Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Nuvaring vs spiraaltje

2 plaatsers

Ga naar beneden

Nuvaring vs spiraaltje Empty Nuvaring vs spiraaltje

Bericht  LaBird ma 15 okt 2012 - 20:39

Over de afzonderlijke soorten anticonceptie is veel te vinden, maar de vergelijking niet echt.
Momenteel gebruik ik de nuvaring. Reden dat ik daarmee begonnen ben (zo'n 6 jr geleden) is dat ik de pil echt zat was. Bovendien zitten er minder hormonen in dan de pil, wat mij aantrok.

Ik ben nu alleen eigenlijk ook beetje klaar met nuvaring. Ik merk dat ik in de loop van de jaren alsmaar meer downmomenten heb (en een andere reden dan hormonen kan ik eigenlijk niet noemen). Voor libido geldt hetzelfde, dat is in de loop van de jaren omlaag gegaan.

Nu zit ik na te denken over een spiraaltje. Minder hormonen, tegen het zetten zie ik totaal niet op. Het wel/niet ongesteld zijn maakt me niet zoveel uit, heb nooit echt heel veel last gehad van mn ongesteldheid...

Zijn er dames die beide hebben gebruikt? Wat is jullie ervaring?

Edit: Oh en welke soort spiraal heb/had je?


Laatst aangepast door LaBird op ma 15 okt 2012 - 20:40; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Nog een extra vraagje :-))
LaBird
LaBird
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 258
Punten : 301
Registratiedatum : 04-09-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Nuvaring vs spiraaltje Empty Re: Nuvaring vs spiraaltje

Bericht  Curious ma 15 okt 2012 - 23:35

Ik heb beide gehad. Momenteel heb ik een spiraaltje.

Vooropgesteld, de nuvaring heeft volgens mij minder hormonen als het mirena spiraaltje (of wil jij een koperspiraaltje?). In ieder geval is het zo dat het hormoon van het spiraaltje (is geloof ik maar 1 hormoon, en nuvaring zijn twee verschillende hormonen, net als bij de combinatiepil) normaliter meer invloed heeft op je hormoonhuishouding als de hormonen van de nuvaring. Dit omdat er dus maar 1 hormoon wordt afgegeven en het dus niet in een soort 'balans' blijft, wat wel gebeurd bij 2 hormonen.
In het koperspiraaltje zitten helemaal geen hormonen, maar daarmee heb je geloof ik grotere kans op zwangerschap en je behoud je eigen cyclus, dus wordt niet minder ongesteld ofzo. Koperspiraaltje wordt tegenwoordig niet zoveel meer gebruikt, de meeste mensen met spiraaltje gebruiken de mirena.

Ik ben zelf gestopt met de pil omdat ik last had van mijn stemming bij gebruik daarvan. Na een jaar zonder anticonceptie (wel condoom) wilde ik toch weer iets. En in overleg met mijn huisarts toen besloten (na eerst ook een lichtere pil te hebben geprobeerd, waarbij ik constant ongesteld bleef) te gaan voor de nuvaring, hij vertelde toen het verhaal hier boven, waarop dit dus een logisch vervolg leek.

Echter ik kon echt niet wennen aan de nuvaring, voelde hem steeds zitten alsof ik een tampon ik had, en moest hem vaak 'terug duwen' (sorry voor de details Laughing).


Daarna overgegaan naar mirena, dat beviel eigenlijk direct goed. Na 6 weken nog 1 keer ongesteld geweest (7 dagen een mini beetje, tov 4 dagen normaal). Daarna heb ik nooit meer ongesteldheid gezien! Heb het ding nu een jaar.

Wel is mijn huid veranderd van droog naar gecombineerd/vet. En kan ik nog elke maand merken wanneer mijn ongesteldheid (of eisprong?) had moeten zijn, dan heb ik puistjesNuvaring vs spiraaltje 1371890812. Maar verder ben ik geheel tevreden!


Laatst aangepast door Curious op ma 15 okt 2012 - 23:37; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : mega veel woorden door elkaar en spelfouten, haha)
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Nuvaring vs spiraaltje Empty Re: Nuvaring vs spiraaltje

Bericht  Gast ma 15 okt 2012 - 23:56

Ik heb de Nuvaring en opzicht heb ik er geen problemen mee. Qua hormonen schommelt het bij mij heel erg. De ene maand heb ik meer last dan de andere.

Het spiraaltje heb ik hiervoor ook gehad, ideaal, werd ook niet meer ongesteld. Maar toch vind ik het ook een keerzijde hebben. Omdat ik toentertijd nog best last had van de hormonen heb ik wel eens gedacht of ik niet misschien zwanger kon zijn, en dan moet je denken aan pijnlijke borsten, vocht vasthouden, emotionele momenten en buikpijn. Moet wel zeggen hoe langer ik het spiraaltje had hoe meer klachten ik kreeg en op het laatst had ik zelf kleine doorbraakbloedingen. Heb het Mirena spiraaltje ongeveer 4 jaar gehad.

Met de Nuvaring heb ik ook momenten dat ik veel vocht vast houd en soms buikpijn heb. Maar de klachten zijn bij de Nuvaring minder dan die klachten die ik ervaren heb bij het spiraaltje.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nuvaring vs spiraaltje Empty Re: Nuvaring vs spiraaltje

Bericht  Gast di 16 okt 2012 - 0:13

Je kunt de hoeveelheid hormonen in Mirena vergelijken met 1 anticonceptiepil per week.

In het eerste jaar heb ik ook wat vettere huid gehad en pijnlijke borsten. Maar na een jaar waren bij mij alle 'bijwerkingen' over. Ik heb ook vrijwel nooit bloedverlies met de Mirena smile

(En zonder pil had ik ook rond mijn eisprong en menstruatie een vettigere huid en gespannen borsten.. Dus eigenlijk had ik geen bijwerkingen van Mirena)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nuvaring vs spiraaltje Empty Re: Nuvaring vs spiraaltje

Bericht  LaBird wo 17 okt 2012 - 0:51

Punk'd schreef:Je kunt de hoeveelheid hormonen in Mirena vergelijken met 1 anticonceptiepil per week.

Op site van nuvaring staat estonogestrel / ethinylestradiol 0,120 mg/0,015 mg per dag.
Op Mirena site staat 0,02 mg levonorgestrel per dag.

Betekent dat dan bij nuvaring 2 soorten hormonen en in totaal meer dan de ene hormoon die de mirena afgeeft?
Zag ook het verhaal van Curious staan, maar vind het lastig blijven, al die hormonen :p
Ik denk dat ik maar gewoon eens naar de huisarts ga en met haar overleg wat ik kan doen.
Ben eigenlijk klaar met alle anticonceptie, maar om vervolgens alleen een condoom te gebruiken, daar ben ik ook geen fan van....
LaBird
LaBird
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 258
Punten : 301
Registratiedatum : 04-09-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Nuvaring vs spiraaltje Empty Re: Nuvaring vs spiraaltje

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum