Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Soep-topic

+7
rapa nui
Mida4you
Minx
Blond
Effie_O
lieke89
Zonnetje
11 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Soep-topic Empty Soep-topic

Bericht  Zonnetje za 5 feb 2011 - 3:44

Maken jullie vaak zelf soep? En doe je dat dan als maaltijd of ook wel eens voor tussendoor of bij de lunch?
Ik maak eigenlijk niet vaak zelf soep. Af en toe groentensoep of kippensoep. Vandaag heb ik zelf champignonsoep gemaakt en heb ik weer ontdekt dat het toch wel heel lekker is om zelf soep te maken.
Als je lekkere recepten van soepen hebt, kun je ze ook hier plaatsen.
Zonnetje
Zonnetje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2589
Punten : 2726
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : omgeving Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Soep-topic Empty Re: Soep-topic

Bericht  lieke89 za 5 feb 2011 - 3:52

wij maken in het weekend vaak soep voor de lunch of gewoon tussendoor. Wij maken de soep wel altijd helemaal zelf dus niet uit een pakje. Wij maken ook vaak champignonstoep maar we maken ook vaak aspergesoep, uiensoep, knoflooksoep en broccolisoep.
lieke89
lieke89
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 230
Punten : 233
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Soep-topic Empty Re: Soep-topic

Bericht  Effie_O za 5 feb 2011 - 3:56

lieke89 schreef: broccolisoep

Heb je daar een lekker recept van? Zelf nog geen echt lekkere gevonden.
Nu heb ik zin in soep nerd
Effie_O
Effie_O
Prater
Prater

Aantal berichten : 523
Punten : 592
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Soep-topic Empty Re: Soep-topic

Bericht  lieke89 za 5 feb 2011 - 4:04

ik doe het eigenlijk altijd zonder recept, maar meestal kook ik een liter water met 2 bouillonblokjes (je moet 1 blokje per halve liter doen). daar de broccoli in koken. Daarna met een staafmixer alles fijnmaken. een potje creme fraiche erbij (mag natuurlijk ook minder, moet je maar kijken wat je zelf lekker vind) en daarna nog zout en peper erbij en je hebt een heerlijk soepje
lieke89
lieke89
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 230
Punten : 233
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Soep-topic Empty Re: Soep-topic

Bericht  Effie_O za 5 feb 2011 - 4:07

Dat klinkt heel wat simpeler dan mijn laatste recept Wink Waarschijnlijk is dat het probleem, gebruik ik veel te 'moeilijke' recepten met veel te veel ingrediënten waardoor het geen lekkere broccolisoep meer is. Dank je!
Effie_O
Effie_O
Prater
Prater

Aantal berichten : 523
Punten : 592
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Soep-topic Empty Re: Soep-topic

Bericht  Blond za 5 feb 2011 - 5:34

Wij eten af en toe mosterdsoep of tomatensoep. Uit zak. Mijn moeder heeft wel eens tomatensoep gemaakt, en dat was wel heeel lekker, maar goed, kost ook een hoop tijd en tomaten.

Ik eet wel tussen de middag altijd een cup-a-soupje!
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Soep-topic Empty Re: Soep-topic

Bericht  Gast za 5 feb 2011 - 5:56

Op zondag maakt mijn vriend altijd soep. Dit komt dan wel gewoon uit een pakje. Wij eten het op zondag als hoofdgerecht met een stuk brood of een stuk vlees o.i.d.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Soep-topic Empty Re: Soep-topic

Bericht  Gast za 5 feb 2011 - 7:55

Nee, dat doe ik eigenlijk nooit.
Zou me er best eens in willen verdiepen met behulp van deze boeken

Soep-topic 467869

Soep-topic Soepenparade

Ze staan al een tijdje op mijn lijstje om te kopen, maar het is er nog niet van gekomen.

Mijn moeder maakt echt heerlijke kippensoep. Ik heb haar weleens gevraagd om op te schijven hoe ze hem precies maakt maar dat doet ze niet. Ze wil ook niet dat ik er naast kom staan.

Verder maakt zij wel regelmatig verse soep, maar zij pureert heel vaak aardappelen. De soep wordt daar dikker door, maar dat is mij iets te dik.

Als ik soep eet is het uit blik of uit een pakje (waar dan water bij moet).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Soep-topic Empty Re: Soep-topic

Bericht  Minx za 5 feb 2011 - 8:07

Soms maar ook te weinig. Laatst had ik soep gemaakt met erwtensoepgroenten omdat de gewone op waren. Haha de soep was zo dik dat het erwetensoep leek alleen de erwten ontbraken.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Soep-topic Empty Re: Soep-topic

Bericht  Mida4you za 5 feb 2011 - 10:08

Ik ben echt een soep eter!! Je kunt me er BIJNA voor wakker maken 's nachts. Ik maak dan ook allerlei soorten soep, allemaal zelf. Bloemkoolsoep, preisoep, briesoep, zuurkoolsoep, uiensoep. Heerlijk allemaal!!
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Soep-topic Empty Re: Soep-topic

Bericht  rapa nui za 5 feb 2011 - 11:09

@Mirjam4you: ik ben wel benieuwd naar het recept voor briesoep en de zuurkoolsoep. Zou je die hier willen neerzetten?
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Soep-topic Empty Re: Soep-topic

Bericht  minoessepoes za 5 feb 2011 - 20:37

Ik maak heel graag uiensoep naar een recept van Jamie Oliver. Daarbij fruit je de uien heel kort en daarna draai je het vuur terug. deksel op de pan en een half uur laten stoven, vervolgens bak je ze op hoog vuur mooi bruin. Daardoor wordt de soep een beetje zoetig, heel lekker. Verder gaat er knoflook in, tijm en bouillon blokjes.

Of ik maak minestronesoep, recept heb ik hier al vaak neer gezet. Gewoon ui en knoflook fruiten, blikje tomatenpuree erbij en mee bakken, daarna een zak Italiaanse wokgroenten, vervolgens groentebouillon en wat rozemarijn en dit even door laten koken, de laatste 8 minuten kook ik wat elleboog macaroni mee. Als de soep in de kom zit gaat er een schepje groene pesto in en wat geraspte kaas.

Voor mijn vriend maak ik weleens mosterd soep. Prei heel fijn snijden en spekjes of hamblokjes bakken. Dan boter smelten in een pannetje en bloem toevoegen en even laten garen (dus een roux maken), dan gaat langzaam aan de bouillon erbij zodat het een mooie gebonden soep wordt, vervolgens een flinke eetlepel mosterd en dit even door laten koken. Tot slot de prei en de spekjes erin (of hamblokjes) en eventueel een scheutje room.

Of ik maak zelf kippenbouillon, door wat kippenpoten of dijbenen met wat wortel en ui een uurtje te laten koken met een laurierblaadje en wat peperkorrels. Vervolgens het vlees eruit halen en van het bot halen (meestal gebruik ik dan de helft van de bouillon en het vlees om ragout van te maken en van de andere helft maak ik soep). De soep zeven, het vlees terug doen en nog iets van prei ringentjes in de soep doen en eventueel iets van vermicelli.

Maar ik neem ook weleens uien en knoflook, daarbij een blikje tomatenpure even meebakken daarna wat blikjes tomatenblokjes en vervolgens bouillonblokjes en water. Daar gaan dan soepgroenten in en gehaktballetjes en ik breng de soep op smaak met wat peper, zout en suiker. Makkelijke tomatensoep.

Zo maak ik daar ook weleens variaties op door in de winter er meer winterse groenten door te doen en rookworst in plakjes, van die soep croutons enz.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Soep-topic Empty Re: Soep-topic

Bericht  Mida4you za 5 feb 2011 - 21:55

rapa nui schreef:@Mirjam4you: ik ben wel benieuwd naar het recept voor briesoep en de zuurkoolsoep. Zou je die hier willen neerzetten?

Zuurkoolsoep:

Ingrediënten voor 4 personen
1 liter kippenbouillon
200 gram zuurkool
1 halve rookworst
2 turfgerookte droge worstjes
50 gram gerookte spek blokjes
zout en peper

Spoel de zuurkool even onder de kraan. Laat het uitlekken en snijd het fijn. Breng de kippenbouillon met 150 gram van de gesneden zuurkool aan de kook. Laat dit een half uur zachtjes trekken. Bak de spekblokjes uit op niet te hoog vuur. Snijd de rookworst in kleine stukjes. Verwijder het velletje van de turfgerookte worstjes en snijd deze in plakjes. Haal de zuurkool uit de bouillon. Doe de stukjes worst, de spekblokjes en de resterende zuurkool in de bouillon en laat dit nog een kwartiertje trekken. Breng de soep eventueel verder op smaak met peper en zout.

Briesoep:

beetje bieslook ( 4 sprietjes)
25 gram bloem
25 gram boter
150 gram brie
3/4 groentebouillon
1 grote ui
1/8 liter slagroom
Eventueel stokbrood erbij

Voorbereiding (10 min)
Pel en snipper de ui.
Zet een liter water op het vuur en breng het aan de kook voor de bouillon.
Snij de brie in stukjes.
Knip de bieslook boven een schaaltje fijn.

Bereiding
Smelt de boter in de pan en fruit de uiten in ca. 3 min. tot de glazig zijn.
Roer de bloem erdoor en laat de roux ca. 1 min. zachtjes pruttelen.
Voeg al roerend 1/3 deel van de bouillon toe en blijf roeren tot het mengsel glad gebonden is. Roer scheut voor scheut de rest van de bouillon erdoor. Laat de soep ca. 5 min. zachtjes koken en roer af en toe.
Voeg de room en de in stukjes gesneden brie toe en laat de kaas al roerend smelten.
Breng de soep op smaak met peper en zout.
Strooi voor het uitserveren de bieslook er over.
Serveren met stokbrood.

Succes ermee en eetsmakelijk!!!!!!
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Soep-topic Empty Re: Soep-topic

Bericht  Gast zo 6 feb 2011 - 0:06

Dat ik een soepeter ben zal wel bekend zijn...
Ik eet het allerliefste soep. Volgens mij zou ik echt de rest van mijn leven alleen maar kunnen leven op soep. Net als Mirjam, mag je me er áltijd voor wakker maken.
Maar ik eet niet alle soepen. Tegenwoordig eet ik nagenoeg alleen maar zelfgemaakte soepen, omdat ik geen geproduceerd vlees in mijn soep wil etc.
Jammie.
Ik heb gister soep gemaakt, groenten, ik heb er nu alweer zin in!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Soep-topic Empty Re: Soep-topic

Bericht  Mida4you zo 6 feb 2011 - 4:21

Dolores schreef:Dat ik een soepeter ben zal wel bekend zijn...
Ik eet het allerliefste soep. Volgens mij zou ik echt de rest van mijn leven alleen maar kunnen leven op soep. Net als Mirjam, mag je me er áltijd voor wakker maken.
Maar ik eet niet alle soepen. Tegenwoordig eet ik nagenoeg alleen maar zelfgemaakte soepen, omdat ik geen geproduceerd vlees in mijn soep wil etc.
Jammie.
Ik heb gister soep gemaakt, groenten, ik heb er nu alweer zin in!

Ik eet ook eigenlijk alleen maar eigengemaakt soep. Zo heel af en toe gebruik in een zakje maar geef er wel mijn eigen draai aan. Wat voor soepen eet jij graag dan?? Very Happy
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Soep-topic Empty Re: Soep-topic

Bericht  sanne-84 zo 6 feb 2011 - 5:04

wat heb ik zin in soep gekregen na het lezen hiervan :P
vraagje; de soepen die hier beschreven zijn, gebruiken jullie die als voorafje of als maaltijdsoep?
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Soep-topic Empty Re: Soep-topic

Bericht  Gast zo 6 feb 2011 - 5:25

Lekker vind ik oa:

Uiensoep,
Tomatensoep (maar geen balletje!)
Aspergesoep
Kippensoep
Vissoep
en Groentensoep

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Soep-topic Empty Re: Soep-topic

Bericht  Mida4you zo 6 feb 2011 - 5:33

sanne-84 schreef:wat heb ik zin in soep gekregen na het lezen hiervan :P
vraagje; de soepen die hier beschreven zijn, gebruiken jullie die als voorafje of als maaltijdsoep?

Meestal eten we dit als maaltijdsoep. Dan doen we er meestal stokbrood bij, of een salade.
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Soep-topic Empty Re: Soep-topic

Bericht  Mizz_S zo 6 feb 2011 - 6:05

Ik ben helemaal geen soepeter. Ik vind alleen tomatensoep lekker. Ik heb dan ook nog nooit zelf soep gemaakt en dat zal ik ook wel nooit gaan doen denk ik. Soms eten we soep uit een zak of blik, en ik neem op mn werk wel eens cupasoup bij de lunch.
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Soep-topic Empty Re: Soep-topic

Bericht  minoessepoes zo 6 feb 2011 - 21:16

Soms al voorafje, maar meestal als maaltijd, bij een simpele soep eten we dan vaak iets van worstenbroodjes of saucijzenbroodjes. En anders stokbrood met kruidenboter of pesto of tapenade of iets dergelijks.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Soep-topic Empty Re: Soep-topic

Bericht  poppetje zo 6 feb 2011 - 21:29

Ik maak altijd tomatensoep zelf, er gaat alleen een bouillonblokje bij uit een pakje.
Wij eten dit meestal op zondag, als hoofdgerecht met afbakbroodjes met zelfgemaakte eisalade, of tosti's
poppetje
poppetje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 102
Punten : 114
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Soep-topic Empty Re: Soep-topic

Bericht  Gast za 12 feb 2011 - 22:43

Ooh ik hou van soep! Probeer altijd zelf soep te maken, laatst heb ik maissoep, paprikasoep en pompoensoep gemaakt. Jammie!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Soep-topic Empty Re: Soep-topic

Bericht  Mida4you za 12 feb 2011 - 22:45

Oeh! Die maissoep klinkt lekker. Ik heb een keer kant en klare maissoep gehaald bij de A.H maar die was niet te eten. Jij maakt het zelf? Mag ik misschien je recept?? smile
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Soep-topic Empty Re: Soep-topic

Bericht  Gast zo 13 feb 2011 - 2:19

Yep, ik maak 't zelf. Ik zal even het recept opzoeken! Het is een recept van internet, met een kleine eigen touch Wink

Ingrediënten voor 4 personen
500 gr mais uit blik
1 l kippenbouillon
3 vleestomaten
2 kleine uien
1 tl gedroogde oregano
1 dl room
zout
1 rood pepertje
1 tot 2 el boter
1 rode paprika & 1 groene paprika (andere kleuren kan natuurlijk ook, is meer voor het oog)
koriander

Voorbereiding
Ontvel de tomaten en snij ze in grove stukken. Snij de ui in grove stukken. Halveer de paprika′s, verwijder zaad en zaadlijsten, snij de helft in dunne reepjes en de andere helft in grove stukken. Halveer in de lengte het pepertje en verwijder de zaadjes. Hak het pepertje klein. Hak de koriander fijn.
Laat de mais uitlekken. Hou 4 eetlepels apart. Doe de rest van de mais met de bouillon in een pan. Breng aan de kook, laat het 5 minuten zachtjes pruttelen.

Bereidingswijze
Doe de tomaat, ui en de oregano erbij. Pureer de hele boel en breng al roerend aan de kook. Laat de soep 5 minuten zachtjes doorkoken. Roer er vervolgens de room door en maak op smaak met wat zout en het fijngehakte rode pepertje. Hou de soep warm.
Verhit de boter in een koekenpan en bak de reepjes paprika; ze moeten zacht zijn. Verdeel de soep over borden.

Serveertips
Garneer met de apart gehouden mais en de reepjes paprika en de koriander

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Soep-topic Empty Re: Soep-topic

Bericht  Mida4you zo 13 feb 2011 - 2:26

Therapy schreef:Yep, ik maak 't zelf. Ik zal even het recept opzoeken! Het is een recept van internet, met een kleine eigen touch Wink

Ingrediënten voor 4 personen
500 gr mais uit blik
1 l kippenbouillon
3 vleestomaten
2 kleine uien
1 tl gedroogde oregano
1 dl room
zout
1 rood pepertje
1 tot 2 el boter
1 rode paprika & 1 groene paprika (andere kleuren kan natuurlijk ook, is meer voor het oog)
koriander

Voorbereiding
Ontvel de tomaten en snij ze in grove stukken. Snij de ui in grove stukken. Halveer de paprika′s, verwijder zaad en zaadlijsten, snij de helft in dunne reepjes en de andere helft in grove stukken. Halveer in de lengte het pepertje en verwijder de zaadjes. Hak het pepertje klein. Hak de koriander fijn.
Laat de mais uitlekken. Hou 4 eetlepels apart. Doe de rest van de mais met de bouillon in een pan. Breng aan de kook, laat het 5 minuten zachtjes pruttelen.

Bereidingswijze
Doe de tomaat, ui en de oregano erbij. Pureer de hele boel en breng al roerend aan de kook. Laat de soep 5 minuten zachtjes doorkoken. Roer er vervolgens de room door en maak op smaak met wat zout en het fijngehakte rode pepertje. Hou de soep warm.
Verhit de boter in een koekenpan en bak de reepjes paprika; ze moeten zacht zijn. Verdeel de soep over borden.

Serveertips
Garneer met de apart gehouden mais en de reepjes paprika en de koriander

Dank je!
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Soep-topic Empty Re: Soep-topic

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum