Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hypotheekrenteaftrek wordt aangepakt

+4
Eliza
Middleme
Sterre
Linda
8 plaatsers

Ga naar beneden

Hypotheekrenteaftrek wordt aangepakt Empty Hypotheekrenteaftrek wordt aangepakt

Bericht  Linda do 25 okt 2012 - 22:00

Zie hier:
http://www.eenvandaag.nl/economie/41699/regeerakkoord_hypotheekrenteaftrek_wordt_aangepakt

Ik ben erg benieuwd wat hier de exacte consequenties van zullen zijn....

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hypotheekrenteaftrek wordt aangepakt Empty Re: Hypotheekrenteaftrek wordt aangepakt

Bericht  Sterre do 25 okt 2012 - 22:07

Voor zover ik het begrijp heeft het vooral consequensties voor mensen in de hoogste belastingschijven. Normaal kun je geloof ik het percentage dat je belasting betaalt over je salaris van je hypotheek aftrekken. Maar dat geldt straks dus nog maar tot 38%. Daarmee pakken ze vooral de hogere salarissen. Wel zuur wanneer je net voor de crisis een (te duur) huis hebt gekocht, rekenend op veel aftrek. Gelukkig gaan ze het wel langzaam invoeren.

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Registratiedatum : 18-11-10

Hypotheekrenteaftrek wordt aangepakt Empty Re: Hypotheekrenteaftrek wordt aangepakt

Bericht  Middleme do 25 okt 2012 - 22:23

Sterre schreef:Voor zover ik het begrijp heeft het vooral consequensties voor mensen in de hoogste belastingschijven. Normaal kun je geloof ik het percentage dat je belasting betaalt over je salaris van je hypotheek aftrekken. Maar dat geldt straks dus nog maar tot 38%. Daarmee pakken ze vooral de hogere salarissen. Wel zuur wanneer je net voor de crisis een (te duur) huis hebt gekocht, rekenend op veel aftrek. Gelukkig gaan ze het wel langzaam invoeren.

En daarom ben ik van mening dat je ook niet alles van je salaris (minus boodschappen e.d.) aan je huis moet spenderen.. Er hoeft maar even iets te veranderen en je bent letterlijk de sjaak...

Afijn, ot: een half procent per jaar, lijkt weinig maar ik denk dat we het op den duur wel zullen merken. Het kon ook niet eeuwig zo blijven bestaan..
Middleme
Middleme
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1837
Punten : 1870
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Eliza do 25 okt 2012 - 22:54

Ik vind dit wel een goede oplossing, langzaam invoeren.
En voor de meeste huishoudens maakt het relatief weinig uit omdat het naar 38% teruggebracht wordt. Ter vergelijking: een modaal tot 2x modaal huishouden krijgt 42% procent terug en dat blijft dus de komende 20 jaar gelijk en hierna wordt het in 8 jaar afgebouwd naar 38%.

Eliza
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 13
Punten : 11
Registratiedatum : 28-11-10

Bericht  Shisha do 25 okt 2012 - 22:56

Dat was wel te verwachten. Wij zijn gelukkig niet afhankelijk van de hypotheekrente aftrek maar het is natuurlijk wel altijd mooi meegenomen. Er zullen zat mensen zijn die wel een tophypotheek hebben en nu in de problemen komen. En probeer nu je huis maar eens kwijt te raken...
Shisha
Shisha
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5526
Punten : 5710
Registratiedatum : 26-11-10

Bericht  blondje1313 vr 26 okt 2012 - 0:17

Ik denk dat het toch wel mee zal vallen met het aantal mensen wat hier meteen heel veel last van heeft. Als die halve procent het eerste jaar al zo hard meeweegt dan pak je iets toch niet helemaal goed aan volgens mij.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Bericht  Gast vr 26 okt 2012 - 4:13

blondje1313 schreef:Ik denk dat het toch wel mee zal vallen met het aantal mensen wat hier meteen heel veel last van heeft. Als die halve procent het eerste jaar al zo hard meeweegt dan pak je iets toch niet helemaal goed aan volgens mij.
+1

Gast
Gast

Bericht  Roxi3 vr 26 okt 2012 - 4:37

Ik vind het altijd grappig dat mensen denken dat ze hier geen last van gaan krijgen. De hypotheekrenteaftrek is namelijk de reden van de "hoge" woningprijzen hier in Nederland. Als deze wordt afgeschaft zullen de woningprijzen dus verder dalen en daar heeft iedere woningbezitter last van.

Roxi3
Prater
Prater

Aantal berichten : 1099
Punten : 1130

Bericht  blondje1313 vr 26 okt 2012 - 20:55

Ik wil mijn huis de komende 30 jaar niet verkopen, dus heb geen last van een lagere huizenprijs volgens mij?

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628

Bericht  Roxi3 vr 26 okt 2012 - 21:30

blondje1313 schreef:Ik wil mijn huis de komende 30 jaar niet verkopen, dus heb geen last van een lagere huizenprijs volgens mij?

Je huis wordt toch minder waard of je het nou verkoopt of niet. Je hebt gelijk jij hebt er dan misschien minder last van maar het heeft zeker gevolgen. Er zijn namelijk ook heel veel woningbezitters die niet de komende 30 jaar nog in hetzelfde huis willen blijven wonen.

Roxi3
Prater
Prater

Bericht  Roxi3 vr 26 okt 2012 - 21:33

Waar het mij eigenlijk om ging is dat de gevolgen verstrekkender zijn dan de maandelijkse of jaarlijkse teruggave. De hypotheekrenteaftrek heeft een hele grote invloed op onze woningmarkt.

Roxi3
Prater
Prater

Bericht  Lynn_ za 27 okt 2012 - 2:13

Roxi3 schreef:
blondje1313 schreef:Ik wil mijn huis de komende 30 jaar niet verkopen, dus heb geen last van een lagere huizenprijs volgens mij?

Je huis wordt toch minder waard of je het nou verkoopt of niet. Je hebt gelijk jij hebt er dan misschien minder last van maar het heeft zeker gevolgen. Er zijn namelijk ook heel veel woningbezitters die niet de komende 30 jaar nog in hetzelfde huis willen blijven wonen.

Ik denk dat die gevolgen wel meevallen. Wij blijven de komende 30 jaar in principe nog in ons huis wonen. Mocht dat niet zo zijn, dan zal ons huis wel minder waard zijn denk ik ja. Máár, wij kopen dan ook weer een goedkoper huis terug omdat doorgaans alle huizenprijzen zakken en niet alleen van ons huis.
Lynn_
Lynn_
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1985
Punten : 2068
Registratiedatum : 30-12-10

Bericht  Gast za 27 okt 2012 - 21:04

Lynn_ schreef:
Roxi3 schreef:

Ik denk dat die gevolgen wel meevallen. Wij blijven de komende 30 jaar in principe nog in ons huis wonen. Mocht dat niet zo zijn, dan zal ons huis wel minder waard zijn denk ik ja. Máár, wij kopen dan ook weer een goedkoper huis terug omdat doorgaans alle huizenprijzen zakken en niet alleen van ons huis.

Vergeet niet dat de verschillen enorm groot zijn.
Stel, je hebt een huis voor 180.000 gekocht. Daar het e.e.a. aan opgeknapt en de waarde voorheen zou misschien wel 190.000 zijn. Dan is de kans groot dat je er nu maar 170.000 voor krijgt en je krijgt nooit meer zo;n hoge hypotheek als voorheen en ga je dus vrijwel altijd de boot in. Wellicht kunt je voor 165.000 een huis kopen maar de vraag is wat voor huis je dan hebt en of je een hypotheek voor dat bedrag krijgt. Het is niet zo dat als jij nu je huis voor 170.000 verkoopt je ook een huis voor 170.000 terug kunt kopen.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: