matras --> wat heb je nodig?
+11
Jade
Caroow
Tania
SarahKey
Fearie
Paper Crown
MamaDaan
Aimee
Happydobby
Manderijn
mickey
15 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
matras --> wat heb je nodig?
Wij zijn aan het rondkijken naar een matras voor in het ledikant. nu vraag ik mij verschillende dingen af:
Als je een sensormatje hebt (die wordt vergoed door de zorgverzekeraar??), heb je dan ook nog aerosleep nodig? en andersom?
Kunnen we beter voor een polyether of koudschuim matras gaan? En is het dan verstandig om de koudschuim/aerosleep combinatie te halen? Of kunnen we ook kiezen voor een polyether matras met een aerosleep topper?
Ik vind de prijsverschillen gigantisch, dus ik ben wel benieuwd of het duurste ook het beste is.
Onze zorgverzekering geeft aan dat je het sensormatje vergoed krijgt als je het vooraf aanvraagt met een toelichting. Maar wat voor toelichting moet dit zijn? Heb je hiervoor een speciaal verleden nodig?
Als je een sensormatje hebt (die wordt vergoed door de zorgverzekeraar??), heb je dan ook nog aerosleep nodig? en andersom?
Kunnen we beter voor een polyether of koudschuim matras gaan? En is het dan verstandig om de koudschuim/aerosleep combinatie te halen? Of kunnen we ook kiezen voor een polyether matras met een aerosleep topper?
Ik vind de prijsverschillen gigantisch, dus ik ben wel benieuwd of het duurste ook het beste is.
Onze zorgverzekering geeft aan dat je het sensormatje vergoed krijgt als je het vooraf aanvraagt met een toelichting. Maar wat voor toelichting moet dit zijn? Heb je hiervoor een speciaal verleden nodig?
Jade- Ratel
- Aantal berichten : 4627
Punten : 4961
Registratiedatum : 15-08-11
Re: matras --> wat heb je nodig?
Wij hebben geen sensormatje. Wordt bij mijn verzekering niet vergoed, voor zover ik weet.
Aerosleep hebben we ook niet. Mijn argument daarvoor, toen mijn vriend het erover had: daardoor leert een kind dat het kan ademen met zijn neus in het matras. Tegen de tijd dat je dan een groter bedje koopt, koop je een ander matras en denkt hij dat het dan ook kan...
Onze zoon is nu 11 maanden, sinds hij zelf kan rollen, slaapt hij meestal op zijn buik. De eerste nacht vond ik het heel eng, maar ik heb ook alle vertrouwen erin dat hij zijn gezicht draait.
Dit wilt overigens niet zeggen dat ik tégen zo'n matje of aerosleep ben, voor ons vond ik het niet nodig.
Wat matras betreft: volgens mij hebben wij een koudschuimmatras, maar ik weet het niet zeker. We Hebbn ons laten voorlichten bij Babydump, waar we het kamertje hebben gekocht, en toen kwamen we op dit matras uit.
Aerosleep hebben we ook niet. Mijn argument daarvoor, toen mijn vriend het erover had: daardoor leert een kind dat het kan ademen met zijn neus in het matras. Tegen de tijd dat je dan een groter bedje koopt, koop je een ander matras en denkt hij dat het dan ook kan...
Onze zoon is nu 11 maanden, sinds hij zelf kan rollen, slaapt hij meestal op zijn buik. De eerste nacht vond ik het heel eng, maar ik heb ook alle vertrouwen erin dat hij zijn gezicht draait.
Dit wilt overigens niet zeggen dat ik tégen zo'n matje of aerosleep ben, voor ons vond ik het niet nodig.
Wat matras betreft: volgens mij hebben wij een koudschuimmatras, maar ik weet het niet zeker. We Hebbn ons laten voorlichten bij Babydump, waar we het kamertje hebben gekocht, en toen kwamen we op dit matras uit.
mickey- Kletskop
- Aantal berichten : 2213
Punten : 2488
Registratiedatum : 17-11-10
Waarom wil je bij voorbaat al een aerosleep? Die doet toch alleen zijn werk als je kindje op zijn buik slaapt?
En dat wordt in principe afgeraden tegenwoordig.
Ze zijn zo duur, dat het zonde is als je het niet gebruikt.
Zo'n sensormatje gebruik je geloof ik niet in combinatie met een aerosleep.
Ik had de aerosleep wel met de jongste, maar die sliep, en slaapt nog, altijd op zijn buik.
Mijn schoonzus heeft ook zo'n ding, maar hun ventje slaapt gewoon op zijn rug, en heeft dat ding dus geen nut.
Je hebt trouwens ook matrassen waar dat 'ademgedeelte' al bij ingebouwd zit, daar zou je dus ook nog voor kunnen gaan. Die hebben wij ook. Nadeel vindt ik wel dat je die dus maar op 1 manier in bed kan leggen, en je hem dus niet om kan draaien, wat je anders met je matras wel doet.
En dat wordt in principe afgeraden tegenwoordig.
Ze zijn zo duur, dat het zonde is als je het niet gebruikt.
Zo'n sensormatje gebruik je geloof ik niet in combinatie met een aerosleep.
Ik had de aerosleep wel met de jongste, maar die sliep, en slaapt nog, altijd op zijn buik.
Mijn schoonzus heeft ook zo'n ding, maar hun ventje slaapt gewoon op zijn rug, en heeft dat ding dus geen nut.
Je hebt trouwens ook matrassen waar dat 'ademgedeelte' al bij ingebouwd zit, daar zou je dus ook nog voor kunnen gaan. Die hebben wij ook. Nadeel vindt ik wel dat je die dus maar op 1 manier in bed kan leggen, en je hem dus niet om kan draaien, wat je anders met je matras wel doet.
Manderijn- Kletskop
- Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Wij hebben gewoon een ikea matras, onze zoon slaapt sinds hij kan draaien op de buik. Daarvoor sliep hij gewoon op zijn rug.
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Een earosleep en sensormatje is allebei niet nódig, maar dat zijn bijvoorbeeld 30 setjes kleding ook niet Het is net wat je zelf prettig vind.
Wij hebben het beide niet gehad, Luuk heeft heel lang bij ons op de kamer geslapen, dat gaf mij al veel rust. Toen hij kon draaien, ging hij op zijn buik slapen, maar toen was hij ook al sterk genoeg om zijn hoofdje goed op te tillen.
Als jij denkt dat je heel angstig bent voor verstikking e.d. dan zou je voor je eigen rust zoiets aan kunnen schaffen.
Wij hebben het beide niet gehad, Luuk heeft heel lang bij ons op de kamer geslapen, dat gaf mij al veel rust. Toen hij kon draaien, ging hij op zijn buik slapen, maar toen was hij ook al sterk genoeg om zijn hoofdje goed op te tillen.
Als jij denkt dat je heel angstig bent voor verstikking e.d. dan zou je voor je eigen rust zoiets aan kunnen schaffen.
Aimee- Ratel
- Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10
Bedankt voor de reacties.
Ik dacht eerlijk gezegd dat een Aerosleep tegenwoordig heel normaal is! En omdat je matrasjes hebt waar de aerosleep bij inzit, leek mij dat ook erg handig.
Ik wist niet dat IKEA ook gangbare maten van baby-matrassen heeft, daar kunnen we ook wel eens kijken!
Ik dacht eerlijk gezegd dat een Aerosleep tegenwoordig heel normaal is! En omdat je matrasjes hebt waar de aerosleep bij inzit, leek mij dat ook erg handig.
Ik wist niet dat IKEA ook gangbare maten van baby-matrassen heeft, daar kunnen we ook wel eens kijken!
Jade- Ratel
Als je een aero-sleep wil is dat gewoon een soort dekmatrasje wat je over een gewone matras heen doet, je hebt van aero-sleep ook complete matrassen maar dat is (vind ik) veel te duur, omdat dat ook gewoon een matras is met een aerosleep overheen.
Een aerosleep zorgt volgens mij ook ervoor dat het bedje goed ventileert, ook als ze niet op de buik slapen, de temperatuur kan dan niet te hoog oplopen ivm luchtcirculatie onder de baby. (heb ik mij laten vertellen in de winkel).
Ik heb een aerosleep met standaard prenatal matras, met aerosleep hoeslakens. Houd er wel rekening mee dat als je kindje zich nog niet zo goed warm kan houden, je geen kruik mag gebruiken op de aerosleep, en de eerste paar weken moesten wij een fanellen luier op het matrasje leggen voor de warmte, en hydrofiel luier onder het hoofdje tegen het spugen. De aerosleep heeft dan nog niet zoveel zin en dan kun je dan alsnog besluiten of je er een wil of niet.
Een aerosleep zorgt volgens mij ook ervoor dat het bedje goed ventileert, ook als ze niet op de buik slapen, de temperatuur kan dan niet te hoog oplopen ivm luchtcirculatie onder de baby. (heb ik mij laten vertellen in de winkel).
Ik heb een aerosleep met standaard prenatal matras, met aerosleep hoeslakens. Houd er wel rekening mee dat als je kindje zich nog niet zo goed warm kan houden, je geen kruik mag gebruiken op de aerosleep, en de eerste paar weken moesten wij een fanellen luier op het matrasje leggen voor de warmte, en hydrofiel luier onder het hoofdje tegen het spugen. De aerosleep heeft dan nog niet zoveel zin en dan kun je dan alsnog besluiten of je er een wil of niet.
MamaDaan- Fluisteraar
- Aantal berichten : 486
Punten : 494
Registratiedatum : 29-01-12
het is of een sensort matje of een aerosleep. Beiden is overbodig. Maar ik zou wachten met dit te kopen, wij hebben ook pas een aerosleepmatje gekocht toen bleek dat onze zoon een echte buikslaper is. Ook wordt het sensormatje bij lang niet alle verzekeraards vergoed. Ook vind ik het zelf een aerosleep een prettiger idee dan een sensormatje.
Mocht je een aerosleepmatje aanschaffen dan kan je van de prenatal ook de jersey hoeslakens gebruiken. Deze zijn dunner geweven waardoor deze ook in combinatie met aerosleep kunnen.
Mocht je een aerosleepmatje aanschaffen dan kan je van de prenatal ook de jersey hoeslakens gebruiken. Deze zijn dunner geweven waardoor deze ook in combinatie met aerosleep kunnen.
Gast- Gast
Wij hebben een heel goed matras, wat sowieso ademt en een aerosleep. Duur of niet, wij hebben het zelfs in de wieg. Ik ben erg bang voor stikkingsgevaar en mijn man blijkbaar nog meer. Let wel dat je ook speciale hoeslakentjes moet gebruiken over de aerosleep. Is wel wat duurder dan bijv een hoeslakentje bij de hema, maar er zitten speciale gaatjes in.
Paper Crown- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11
Paper Crown schreef:Wij hebben een heel goed matras, wat sowieso ademt en een aerosleep. Duur of niet, wij hebben het zelfs in de wieg. Ik ben erg bang voor stikkingsgevaar en mijn man blijkbaar nog meer. Let wel dat je ook speciale hoeslakentjes moet gebruiken over de aerosleep. Is wel wat duurder dan bijv een hoeslakentje bij de hema, maar er zitten speciale gaatjes in.
de hoeslakens van de prenatal kan ook maar dan moet je goed opletten dat je degene pakt waar jersey opstaat. Deze zijn dunner geweven en mogen ook over de aerosleepmatjes
Gast- Gast
[list=1][*]Lily schreef:Paper Crown schreef:Wij hebben een heel goed matras, wat sowieso ademt en een aerosleep. Duur of niet, wij hebben het zelfs in de wieg. Ik ben erg bang voor stikkingsgevaar en mijn man blijkbaar nog meer. Let wel dat je ook speciale hoeslakentjes moet gebruiken over de aerosleep. Is wel wat duurder dan bijv een hoeslakentje bij de hema, maar er zitten speciale gaatjes in.
de hoeslakens van de prenatal kan ook maar dan moet je goed opletten dat je degene pakt waar jersey opstaat. Deze zijn dunner geweven en mogen ook over de aerosleepmatjes
Ok! Ik heb al 4 aerosleep lakentjes voor zijn wieg en 6 voor ledikant. Is denk ik genoeg?
Paper Crown- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11
lakentjes voor z`n wieg hebben we geloof ik 4/5 lakentjes omdat je die ook in de wagen kan gebruiken, hoeslakentjes voor de wieg heel veel omdat deze ook op het verschoningskussen kunnen. Voor in het ledikant hebben we 3 lakentjes en 3 hoeslakens. Mar F spuugt niet denk als je baby spuugt dat je dan wel meer kan hebben.
Gast- Gast
Goeie vraag Jade, ik vroeg het me ook al af, ik snap niks van die dingen.
Je moet een Aerosleep matras? Of een Aerosleep topper? En Aerosleep hoeslakens/jersey van de Prenatal? Dat was het? En dit moet ook in de wieg? En in de wagen?
Wie kan het nog 1 keertje in Jip en Janneke taal uitleggen?
Je moet een Aerosleep matras? Of een Aerosleep topper? En Aerosleep hoeslakens/jersey van de Prenatal? Dat was het? En dit moet ook in de wieg? En in de wagen?
Wie kan het nog 1 keertje in Jip en Janneke taal uitleggen?
Caroow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10
Wij hebben een matrasje gekocht bij de babykamer. Kregen een hele goedkope erbij, die wou ik niet. Dus heb uiteindelijk 25 euro korting gekregen op een beter matras, maar het is een gewoon matras (geen koudschuim, etc etc). D. sliep eerst op zijn rug, maar zodra ie het bed door kon gaan en omrollen ligt ie vaak op zijn zij of buik. Altijd met hoofd opzij en soms op zijn handen.
Fearie- Ratel
- Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10
ik zou adviseren om gewoon zo te starten met niks speciaals. Mocht je kind een buikslaper zijn kan je een aerosleep topper kopen deze zijn er voor in de wieg en voor in het ledikant. Je hebt ook van aerosleep hoeslakens maar deze zijn heel erg duur. De verkoopster in de winkel zei tegen ons dat je ook van prenatal zelf de jersey hoeslakens kan gebruiken omdat deze dunner geweven zijn. Duidelijk of wil je nog iets weten?
Gast- Gast
Lily schreef:ik zou adviseren om gewoon zo te starten met niks speciaals. Mocht je kind een buikslaper zijn kan je een aerosleep topper kopen deze zijn er voor in de wieg en voor in het ledikant. Je hebt ook van aerosleep hoeslakens maar deze zijn heel erg duur. De verkoopster in de winkel zei tegen ons dat je ook van prenatal zelf de jersey hoeslakens kan gebruiken omdat deze dunner geweven zijn. Duidelijk of wil je nog iets weten?
Duidelijk. Ik ben dus geen ontaarde moeder als ik zonder aerosleep begin
Caroow- Lady Post-a-lot
nee joh haha. Ik wilde er ook meteen één kopen tot mensen zeiden van wacht toch tot het een buikslaper is of tot ie kan draaien. En nu sinds ie op zijn buik slaapt met de aerosleep slaaptie ook hele nachten door
Gast- Gast
Wij hebben gewoon een matrasje van ikea. Niets geen aerosleep of andere fratsen. S lag eerst in de wieg naast mij dus kon hem altijd goed horen en zien. Later toen hij ging draaien in zijn ledikant was hij in zijn nekje al zo sterk dat ik me alsnog geen zorgen maakte.
Caroow schreef:Lily schreef:ik zou adviseren om gewoon zo te starten met niks speciaals. Mocht je kind een buikslaper zijn kan je een aerosleep topper kopen deze zijn er voor in de wieg en voor in het ledikant. Je hebt ook van aerosleep hoeslakens maar deze zijn heel erg duur. De verkoopster in de winkel zei tegen ons dat je ook van prenatal zelf de jersey hoeslakens kan gebruiken omdat deze dunner geweven zijn. Duidelijk of wil je nog iets weten?
Ik ga het naar aanleiding van dit topic ook niet doen! Ik dacht ook dat dat 'moest' en dat ik een ontaarde moeder zou zijn als ik voor iets anders zou kiezen.
Mijn voorkeur gaat wel naar een koudschuim-matras, bij prenatal zijn deze rond de 80 euro, bij IKEA 40
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40150182/
Bedankt allemaal voor de reacties!
Jade- Ratel
MamaDaan schreef:Als je een aero-sleep wil is dat gewoon een soort dekmatrasje wat je over een gewone matras heen doet, je hebt van aero-sleep ook complete matrassen maar dat is (vind ik) veel te duur, omdat dat ook gewoon een matras is met een aerosleep overheen.
Dat is niet waar hoor. Er wordt wel is gezegd dat dat niet mag omdat het water erop zou blijven liggen en je kindje dan verbrand maar dat is onzin want het idee van de aerosleep is juist dat het water erin trekt zodat je kindje droog blijft liggen. Bij een gewoon bedje heeft je kindje er dus veel meer last van als de kruik zou leeglopen.
Over de 'gewone' lakentjes op de aerosleep zijn de meningen trouwens verdeeld. Sowieso over het doorademen, de een zegt dat het wel kan de andere dat het niet kan. Als je de aerosleep ook gebruikt omdat je kindje dan bijvoorbeeld droog blijft liggen als hij of zij gespuugd heeft is het effect sowieso weg met een gewoon lakentje.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Jade schreef:Caroow schreef:Lily schreef:ik zou adviseren om gewoon zo te starten met niks speciaals. Mocht je kind een buikslaper zijn kan je een aerosleep topper kopen deze zijn er voor in de wieg en voor in het ledikant. Je hebt ook van aerosleep hoeslakens maar deze zijn heel erg duur. De verkoopster in de winkel zei tegen ons dat je ook van prenatal zelf de jersey hoeslakens kan gebruiken omdat deze dunner geweven zijn. Duidelijk of wil je nog iets weten?
Ik ga het naar aanleiding van dit topic ook niet doen! Ik dacht ook dat dat 'moest' en dat ik een ontaarde moeder zou zijn als ik voor iets anders zou kiezen.
Mijn voorkeur gaat wel naar een koudschuim-matras, bij prenatal zijn deze rond de 80 euro, bij IKEA 40
Ik heb echt geen verstand van matrassen, ook niet voor mezelf. Waarom wil jij het liefst een koudschuim matras? Wat voor matrassen zijn er nog meer en wat zijn de voor- en nadelen?
Caroow- Lady Post-a-lot
Caroow schreef:Jade schreef:Caroow schreef:Lily schreef:ik zou adviseren om gewoon zo te starten met niks speciaals. Mocht je kind een buikslaper zijn kan je een aerosleep topper kopen deze zijn er voor in de wieg en voor in het ledikant. Je hebt ook van aerosleep hoeslakens maar deze zijn heel erg duur. De verkoopster in de winkel zei tegen ons dat je ook van prenatal zelf de jersey hoeslakens kan gebruiken omdat deze dunner geweven zijn. Duidelijk of wil je nog iets weten?
Ik heb echt geen verstand van matrassen, ook niet voor mezelf. Waarom wil jij het liefst een koudschuim matras? Wat voor matrassen zijn er nog meer en wat zijn de voor- en nadelen?
Ik heb even een stukje van internet gehaald:
Polyether : Is de voorloper van koudschuim, polyether kenmerkt zich door draagkracht uit hardheid.
Koudschuim daarentegen haalt zijn draagkracht uit veerkracht.
Beide materialen zijn geschikt voor zitten en slapen maar met koudschuim wordt een hoger comfort bereikt.
Koudschuim is dan ook duurder dan polyether en heeft een open celstructuur, waardoor het materiaal zeer goed ademt en goed vocht afvoerd.
Bij polyether kan op den duur kuilvorming ontstaan, de levensduur hiervan is dus niet zolang als koudschuim.
Kuilvorming komt bij koudschuim niet voor, het is zeer veerkrachtig en biedt een hoog comfort gekoppeld aan een lange levensduur.
Ik heb zelf ook altijd koudschuim gehad en vond dat heeerlijk! Nu hebben we dat niet meer, en dat vind ik een stuk minder prettig slapen.
Jade- Ratel
Caroow schreef:Jade schreef:Caroow schreef:Lily schreef:ik zou adviseren om gewoon zo te starten met niks speciaals. Mocht je kind een buikslaper zijn kan je een aerosleep topper kopen deze zijn er voor in de wieg en voor in het ledikant. Je hebt ook van aerosleep hoeslakens maar deze zijn heel erg duur. De verkoopster in de winkel zei tegen ons dat je ook van prenatal zelf de jersey hoeslakens kan gebruiken omdat deze dunner geweven zijn. Duidelijk of wil je nog iets weten?
Ik heb even een stukje van internet gehaald:
Polyether : Is de voorloper van koudschuim, polyether kenmerkt zich door draagkracht uit hardheid.
Koudschuim daarentegen haalt zijn draagkracht uit veerkracht.
Beide materialen zijn geschikt voor zitten en slapen maar met koudschuim wordt een hoger comfort bereikt.
Koudschuim is dan ook duurder dan polyether en heeft een open celstructuur, waardoor het materiaal zeer goed ademt en goed vocht afvoerd.
Bij polyether kan op den duur kuilvorming ontstaan, de levensduur hiervan is dus niet zolang als koudschuim.
Kuilvorming komt bij koudschuim niet voor, het is zeer veerkrachtig en biedt een hoog comfort gekoppeld aan een lange levensduur.
Ik heb zelf ook altijd koudschuim gehad en vond dat heeerlijk! Nu hebben we dat niet meer, en dat vind ik een stuk minder prettig slapen.
Jade- Ratel
Wij hebben voor onze 2e wel een aerosleep topper aangeschaft. Gewoon ook omdat het lekker praktisch is bij een spuitluier . Aerosleep topper kan zo in de wasmachine en lekt niet door. Voor mij is het een bijkomend voordeel dat ie ademt. Verder ook ideaal voor in het campingbed, wij leggen die altijd op de bodem van het campingbedje als we weggaan voor een paar dagen.
teletascha- Prater
- Aantal berichten : 713
Punten : 739
Registratiedatum : 18-12-10
Wij hebben geen aerosleep of sensormatje, dat vond ik niet nodig. We hebben een gewoon matrasje van de babywinkel, niet de goedkoopste, maar ook niet de duurste. Later hadden we er ook nog 1 van de ikea bij gekocht (1 voor het ledikant en 1 voor in de co-sleeper).
Als je het prettig vindt om zo'n speciaal matras te kopen, dan moet je het doen. Ik vond bij ons op de kamer laten slapen prettiger, de kans op wiegendood is minder groot en je kan je kind makkelijker in de gaten houden.
Als je het prettig vindt om zo'n speciaal matras te kopen, dan moet je het doen. Ik vond bij ons op de kamer laten slapen prettiger, de kans op wiegendood is minder groot en je kan je kind makkelijker in de gaten houden.
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: