dat er in de middag maar 1 verantwoordelijke is (ik dus als ik moet werken) dus eerder weg is ook geen optie als mijn man een avonddienst heeft. Bij een avonddienst net zo.
Mijn man zou eventueel wel uren op contract kunnen krijgen maar met zijn functie zijn dat meestal maar contractjes van 12-16u per week. En dan krijg je dus vaak de kortere diensten. Nu kan hij het zelf inplannen en werkt hij zo'n 35u per week.
Ik wil nog wel gaan kijken wat de opties zijn om bij mij op het werk een vast rooster te krijgen. Ik werk 28u (en daarnaast soms extra via de flex) en we hebben ook wel kortere diensten dus misschien is het wel een optie dat ik die dan wat meer draai. Dan is het probleem vroeg-laat opgelost.
Alleen nachtdienst-dagdienst of beide nachtdienst/dagdienst blijft dan een probleem. Ik heb ook al gekeken naar kinderdagverblijven in de buurt van het werk (zit er 1 naast) maar die gaat pas om 7.30u los.
Lastig hoor...
Shisha
Shisha
Ratel
Ratel

Bericht  Shisha wo 14 nov 2012 - 1:12

Happydobby schreef:
Ella schreef:Ik ken ik mijn buurt 2 kinderdagverblijven die naast een verpleeghuis zitten. En die zijn afgestemd op de diensten van het verpleeghuis. Die zijn dus om 6.30 al open. Hebben ze dat toevallig niet bij jullie in de buurt? Dan heb je geen probleem als je beide een dagdienst hebt.

Het verpleeghuis waar ik werk heeft ook een kdv op het terrein maar die is van een stichting en gaat pas 7 uur open. Ik zou dan ook op zoek gaan naar een flexibele gastouder. Je kindje uit logeren doen klinkt makkelijk maar net als ccc zegt dat doe je niet zomaar. Tenminste ik niet. mijn zoon slaapt altijd thuis en geen haar op mijn hoofd dat hij ergens anders gaat slapen.

Ja weet ik niet. Misschien dat ik er nu inderdaad heel gemakkelijk over denk. ik weet wel dat een collega dit van mij ook deed toen de kleine nog niet naar school ging. De avond van te voren brengen, zelf naar bed brengen daar en dan de volgende dag na het werk weer ophalen.
Shisha
Shisha
Ratel
Ratel

Bericht  Gast wo 14 nov 2012 - 1:14

Maar in de situatie van Shisha kan het zijn dat ze beide een nachtdienst moeten draaien.. Dan zal het kindje toch ergens moeten slapen lijkt me.

Is het voor je man geen optie om een aantal momenten aan te geven waarop hij sowieso niet kan werken als jij je rooster 2/3 maanden van te voren krijgt. Dan kan het zijn dat hij diensten misloopt (en dus salaris) maar aangezien het een 0 uren contract is zou dat volgens mij niet zoveel problemen moeten geven (behalve als je zo'n baas hebt die vindt jij geen rechten hebt omdat je een 0 uren contract hebt Wink.

(Geen idee hoe dat in de zorg werkt..)

Gast
Gast

Bericht  Shisha wo 14 nov 2012 - 1:18

Haha ja mijn man kan zelf zijn rooster samenstellen. Hij krijgt een overzicht met openstaande diensten en daar kan hij zich dan op inschrijven. Dus wanneer ik nachtdienst heb kan hij die dan gewoon niet nemen. Maar als hij dan een vroege neemt ben ik nog niet thuis wanneer hij weg moet en met een avonddienst net zo. Plus dat ik het niet zo leuk zou vinden dat we amper tijd als gezin hebben dan.
Shisha
Shisha
Ratel
Ratel

Bericht  Gast wo 14 nov 2012 - 1:23

haha ohja jullie werken natuurlijk ook gewoon in het weekend Wink .. Ik dacht al 'maar je hebt toch gewoon zaterdag en zondag sowieso met elkaar'.

Poeh moeilijk dan zeg haha.. Ik heb geen idee! Hopelijk vinden jullie de oplossing Very Happy

Gast
Gast

Bericht  Bruintje Beer wo 14 nov 2012 - 1:24

Als wij beide de nacht moet werkn gaan ze ook bij mijn schoonouders sapen. En als ik vroeg heb en mijn man heeft een slaapdienst dan slapen ze bij mijn ouders. In het begin bracht ik S. dan om kwart over 6 s'ochtends weg en dan zetten ik de wekker op kwart over 5. Dit ging even goed maar brak me echt op en zo hebben we besloten als mijn schoonouders oppaste als mijn man ook werkte dat ik ze de avond daarvoor bij mijn schoonouders in bed deed. Ik was/ben daar vrij makkelijk in en mijn kinderen ook. Je kan ook voor 1 vaste dag een gastouder kiezen en dat jullie dan beide een dagdienst draaien en dna heb je toch al 8u gewonnen. Zo doen wij het ook!
Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925

Bericht  Tania wo 14 nov 2012 - 1:30

Heeft je vriend veel diensten om uit te kiezen? Als dat zo is zou ik een gastouder zoeken waarbij je je kindje vroeg mag brengen en dan je vriend zoveel mogelijk de dagdiensten die jij ook hebt laten draaien. De avonddiensten kunnen jullie dan misschien afwisselen en dan proberen minimaal 1 dag in de week samen vrij te zijn.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503

Bericht  sanne-84 wo 14 nov 2012 - 1:38

Ik werk ook in de zorg, en ook al werkt mn man wel gewoon overdag, is het nog moeilijk om te zeggen hoeveel opvang je nodig hebt. De ene week heb je meer dagdiensten, en varierend in halve of hele diensten, en soms werk je het weekend, en dus doordeweeks minder.
Wij gaan daarom ook op zoek naar een gastouder. Vanwege de begintijd, en vanwege de onregelmatigheid en niet hele dagdelen te hoeven afkopen. De gastouder wil ik dan inschakelen als ik overdag werk, en evt in de middag als ik een late heb. Mijn ouders kunnen wel oppassen (wonen hier in het dorp), en die wil ik dan laten komen voor de uurtjes zeg maar.
Hoe het precies gaat lopen weet ik ook niet. Ben daar ook wel benieuwd naar.. En wil ik vooral hele diensten in het weekend (dan hoef je doordeweeks minder, heb je minder oppas nodig, maar zie je elkaar minder) of juist halve. Tijd zal het leren
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3921
Punten : 4214

Bericht  CCC wo 14 nov 2012 - 1:43

Lastig inderdaad. Ik vind het hier soms al een heel gepuzzel om alles rond te krijgen als mijn vriend belangrijke afspraken heeft... Komt uiteindelijk altijd wel goed hoor, en N. vind het allemaal heel erg leuk bij de opa's en oma's.

Wbt als ze beiden een nachtdienst hebben moet het kindje wel ergens slapen, dat zou voor mij geen optie zijn. Dan zou ik dus zorgen dat ik die diensten dus niet meer krijg/ neem. Maar begrijp ook dat niet iedereen die mogelijkheid heeft.

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761

Bericht  Gast wo 14 nov 2012 - 1:53

Ik zou op zoek gaan naar een gastouder, er zijn ook gastouders waarbij je snachts je kindje kan brengen.

Gast
Gast

Bericht  Liz wo 14 nov 2012 - 3:12

Een vriendin van mij werkt op een flexibel kinderdagverblijf. Daar neem je zorg per uur af en die zijn open wanneer jij opvang nodig hebt. Komt je kindje om 6 uur, zijn ze om 6 uur open. Ik weet niet waar je woont maar wellicht hebben ze die bij jou in de buurt ook.
Liz
Liz
Prater
Prater

Aantal berichten : 825
Punten : 994
Registratiedatum : 28-08-11

Bericht  MamaDaan wo 14 nov 2012 - 4:31

Wij hebben ook een flexibel dagverblijf, en een flexibele oma! Ik vond zoeken naar en flexibele gastouder erg lastig, ik kwam ze in ieder geval niet tegen, maar ze zullen er heus wel zijn!
MamaDaan
MamaDaan
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 486
Punten : 494
Registratiedatum : 29-01-12

Bericht  Shisha wo 14 nov 2012 - 4:42

Het zal uiteindelijk ook wel goed komen. Op zoek dus naar een heel erg flexibele gastouder. Hoe gaan we dit doen? 561177
Flexibel kinderdagverblijf had ik ook al naar gezocht maar die kon ik in de buurt niet vinden, ook bij mijn werk in de buurt gekeken maar daar ook niet.

Mijn man werk trouwens voornamelijk avonddiensten en nachtdiensten. Dagdiensten is een stuk minder aanbod in. En ik werk echt alles door elkaar.
Shisha
Shisha
Ratel
Ratel

Bericht  Gast wo 14 nov 2012 - 4:55

Dennenappel schreef:Volgens mij zijn sommigen gastouderbureaus/ouders flexibeler. Daar kan je het per week afspreken, per uur en vaak ook wat vroeger (ligt er net aan of er iemand bij je in de buurt is die dat wilt).

Lastige situatie lijkt mij!

Zo is onze opvang ook geregeld, ideaal!

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 14 nov 2012 - 6:00

IK zou géén gastouder zoeken. Voor een kind is het véél onrustiger om een uurtje gebracht te worden en dan weer opgehaald dan om gewoon 2/3 vaste dagen op het KDV te hebben.

Ik werk ook onregelmatig. Ik heb één vaste vrije dag en 3 vaste dagen opvang. Op die dagen ben ik ook weleens vrij, de opvang gaat dan gewoon door. Zo hebben de kinderen regelmaat.

Ik zou proberen beiden 1 vaste vrije dag te krijgen en dan zal je man zijn diensten op jouw diensten moeten afstemmen. Dus geen vroege dienst als jij die ook al hebt (want dat red je gewoon niet en je kind om 6.00 al bij een gastouder brengen is óók geen optie lijkt me). Je zou kunnen kijken of je op vaste dagen een vroege of een late dienst kunt krijgen, zodat je man weet wat hij kan aanemen qua werk.

Maar het is juist wel fijn dat hij flexibel is, hij zal alleen bijvoorbeeld geen vroege dienst kunnen werken als jij ook een vroege dienst hebt. Maar ik zou gewoon gaan voor beiden een vaste vrije dag waarop je zeker weten niet werkt, 3 dagen vast kinderdagverblijf (veel goedkoper dan een flexibel kinderdagverblijf vaak) en in het weekend een andere oplossing (opa en oma?)

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 14 nov 2012 - 6:01

Liz schreef:Een vriendin van mij werkt op een flexibel kinderdagverblijf. Daar neem je zorg per uur af en die zijn open wanneer jij opvang nodig hebt. Komt je kindje om 6 uur, zijn ze om 6 uur open. Ik weet niet waar je woont maar wellicht hebben ze die bij jou in de buurt ook.
Véél duurder vaak. Mijn broertje had ook flexibele opvang. Hij nam veel minder uren af dan ik, maar omdat hij flexibel was had hij hogere kosten. Ik had gewoon 3 vaste dagen en was goedkoper uit.

Gast
Gast

Bericht  Shisha wo 14 nov 2012 - 6:19

Flexibel is inderdaad gelijk weer een stuk duurder.
Ik ga op het wek ook nog wel praten om te kijken of zij nog opties hebben. In pricipe doen ze niet aan vaste roosters maar een collega van mij heeft dit een paar jaar geleden nog wel voor elkaar gekregen. En we hebben ook diensten tot 13.00u. Moet ik wel vaker werken maar dan kan mijn man wel de avonddienst draaien.
En dan allebei een vaste vrije dag en mijn moeder wil ook wel 1 dag in de week oppassen. Dan zijn we al een heel eind.
Shisha
Shisha
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: