Redressiehelm
+5
Puggle
liesje
Parel
SarahKey
Sanne
9 plaatsers
Pagina 1 van 1
Redressiehelm
Ik had al wat gezocht in oude topics, maar daar waren de meeste foto's ook alweer weggehaald en ik ben ook wel benieuwd hoe het gaat met de mensen die destijds twijfelden over een helm voor hun kind.
Met drie maanden is H.'s hoofdje opgemeten wegens een afplatting aan de rechterkant. Ze had toen een afplatting van 110%. De fysiotherapeut heeft wat oefeningen met haar gedaan en eigenlijk was de voorkeurshouding toen gelijk weg. De motorische ontwikkeling van H. was prima, liep zelfs wat voor. We konden er verder niets aan doen. Wel heb ik er altijd rekening mee gehouden op wat voor manier ik haar in de box leg, zodat ze naar links moest kijken als ze mij wilde zien. In bed zie je dat ze rechts en links voldoende afwisselt (zelfs wat vaker op links ligt, dus goed). Maar... de afplatting is niet afgenomen. Het is nu, dikke twee maanden later, nog steeds 110%. We komen dus in aanmerking voor een helmpje.
Ik twijfel echt enorm. Liever willen we geen helm voor H. Omdat de voorkeurshouding helemaal verdwenen is en H. steeds langer op haar buik ligt overdag, hebben we nog anderhalve maand uitstel. Als H. bijna 7 maanden is, meten we nog een keer. Mochten we toch kiezen voor een helmpje, dan krijgt H. met spoed een helm.
Welke kindjes hebben er nog meer een helmpje gehad? Was het echt nodig om de helm gedurende 6 maanden op te hebben of mocht hij eerder af? Hoe ernstig was de afplatting en hoe was het toen het helmpje weer af mocht?
Met drie maanden is H.'s hoofdje opgemeten wegens een afplatting aan de rechterkant. Ze had toen een afplatting van 110%. De fysiotherapeut heeft wat oefeningen met haar gedaan en eigenlijk was de voorkeurshouding toen gelijk weg. De motorische ontwikkeling van H. was prima, liep zelfs wat voor. We konden er verder niets aan doen. Wel heb ik er altijd rekening mee gehouden op wat voor manier ik haar in de box leg, zodat ze naar links moest kijken als ze mij wilde zien. In bed zie je dat ze rechts en links voldoende afwisselt (zelfs wat vaker op links ligt, dus goed). Maar... de afplatting is niet afgenomen. Het is nu, dikke twee maanden later, nog steeds 110%. We komen dus in aanmerking voor een helmpje.
Ik twijfel echt enorm. Liever willen we geen helm voor H. Omdat de voorkeurshouding helemaal verdwenen is en H. steeds langer op haar buik ligt overdag, hebben we nog anderhalve maand uitstel. Als H. bijna 7 maanden is, meten we nog een keer. Mochten we toch kiezen voor een helmpje, dan krijgt H. met spoed een helm.
Welke kindjes hebben er nog meer een helmpje gehad? Was het echt nodig om de helm gedurende 6 maanden op te hebben of mocht hij eerder af? Hoe ernstig was de afplatting en hoe was het toen het helmpje weer af mocht?
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
Re: Redressiehelm
Wij weten nog niet of Siem een helmpje nodig heeft of niet, ik denk zelf van niet. We hebben nu zijn hoofdje twee keer op laten meten en hij zat in het grijze gebied met verbetering. Vorige week voor de derde keer opgemeten en hiervan krijgen we nog de uitslag. Is dit weer het grijze gebied dan hoeft er geen helmpje te komen. Het mag wel als je er heel erg op staat, maar wij doen het dan niet.
Wat ik heb gedaan, vooraf, is elke week naar de fysio. Thuis elke dag oefeningen doen, al het speelgoed aan de 'andere kant'. Siem had ook een voorkeurshouding dus alles (aanspreken, speelgoed, fles etc) moest aan de andere kant gebeuren. Ook zijn we naar een ostheopaat geweest. En dat heeft erg goed geholpen want er zat iets vast wat hij los heeft gemaakt. Nu heeft Siem geen voorkeurshouding meer en het hoofdje word steeds mooier. We hoeven sowieso niet meer naar de fysio en ostheopaat. Hou zomaar tijd over
Misschien is dat ook nog een idee om een keer naar de ostheopaat te gaan. Niet bij iedereen helpt/werkt het maar bij ons wel.
Wat ik heb gedaan, vooraf, is elke week naar de fysio. Thuis elke dag oefeningen doen, al het speelgoed aan de 'andere kant'. Siem had ook een voorkeurshouding dus alles (aanspreken, speelgoed, fles etc) moest aan de andere kant gebeuren. Ook zijn we naar een ostheopaat geweest. En dat heeft erg goed geholpen want er zat iets vast wat hij los heeft gemaakt. Nu heeft Siem geen voorkeurshouding meer en het hoofdje word steeds mooier. We hoeven sowieso niet meer naar de fysio en ostheopaat. Hou zomaar tijd over
Misschien is dat ook nog een idee om een keer naar de ostheopaat te gaan. Niet bij iedereen helpt/werkt het maar bij ons wel.
De dochter van missD heeft nu een helmpje, misschien kan je haar aanspreken?
Persoonlijk zou ik er uit cosmetisch opzicht wel voor kiezen haar een helmpje te geven, al is het maar voor laten met hoeden passen enzo, dat het wel een beetje rond is. Maar ik heb eigenlijk geen idee of je het bij jullie kan ´zien´ maar ik kan me voorstellen dat ik er dus wel voor zou kiezen. Overigens zou het hier wel even slikken zijn, het is toch even aanpassen zo´n helmpje, maar hee als het helpt?
Succes met het maken van de keuze!
Persoonlijk zou ik er uit cosmetisch opzicht wel voor kiezen haar een helmpje te geven, al is het maar voor laten met hoeden passen enzo, dat het wel een beetje rond is. Maar ik heb eigenlijk geen idee of je het bij jullie kan ´zien´ maar ik kan me voorstellen dat ik er dus wel voor zou kiezen. Overigens zou het hier wel even slikken zijn, het is toch even aanpassen zo´n helmpje, maar hee als het helpt?
Succes met het maken van de keuze!
Parel- Ratel
- Aantal berichten : 5670
Punten : 6029
Registratiedatum : 13-07-12
Hoi Sanne,
Mijn dochter heeft ook een redressiehelm gehad. ze had bij de geboorte een gebroken sleutelbeentje gehad en ws heeft ze hierdoor toen een voorkeur rechts gehad. eerst fysio en zelfs osteopaat geprobeerd dit werkte helaas niet afdoende. en we hebben toen besloten om toch een helmpje te laten aanmeten. we zijn er nog steeds blij mee dat we dit hebben gedaan toen. ze heeft nu gewoon weer een mooi koppie ervoor terug gekregen. ik zal even kijken voor foto's
Mijn dochter heeft ook een redressiehelm gehad. ze had bij de geboorte een gebroken sleutelbeentje gehad en ws heeft ze hierdoor toen een voorkeur rechts gehad. eerst fysio en zelfs osteopaat geprobeerd dit werkte helaas niet afdoende. en we hebben toen besloten om toch een helmpje te laten aanmeten. we zijn er nog steeds blij mee dat we dit hebben gedaan toen. ze heeft nu gewoon weer een mooi koppie ervoor terug gekregen. ik zal even kijken voor foto's
liesje- Prater
- Aantal berichten : 1314
Punten : 1366
Registratiedatum : 18-11-10
dit was voor de behandeling met het helmpje
dit was na de behandeling met het helmpje
hier een foto met helmpje
je hebt ook nog verschillende soorten redressie helmpjes deze was alleen met lucht gaatjes je hebt er ook 1 daar zit boven een gat in. wij hebben er geen spijt van gehad. het is moeilijk dat weet ik. want we hebben ook voor de keus gestaan. wat ons ook de doorslag heeft gegeven was dat ie man zei wat als ze wat ouder is en ze gaat zwemmen met der vriendjes en vriendinnetjes, het valt toch wel op een scheef achterhoofd. bij ons heeft ze hem ook maar 4 maanden nodig gehad en met mooi resultaat. kunnen jullie ze nu wel zien?
Laatst aangepast door liesje op za 8 sep 2012 - 1:32; in totaal 1 keer bewerkt
liesje- Prater
Sarahkey, H. heeft dus al vanaf 3 maanden geen voorkeurshouding meer. Ze kijkt alle kanten op, slaapt afwisselend met haar hoofdje naar links of rechts. Fysiotherapie is dus ook niet nodig. Waarschijnlijk wisselt H. het nu zo keurig af dat ze echt 50-50 op rechts en links slaapt, waardoor de afplatting dus niet verergert, maar helaas ook niet vermindert.
Parel, ik heb al contact met MissD via PM. Bij haar dochter vindt ik het helmpje zelfs wel leuk staan. En het viel me mee dat het helmpje bovenop open is, maar ik weet niet of dat voor elk helmpje geldt.
Mijn gedachte voor een helmpje zou ook puur cosmetisch zijn. Ik wil niet dat H. later zo'n scheef hoofd heeft dat ze het ons kwalijk neemt dat wij er niets aan gedaan hebben. Ik twijfel alleen zo of een helm hier wel werkt, zonder de voorkeurshouding verbetert het immers ook niet.
Liesje, jouw foto's kan ik niet zien. Kunnen anderen de foto's wel zien?
Als H. weer wakker is, kan ik wel eens een foto maken om jullie oordeel te vragen.
Parel, ik heb al contact met MissD via PM. Bij haar dochter vindt ik het helmpje zelfs wel leuk staan. En het viel me mee dat het helmpje bovenop open is, maar ik weet niet of dat voor elk helmpje geldt.
Mijn gedachte voor een helmpje zou ook puur cosmetisch zijn. Ik wil niet dat H. later zo'n scheef hoofd heeft dat ze het ons kwalijk neemt dat wij er niets aan gedaan hebben. Ik twijfel alleen zo of een helm hier wel werkt, zonder de voorkeurshouding verbetert het immers ook niet.
Liesje, jouw foto's kan ik niet zien. Kunnen anderen de foto's wel zien?
Als H. weer wakker is, kan ik wel eens een foto maken om jullie oordeel te vragen.
Sanne- Ratel
L. Had ook een voorkeurshouding. Ik zat met 6 weken al bij de fysio. De voorkeur is intussen minder. Ze hadden haar hoofdje ook opgemeten en het is 102% dus was eigelijk allemaal goed, maar je ziet het wel een beetje. Ik blijf nu om de 3 weken bij de fysio tot ze 5 maanden is. En dan meten ze nog een keer.
Ik snap wel dat het niet leuk is, maar zo'n helmpje lijkt me wel het beste in jouw situatie. Van de uitleg die ik heb gekregen vind ik toch wel dat 110% erg veel is.
Het is misschien niet leuk, maar ik zou het zeker wel doen het is ook beter voor later.
Wat ik ook heb begrepen is dat ze in die helm vorm aanbrengen zodat het hoofd een bepaalde druk krijgt aan goede of slechte kant en dat daardoor ook het hoofdje bij trekt.
Ik snap wel dat het niet leuk is, maar zo'n helmpje lijkt me wel het beste in jouw situatie. Van de uitleg die ik heb gekregen vind ik toch wel dat 110% erg veel is.
Het is misschien niet leuk, maar ik zou het zeker wel doen het is ook beter voor later.
Wat ik ook heb begrepen is dat ze in die helm vorm aanbrengen zodat het hoofd een bepaalde druk krijgt aan goede of slechte kant en dat daardoor ook het hoofdje bij trekt.
Puggle- Ratel
- Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12
Ik kan de foto's van liesje trouwens ook niet zien.
Puggle- Ratel
- Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12
Onze dochter had ook een voorkeurshouding en afplatting.
Eigenlijk is ons verhaal te vergelijken met dat van jullie. Toen onze dochter 4 weken oud was gingen we voor het eerst naar de fysio. Toen ze zo'n 2,5 maand oud was was haar voorkeur helemaal verdwenen. Maar de afplatting bleef. Met 5,5 maand kreeg ze haar helmpje. Toen ze zo'n 10 maanden oud was, was het vollop zomer en hadden we hem wel eens af. De afplatting was door ons zelf eigenlijk niet meer te zien, de kinderarts kon het nog wel iets zien dus we moesten nog even door. Met 11 maanden ging hij steeds vaker af, s'nachts deden we het wel. Maar het was ook onwijs warm die zomer. Toen we op vakantie gingen met 11.5 maand oud hebben we de helm thuis gelaten en niet meer opgedaan. Net na onze vakantie hadden we de laatste afspraak. Ons meisje heeft nu een heel mooi rond koppie.
Helaas is het bij onze zoon inmiddels al weer hetzelfde verhaal. Voorkeur en afplatting. Voorkeur is inmiddels al een stuk minder, we letten heel goed op en gebruiken alle tips/oefeningen die we toen bij onze dochter ook kregen, maar ik zie nog geen verschil. Dinsdag hebben we een afspraak bij de fysio.
Maandag ga ik zelf naar de chiropractor, die kijkt onze zoon dan ook even na. Hij was bij onze dochter van mening dat zij geen helmpje nodig had gehad als we met haar bij hem waren gekomen. Maar daar heb ik toen nooit over nagedacht. Ik weet niet zeker of ik opnieuw voor een helmpje zou gaan, in die tijd zij ik dat ik het gelijk weer zou doen maar onze dochter is een hele slechte slaper geworden nadat ze de helm af had, ik heb het idee dat het daardoor komt maar dat weten we natuurlijk niet zeker. (inmiddels slaapt ze gelukkig weer goed). Vandaar dat ik nu ook de chiropractor laat kijken.
Eigenlijk is ons verhaal te vergelijken met dat van jullie. Toen onze dochter 4 weken oud was gingen we voor het eerst naar de fysio. Toen ze zo'n 2,5 maand oud was was haar voorkeur helemaal verdwenen. Maar de afplatting bleef. Met 5,5 maand kreeg ze haar helmpje. Toen ze zo'n 10 maanden oud was, was het vollop zomer en hadden we hem wel eens af. De afplatting was door ons zelf eigenlijk niet meer te zien, de kinderarts kon het nog wel iets zien dus we moesten nog even door. Met 11 maanden ging hij steeds vaker af, s'nachts deden we het wel. Maar het was ook onwijs warm die zomer. Toen we op vakantie gingen met 11.5 maand oud hebben we de helm thuis gelaten en niet meer opgedaan. Net na onze vakantie hadden we de laatste afspraak. Ons meisje heeft nu een heel mooi rond koppie.
Helaas is het bij onze zoon inmiddels al weer hetzelfde verhaal. Voorkeur en afplatting. Voorkeur is inmiddels al een stuk minder, we letten heel goed op en gebruiken alle tips/oefeningen die we toen bij onze dochter ook kregen, maar ik zie nog geen verschil. Dinsdag hebben we een afspraak bij de fysio.
Maandag ga ik zelf naar de chiropractor, die kijkt onze zoon dan ook even na. Hij was bij onze dochter van mening dat zij geen helmpje nodig had gehad als we met haar bij hem waren gekomen. Maar daar heb ik toen nooit over nagedacht. Ik weet niet zeker of ik opnieuw voor een helmpje zou gaan, in die tijd zij ik dat ik het gelijk weer zou doen maar onze dochter is een hele slechte slaper geworden nadat ze de helm af had, ik heb het idee dat het daardoor komt maar dat weten we natuurlijk niet zeker. (inmiddels slaapt ze gelukkig weer goed). Vandaar dat ik nu ook de chiropractor laat kijken.
moepie- Kletskop
- Aantal berichten : 1536
Punten : 1569
Puggle, wat waren jullie al vroeg bij de fysiotherapeut. Ik had in het begin wel aangegeven dat H. een afplatting had, maar pas bij drie maanden zei het CB dat ik de fysiotherapeut moest bellen. Het is misschien ook wel logisch dat een afplatting van 110 niet in 2 maanden al flink verminderd kan zijn.
Moepie, had het helmpje bij jou dochtertje ook de bovenkant open? En hoe erg was haar afplatting? En ging het helmpje ook stinken? Wij krijgen echt 0,0 aan voorlichting en ik weet zelf ook niet goed waar ik moet beginnen.
Moepie, had het helmpje bij jou dochtertje ook de bovenkant open? En hoe erg was haar afplatting? En ging het helmpje ook stinken? Wij krijgen echt 0,0 aan voorlichting en ik weet zelf ook niet goed waar ik moet beginnen.
Sanne- Ratel
Ik heb zelf meerdere kindjes op mijn werk met een helmpje meegemaakt, en bij alle kinderen heeft het enorm geholpen. Eén kindje had een verschrikkelijke afplatting aan één kant, maar die heeft er een supermooi rond bolletje voor terug gekregen, verbazingwekkend was dat. Niet alle helmpjes hebben een opening aan de bovenkant, maar het scheelt bij jou wel dat je kindje het helmpje waarschijnlijk pas in de winter gaat krijgen, dus hij hoeft niet fulltime gedragen te worden met warm weer, maar juist in de winter. Tegen die tijd dat het warmer wordt mag je het aantal draag-uren waarschijnlijk al minderen tot bijvoorbeeld alleen met het slapen. Dus qua warmte valt het mee. Een helmpje gaat wel ruiken, maar de binnenkant is daarentegen ook goed schoon te houden, als je dat consequent doet komt het met het ruiken ook wel goed.
De kinderen zelf hebben er geen last van. Ik merk zelfs dat kinderen vaak 'drukker' gaan spelen, want je hebt immers een helm op je bolletje en als je je koppie een keer stoot merk je er niets van
De kinderen zelf hebben er geen last van. Ik merk zelfs dat kinderen vaak 'drukker' gaan spelen, want je hebt immers een helm op je bolletje en als je je koppie een keer stoot merk je er niets van
Gast- Gast
ik zal straks even kijken waar het aan ligt wbt de foto's
heb de foto's opnieuw geplaatst zijn ze nu wel te zien?
heb de foto's opnieuw geplaatst zijn ze nu wel te zien?
Laatst aangepast door liesje op za 8 sep 2012 - 1:33; in totaal 1 keer bewerkt
liesje- Prater
Sanne- Ratel
Sanne- Ratel
Jeej Liesje, dat was wel een hele erge afplatting! En de helm heeft goed geholpen zie ik. Wat fijn!
Wat voor afplattingspercentage had je dochter?
Ik heb hierboven even twee foto's geplaatst. Het heeft me echt even moeite gekost om de afplatting op de foto te krijgen. Ik moest echt haar haren de andere kant opvegen en dan is het wel te zien. Aan de achterkant valt het wel mee met de zichtbaarheid, toch? (Of hoop ik dat alleen heel erg...). Ik hoor graag jullie mening. In mijn omgeving vindt iedereen een helmpje onzin, want het 'trekt vanzelf wel bij'.
Edit: ik zag de foto's van Liesje net wat vervormd, dat maakte de afplatting gelijk nog heftiger
Nu zie ik je foto's in een juist formaat. De afplatting is dan ook minder erg. Je ziet het wel goed, dus ik kan me wel voorstellen dat jullie voor een helm hebben gekozen. Ik twijfel nog steeds..
Wat voor afplattingspercentage had je dochter?
Ik heb hierboven even twee foto's geplaatst. Het heeft me echt even moeite gekost om de afplatting op de foto te krijgen. Ik moest echt haar haren de andere kant opvegen en dan is het wel te zien. Aan de achterkant valt het wel mee met de zichtbaarheid, toch? (Of hoop ik dat alleen heel erg...). Ik hoor graag jullie mening. In mijn omgeving vindt iedereen een helmpje onzin, want het 'trekt vanzelf wel bij'.
Edit: ik zag de foto's van Liesje net wat vervormd, dat maakte de afplatting gelijk nog heftiger
Nu zie ik je foto's in een juist formaat. De afplatting is dan ook minder erg. Je ziet het wel goed, dus ik kan me wel voorstellen dat jullie voor een helm hebben gekozen. Ik twijfel nog steeds..
Sanne- Ratel
ja het is ook heel lastig om goed op de foto te krijgen. maar jou dochtertje lijkt met de afplatting net zoals bij onze meid. percentage weet ik niet meer. wij hebben wel in een ziekenhuis gelopen in tilburg want rotterdam was helemaal vol en dan zou het te laat zijn eer N aan de beurt was. moet zeggen zijn er heel goed geholpen. toen we ook aan een helmpje zijn begonnen had N ook geen voorkeur of achterstand. Je kan ook evt naar een zkhs gaan voor informatie en wie weet kunnen ze je heel goed uitleggen de voors en tegens??
liesje- Prater
Sanne schreef:Puggle, wat waren jullie al vroeg bij de fysiotherapeut. Ik had in het begin wel aangegeven dat H. een afplatting had, maar pas bij drie maanden zei het CB dat ik de fysiotherapeut moest bellen. Het is misschien ook wel logisch dat een afplatting van 110 niet in 2 maanden al flink verminderd kan zijn.
Ja, het helmpje had een opening. Heb nog wel foto's;
Haar hoofdje had een percentage van 110%
Met helmpje
Eindresultaat
Onze dochter heeft helemaal geen last gehad van de helm, hij ging eigenlijk ook niet echt stinken. We werden heel goed begeleid. Als we twijfels hadden of hij nog wel goed zat konden we komen en pasten ze hem aan.
Maar ik heb wel bij andere kinderen gezien die wel heel veel last hadden van zweten of niet tegen het spul konden en uitslag kregen, het is dus heel veschillend.
moepie- Kletskop
- Aantal berichten : 1536
Punten : 1569
Het helmpje drukt juist niet, het sluit gewoon precies aan op het hoofdje, alleen aan de kant van de afplatting is er ruimte in het helmpje, want de helmpjes zijn zeg maar rond van binnen, zodat de schedel bij het groeien die ruimte op vult en de afplatting verdwijnt.Puggle schreef:L. Had ook een voorkeurshouding. Ik zat met 6 weken al bij de fysio. De voorkeur is intussen minder. Ze hadden haar hoofdje ook opgemeten en het is 102% dus was eigelijk allemaal goed, maar je ziet het wel een beetje. Ik blijf nu om de 3 weken bij de fysio tot ze 5 maanden is. En dan meten ze nog een keer.
De binnenkant is opgevuld met meerdere lagen voering, zodat bij het groeien van het hoofdje ook telkens indien nodig, een laag weggehaald wordt, want anders gaat hij uiteindelijk wel drukken natuurlijk.
Hier kan je overigs ook meer info vinden over de redressiehelm: http://www.redressiehelm.nl/
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Mijn zoontje heeft ook een helmpje gehad. Hij had echt een heel plat achterhoofd. Was gewoon helemaal vlak doordat hij alleen maar op zijn achterhoofd lag!
Hij heeft er geen seconde last van gehad!
Hij heeft er geen seconde last van gehad!
sanna- Fluisteraar
- Aantal berichten : 61
Punten : 379
Registratiedatum : 06-12-10
Ons zoontje had ook een behoorlijk plat hoofdje en moest eigenlijk een helmpje. De arts op het cb heeft ons toen aangeraden om J. alleen nog maar op z'n linkerzijde te laten liggen (afplatting was rechts). Zijn afplatting was helemaal weg na een paar weken. Je ziet er nu niks meer van en hij heeft geen helmpje gehad.
ekjir@M- Prater
- Aantal berichten : 790
Punten : 872
Registratiedatum : 24-11-10
Soortgelijke onderwerpen
» redressiehelm
» Redressiehelm
» Ervaring met een redressiehelm
» Wel of geen redressiehelm (+foto's)?
» Redressiehelm uit basispakket
» Redressiehelm
» Ervaring met een redressiehelm