Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Tandarts of huisarts?

3 plaatsers

Ga naar beneden

Tandarts of huisarts? Empty Tandarts of huisarts?

Bericht  FruttiTutti wo 31 okt 2012 - 21:25

Dames wellicht kunnen jullie me adviseren welke van de 2 artsen ik het beste kan raadplegen; huisarts of tandarts.

Vorige week dinsdagmiddag kreeg ik ineens een opgezette klier in mn hals (aan de rechterkant). Ik heb dit echt nog nooit gehad, dus vroeg me toen al af wat dit zou betekenen. Ik voelde me verder niet ziek, maar denk dat ik wel iets verhoging heb gehad (hele dag natte/klamme rug, en warm aangekleed terwijl anderen op mn werk er luchtiger bij liepen). Ik verwachtte eigenlijk een verkoudheid ofzo, maar die bleef uit.
Afgelopen maandag had ik ineens een bult in mn mond die zeurderig aanvoelde (wederom aan de rechterkant, bovenin, eigenlijk op de overgang van mn tandvlees naar mn wang, in dat 'kommetje'). Die dag maar even gespoeld met mondspoelmiddel. Halverwege de dag nog even gevoeld en wat druk gezet, en toen kon ik de bult leegduwen (niet pijnloos, maar was wel uit te houden). Toen ik dinsdag aan het werk was vroeg een collega wat ik met mijn wang had. Ik wist van niks, maar wat bleek ik had een soort hamsterwang gekregen. Niet heel erg opvallend, maar wel te zien (en te voelen) dat het iets verdikt is. Het rare is/was alleen dat ik nergens last van had. De plek waar de bult had gezeten in mn mond, was nog wat rood en pijnlijk maar niet noemenswaardig. Gisteren was het eigenlijk hetzelfde als dinsdag, en leek mn wang zelfs wat geslonken te zijn. Nu werd ik vannacht wakker (zoals wel vaker), en ik voelde dat de bult terug was in mn mond (maar ditmaal kleiner), en kon hem wederom leegduwen.

Nu is het inmiddels donderdag en vraag ik me toch af wat dit nou allemaal is. De klier is nog steeds opgezet (wat waarschijnlijk duidt op een ontsteking).
Ik kan niet goed uitleggen waarom, maar heb het idee dat die bult in mijn mond te maken heeft met verstopte neusholtes, en dat die via deze weg nu een uitweg zoeken. Ik heb hier totaal geen bewijs voor, of argumenten, maar een gevoel. Anderzijds ben ik bang dat het toch met mn kiezen te maken heeft en dat het een wortelkanaalbehandeling zou moeten worden.

Daarbij ben ik nogal angstig voor de tandarts, en naar de dokter ga ik ook niet met veel plezier. Nu heb ik éigenlijk niet echt last van bovenstaande dingen en ben ik meer in staat om te zeggen 'ik kijk het even aan', maar ik wil ook niet van het weekend ineens naar de spoedpost moeten ofzo.

Waar zouden jullie naar toe gaan met bovenstaande klachten?
FruttiTutti
FruttiTutti
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 264
Punten : 358
Registratiedatum : 28-12-10
Woonplaats : Flevoland

Terug naar boven Ga naar beneden

Tandarts of huisarts? Empty Re: Tandarts of huisarts?

Bericht  Gast wo 31 okt 2012 - 21:47

Ik zou even naar de huisarts gaan

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tandarts of huisarts? Empty Re: Tandarts of huisarts?

Bericht  Gast wo 31 okt 2012 - 21:48

Het klinkt inderdaad als een ontsteking of abces. Of misschien dat je speekselklier opgezet is.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tandarts of huisarts? Empty Re: Tandarts of huisarts?

Bericht  TukTuk wo 31 okt 2012 - 21:51

Ik zou ook naar de huisarts gaan, die kan je altijd doorsturen naar de tandarts als dat nodig is.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tandarts of huisarts? Empty Re: Tandarts of huisarts?

Bericht  FruttiTutti wo 31 okt 2012 - 21:54

Ik neig ook meer naar huisarts, maar dat is eigenlijk ook omdat ik me daar prettiger voel dan bij de tandarts...
FruttiTutti
FruttiTutti
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 264
Punten : 358
Registratiedatum : 28-12-10
Woonplaats : Flevoland

Terug naar boven Ga naar beneden

Tandarts of huisarts? Empty Re: Tandarts of huisarts?

Bericht  TukTuk wo 31 okt 2012 - 21:57

FruttiTutti schreef:Ik neig ook meer naar huisarts, maar dat is eigenlijk ook omdat ik me daar prettiger voel dan bij de tandarts...

Dan zou ik je huisarts toch even bellen. Dan heb je in ieder geval de eerste stap gezet, als je dan naar de tandarts er mee moet, dan is die drempel hopelijk ook wat lager.
Ik zou er persoonlijk niet mee rond blijven lopen, want je kan er beter op tijd iets aan doen als het een ontsteking is, dan het laten aansudderen.

Wat je overigs ook nog wel kan doen is goed met je tandenborstel over die bult heen gaan, dus goed masseren. Kan flink pijnlijk zijn en gaan bloeden maar dan kan de rotzooi er misschien beter uit dan met alleen leegduwen.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tandarts of huisarts? Empty Re: Tandarts of huisarts?

Bericht  FruttiTutti wo 31 okt 2012 - 22:44

Ooooohh ik heb weer veel te veel zitten googlen...
Note to myself; Don't do that!
FruttiTutti
FruttiTutti
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 264
Punten : 358
Registratiedatum : 28-12-10
Woonplaats : Flevoland

Terug naar boven Ga naar beneden

Tandarts of huisarts? Empty Re: Tandarts of huisarts?

Bericht  Ella wo 31 okt 2012 - 23:19

Ik zou ook even naar de huisarts gaan. Misschien ben je er wel met een kuurtje vanaf. En hoef je niet naar de tandarts
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tandarts of huisarts? Empty Re: Tandarts of huisarts?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum