Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Sinterklaas aankopen topic..

+67
Aagje!
Catwoman79
Flower_L
Filoria
Tania
Mida4you
Parisienne
Coco
Rush
moepie
_Jet
Sofie
kwak
Fiebje
Manderijn
Happydobby
Liadan
Nana
hellowkitty
meisjesmama
Coccinelle
Nijntje
strawberry
Bruintje Beer
Tazz
Annie24
Flip Fluitketel
Kat1980
Aimee
Viva
Jasmine
*Lookie*
Teddyaapje
TukTuk
Fearie
Diese
Printje
M@niek
Tiara
studiebol
PapillonRose
duckie
-Ieniemienie-
sabje
Parel
Susan
Lejow
Lilypie
vlinder-19
Mamsie
Funk
Mute_
Shy
holaagirl
nillis
kwebbeltje
Novalee
Steep
Limburg85
teletascha
Monte
bolus26
koNijntje
SarahKey
PiP
Slakje
mauwmauw
71 plaatsers

Pagina 8 van 14 Vorige  1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 14  Volgende

Ga naar beneden

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Empty Re: Sinterklaas aankopen topic..

Bericht  Flip Fluitketel wo 31 okt 2012 - 8:22

Ik heb tot nu toe voor J. gekocht;

- Dvd van Kikker
- Dvd van Zandkasteel
- Bambino loco basisdoos + boekje
- Aanvulling voor haar Duplo

En er komen nog een aantal dingen (1 of 2 dingen) bij.
Flip Fluitketel
Flip Fluitketel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2969
Punten : 3067
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Empty Re: Sinterklaas aankopen topic..

Bericht  Gast wo 31 okt 2012 - 8:24

Nog lekker helemaal niks Razz

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Empty Re: Sinterklaas aankopen topic..

Bericht  Susan wo 31 okt 2012 - 9:20

Parisienne schreef:Ik ben vanavond even bij de ToysXL geweest. Het viel op zich mee qua drukte (was er rond 18.15 uur, etenstijd dus), maar toen ik wegging werd het wel een stuk drukker. Mensen met overvolle karren, 6 dozen Duplo/Playmobil, mensen met Baby Born's, barbies en poppenwagens.. niet te geloven! Voor mij bij de kassa moest een vrouw €650,- afrekenen De kassa ernaast had een vrouw alleen maar Playmobil en was in totaal €520,- kwijt. Bizar!

Ik heb me in kunnen houden, ik heb al aardig wat grote cadeaus voor N. namelijk. Heb 3 boekjes voor haar Bambino Loco, heb er dus twee betaald. Verder nog een kettinkje van Hello Kitty, een mondharmonica en een adventkalender. Deze drie lagen qua prijs rond de 3/4 euro, dus daarvan heb ik er ook eentje gratis Leuke schoencadeautjes dus.

Maar ja, je weet niet voor hoeveel kinderen die mensen kopen. Misschien heeft iemand wel tegen familie of vrienden gezegd: 'Joh, ik neem ook wel even cadeautjes voor jullie mee als ik naar ToysXL ga, maak het geld maar over.'
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Empty Re: Sinterklaas aankopen topic..

Bericht  Parisienne wo 31 okt 2012 - 9:23

Klopt ook wel, maar toch zijn het grote bedragen. Het waren allemaal meiden-spullen (Baby Born + auto + accessoires, Barbies + Barbiehuis + Barbieauto, Hello Kitty Radio, Prinsessen Playmobil, etc.). Als je het zo hoort en ziet ging er gewoon echt voor honderden euro's per persoon aan cadeaus over de toonbank. Het zal waarschijnlijk wel voor meerdere kinderen (of kleinkinderen) zijn, maar toch..
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Empty Re: Sinterklaas aankopen topic..

Bericht  Tania wo 31 okt 2012 - 9:28

Parisienne schreef:Klopt ook wel, maar toch zijn het grote bedragen. Het waren allemaal meiden-spullen (Baby Born + auto + accessoires, Barbies + Barbiehuis + Barbieauto, Hello Kitty Radio, Prinsessen Playmobil, etc.). Als je het zo hoort en ziet ging er gewoon echt voor honderden euro's per persoon aan cadeaus over de toonbank. Het zal waarschijnlijk wel voor meerdere kinderen (of kleinkinderen) zijn, maar toch..

Maar toch wat dan?

Ik sluit niet uit dat ik ook ooit wel is zo veel uit zal geven aan kerst/sinterklaas hoor. Dat mag toch, ik zie het probleem niet zo eerlijk gezegd.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Empty Re: Sinterklaas aankopen topic..

Bericht  Susan wo 31 okt 2012 - 9:31

Tania schreef:
Parisienne schreef:Klopt ook wel, maar toch zijn het grote bedragen. Het waren allemaal meiden-spullen (Baby Born + auto + accessoires, Barbies + Barbiehuis + Barbieauto, Hello Kitty Radio, Prinsessen Playmobil, etc.). Als je het zo hoort en ziet ging er gewoon echt voor honderden euro's per persoon aan cadeaus over de toonbank. Het zal waarschijnlijk wel voor meerdere kinderen (of kleinkinderen) zijn, maar toch..

Maar toch wat dan?

Ik sluit niet uit dat ik ook ooit wel is zo veel uit zal geven aan kerst/sinterklaas hoor. Dat mag toch, ik zie het probleem niet zo eerlijk gezegd.

Eens, als ik flink wat te besteden had en verder met niemand rekening hoefde te houden met Sinterklaas dan zou ik dat misschien ook wel doen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Empty Re: Sinterklaas aankopen topic..

Bericht  Annie24 wo 31 okt 2012 - 9:31

Wij zijn inmiddels ook (over) compleet.

Sint:
- Duplo luxe trein (met 32% korting bij Intertoys en 50% van ons en 50% van mijn ouders)
- Sam de stoffer (pratende bezem) omdat Y. zo graag meehelpt met 'poesen'. Laughing
- Houten hijskraan Ikea van mijn ouders
- Stukje uitbreiding Toet Toet garage

Kerst:
- Stukje uitbreiding Toet Toet garage
- Vtech speel en leer stad
- Nijntje spel van mijn ouders
- LP Brandweerauto van mijn ouders

Sinterklaas vieren we eigenlijk niet, maar was meer een excuus op de Duplo Trein te kopen Embarassed Mijn ouders komen gewoon hierheen de zaterdag ervoor en dan geven we de cadeautjes, that's it.
Met kerst zijn we een midweekje weg, dus ook dat vieren we eigenlijk niet echt dit jaar.

Y. is eind januari ook nog jarig en krijgt dan van ons het Ikea keukentje en van mijn ouders een fiets.
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Empty Re: Sinterklaas aankopen topic..

Bericht  Gast wo 31 okt 2012 - 9:34

Voor de oudste hebben we nu:

-woezel en pip boekje,
-kindersierraden en kinderceintuurtje
-stempelsetje
-babouska poppetjes

Voor de jongste:

-woezel en pip boekje
-sokjes
-melanine setje

Per kind tussen de 15 en 20 euro.
Ik weet niet of en wat ze van opa's en oma's krijgen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Empty Re: Sinterklaas aankopen topic..

Bericht  Tazz wo 31 okt 2012 - 9:37

Little People Sint, Piet en Paard en Rupsjenooitgenoeg Loco.
Tazz
Tazz
Prater
Prater

Aantal berichten : 1261
Punten : 1383
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Empty Re: Sinterklaas aankopen topic..

Bericht  Bruintje Beer wo 31 okt 2012 - 10:38

Voor S. zijn we compleet.:
Skippydier
Vloerpuzzel
Bewaarmap voor tekenngen

Van Omä:
stofzuigertje
en pantoffels

Van tante en aanhang.(hebben we gevraagd)
pakje voor Babyborn
Prinssenschoentjes en kroontje
Engelenvleugeltjes.

Voor D. heb ik al.
Een magnetisch visvijvertje
Op het lijstje staat:
Fauteuil
Em nog een klein iets

Oma: de treinbaan van Ikea
en pantoffels

Wat hij van mijn zus krijgt moet ik nog even zoeken!!

Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Empty Re: Sinterklaas aankopen topic..

Bericht  *Lookie* wo 31 okt 2012 - 22:49

Ik vind in principe ook dat iedereen gewoon zelf moet weten wat er wordt uitgegeven aan Sint/Kerst/Verjaardag.

Het enige wat ik wel sneu vind is als de kinderen wat ouder zijn en dan op school horen dat Pietje (met rijke ouders) een fiets kreeg van Sinterklaas terwijl Jantje 'alleen' maar een autootje kreeg. Dat is weleens gebeurd bij mijn vriend op school, kinderen gaan dan wel denken: vindt Sinterklaas Pietje dan aardiger dan mij? Zo'n cadeau vind ik dan ook meer iets voor een verjaardag, dan kun je nog uitleggen dat de ouders wat meer geld hebben en dus grote cadeaus kunnen kopen, met Sint kan dat niet.
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Empty Re: Sinterklaas aankopen topic..

Bericht  Parisienne wo 31 okt 2012 - 23:34

Susan schreef:
Tania schreef:
Parisienne schreef:Klopt ook wel, maar toch zijn het grote bedragen. Het waren allemaal meiden-spullen (Baby Born + auto + accessoires, Barbies + Barbiehuis + Barbieauto, Hello Kitty Radio, Prinsessen Playmobil, etc.). Als je het zo hoort en ziet ging er gewoon echt voor honderden euro's per persoon aan cadeaus over de toonbank. Het zal waarschijnlijk wel voor meerdere kinderen (of kleinkinderen) zijn, maar toch..

Maar toch wat dan?

Ik sluit niet uit dat ik ook ooit wel is zo veel uit zal geven aan kerst/sinterklaas hoor. Dat mag toch, ik zie het probleem niet zo eerlijk gezegd.

Eens, als ik flink wat te besteden had en verder met niemand rekening hoefde te houden met Sinterklaas dan zou ik dat misschien ook wel doen.
Oh, ik moet ook eerlijk zeggen dat wij al aan een aardig bedrag zitten voor N. voor Sinterklaas. Een stuk hoger dan het gemiddelde hier in ieder geval. Dus wij geven ook veel uit, maar ik schrok gewoon erg van de bedragen die aan de kassa's genoemd werden. Als ik het geld zou hebben, zou ik ook echt wel goed uitpakken met feestdagen. Een probleem zie ik ook zeker niet, iedereen moet het uiteindelijk zelf weten. Maar ga me niet vertellen dat jullie, als je zulke bedragen bij een kassa hoort, denken: "Oh, hartstikke normaal!" Wink
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Empty Re: Sinterklaas aankopen topic..

Bericht  Susan do 1 nov 2012 - 1:37

Net bij Fast2Toys en Schmetstoys besteld, veel speelgoed is daar echt een stuk goedkoper:

Voor Y, deels voor 5 december, deels schoencadeautjes:

Playmobil Feeëntuin
Playmobil Elfentuin
Playmobil Prinsessenpark
Playmobil Meeneemtheater
Playmobil Adventkalender Prinsessenhuwelijk
Playmobil Koninklijke Badkamer
Playmobil Meisje met rozen
Playmobil Cleopatra
Playmobil Zeemeermin met zeepaardjes

Voor E alleen nog een spelletje Ik Leer Kleur Bij Kleur, ik wil voor hem misschien de poppen van het Zandkasteel bestellen voor Sinterklaas en moet nog bedenken.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Empty Re: Sinterklaas aankopen topic..

Bericht  Tania do 1 nov 2012 - 1:53

Parisienne schreef:
Susan schreef:
Tania schreef:
Parisienne schreef:Klopt ook wel, maar toch zijn het grote bedragen. Het waren allemaal meiden-spullen (Baby Born + auto + accessoires, Barbies + Barbiehuis + Barbieauto, Hello Kitty Radio, Prinsessen Playmobil, etc.). Als je het zo hoort en ziet ging er gewoon echt voor honderden euro's per persoon aan cadeaus over de toonbank. Het zal waarschijnlijk wel voor meerdere kinderen (of kleinkinderen) zijn, maar toch..

Maar toch wat dan?

Ik sluit niet uit dat ik ook ooit wel is zo veel uit zal geven aan kerst/sinterklaas hoor. Dat mag toch, ik zie het probleem niet zo eerlijk gezegd.

Eens, als ik flink wat te besteden had en verder met niemand rekening hoefde te houden met Sinterklaas dan zou ik dat misschien ook wel doen.
Oh, ik moet ook eerlijk zeggen dat wij al aan een aardig bedrag zitten voor N. voor Sinterklaas. Een stuk hoger dan het gemiddelde hier in ieder geval. Dus wij geven ook veel uit, maar ik schrok gewoon erg van de bedragen die aan de kassa's genoemd werden. Als ik het geld zou hebben, zou ik ook echt wel goed uitpakken met feestdagen. Een probleem zie ik ook zeker niet, iedereen moet het uiteindelijk zelf weten. Maar ga me niet vertellen dat jullie, als je zulke bedragen bij een kassa hoort, denken: "Oh, hartstikke normaal!" Wink

Ik denk daar echt eerlijk helemaal niks van.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Empty Re: Sinterklaas aankopen topic..

Bericht  kwak do 1 nov 2012 - 1:59

D. krijgt (wat ik nu in de kast heb liggen)

-boek en dvd van woezel en pip
-puzzel van bumba
-puzzel van woezel en pip, maar ik denk dat ik die laat liggen, die is nog te moeilijk voor d'r
-dvd van plop
-cd van plop

Ik wil nog op zoek naar een beker van jip en janneke, zn doorzichtige met glitters er in en naar een stepje.
en afhankelijk wat ze voor d'r verjaardag krijgt zoek ik er nog wat bij.
Wij vieren het 2x. Bij mijn ouders en bij mijn schoonouders.
kwak
kwak
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3550
Punten : 4042
Registratiedatum : 02-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Empty Re: Sinterklaas aankopen topic..

Bericht  Gast do 1 nov 2012 - 2:38

*Lookie* schreef:Ik vind in principe ook dat iedereen gewoon zelf moet weten wat er wordt uitgegeven aan Sint/Kerst/Verjaardag.

Het enige wat ik wel sneu vind is als de kinderen wat ouder zijn en dan op school horen dat Pietje (met rijke ouders) een fiets kreeg van Sinterklaas terwijl Jantje 'alleen' maar een autootje kreeg. Dat is weleens gebeurd bij mijn vriend op school, kinderen gaan dan wel denken: vindt Sinterklaas Pietje dan aardiger dan mij? Zo'n cadeau vind ik dan ook meer iets voor een verjaardag, dan kun je nog uitleggen dat de ouders wat meer geld hebben en dus grote cadeaus kunnen kopen, met Sint kan dat niet.

Tot hoe oud geloven kinderen in sinterklaas, een jaar of 7, 8? Toen geloofde ik nog dat je onbeperkt geld uit de muur kon halen en dat 10 muntjes van 5 cent veel meer was dan 1 munt van (toen nog) 5 gulden. Ik weet zeker dat ik toen geen benul had van waarde van geld. Ik kan me niet herinneren dat we daar op die leeftijd vraagtekens bij hebben gesteld.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Empty Re: Sinterklaas aankopen topic..

Bericht  Susan do 1 nov 2012 - 2:42

Als ik weinig zou kunnen uitgeven aan Sinterklaas en Y zou in de veronderstelling zijn dat Sinterklaas haar dus minder lief vindt, zou dat voor mij het moment zijn om de waarheid te vertellen over Sinterklaas en zijn echtheidsgehalte.

E zou daar denk ik niet op letten en dat soort verbanden niet leggen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Empty Re: Sinterklaas aankopen topic..

Bericht  Gast do 1 nov 2012 - 2:44

Ik heb deze net besteld, ik vind houten speelgoed geweldig angel

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 1004004013021395

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Empty Re: Sinterklaas aankopen topic..

Bericht  Gast do 1 nov 2012 - 4:22

Stoffie, houten speelgoed is inderdaad leuk maar wat moet het voorstellen? Of is het gewoon een schommelding?

F krijgt deze van ons, een hobbelkoe:
Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Images?q=tbn:ANd9GcR_dbKzc0vWokUtUs46jQ2nmJYw29ez4Z1pWbYtsvcSORDWIIYJuQ

En dit boek (krijg de plaatjes niet geplakt) lag hier voor 2.50 dus vond het wel grappig:
http://www.lobbes.nl/boeken/kinder-en-jeugd-boeken/baby-en-peuter-boeken/peuterboeken/detail/3012186-mijn-reuzegrote-wilde-dieren

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Empty Re: Sinterklaas aankopen topic..

Bericht  Gast do 1 nov 2012 - 4:35

Gewoon een schommelding Laughing cheers :dance:

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Empty Re: Sinterklaas aankopen topic..

Bericht  Jasmine do 1 nov 2012 - 4:35

*Lookie* schreef:Ik vind in principe ook dat iedereen gewoon zelf moet weten wat er wordt uitgegeven aan Sint/Kerst/Verjaardag.

Het enige wat ik wel sneu vind is als de kinderen wat ouder zijn en dan op school horen dat Pietje (met rijke ouders) een fiets kreeg van Sinterklaas terwijl Jantje 'alleen' maar een autootje kreeg. Dat is weleens gebeurd bij mijn vriend op school, kinderen gaan dan wel denken: vindt Sinterklaas Pietje dan aardiger dan mij? Zo'n cadeau vind ik dan ook meer iets voor een verjaardag, dan kun je nog uitleggen dat de ouders wat meer geld hebben en dus grote cadeaus kunnen kopen, met Sint kan dat niet.

Absoluut mee eens. Ik weet nog zó goed dat ik in groep 4 zat en mijn schoen had gezet. Ik kreeg daar zo'n chocolademuis met suikervulling in. Een klasgenootje had die avond ook haar schoen gezet en zij kreeg een mooie kralenketting in haar schoen. Daar snapte ik dus echt niks van en vroeg mij serieus af of ik dan niet lief was. Uiteraard thuis 'verhaal gehaald'. Ik weet zo niet meer hoe mijn ouders zich eruit hebben gekletst, maar niet lang daarna kreeg ik de waarheid te horen.
Jasmine
Jasmine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3497
Punten : 3635
Registratiedatum : 30-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Empty Re: Sinterklaas aankopen topic..

Bericht  *Lookie* do 1 nov 2012 - 8:51

Deze vandaag nog gehaald voor maar 3,95 (voor 4 verhaaltjes!)

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Dikkie%20dik%20viert%20kerstmis

Hij was er trouwens ook in Sinterklaasvariant. Niet meegenomen maar misschien haal ik hem alsnog als schoencadeautje (wel leuk om voor 5 december nog te kunnen lezen..)
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Empty Re: Sinterklaas aankopen topic..

Bericht  strawberry do 1 nov 2012 - 8:54

Waar heb je dat Dikkie Dik boek gekocht Lookie?
strawberry
strawberry
Prater
Prater

Aantal berichten : 527
Punten : 670
Registratiedatum : 19-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Empty Re: Sinterklaas aankopen topic..

Bericht  *Lookie* do 1 nov 2012 - 8:55

Bij de Read Shop. Het is een dun boekje trouwens hoor, niet dat je een groot dik boek verwacht.
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Empty Re: Sinterklaas aankopen topic..

Bericht  strawberry do 1 nov 2012 - 8:56

*Lookie* schreef:Bij de Read Shop. Het is een dun boekje trouwens hoor, niet dat je een groot dik boek verwacht.

Nee had ik ook niet verwacht hoor Very Happy maar vind zo'n boekjes altijd wel leuk!
strawberry
strawberry
Prater
Prater

Aantal berichten : 527
Punten : 670
Registratiedatum : 19-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Sinterklaas aankopen topic.. - Pagina 8 Empty Re: Sinterklaas aankopen topic..

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 8 van 14 Vorige  1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 14  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum