Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Katten maken ineens ruzie met elkaar

4 plaatsers

Ga naar beneden

Katten maken ineens ruzie met elkaar Empty Katten maken ineens ruzie met elkaar

Bericht  Oasis do 20 sep 2012 - 7:06

Hallo meiden,

Ik maak mij even zorgen, misschien weet iemand hoe het komt?
Sinds vanmorgen maken mijn twee katten, die al ruim een jaar naast elkaar leven in huis, ruzie met elkaar. Ze vechten, grommen, snauwen en blazen naar elkaar. Eerder nog nooit zo gedaan. Er is binnen huis niets anders dan anders, dus ik heb geen idee wat het kan zijn. Iemand oplossingen/tips?
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Katten maken ineens ruzie met elkaar Empty Re: Katten maken ineens ruzie met elkaar

Bericht  Gast do 20 sep 2012 - 7:07

Is één van de twee misschien een poes en krols?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Katten maken ineens ruzie met elkaar Empty Re: Katten maken ineens ruzie met elkaar

Bericht  Oasis do 20 sep 2012 - 7:11

Een van de twee is inderdaad een poes, maar zij is wel geholpen toen ze een half jaar oud was.
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Katten maken ineens ruzie met elkaar Empty Re: Katten maken ineens ruzie met elkaar

Bericht  Derpy do 20 sep 2012 - 7:25

Zijn ze ergens van geschrokken? Is een van de twee misschien ziek?
Derpy
Derpy
Prater
Prater

Aantal berichten : 573
Punten : 600
Registratiedatum : 16-09-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Katten maken ineens ruzie met elkaar Empty Re: Katten maken ineens ruzie met elkaar

Bericht  Tazz do 20 sep 2012 - 7:28

Hier doen onze katten dat ook wel eens met elkaar. Vooral als er een wilt spelen en de ander wil dat niet. Soms vliegen er dan echt plukken door de lucht, dat gebeurd gelukkig niet heel vaak.
Tazz
Tazz
Prater
Prater

Aantal berichten : 1261
Punten : 1383
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Katten maken ineens ruzie met elkaar Empty Re: Katten maken ineens ruzie met elkaar

Bericht  Oasis do 20 sep 2012 - 7:35

Derpy schreef:Zijn ze ergens van geschrokken? Is een van de twee misschien ziek?

Niet dat ik weet, er is helemaal niets veranderd.
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Katten maken ineens ruzie met elkaar Empty Re: Katten maken ineens ruzie met elkaar

Bericht  Derpy do 20 sep 2012 - 7:47

Er is ook geen andere kat of dier in de buurt geweest? Het gebeurt wel eens als katten flink schrikken, ze denken dat de andere kat daarvoor gezorgd heeft en ze daarom boos op elkaar worden.
Ik zou ze even de ruimte geven en zorgen dat ze niet op elkaars lip zitten. Het kan ook helpen om ze allebei even te aaien of op schoot te nemen om ze gerust te stellen en zodat jij naar allebei ruikt en ze weer naar elkaar gaan ruiken.
Derpy
Derpy
Prater
Prater

Aantal berichten : 573
Punten : 600
Registratiedatum : 16-09-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Katten maken ineens ruzie met elkaar Empty Re: Katten maken ineens ruzie met elkaar

Bericht  Oasis do 20 sep 2012 - 7:52

@Derpy: Er is hier sowieso geen ander dier binnen geweest, buiten lopen wel katten en die kunnen ze zien door het raam, maar daar is nooit fysiek contact mee. Ze zijn nu trouwens naar boven gerend om daar ruzie te maken laughcry. Ik heb de kater net op schoot gehad, de poes is wat banger/teruggetrokken dus die krijg ik niet zomaar op schoot. En ze uit elkaar halen wordt ook lastig, maar als het echt moet doe ik dat wel. Ook 's nachts? Bedankt voor het meedenken. smile
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Katten maken ineens ruzie met elkaar Empty Re: Katten maken ineens ruzie met elkaar

Bericht  Derpy do 20 sep 2012 - 7:54

Uit elkaar halen zou ik alleen doen als ze elkaar echt verwonden, maar anders kun je het ze beter zelf laten uitzoeken, als ze zich maar even terug kunnen trekken als ze dat willen.
Derpy
Derpy
Prater
Prater

Aantal berichten : 573
Punten : 600
Registratiedatum : 16-09-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Katten maken ineens ruzie met elkaar Empty Re: Katten maken ineens ruzie met elkaar

Bericht  Oasis do 20 sep 2012 - 7:55

Verwonden doen ze gelukkig niet! En ze kunnen zich terugtrekken, ze hebben het hele huis (huiskamer, keuken, overloop en zolder) tot hun beschikking, met genoeg plekken om van elkaar weg te zijn. Hopelijk gaat het weer over!
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Katten maken ineens ruzie met elkaar Empty Re: Katten maken ineens ruzie met elkaar

Bericht  Derpy do 20 sep 2012 - 7:56

Die kans is wel groot als ze niet echt vechten. Zijn ze allebei gecastreerd?
Derpy
Derpy
Prater
Prater

Aantal berichten : 573
Punten : 600
Registratiedatum : 16-09-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Katten maken ineens ruzie met elkaar Empty Re: Katten maken ineens ruzie met elkaar

Bericht  Gast do 20 sep 2012 - 7:57

Ze komen dus niet buiten?
Wij hebben twee poezen (twee zusjes, zijn nu bijna 5) en sinds een jaar vechten zij ook regelmatig.
Maar Jul gaat regelmatig de hort op en ik denk dat Jut dan andere poezen/katten ruikt en dat niet accepteert.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Katten maken ineens ruzie met elkaar Empty Re: Katten maken ineens ruzie met elkaar

Bericht  Oasis do 20 sep 2012 - 7:58

Jep, bij allebei gedaan toen ze een half jaar oud waren. Ze schelen een paar maanden in leeftijd.
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Katten maken ineens ruzie met elkaar Empty Re: Katten maken ineens ruzie met elkaar

Bericht  Gizmo do 20 sep 2012 - 8:37

Wij zaten in een soortgelijke situatie 3 weken geleden.
We hebben twee katten, broer en zus, nu 2,5 jaar oud. Opeens kregen ze erge ruzie, en vervolgens werd het vrouwtje erg bang voor haar broer, kwam niet meer onder de bank vandaan. Brommen en blazen als broertje in de buurt kwam.

Hier hebben we bijna een week mee aangemodderd. Als we er niet bij waren het mannetje in een andere ruimte houden, zodat ze niet konden vechten. En als wij er wel bij waren, hem bij haar weg houden. Na bijna een week geen verbetering, toen hebben we hulp ingeschakeld van een gedragstherapeute. Ze moesten vervolgens een aantal dagen geheel uit elkaar, en mochten elkaar niet zien. Dus elke keer wisselen van kamer, 3e ruimte als 'sluis'ruimte. Erna begonnen met rustig her-introduceren. Stap voor stap dichterbij. Eerst glazen deur tussen ze, vervolgens deur op een kiertje zodat ze konden neuzen. Enz...
Nu gaat het een heel stuk beter.

De verklaring bij ons, en volgens de gedragstherapeute vaak het geval, is redirectie agressie. De één schrikt ergens van, en reageert het af op de ander. En die pikt dat natuurlijk vaak niet. Helaas kunnen ze daar in blijven hangen, en kan het een hele tijd duren voordat ze daar weer af zijn.
Vooral binnenkatten (zijn de mijne ook) kunnen daar snel last van hebben, omdat ze erg gewend raken aan geluiden ed., en dus schrikken van nieuwe.

Oh ja, op advies van de dierenarts zijn we eerst begonnen met een Feliway-verdamper. Dat bevat feromonen en worden ze rustiger van.
Gedragstherapeute hadden we via deze site: http://tinley.nl/

Afijn, sorry, heel verhaal. Ik hoop voor je dat bovenstaande allemaal niet nodig is en het snel weer goed komt.
Maar het kan dus een hele tijd duren. En als zelfs, als je het niet goed aanpakt, nooit meer goedkomen Sad
Gizmo
Gizmo
Prater
Prater

Aantal berichten : 1151
Punten : 1285
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Katten maken ineens ruzie met elkaar Empty Re: Katten maken ineens ruzie met elkaar

Bericht  Oasis do 20 sep 2012 - 8:49

Wow, Gizmo, heftig zeg! Fijn dat het weer goed gekomen is!
Ik zal eens op die link kijken.

Voor nu lijkt de rust enigzins terug te zijn.. de kater slaapt in zijn hangmat zoals altijd, en de poes ligt bij mij op de bank. Dat is al dichter bij elkaar dan dat ze hele dag geweest zijn zonder ruzie. Hopelijk blijft het zo!
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Katten maken ineens ruzie met elkaar Empty Re: Katten maken ineens ruzie met elkaar

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum