Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Doe je ook een gecorrigeerde leeftijd als....

+11
Linda
Bacio
Susan
*Troela*
Lejow
Jasmine
strawberry
M@niek
Printje
studiebol
Discordia
15 plaatsers

Pagina 3 van 3 Vorige  1, 2, 3

Ga naar beneden

Doe je ook een gecorrigeerde leeftijd als.... - Pagina 3 Empty Re: Doe je ook een gecorrigeerde leeftijd als....

Bericht  Susan wo 26 sep 2012 - 9:18

Goede vraag, ik heb eigenlijk geen idee hoe je dat dan kunt corrigeren, maar misschien is er wel een tabel voor of zo.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Doe je ook een gecorrigeerde leeftijd als.... - Pagina 3 Empty Re: Doe je ook een gecorrigeerde leeftijd als....

Bericht  Katjing wo 26 sep 2012 - 9:21

Ja maar die kindjes hebben een groeiachterstand, maar hebben ze dan ook een ontwikkelingsachterstand? Kan me voorstellen dat ze bijvoorbeeld de eerste tijd na de geboorte dus net als prematuren bezig zijn met groeien en niet met de rest van de ontwikkeling zoals hier eerder al over prematuren werd omschreven.
Katjing
Katjing
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 341
Punten : 365
Registratiedatum : 29-08-12

Bericht  Susan wo 26 sep 2012 - 9:23

Wikipedia zegt:

'In de eerste 6 maanden na de geboorte groeit een dysmatuur extra snel,
maar meestal blijven deze baby's toch klein voor hun leeftijd. Bij
kinderen met dysmaturiteit is de kans hoger dat een kind een stoornis
ontwikkelt als: ADHD, autisme, verstandelijke of lichamelijke handicap, vooral als de groeivertraging al in het begin van de zwangerschap is ontstaan.'
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Xanna wo 26 sep 2012 - 11:28

Katjing schreef:Ja maar die kindjes hebben een groeiachterstand, maar hebben ze dan ook een ontwikkelingsachterstand? Kan me voorstellen dat ze bijvoorbeeld de eerste tijd na de geboorte dus net als prematuren bezig zijn met groeien en niet met de rest van de ontwikkeling zoals hier eerder al over prematuren werd omschreven.

Voor dysmature kinderen is er in principe geen rekentabel bij het meten van de cognitieve ontwikkeling. Echter, als er uitgebreid cognitief onderzoek wordt gedaan, wordt wel rekening gehouden met de dysmaturiteit als mogelijke oorzaak voor bijvoorbeeld een (cognitieve) ontwikkelingsachterstand. Maar het is dus niet om te rekenen in weken of wat dan ook. Daarnaast maken veel dysmature kindjes in de eerste maanden na de geboorte een grote inhaalslag en kunnen ze vaak veel 'inhalen', waardoor velen snel de gemiddelde lijn zullen volgen.

Of dysmaturen een ontwikkelingsachterstand hebben hangt helemaal af in hoeverre de hersenen en het zenuwstelsel ontwikkeld is.

Xanna
Prater
Prater

Aantal berichten : 504
Punten : 556

Bericht  Gast wo 26 sep 2012 - 21:19

Katjing schreef:Rare vraag misschien, maar hoe zit dat dan met dysmatuurtjes? Weet er weinig van af behalve dat ze veel te klein zijn voor de tijd dat ze geboren worden. Hebben dysmaturen ook een ontwikkelingsachterstand omdat ze eerst nog moeten groeien? En word dat dan ook gecorrigeerd?

Ik heb een dysmatuur en een prematuur geknutseld. Bij een dysmatuur corrigeer je niet, want er valt niet te corrigeren als ze 'op tijd' geboren zijn. Wel hou je rekening met dat ze wat kunnen achterlopen. Maar je kunt niet een aantal weken aftrekken van de leeftijd.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 26 sep 2012 - 21:20

Overigens is mijn dochter, die 2100 gram woog bij 38 weken langer 'te klein' gebleven dan mijn zoon, die 1050 gram woog bij 30 weken. Die zat na een jaar of 2,5 wel op het gemiddelde. Mijn dochter nu pas, met 5/6 jaar oud.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 26 sep 2012 - 21:22

En mijn zoon staat nog steeds onder controle bij de kinderarts en ook met 3,5 jaar corrigeerden ze zijn leeftijd nog in het ziekenhuis. Tot hij 5,5 is komt hij op controle. Deels voor onderzoek en studie naar prematuren, deels om te kijken hoe het met hem gaat.

Gast
Gast

Bericht  loesje wo 26 sep 2012 - 21:58

mijn zoontje was dysmatuur vonden ze in het ziekenhuis met 3160 met 41 weken. Hij zag er ook wel erg mager uit toen hij net geboren was. Maar nu groeit hij gewoon heel goed en is ook niet 1 van de dunste kindjes. dus misschien had hij het in mijn buik wel niet zo goed, wat ze niet gezien hebben?
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932

Bericht  Gast do 27 sep 2012 - 2:34

loesje schreef:mijn zoontje was dysmatuur vonden ze in het ziekenhuis met 3160 met 41 weken. Hij zag er ook wel erg mager uit toen hij net geboren was. Maar nu groeit hij gewoon heel goed en is ook niet 1 van de dunste kindjes. dus misschien had hij het in mijn buik wel niet zo goed, wat ze niet gezien hebben?

Nou, 3160 lijkt me echt niet dysmatuur eigenlijk. Niet een héél grote baby, maar ook niet belachelijk mager.

Ik vind dit dysmatuur noemen eigenlijk net zo irritant als van die mensen die roepen 'mijn kind is ook te vroeg geboren, maar gelukkig is alles goed gekomen'. En dan blijkt dat het gaat om een baby die met 37 weken en 4 dagen is geboren. :')

Gast
Gast

Bericht  Susan do 27 sep 2012 - 2:35

Eucalypta schreef:
loesje schreef:mijn zoontje was dysmatuur vonden ze in het ziekenhuis met 3160 met 41 weken. Hij zag er ook wel erg mager uit toen hij net geboren was. Maar nu groeit hij gewoon heel goed en is ook niet 1 van de dunste kindjes. dus misschien had hij het in mijn buik wel niet zo goed, wat ze niet gezien hebben?

Nou, 3160 lijkt me echt niet dysmatuur eigenlijk. Niet een héél grote baby, maar ook niet belachelijk mager.

Ik vind dit dysmatuur noemen eigenlijk net zo irritant als van die mensen die roepen 'mijn kind is ook te vroeg geboren, maar gelukkig is alles goed gekomen'. En dan blijkt dat het gaat om een baby die met 37 weken en 4 dagen is geboren. :')

Misschien bedoelen ze ten opzichte van de zwangerschapsduur. Maar ja, mijn nichtje woog 2500 gram na een zwangerschapsduur van 42 weken en 5 dagen en ik heb nooit gehoord dat zij dysmatuur zou zijn.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast do 27 sep 2012 - 2:40

Mijn zoon woog 3050 gram bij de geboorte met 41,4 weken. En hij was echt geen dysmatuur.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 27 sep 2012 - 2:42

Dysmatuur is een te laag geboortegewicht voor de zwangerschapsduur. 2500 gram bij 42 weken lijkt me wél aan de kleine kant. 3100 gram bij 41 weken lijkt me heel prima en misschien iets lichter dan gemiddeld, maar niet een te laag geboortegewicht. Niet alle baby's worden 4000 gram als ze maar lang genoeg blijven zitten.

Er zijn nou eenmaal grote en kleine baby's, pas als je buiten die norm zit dán heb je een dymatuur kind. Dus niet als ie gewoon niet zo zwaar is.

Mijn dochter bijv heeft 2 weken in een couveuse gelegen omdat ze behoorlijk ondervoed ter wereld kwam en weinig kracht over had. Dát is dysmatuur. Gewoon wat aan de lichte kant zijn zonder dat je echt iets tekort bent gekomen is niet dysmatuur. Die grens is misschien wat lastig, maar normaal gesproken is er met baby's boven de pak em beet 2500/2600 gram niet zoveel aan de hand, zelfs al zijn ze aan de lichte kant. Tenzij ze niet voldragen zijn, dan hebben ze problemen, maar ja, dan is het weer een prematuur en geen dysmatuur smile

Gast
Gast

Bericht  Lejow do 27 sep 2012 - 4:17

Eucalypta schreef:

Zooo eens!
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 3 van 3 Vorige  1, 2, 3

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: