Raar contract nieuwe baan (UWV proefplaatsing)??
+5
Kaat
TukTuk
Ellebel
June
Pompoen
9 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Raar contract nieuwe baan (UWV proefplaatsing)??
Even een vraagje...
Ik ben dus aangenomen op een kdv voor 32 uur.
Omdat ik momenteel een uitkering krijg, hebben ze mij aangenomen obv een UWV proefplaatsing.
Dit houdt in dat ik gewoon mijn volledige uitkering krijg, en mijn werkgever dit aanvult tot een volledig salaris.
Zo ben ik voor de werkgever goedkoop, en ben ik even geholpen. Zo'n proefplaatsing mag 3 maanden.
Alleen....is het niet legaal. want bij zo'n proefplaatsing dient de werkgever de werknemer eigenlijk gratis te laten proefdraaien, zonder daarbij salaris uit te betalen. Op het formulier stond ook "let op! Geef het bij het UWV aan als je toch salaris krijgt".
Mijn werkgever zei daarop "Ach, we zeggen gewoon dat het een onkostenvergoeding is, geen salaris". Kortom...liegen bij het UWV.
Op de een of andere manier zit het me niet helemaal lekker...
Net als het feit dat ze me laten werken zonder VOG.
Ik heb dus ook geen contract bij mijn werkgever getekend, alleen zo'n proefplaatsingformulier.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Ik heb nog een aanbod liggen van een gezin om 3 dagen per week an huis op te komen passen, en twijfel steeds meer of ik de baan bij het kdv wel moet nemen. Het is amateuristisch, vertrouw het niet zo qua dit soort vage contractjes....ik weet niet, ik heb er geen goed gevoel over.
Heb het gevoel dat er bij zo'n proefplaatsing meer addertjes onder het gras zitten dan zij mij vertellen....
Ik ben dus aangenomen op een kdv voor 32 uur.
Omdat ik momenteel een uitkering krijg, hebben ze mij aangenomen obv een UWV proefplaatsing.
Dit houdt in dat ik gewoon mijn volledige uitkering krijg, en mijn werkgever dit aanvult tot een volledig salaris.
Zo ben ik voor de werkgever goedkoop, en ben ik even geholpen. Zo'n proefplaatsing mag 3 maanden.
Alleen....is het niet legaal. want bij zo'n proefplaatsing dient de werkgever de werknemer eigenlijk gratis te laten proefdraaien, zonder daarbij salaris uit te betalen. Op het formulier stond ook "let op! Geef het bij het UWV aan als je toch salaris krijgt".
Mijn werkgever zei daarop "Ach, we zeggen gewoon dat het een onkostenvergoeding is, geen salaris". Kortom...liegen bij het UWV.
Op de een of andere manier zit het me niet helemaal lekker...
Net als het feit dat ze me laten werken zonder VOG.
Ik heb dus ook geen contract bij mijn werkgever getekend, alleen zo'n proefplaatsingformulier.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Ik heb nog een aanbod liggen van een gezin om 3 dagen per week an huis op te komen passen, en twijfel steeds meer of ik de baan bij het kdv wel moet nemen. Het is amateuristisch, vertrouw het niet zo qua dit soort vage contractjes....ik weet niet, ik heb er geen goed gevoel over.
Heb het gevoel dat er bij zo'n proefplaatsing meer addertjes onder het gras zitten dan zij mij vertellen....
JD- Ratel
- Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10
Re: Raar contract nieuwe baan (UWV proefplaatsing)??
Ik heb ook regelmatig mensen voor 3 maanden rondlopen op deze basis. Maar met de intentie om die persoon daarna aan te nemen, een contract aan te bieden en dan salaris te gaan betalen dus.
Gast- Gast
Maar hoe doe jij dat dan?
Want hij heeft dus die proefplaatsing aangevraagd, en ik heb dat formulier ingevuld, maar verder hebben we geen afspraken gemaakt over hoe hij mijn salaris aan gaat vullen.... welke schaal,reiskosten etc...daarover is nu dus niks vastgelegd?
Want hij heeft dus die proefplaatsing aangevraagd, en ik heb dat formulier ingevuld, maar verder hebben we geen afspraken gemaakt over hoe hij mijn salaris aan gaat vullen.... welke schaal,reiskosten etc...daarover is nu dus niks vastgelegd?
JD- Ratel
Ik zou er zelf niet mee akkoord gaan. Uiteindelijk ben jij de dupe er van als ze er bij het UWV achter komen en kan het misschien ook nog eens gevolgen hebben voor de reeds betaalde uitkering. Ik zou het gewoon aangeven bij het UWV, misschien wilt dat KDV wel gewoon lekker makkelijk en goedkoop iemand tijdelijk in dienst nemen en maken ze dus misbruik van de mogelijkheid die het UWV bied. Ik vind het ook raar dat ze het op die manier doen, jij wordt er niks beter van, en ze weten toch dat je maar 3 maanden wilt blijven? Dan kunnen ze je toch een tijdelijk contract geven als het hun niet te doen is om een gratis kracht?
Ik zou het dus niet doen. Vond het ook zo raar dat je eerst maar voor aantal uur, en daarna ineens wel 32 uur kon gaan werken.. En nu is het ineens dan via een proefplaatsing.
Ik zou het dus niet doen. Vond het ook zo raar dat je eerst maar voor aantal uur, en daarna ineens wel 32 uur kon gaan werken.. En nu is het ineens dan via een proefplaatsing.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
Maar het idee is dus eigenlijk dat jij die proefplaatsing krijgt, maar dat het salaris aangevuld word door het KDV terwijl het officieel bij een proefplaatsing zo is dat je die eerste 3 maanden nog van dezelfde uitkering leeft? Ik zou toch nog eens proberen te informeren wat nu precies de bedoeling is en dat jij best akkoord bent met een proefplaatsing maar dat je het wel netjes en legaal geregeld wil hebben.
Pompoen- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Wij bespreken van te voren het salaris, de reiskosten en alle overige informatie, daar zijn de mensen dus al van op de hoogte op zo'n moment. Al is het meestal zo dat ze maar tijdelijk bij ons komen en ondertussen verder zoeken naar een normale baan, aansluitend op hun eigen carrière. Daarna werken ze 3 maanden met behoud van hun uitkering, en kijken we van beide kanten of het wat is überhaupt. Dat kost ons niks op zo'n moment.
Gast- Gast
@AN, ze weten op het kdv niet dat ik maar 3 maanden wil blijven. Dat is nog niet 100 procent zeker, en daarbij...als ik dat netjes had gezegd hadden ze me nooit aangenomen...dus ik ben even niet netjes geweest en heb dat niet verteld
En ja het is gewoon zo vaag allemaal...ik heb het idee dat ze iets achterhouden.... Plus het feit dat het zulke amateuristische kinderopvang is. het is vies, smerig, geen kwaliteit...heb in mijn 8 jaar kinderopvang ervaring nog nooit zoiets gezien. Maar ja....32 uur is zeldzaam in de kinderopvang, dus ik dacht; Ik pak het aan!
Maar het voelt gewoon niet goed....
Andere vraag - Heeft iemand een idee wat je tegenwoordig als gastouder aan huis krijgt bij opvang van 4 kinderen? Dat is dus mijn alternatief, maar ik heb geen idee wat zoiets verdient? ohhh ik zit zo in dubio, heb helemaal een naar gevoel in mn maag!
En ja het is gewoon zo vaag allemaal...ik heb het idee dat ze iets achterhouden.... Plus het feit dat het zulke amateuristische kinderopvang is. het is vies, smerig, geen kwaliteit...heb in mijn 8 jaar kinderopvang ervaring nog nooit zoiets gezien. Maar ja....32 uur is zeldzaam in de kinderopvang, dus ik dacht; Ik pak het aan!
Maar het voelt gewoon niet goed....
Andere vraag - Heeft iemand een idee wat je tegenwoordig als gastouder aan huis krijgt bij opvang van 4 kinderen? Dat is dus mijn alternatief, maar ik heb geen idee wat zoiets verdient? ohhh ik zit zo in dubio, heb helemaal een naar gevoel in mn maag!
JD- Ratel
Pippa schreef:Wij bespreken van te voren het salaris, de reiskosten en alle overige informatie, daar zijn de mensen dus al van op de hoogte op zo'n moment. Al is het meestal zo dat ze maar tijdelijk bij ons komen en ondertussen verder zoeken naar een normale baan, aansluitend op hun eigen carrière. Daarna werken ze 3 maanden met behoud van hun uitkering, en kijken we van beide kanten of het wat is überhaupt. Dat kost ons niks op zo'n moment.
nee dus jullie vullen het salaris niet aan naar een salaris wat normaal is bij 32 uur kinderopvang, omdat dat wettelijk gezien niet mag. Zoals iemand net zei; Als het UWV erachter komt, is niet mijn werkgever, maar ik de l*l denk ik. Ik heb dan kans dat ik mijn eerder gekregen uitkering moet terugbetalen ofzo...en zij kunnen lachend achterover leunen?
JD- Ratel
Ik denk inderdaad dat jij een probleem hebt als ze dit ontdekken en reken maar dat dit streng gecontroleerd wordt.
Ik zou er zeker niet aan beginnen. Als jij jezelf wilt overtuigen: lees je reactie @AN nog eens door en bedenk dat het niet jouw reactie is maar die van iemand anders. Wat zou je dan adviseren?
In mijn ogen staat er niets positiefs in en dat onderbuikgevoel zou ik zelf ook niet vertrouwen.
Ik zou er zeker niet aan beginnen. Als jij jezelf wilt overtuigen: lees je reactie @AN nog eens door en bedenk dat het niet jouw reactie is maar die van iemand anders. Wat zou je dan adviseren?
In mijn ogen staat er niets positiefs in en dat onderbuikgevoel zou ik zelf ook niet vertrouwen.
June- Kletskop
- Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12
Overigs zou ik dit dus wel aan het UWV melden, dat zij dus je nog wel salaris er boven op wilden geven en de boel wilden bedonderen, en dat je het daarom niet wilde doen.. Ik weet namelijk niet of je een proefplaatsing mag weigeren, zonder dat het gevolgen heeft voor je WW.
TukTuk- Ratel
Was het niet ook zo dat ze eerst een 0-uur contract wilden bieden, toen 16 en uiteindelijk 32? Ik zou er niet aan beginnenm te vaag allemaal. Denk dat je na 3 maanden alsnog op straat staat. Dan is het nog maar de vraag of je recht hebt op uitkering, want je uitkering blijf je verbruiken én je verzwijgt iets voor het UWV..
Ellebel- Prater
- Aantal berichten : 568
Punten : 644
Registratiedatum : 12-12-10
Ellebel schreef:Was het niet ook zo dat ze eerst een 0-uur contract wilden bieden, toen 16 en uiteindelijk 32? Ik zou er niet aan beginnenm te vaag allemaal. Denk dat je na 3 maanden alsnog op straat staat. Dan is het nog maar de vraag of je recht hebt op uitkering, want je uitkering blijf je verbruiken én je verzwijgt iets voor het UWV..
Ja dat bedoelde ik ook inderdaad.. En nu snap ik het ook, zo'n proefplaatsing kost hun niks! Dus of ze je nou voor 16 of 32 uur laten werken, je bent een gratis kracht dan. Ik vind het maar een rare, onbetrouwbare situatie.
TukTuk- Ratel
Als die nieuwe baas jou aanvulling van loon gewoon wit betaalt, komt het UWV vanzelf daar achter. UWV heeft namelijk inzage in een systeem waarbij ze jou inkomsten kunnen zien. Dit tot op de cent nauwkeurig.
Hoe jullie/jij de proefplaatsing nu wil gebruiken (namelijk om de drie maanden te overbruggen en niet de intentie om daarna met elkaar verder te gaan) is niet waar hij voor bedoeld is, zeker niet als je dat willens en wetens doet. Zou mij dan ook niets verbazen als je achteraf een maatregel opgelegd krijgt.
Hoe jullie/jij de proefplaatsing nu wil gebruiken (namelijk om de drie maanden te overbruggen en niet de intentie om daarna met elkaar verder te gaan) is niet waar hij voor bedoeld is, zeker niet als je dat willens en wetens doet. Zou mij dan ook niets verbazen als je achteraf een maatregel opgelegd krijgt.
Kaat- Fluisteraar
- Aantal berichten : 290
Punten : 312
Als je de boel oplicht, dus niet aangeeft dat je extra inkomsten hebt naast je uitkering, kan je uitkering volledig stop worden gezet. Volgens mij is het zelfs mogelijk dat je terug moet betalen.
Ik zou contact opnemen met het UWV. Zij kunnen je alles uitleggen en je advies geven.
Ik zou contact opnemen met het UWV. Zij kunnen je alles uitleggen en je advies geven.
Lenthe- Prater
- Aantal berichten : 1163
Punten : 1282
Dankjulliewel voor de reacties meiden!
Ik denk dat ik morgen het uwv ga bellen, en de hele situatie ga voorleggen.
Daarna ga ik de werkgever bellen,en zeggen dat ik het niet ga doen. Althans, zo denk ik er nu over.
Ik kan bij 2 gezinnen aan huis oppassen. 3 dagen bij een gezin met 4 kids, en 1 om 2 dagen bij een gezin met 2 kindjes. Dan denk ik dat ik dat ter overbrugging maar ga doen...voelt toch wat vertrouwder dan dit
Ik denk dat ik morgen het uwv ga bellen, en de hele situatie ga voorleggen.
Daarna ga ik de werkgever bellen,en zeggen dat ik het niet ga doen. Althans, zo denk ik er nu over.
Ik kan bij 2 gezinnen aan huis oppassen. 3 dagen bij een gezin met 4 kids, en 1 om 2 dagen bij een gezin met 2 kindjes. Dan denk ik dat ik dat ter overbrugging maar ga doen...voelt toch wat vertrouwder dan dit
JD- Ratel
Ik vond het al zo vreemd dat je van een 0-urencontract die je ze eerst hooguit konden bieden, je ineens wel fulltime aan de slag kon, dat geeft bij mij in deze tijd ook twijfels. Waarschijnlijk kun je goedkoop in dienst maar kun je na die tijd gewoon weer gaan. Het klinkt in elk geval niet als een blijvende constructie.
Gast- Gast
Ik zou het gewoon doen hoor als je over 3 mnd gaat studeren. Heb je nu iig inkomen. En als je studeert krijg je toch geen ww? mochten ze jou dan naar 3 mnd alsnog op straat zetten dan loop je dus niks mis.
luisa- Prater
- Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11
luisa schreef:Ik zou het gewoon doen hoor als je over 3 mnd gaat studeren. Heb je nu iig inkomen. En als je studeert krijg je toch geen ww? mochten ze jou dan naar 3 mnd alsnog op straat zetten dan loop je dus niks mis.
Als het UWV er achter komt dat ze toch nog een "salaris" via het KDV ontvangt,boven op haar uitkering die ze nu blijft behouden, door die proefplaatsing, zal ze haar WW misschien moeten terug betalen die ze in die periode heeft ontvangen. Ik zou dat risico dus niet nemen.
TukTuk- Ratel
Ik ook niet, om dezelfde reden.AngelNyn schreef:luisa schreef:Ik zou het gewoon doen hoor als je over 3 mnd gaat studeren. Heb je nu iig inkomen. En als je studeert krijg je toch geen ww? mochten ze jou dan naar 3 mnd alsnog op straat zetten dan loop je dus niks mis.
Als het UWV er achter komt dat ze toch nog een "salaris" via het KDV ontvangt,boven op haar uitkering die ze nu blijft behouden, door die proefplaatsing, zal ze haar WW misschien moeten terug betalen die ze in die periode heeft ontvangen. Ik zou dat risico dus niet nemen.
Gast- Gast
Ik dacht trouwens dar proefplaatsing alleen kan als je arbeidsongeschikt, wajong, zw ofzo hebt. Niet bij ww. Zou goed nazoeken hoe ze dit met jou überhaupt van plan zijn.
luisa- Prater
luisa schreef:Ik dacht trouwens dar proefplaatsing alleen kan als je arbeidsongeschikt, wajong, zw ofzo hebt. Niet bij ww. Zou goed nazoeken hoe ze dit met jou überhaupt van plan zijn.
Kan wel bij WW:)
TukTuk- Ratel
AngelNyn schreef:luisa schreef:Ik dacht trouwens dar proefplaatsing alleen kan als je arbeidsongeschikt, wajong, zw ofzo hebt. Niet bij ww. Zou goed nazoeken hoe ze dit met jou überhaupt van plan zijn.
Ook als je net een maand werkloos bent? De bedoeling is toch om mensen die moeilijk aan werk komen te helpen. Ik zou het raar vinden als Uwv er in dit geval mee akkord gaat. Maar goed, ik heb er geen ervaring mee.
luisa- Prater
luisa schreef:AngelNyn schreef:luisa schreef:Ik dacht trouwens dar proefplaatsing alleen kan als je arbeidsongeschikt, wajong, zw ofzo hebt. Niet bij ww. Zou goed nazoeken hoe ze dit met jou überhaupt van plan zijn.
Ook als je net een maand werkloos bent? De bedoeling is toch om mensen die moeilijk aan werk komen te helpen. Ik zou het raar vinden als Uwv er in dit geval mee akkord gaat. Maar goed, ik heb er geen ervaring mee.
Oh dat weet ik niet! Weet alleen dat het wel mogelijk is als je in de WW zit.
TukTuk- Ratel
Ach doet er ook niet meer toe. Volgens mij gaat JaneDoe wat anders doen.
luisa- Prater
Sja aan de ene kant denk ik van "ach, laat ik het maar doen, dan heb ik de komende 3 maanden salaris"
Maar aan de andere kant heb ik de kans dat ik dat hele salaris uiteindelijk moet gaan inleveren om het UWV terug te betalen. En aangezien ik verder geen contract ofzo heb, kan ik verder niks bewijzen, en is mijn werkgever de lachende derde.
Natuurlijk wil ik dolgraag 32 uur aan het werk, maar niet met dit soort rare praktijken.
Ik vond het zelf inderdaad ook al vreemd hoor; van 0 naar 16 naar 32 uur. Maar ja, je wilt werken, dus pak je het met beide handen aan...
Maar t gaat hem niet worden. Ik denk dat het oppassen gaat worden die 3 maanden. (er vanuit gaande dat ik aangenomen wordt voor de opleiding, dat is niet eens zeker)
Maar aan de andere kant heb ik de kans dat ik dat hele salaris uiteindelijk moet gaan inleveren om het UWV terug te betalen. En aangezien ik verder geen contract ofzo heb, kan ik verder niks bewijzen, en is mijn werkgever de lachende derde.
Natuurlijk wil ik dolgraag 32 uur aan het werk, maar niet met dit soort rare praktijken.
Ik vond het zelf inderdaad ook al vreemd hoor; van 0 naar 16 naar 32 uur. Maar ja, je wilt werken, dus pak je het met beide handen aan...
Maar t gaat hem niet worden. Ik denk dat het oppassen gaat worden die 3 maanden. (er vanuit gaande dat ik aangenomen wordt voor de opleiding, dat is niet eens zeker)
JD- Ratel
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Baan kwijt, vast contract, hoe werkt dat?
» Nieuwe (inval) baan:-)
» Net een nieuwe baan
» Nieuwe baan!
» Aaah nieuwe baan!!
» Nieuwe (inval) baan:-)
» Net een nieuwe baan
» Nieuwe baan!
» Aaah nieuwe baan!!
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: