Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Een nieuwe kat introduceren

+4
piene1983
Minx
litllejoy
Niene
8 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Een nieuwe kat introduceren Empty Een nieuwe kat introduceren

Bericht  Jerry zo 21 okt 2012 - 19:34

Wij hebben gister een tweede kat in huis genomen van een stel wiens kindje heftige astma en allergie heeft... Nou hebben we ook al een kat en momenteel hebben we beide katten nog apart. De één in de woonkamer, de ander in de keuken. Ook hebben we ze al van ruimte gewisseld, zodat de nieuwe kat de verschillende ruimtes kan ontdekken en zodat de katten elkaars geur kunnen opnemen...

Ik heb met de eigenaar afgesproken dat ik het alleen wil als beide katten een 'meerwaarde' voor elkaar zijn, dus dat ze het goed met elkaar kunnen vinden, niet dat ze elkaar 'gedogen' en eigenlijk liever zonder elkaar zouden zijn. De nieuwe kat is nu dus eigenlijk alleen nog maar 'uit logeren'.

Op internet heb ik al veel gelezen over hoe je het beste een tweede kat kunt introduceren, maar ben heel erg benieuwd naar persoonlijke ervaringen! Hoe verliep het bij jullie?
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een nieuwe kat introduceren Empty Re: Een nieuwe kat introduceren

Bericht  Niene zo 21 okt 2012 - 20:10

Hier ging het prima, kitten van 9 weken bij een kitten van 15 weken. Snuffelen,beetje opjagen,af en toe wat geblaas,en dezelfde avond lagen ze al innig verstrengeld in elkaar op de bank.
Heb eigenlijk niks bijzonders gedaan,wist ook niet dat dat moest,heb de kleine gewoon in de kamer gezet en de grote liep er al rond,scheelt misschien dat het 2 kittens zijn?
Niene
Niene
Prater
Prater

Aantal berichten : 554
Punten : 575
Registratiedatum : 15-12-10
Woonplaats : Achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

Een nieuwe kat introduceren Empty Re: Een nieuwe kat introduceren

Bericht  Jerry zo 21 okt 2012 - 20:25

Ik denk dat 't wel uitmaakt of je twee kittens hebt of twee 'volwassen' katten die al een poos 'alleen' zijn gewend.
Onze kat is ongeveer anderhalf jaar oud en sinds 12 weken oud bij ons en altijd alleen. Ze komt buiten wel andere katten tegen, maar dat gaat niet altijd goed (alleen vraag ik me af wie dan de aanleiding geeft tot 'geruzie')...
De 'nieuweling' is 6 jaar oud, ook altijd alleen geweest bij het andere gezin, wel katten in de buurt gewend (buiten) en ging daar prima mee om.

Vanochtend glipten ze per ongeluk bij elkaar in de kamer. Onze kat was wel wat schrikkerig, maar liep wel achter de andere kat aan te snuffelen en begon wat jammerend te miauwen (was maar een kort momentje)
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een nieuwe kat introduceren Empty Re: Een nieuwe kat introduceren

Bericht  litllejoy zo 21 okt 2012 - 21:57

Ik heb 2 katten van 1,5 jaar (vanaf 8 weken bij ons) en sinds 3 weken heb ik er een kitten bij.
Hier gaat het nog niet erg makkelijk, maar langzaam verbeterd het wel.
De 2 oudere katten moeten er wel erg aan wennen. Dit zijn een mannetje en een vrouwtje. Vooral het vrouwtje heeft er veel moeite mee, blijft blazen en grommen. Langzaam aan wordt ze wel weer wat rustiger en toevallig was ze gisteren voor het eerst aan het ruiken aan de kitten. Daarna sloeg ze hem dan weer wel, maar dit was meer schrik.
Met mijn andere kat (het mannetje) en de kitten was dit in het begin ook zo. Nu vind het het mannetje de kitten gewoon vooral irritant omdat hij zo druk is en alleen maar wilt spelen. Maar als ze allebei moe zijn slapen ze wel bij/ tegen elkaar.

In het begin als ik niet thuis was heb ik ze ook uit elkaar gehouden. De 2 grote katten in de woonkamer/ keuken/ buiten en de kitten boven/ op de hal.
Als ik wel thuis was liet ik ze allemaal in dezelfde ruimte, om op die manier te wennen aan elkaar. Daarnaast deed ik met allemaal nog even veel knuffelen en allemaal dus gelijk behandelen. Dit voelen de katten ook..
litllejoy
litllejoy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1346
Punten : 1476
Registratiedatum : 02-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Een nieuwe kat introduceren Empty Re: Een nieuwe kat introduceren

Bericht  Minx zo 21 okt 2012 - 22:22

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar vind dit verhaal wel een super voorbeeld, ook in wat een tijd het kan kosten.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een nieuwe kat introduceren Empty Re: Een nieuwe kat introduceren

Bericht  piene1983 zo 21 okt 2012 - 22:46

Mijn ouders hebben drie katten en die zijn niet tegelijk in huis gekomen. De eerste is een poos met de hond geweest en daarna een poosje alleen. Toen kwam mijn broertje terug thuis wonen met een volwassen kat en die (de kat dus) is nooit meer weggegaan. Nummer drie kwam daar in huis toen de ex van mijn broertje een kitten kreeg van haar nieuwe lover en deze niet wilde houden, bij mijn ouders gebracht en nu hebben mijn ouders drie katten. Mijn ouders hebben altijd gezegd, als je zelf maar doet of het de normaalste zaak van de wereld is geef je de katten de ruimte om elkaar te leren kennen. Katten hebben dat iets minder dan honden maar ook zij gebruiken hun baas als "ijkpunt". Toen onze twee katers twee weken bij hen kwamen logeren was er ook geen vuiltje aan de lucht, wel wat geblaas en gegrom maar na een dag of twee wist iedere kat weer waar hij/zij aan toe was en ging het leven weer zijn gangetje. Een ding wat volgens mij wel belangrijk is is om de beesten de ruimte te geven, katten hebben soms behoefte aan rust en een eigen plekje. Sluit ze dus niet samen op in de keuken om aan elkaar te wennen maar geef ze de ruimte van het huis.
piene1983
piene1983
Prater
Prater

Aantal berichten : 573
Punten : 651
Registratiedatum : 10-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Een nieuwe kat introduceren Empty Re: Een nieuwe kat introduceren

Bericht  Jerry ma 22 okt 2012 - 1:19

oh jeetje, als ik ga googlen, kom ik allemaal verhalen tegen van dat 't wel 2 maand kan duren... Ik wil best 2 maand de beestjes aan elkaar laten wennen, maar als dan toch blijkt dat 't niet werkt, heeft de nieuweling zich ook net een beetje gesetteld en moet ie weer weg Neutral
Zonet had ik beide katten aan een kant van het raam. Het leek beide dames niet zoveel te boeien :P
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een nieuwe kat introduceren Empty Re: Een nieuwe kat introduceren

Bericht  Jerry di 23 okt 2012 - 21:30

Voor de geïnteresseerden: we hebben de twee katten gisteravond al even bij elkaar gelaten. De keukendeur open gezet, zodat ze allebei hun gang konden gaan.
Onze kat is wel heel nieuwsgierig, maar toch ook wel wat nerveuzig, wel gaat ze op zoek naar de andere kat en gaat dan op een afstandje naar dr zitten kijken.
De 'nieuweling' lijkt het allemaal niet zoveel te boeien, maar is wel wat gespannen, als onze kat te dichtbij komt, begint ze wel wat te brommen en gaan de oren naar achter...

Ik ben zo benieuwd hoe dit verder gaat. De eigenaar van onze 'logeer'kat is toevallig zaterdag bij ons in de buurt en zou de kat dan weer komen halen als het niet zou werken. Maar ik twijfel nu of we beide katten dan genoeg tijd hebben gegeven om aan elkaar te wennen (en een conclusie te kunnen trekken of het werkt of niet)
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een nieuwe kat introduceren Empty Re: Een nieuwe kat introduceren

Bericht  Minx di 23 okt 2012 - 21:35

Dat is zeker niet genoeg tijd, met katten kan het lang duren.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een nieuwe kat introduceren Empty Re: Een nieuwe kat introduceren

Bericht  Jerry di 23 okt 2012 - 21:50

Dat denk ik dus ook... Maar wat ik ook niet zou willen, is dat we de nieuwe kat twee maanden in huis hebben, het vervolgens nog steeds niet blijkt te werken (dat was echt mijn voorwaarde) en dat het beestje dan weer ergens anders heen moet... Beetje lastig.

Beide katten zijn nou trouwens relaxt in dezelfde ruimte: newbie ligt op de bank te pitten en onze kat ligt zich uitgebreid te wassen op mijn schoot bij 't bureau Wink
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een nieuwe kat introduceren Empty Re: Een nieuwe kat introduceren

Bericht  Gast di 23 okt 2012 - 22:00

Het klinkt al wel heel goed.

Volwassen katten introduceren kost gewoon heel veel tijd. Bij sommigen gaat het pas naar een half jaar goed. Als ik dat nu bij jouw lees dat ze al rustig in dezelfde ruimte liggen komt dat vast wel goed. Zo niet, is het inderdaad handig om ze steeds van ruimte te wisselen. En dat voor een hele poos. Daarna zou je kunnen kijken of je ergens een hordeur kunt vinden. Dan kunnen ze aan elkaar snuffelen zonder dat ze elkaar kunnen beschadigen.

http://www.kattenplaza.nl/kattenforum/viewtopic.php?f=19&t=121869

Hierboven heb ik een link neer gezet van mensen die samen gingen wonen en beide twee katten hebben. Ze hebben er een hele tijd over gedaan maar nu gaat het wel goed.

Bij een introductie is tijd gewoon heel belangrijk. Als het eenmaal fout gaat komt het niet snel meer goed.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Een nieuwe kat introduceren Empty Re: Een nieuwe kat introduceren

Bericht  Minx di 23 okt 2012 - 22:02

Haha hebben we dezelfde link er in gezet :p
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een nieuwe kat introduceren Empty Re: Een nieuwe kat introduceren

Bericht  Gast di 23 okt 2012 - 22:09

Oh hahaha, daar had ik niet naar gekeken. Sorry. Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Een nieuwe kat introduceren Empty Re: Een nieuwe kat introduceren

Bericht  Jerry di 23 okt 2012 - 22:25

Die had ik inderdaad ook al gelezen ja!

Ook heb ik ergens gelezen dat je niet voor een 'vriendschap' moet zorgen, maar voor 'elkaar tolereren'. Volgens mij is dit wel een goed begin. Maar als het zo blijft zoals het nu is (wat je natuurlijk nooit kunt voorspellen, aangezien ze elkaar nog maar zo kort 'kennen') zou ik niet blij zijn.

Het lastigste is wat ik al zei, als we de nieuweling lang houden en het blijft zo stressy, dat ze dan weer ergens anders heen moet confused
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een nieuwe kat introduceren Empty Re: Een nieuwe kat introduceren

Bericht  Rush di 23 okt 2012 - 22:26

Maar ze liggen nu toch relaxed in dezelfde ruimte? Ze hoeven toch niet samen in 1 mandje te liggen voordat het 'goed' is?
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Een nieuwe kat introduceren Empty Re: Een nieuwe kat introduceren

Bericht  Minx di 23 okt 2012 - 22:28

Maar nu heb je het nog geen kans gegeven. Dat ze in dezelfde ruimte liggen is al zo verschrikkelijk goed na zo'n korte tijd. Geef het de tijd overhaast vooral niet dat is voor alle katten niet goed.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een nieuwe kat introduceren Empty Re: Een nieuwe kat introduceren

Bericht  Jerry di 23 okt 2012 - 22:41

Nee klopt, maar als één van de katten opstaat, is de ander ook meteen alert en gespannen. Dat lijkt me toch niet een uiteindelijke ideale situatie.
En onze eigen kat ligt normaal gesproken graag in de woonkamer, maar die vertrekt nu het liefst naar de bijkeuken... Allemaal niet heel vreemd ofzo... Misschien ben ik niet zo goed in geduldig zijn angel En als ik sommige verhalen op internet lees, mag ik al blij zijn met hoe het nu gaat :cheering:



Adem in





en uit





en wees tevreden met hoe het nu gaat smile
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een nieuwe kat introduceren Empty Re: Een nieuwe kat introduceren

Bericht  Gast wo 24 okt 2012 - 7:24

Hier hebben we ze gewoon bij elkaar gezet (poes, 7 jaar en kitten 12 weken). Eerst was het haat en nijd, blazen, grommen, oren plat, slaan, bijten, agressie alom. De eerste nacht hebben we ze dus uit elkaar gehaald. Uiteindelijk werd dat wel steeds minder, de oudste blies nog wel veel, sloeg veel en moest kitten niet in de buurt hebben, maar ze tolereerde haar wel. Pas sinds twee weken beginnen ze zich ook echt aan elkaar op te trekken, samen spelen, samen ons opwachten bij de (slaapkamer)deur. De oudste slaat nog we veel, maar de jongste is dan ook een draak die niet van ophouden weet. Hier zijn ze nu een maandje of 3 samen, het heeft dus echt wel tijd nodig gehad.

Een nieuwe kat introduceren 602398_412750635457797_726149815_n

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Een nieuwe kat introduceren Empty Re: Een nieuwe kat introduceren

Bericht  Jerry do 25 okt 2012 - 6:14

Wat een schattige foto Very Happy De linkerkat lijkt wel wat op onze poes, zo van de achterkant gezien Wink

Gister konden ze, als ze wilden, de hele dag bij elkaar zijn. Onze kat is ook een paar keer naar buiten geweest, maar véél meer binnen gebleven als wat ze normaal gesproken doet. Ze zoekt de ander ook echt wel op, maar die wil niet dat ze te dichtbij komt.

Met de 'eigenaar' gesproken en gezegd dat we zaterdag nog geen uitsluitsel kunnen geven... Hij begreep dat helemaal en vond dat geen probleem!

Ook het asiel gebeld voor wat advies en volgens haar deden we het helemaal goed en klonk het allemaal erg positief, als ze nu zo met elkaar omgingen (een beetje geblaas, maar voor de rest gebeurt er vrij weinig), dus dat (zonder garanties te geven) de verwachting wel was dat zich dat nog verder positief gaat ontwikkelen smile

Ik ben zo trots op de katties :cheering:

Nu nog een nieuwe naam, want de huidige naam vind ik niet zo leuk Rolling Eyes
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een nieuwe kat introduceren Empty Re: Een nieuwe kat introduceren

Bericht  Linnie1985 do 25 okt 2012 - 7:20

Wij hebben ze gelijk kennis met elkaar laten maken (kitten en volwassen poes). Ze gaan wel met de dag beter met elkaar om, maar de kitten weet ook wanneer ze moet stoppen met opjagen van de poes, dan krijgt ze gewoon een jengst van poes Esra.
Linnie1985
Linnie1985
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2932
Punten : 3248
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Goeree Overflakkee

Terug naar boven Ga naar beneden

Een nieuwe kat introduceren Empty Re: Een nieuwe kat introduceren

Bericht  Jerry do 25 okt 2012 - 7:31

Hoe lang hebben jullie ze dan?
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een nieuwe kat introduceren Empty Re: Een nieuwe kat introduceren

Bericht  Linnie1985 do 25 okt 2012 - 7:59

Jerry schreef:Hoe lang hebben jullie ze dan?

Ongeveer 3 weken. Maar de oudste gaat ook graag naar buiten. Maar ze eten ook vaak genoeg samen uit 1 bakje.
Linnie1985
Linnie1985
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2932
Punten : 3248
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Goeree Overflakkee

Terug naar boven Ga naar beneden

Een nieuwe kat introduceren Empty Re: Een nieuwe kat introduceren

Bericht  Jerry do 25 okt 2012 - 8:03

Tegelijk? Hier vreten ze elkaars bakje leeg als de ander niet in de buurt is :P
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een nieuwe kat introduceren Empty Re: Een nieuwe kat introduceren

Bericht  Linnie1985 do 25 okt 2012 - 9:38

Jerry schreef:Tegelijk? Hier vreten ze elkaars bakje leeg als de ander niet in de buurt is :P

Haha ja dat gaat idd niet, maar soms eten ze lief samen.
Linnie1985
Linnie1985
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2932
Punten : 3248
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Goeree Overflakkee

Terug naar boven Ga naar beneden

Een nieuwe kat introduceren Empty Re: Een nieuwe kat introduceren

Bericht  banjer49 do 25 okt 2012 - 9:48

wij hebben ook een poes van nu 8 jaar, dat ze 7 jaar was ook kitten erbij genomen, ik moet zeggen ze zijn nu een jaar bij elkaar en ze kunnen nog steeds niet echt goed met elkaar, die jongste wil altijd spelen maar die oudste niet, die oudste blaast altijd naar die kleine, maar als er iets te halen is dan zijn ze grote vrienden samen haha, hopelijk gaat het bij jou beter, dat je nieuwe kat een lekker plekje bij jullie mag krijgen
banjer49
banjer49
Prater
Prater

Aantal berichten : 1102
Punten : 1404
Registratiedatum : 13-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een nieuwe kat introduceren Empty Re: Een nieuwe kat introduceren

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum