Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

E-nummers

+8
Printje
Monte
Minx
tuttebel
SuperGrover
Antibes
minoessepoes
Rush
12 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

E-nummers Empty E-nummers

Bericht  Gast do 13 sep 2012 - 19:54

Let jij er op wat er allemaal in je eten zit? Ik was er niet zo mee bezig totdat laatst iemand van vitamine d een etiket liet zien, waar E250 in zit. Wat kanker kan veroorzaken, wat ik ervan begreep.

Nu ging ik gisteren boodschappen doen, maar die E250 zit echt bijna overal in. Dus je kunt er eigenlijk niet voor kiezen het niet binnen te krijgen.

Letten jullie hier op? Zo ja hoe?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

E-nummers Empty Re: E-nummers

Bericht  Gast do 13 sep 2012 - 19:58

Ik let er in bepaalde mate op.

Qua avondeten maak ik bijna alles zelf. Ik eet geen potgroentes/pastasaus/knorrmaaltijden o.i.d. Dat soort dingen kun je gewoon zelf maken met de juiste kruiden en groentes.

Verder drink ik sowieso al geen frisdranken en alleen water.

Het enigste waarbij ik er niet op let is als ik in het weekend een lekkere zak chips opentrek of ik maak een taart o.i.d :P

(Ohja en in vlees zitten ook niet altijd heerlijke stoffen volgens mij, maar ik ben nou eenmaal een vlees eter en biologisch ligt op het moment jammer genoeg boven budget, maar dat zal ik in de toekomst wel sneller kopen).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

E-nummers Empty Re: E-nummers

Bericht  Rush do 13 sep 2012 - 19:59

Lange tijd zijn mijn darmen overgevoelig geweest voor echt van alles en toen moest ik er wel heel erg op letten.

Toen mocht ik o.a. geen ve-tsin (zit in nasi, bami en dat soort dingen) en oranje en rode kleurstoffen en dat zit ook echt in heel veel producten.

Inmiddels kan m`n buik alles weer hebben, maar ik denk er nog wel om, omdat ik toch al weet wat goed en minder goed voor me is.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

E-nummers Empty Re: E-nummers

Bericht  Gast do 13 sep 2012 - 20:05

Ik let er niet op. Ik wil best geloven dat eten zonder al die E-troep gezonder is, maar het leven moet ook een beetje leuk blijven... Ik heb het gevoel dat ik dan echt krampachtig in de supermarkt alle verpakkingen moet gaan bekijken en 90% van wat ik zou willen kopen, weer terug in de schappen zou moeten leggen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

E-nummers Empty Re: E-nummers

Bericht  Gast do 13 sep 2012 - 20:14

Natriumnitriet (E250) is gewoon een natuurlijk mineraal, geen synthetische stof. "Nitrieten kunnen in de maag met eiwitten reageren tot de (potentieel kankerverwekkende) nitrosamines." Het kan, dat wil dus niet zeggen dat het altijd gebeurt, en die stof is potentieel kankerverwekkend, dat wil ook zeggen dat dit niet per definitie het geval is.

Ik eet niet zo veel uit pakjes/blik, dus ik hoef er ook niet zo op te letten. Daarnaast krijg je er heel weinig van binnen en zijn het goedgekeurde hulpstoffen, dus veilig om te gebruiken. Ik ben wel allergisch voor een bepaald e-nummer, maar dat zit alleen in goedkope producten zoals worstjes, pizza en chips van de aldi/lidl, dus dat e-nummer vermijd ik wel.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

E-nummers Empty Re: E-nummers

Bericht  Gast do 13 sep 2012 - 20:20

Ik kwam dit tegen, is wel handig/interessant: http://www.consumentenbond.nl/test/voeding-gezondheid/voeding/e-nummers/

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

E-nummers Empty Re: E-nummers

Bericht  Gast do 13 sep 2012 - 20:47

E621 eet ik liever niet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

E-nummers Empty Re: E-nummers

Bericht  minoessepoes do 13 sep 2012 - 21:26

Ik let niet specifiek op E-nummers maar ik probeer wel zo veel mogelijk vers/ zelf te koken en ik maak dus ook geen gebruik van Wereldgerechten, braadstomen, soep in zak, kant en klare pasta sauzen enz. Maar dat komt vooral omdat ik nogal eens allergisch reageer en dat dus probeer te voorkomen. Alles wat ik zelf maak weet ik precies wat ik er in stop en ik er dus ook tegen kan.

Ik drink wel gewoon cola light enz, dus het is niet zo dat ik er heel bewust op let verder.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

E-nummers Empty Re: E-nummers

Bericht  Antibes do 13 sep 2012 - 22:18

Maple schreef:Ik let er niet op. Ik wil best geloven dat eten zonder al die E-troep gezonder is, maar het leven moet ook een beetje leuk blijven... Ik heb het gevoel dat ik dan echt krampachtig in de supermarkt alle verpakkingen moet gaan bekijken en 90% van wat ik zou willen kopen, weer terug in de schappen zou moeten leggen.

+1 En zolang die risico's erg klein zijn, eet ik gewoon wat ik wil.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

E-nummers Empty Re: E-nummers

Bericht  SuperGrover do 13 sep 2012 - 22:26

Ik eet zoveel mogelijk e-nummers. Ik maak daarom alles uit pakjes, zakjes, blikjes en potjes, en ik eet zo min mogelijk vers fruit en groente en andere onbewerkte stoffen.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

E-nummers Empty Re: E-nummers

Bericht  tuttebel do 13 sep 2012 - 22:36

Ik ben van mening dat je er vrijwel niet meer onderuit komt om e-nummers te eten. het zit overal in en zou mezelf wel heel erg gaan beperken als ik absoluut geen e-nummers wil eten. ik eet dus alles wat ik lekker vind en probeer er niet meer op te letten.
tuttebel
tuttebel
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 345
Punten : 352
Registratiedatum : 03-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

E-nummers Empty Re: E-nummers

Bericht  Gast do 13 sep 2012 - 22:37

SuperGrover schreef:Ik eet zoveel mogelijk e-nummers. Ik maak daarom alles uit pakjes, zakjes, blikjes en potjes, en ik eet zo min mogelijk vers fruit en groente en andere onbewerkte stoffen.
Grappig zeg.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

E-nummers Empty Re: E-nummers

Bericht  SuperGrover do 13 sep 2012 - 22:44

Elodie schreef:
SuperGrover schreef:Ik eet zoveel mogelijk e-nummers. Ik maak daarom alles uit pakjes, zakjes, blikjes en potjes, en ik eet zo min mogelijk vers fruit en groente en andere onbewerkte stoffen.
Grappig zeg.
Jup, ik ben buitengewoon hilarisch. Ik vind het grote onzin om e-nummers te vermijden omdat het mogelijk kankerverwekkend kan zijn.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

E-nummers Empty Re: E-nummers

Bericht  Gast do 13 sep 2012 - 22:50

Ik vind dat het enorm overdreven is.
Dan kun je toch ook niet meer naar buiten vanwege alle giftige stoffen? Ik denk persoonlijk dat je daar eerder wat van oploopt dan een E-nummer te eten dat mogelijk kanker veroorzaakt.

Daar komt bij dat je dan nog veel meer kunt gaan vermijden. Melk en andere zuivelproducten schijnen ook al niet goed te zijn.
Je mag niet teveel zout, suiker is ook gif, asparthaam is niet goed en daar kun je pijn van in je lijf krijgen etc etc.
Iedereen moet doen en laten (en eten) wat hij/zij wil maar dan zou ik geen leven meer hebben.
Dus nee, ik let niet op E nummers.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

E-nummers Empty Re: E-nummers

Bericht  Minx do 13 sep 2012 - 23:00

Ik probeer er wel zoveel mogelijk op te letten. Maar dat komt ook omdat ik zoveel mogelijk suiker moet vermijden wil ik geen last van mijn darmen krijgen. En veel producten waar e-nummers in zitten hebben ook suikers.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

E-nummers Empty Re: E-nummers

Bericht  Gast vr 14 sep 2012 - 3:36

Ik let er niet op, al weet ik wel dat het bijna overal in zit. Wat ik me wel afvraag is of de calorieën of koolhydraten daardoor toenemen van het product, bijvoorbeeld Cola light, dat bedraagt 1 calorie volgens mij, maar door die E-nummers is het eigenlijk meer? Ik heb wel eens gelezen dat light producten niet zo gezond zijn.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

E-nummers Empty Re: E-nummers

Bericht  Monte vr 14 sep 2012 - 3:50

Anou1 schreef:Ik let er niet op, al weet ik wel dat het bijna overal in zit. Wat ik me wel afvraag is of de calorieën of koolhydraten daardoor toenemen van het product, bijvoorbeeld Cola light, dat bedraagt 1 calorie volgens mij, maar door die E-nummers is het eigenlijk meer? Ik heb wel eens gelezen dat light producten niet zo gezond zijn.
Light producten zijn niet gezond omdat er aspartaam in zit(als vervanging van suiker).
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

E-nummers Empty Re: E-nummers

Bericht  Printje vr 14 sep 2012 - 10:08

Ik let er ook niet op, ik kijk voor zoonlief wel na op aspartaam trouwens maar voor onszelf verder niet.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

E-nummers Empty Re: E-nummers

Bericht  Gast vr 14 sep 2012 - 10:41

Ik let er niet op, wat kun je anders tegenwoordig nog wel fatsoenlijk eten?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

E-nummers Empty Re: E-nummers

Bericht  tuttebel vr 14 sep 2012 - 12:17

Anou1 schreef:Ik let er niet op, al weet ik wel dat het bijna overal in zit. Wat ik me wel afvraag is of de calorieën of koolhydraten daardoor toenemen van het product, bijvoorbeeld Cola light, dat bedraagt 1 calorie volgens mij, maar door die E-nummers is het eigenlijk meer? Ik heb wel eens gelezen dat light producten niet zo gezond zijn.

light producten zijn zeker niet goed met al die zoetstoffen erin. Maarja, als je moet kiezen tussen cola of cola light zijn ze in mijn ogen geen van beide goed. Het is een keuze tussen zoetstoffen of een berg suiker. Maar ik denk wel dat tegenwoordig alles word overdreven met alles dat slecht voor je is. als je dan echt gezond zou willen leven kan je niet meer naar buiten vanwege de uitlaatgassen, heb je smetvrees omdat je overal gevaarlijke bactierien op de loer liggen en ben je ook nog eens ontzettend beperkt in het eten vanwege al die e-nummers. nee, geef mij dan maar lekker een ongezond leven.
tuttebel
tuttebel
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 345
Punten : 352
Registratiedatum : 03-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

E-nummers Empty Re: E-nummers

Bericht  Gast vr 14 sep 2012 - 12:32

Ij probeer er oo te letten en maak zoveel mogelijk zelf en vers.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

E-nummers Empty Re: E-nummers

Bericht  Linda vr 14 sep 2012 - 19:39

Ik let er wel op goed op. Ik heb ook de e-nummer app waar ik soms op kijk.
Ik vind gezonde voeding belangrijk. Dat is eigenlijk ontstaan na de geboorte van onze dochter. Zij heeft een melk, ei en soja allergie. En doordat ik borstvoeding gaf moest ik deze voedingsmiddelen mijden. Ik moest dus sowieso goed de etiketten lezen. Toen kwam ik er achter wat een troep er soms in eten zit, onnodige troep.

Sindsdien voel ik me stukken beter en ben ik best wat kilo's kwijt geraakt. We eten heus wel eens ongezond, een snack op z'n tijd of een keer Chinees. Maar niet te vaak, want ik merk het gelijk aan m'n lijf.
Ik was altijd best vaak ziek, maar tegenwoordig niet meer. En dat terwijl ik al ruim 1,5 jaar gebroken nachten heb, wat normaal echt m'n weerstand aan zou tasten.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

E-nummers Empty Re: E-nummers

Bericht  Linda vr 14 sep 2012 - 19:43

tuttebel schreef:
Anou1 schreef:Ik let er niet op, al weet ik wel dat het bijna overal in zit. Wat ik me wel afvraag is of de calorieën of koolhydraten daardoor toenemen van het product, bijvoorbeeld Cola light, dat bedraagt 1 calorie volgens mij, maar door die E-nummers is het eigenlijk meer? Ik heb wel eens gelezen dat light producten niet zo gezond zijn.

light producten zijn zeker niet goed met al die zoetstoffen erin. Maarja, als je moet kiezen tussen cola of cola light zijn ze in mijn ogen geen van beide goed. Het is een keuze tussen zoetstoffen of een berg suiker. Maar ik denk wel dat tegenwoordig alles word overdreven met alles dat slecht voor je is. als je dan echt gezond zou willen leven kan je niet meer naar buiten vanwege de uitlaatgassen, heb je smetvrees omdat je overal gevaarlijke bactierien op de loer liggen en ben je ook nog eens ontzettend beperkt in het eten vanwege al die e-nummers. nee, geef mij dan maar lekker een ongezond leven.

Tuttebel, dat is natuurlijk een keus die je zelf moet maken.
Maar ik heb geen controle over uitlaatgassen of bacteriën (bacteriën hoeven overigens niet slecht te zijn, die zijn ook goed voor je afweersysteem). Maar ik heb wel controle over wat ik in mijn mond stop, dus daarom zit daar voor mij wel een groot verschil tussen.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

E-nummers Empty Re: E-nummers

Bericht  Printje vr 14 sep 2012 - 21:57

Linda; hoe heet die app? Vind het wel interessant om te weten over die e-nummers. Ik heb momenteel het idee dat mijn darmen overal op reageren dus wil eens kijken of ik een 'patroon' kan ontdekken door bijv. een e-nummer.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

E-nummers Empty Re: E-nummers

Bericht  tuttebel vr 14 sep 2012 - 22:26

Linda schreef:
tuttebel schreef:
Anou1 schreef:Ik let er niet op, al weet ik wel dat het bijna overal in zit. Wat ik me wel afvraag is of de calorieën of koolhydraten daardoor toenemen van het product, bijvoorbeeld Cola light, dat bedraagt 1 calorie volgens mij, maar door die E-nummers is het eigenlijk meer? Ik heb wel eens gelezen dat light producten niet zo gezond zijn.

light producten zijn zeker niet goed met al die zoetstoffen erin. Maarja, als je moet kiezen tussen cola of cola light zijn ze in mijn ogen geen van beide goed. Het is een keuze tussen zoetstoffen of een berg suiker. Maar ik denk wel dat tegenwoordig alles word overdreven met alles dat slecht voor je is. als je dan echt gezond zou willen leven kan je niet meer naar buiten vanwege de uitlaatgassen, heb je smetvrees omdat je overal gevaarlijke bactierien op de loer liggen en ben je ook nog eens ontzettend beperkt in het eten vanwege al die e-nummers. nee, geef mij dan maar lekker een ongezond leven.

Tuttebel, dat is natuurlijk een keus die je zelf moet maken.
Maar ik heb geen controle over uitlaatgassen of bacteriën (bacteriën hoeven overigens niet slecht te zijn, die zijn ook goed voor je afweersysteem). Maar ik heb wel controle over wat ik in mijn mond stop, dus daarom zit daar voor mij wel een groot verschil tussen.

Ik snap jou visie ook wel hoor, en zelf haal ik ook alleen verse groeten en dus niet opwarmmaaltijden. Mijn mening is alleen wel dat je je heel erg kan beperken door de e-nummers te bannen en persoonlijk ben ik voor mezelf niet bereid om daar op te gaan letten. Maar ik snap heel goed dat als je een kindje hebt met een voedselallergie dat je er wel op let. Misschien tegen de tijd dat ik misschien zelf moeder wordt dat mijn visie in dat opzicht ook wel verandert hoor, gezien je dan niet alleen meer verantwoordelijk bent voor jezelf.
tuttebel
tuttebel
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 345
Punten : 352
Registratiedatum : 03-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

E-nummers Empty Re: E-nummers

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum