Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

hypotheekrenteaftrek

2 plaatsers

Ga naar beneden

hypotheekrenteaftrek Empty hypotheekrenteaftrek

Bericht  blondje1313 vr 2 maa 2012 - 2:01

Ik begrijp niet zo goed hoe de hypotheekrenteaftrek werkt.
Volgens mij hangt het in elk geval samen met de hoeveelheid rente die je betaalt, maar ook met hoeveel je verdient (of eigenlijk hoeveel belasting je moet betalen).
Is het dan dus zo dat hoe meer je verdient, hoe meer hypotheekrenteaftrek je krijgt bij hetzelfde rentebedrag?

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

hypotheekrenteaftrek Empty Re: hypotheekrenteaftrek

Bericht  Gast vr 2 maa 2012 - 5:41

Volgens mij is het zo dat je het bedrag wat je aan rente betaalt over je hypotheek van je belastbare inkomen af mag trekken.

Gast
Gast

Bericht  Kqip vr 2 maa 2012 - 6:09

afhankelijk van de hoogte van je hypotheek en de hoogte van de rente heb je per jaar een voordeel. De hoogte van dat voordeel hangt weer samen met het belastingtarief waar je inzit. Dus 33%, 41,95%, 42%, 52%.

Heb je een hypotheek van 200000 en rente van 5% dan betaal je per jaar 10000 rente. Zit je qua loon in het 42% tarief dan is je voordeel 4200 euro (10000x0,42).
Kqip
Kqip
Prater
Prater

Aantal berichten : 938
Punten : 962
Registratiedatum : 03-01-11

Bericht  Gast vr 2 maa 2012 - 6:16

Kqip schreef:afhankelijk van de hoogte van je hypotheek en de hoogte van de rente heb je per jaar een voordeel. De hoogte van dat voordeel hangt weer samen met het belastingtarief waar je inzit. Dus 33%, 41,95%, 42%, 52%.

Heb je een hypotheek van 200000 en rente van 5% dan betaal je per jaar 10000 rente. Zit je qua loon in het 42% tarief dan is je voordeel 4200 euro (10000x0,42).

kijk jij hebt er verstand van smile

Ik moet mijn aangifte nog even goed uit gaan zoeken, want wij hadden natuurlijk geen woz waarde afgelopen jaar en ook woonde wij er niet. En dan alle notaris en bemiddelingen kosten enzo.

Gast
Gast

Bericht  Kqip vr 2 maa 2012 - 22:31

Wij hebben sinds 27 januari een nieuw huis en voorheen hadden we huur. Afgelopen woensdag heb ik een voorlopige teruggaaf voor 2012 ingevuld. Ze vragen om je inkomen in 2012, de WOZ waarde en om de rente + financieringskosten die je dit jaar hebt. Het spreekt allemaal redelijk voor zich en de hypotheekadviseur had al een tabel gemaakt en alle kosten gesplitst en die heb ik er bijgehouden. De voorlopige teruggaaf kwam ook overeen met zijn tabel (op 2 euro na).
Kqip
Kqip
Prater
Prater

Aantal berichten : 938
Punten : 962
Registratiedatum : 03-01-11

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud