Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen

+5
Darius
Pien
Muis
PapillonRose
schuddebuikje
9 plaatsers

Ga naar beneden

teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen Empty teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen

Bericht  schuddebuikje ma 3 sep 2012 - 9:17

ik zag net in een topic voorbij komen( oudere datum ) dat een kindje tandpasta had gegeten.ik had laatst een ehbo cursus en daar heeft een kindje van een medecursist tot 2 x toe een hartstilstand gekregen door tandpasta op te eten..... daarom wil ik dit graag delen met jullie :



Voor volwassenen vormen de meeste fluorideproducten voor thuisgebruik een verwaarloosbaar risico. Bovendien zullen zij zelden de neiging hebben de producten te ‘eten of drinken’. Echter een tube tandpasta voor volwassenen bevat een totale hoeveelheid fluoride die bij het opeten van de hele tube dodelijk kan zijn voor een kind tot 30 kilogram. Er zit 1 - 1,5 mg fluoride in 1 gram tandpasta. Een volle tube van 75 ml (100 gram) bevat dus 100 - 150 mg fluoride. Een fles spoelvloeistof bevat circa 125 mg fluoride per halve liter en een potje tabletjes (1.000 stuks) bevat 250 mg fluoride. Het is denkbaar dat een kind snoept van de tandpasta of tabletten of drinkt van fluoridevloeistof. Fluorideproducten dienen dan ook buiten bereik van kleine kinderen te worden bewaard. In de tandartspraktijk kunnen bij ondeskundig gebruik producten met hoge concentratie eveneens gevaar opleveren.

2.1.1 Maatregelen bij acute intoxicatie
Voor kinderen kan globaal van een geringe acute intoxicatie worden gesproken bij opname tot 25 mg fluoride. Deze hoeveelheid komt overeen met ¼ tube gewone fluoridetandpasta (dit kan een kinder-, junior- of tandpasta voor volwassenen zijn), met ½ tube fluoridepeutertandpasta, 100 fluoridetabletjes, 2 g gel met 1,23% (12.300 ppm) fluoride of 25 ml spoelvloeistof met 0,1% (1.000 ppm) fluoride (voor wekelijks gebruik) en met 100 ml spoelvloeistof met 0,0225% (225 ppm) fluoride voor dagelijks gebruik. De maatregel die bij een geringe acute intoxicatie moet worden genomen, is het slachtoffer te laten braken en veel melk te laten drinken, omdat melk calcium bevat. Als geen melk voorhanden is, is water of een andere drank ook geschikt. Door te drinken, wordt de uitscheiding van fluoride bevorderd. Melk is het beste, omdat het calcium uit de melk fluoride bindt en opname uit de maag remt. Bij het binnenkrijgen van 75 of meer mg fluoride (½ - ¾ tube fluoridetandpasta (dit kan een kinder-, junior-, of tandpasta voor volwassenen zijn), 1½ tube fluoridepeutertandpasta, 300 tabletjes of 75 tot 300 ml spoelvloeistof) binnen korte tijd, moet, naast bovengenoemde maatregelen, het slachtoffer snel naar het ziekenhuis worden gebracht om zo nodig de maag leeg te laten pompen en schoon te laten spoelen. Verder kunnen laxantia worden voorgeschreven21.

http://www.ivorenkruis.nl/index.cfm?ID=13&T=14&I=12&M=5&S=0&&showfulltext=1
schuddebuikje
schuddebuikje
Prater
Prater

Aantal berichten : 780
Punten : 880
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen Empty Re: teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen

Bericht  Gast ma 3 sep 2012 - 9:22

En nu? Geen tanden meer poetsen? Rolling Eyes

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen Empty Re: teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen

Bericht  schuddebuikje ma 3 sep 2012 - 9:25

nee dat je weet dat je wat moet doen als je kind een deel van een tandpasta tube leeg eet.
ik wist niet dat dit schadelijk is.
schuddebuikje
schuddebuikje
Prater
Prater

Aantal berichten : 780
Punten : 880
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen Empty Re: teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen

Bericht  PapillonRose ma 3 sep 2012 - 9:25

Dat ze het beter niet konden opeten wist ik wel, maar niet dat het zo gevaarlijk kon zijn. Gelukkig staat zowel mijn als A. 's tandpasta sowieso buiten bereik voor haar.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen Empty Re: teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen

Bericht  Gast ma 3 sep 2012 - 9:29

Ik wist ook wel dat het niet goed was maar niet dat het zo svhadelijk was. Goed om te weten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen Empty Re: teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen

Bericht  Muis ma 3 sep 2012 - 9:37

Evy schreef:En nu? Geen tanden meer poetsen? Rolling Eyes

Neutral
Muis
Muis
Prater
Prater

Aantal berichten : 787
Punten : 854
Registratiedatum : 14-11-11
Woonplaats : Noord Brabant

Terug naar boven Ga naar beneden

teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen Empty Re: teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen

Bericht  Gast ma 3 sep 2012 - 9:38

Maar voordat het schadelijk is, moeten ze minimaal een halve tube fluoridetandpasta opeten? Als ik het goed lees...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen Empty Re: teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen

Bericht  schuddebuikje ma 3 sep 2012 - 9:41

Voor kinderen kan globaal van een geringe acute intoxicatie worden gesproken bij opname tot 25 mg fluoride. Deze hoeveelheid komt overeen met ¼ tube gewone fluoridetandpasta (dit kan een kinder-, junior- of tandpasta voor volwassenen zijn), met ½ tube fluoridepeutertandpasta
schuddebuikje
schuddebuikje
Prater
Prater

Aantal berichten : 780
Punten : 880
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen Empty Re: teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen

Bericht  Pien ma 3 sep 2012 - 9:42

Evy schreef:Maar voordat het schadelijk is, moeten ze minimaal een halve tube fluoridetandpasta opeten? Als ik het goed lees...

Krijg een naar gevoel bij jou reactie....

Tandpasta lijkt zoiets onschuldigs, wij hebben de voorraad laag op een plankje staan waar e zo bij kan. Ben blij met deze waarschuwing want ga het gelijk verplaatsen!!

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen Empty Re: teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen

Bericht  schuddebuikje ma 3 sep 2012 - 9:47

Pien schreef:
Evy schreef:Maar voordat het schadelijk is, moeten ze minimaal een halve tube fluoridetandpasta opeten? Als ik het goed lees...

Krijg een naar gevoel bij jou reactie....

Tandpasta lijkt zoiets onschuldigs, wij hebben de voorraad laag op een plankje staan waar e zo bij kan. Ben blij met deze waarschuwing want ga het gelijk verplaatsen!!



als kind vond ik tandpasta heeeerrlijk. vooral aardbeiden tandpasta en de cola tandpasta. een kindje heeft zo 1/4 deel van de tandpasta op
schuddebuikje
schuddebuikje
Prater
Prater

Aantal berichten : 780
Punten : 880
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen Empty Re: teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen

Bericht  Gast ma 3 sep 2012 - 9:59

Pien schreef:
Evy schreef:Maar voordat het schadelijk is, moeten ze minimaal een halve tube fluoridetandpasta opeten? Als ik het goed lees...

Krijg een naar gevoel bij jou reactie....

Tandpasta lijkt zoiets onschuldigs, wij hebben de voorraad laag op een plankje staan waar e zo bij kan. Ben blij met deze waarschuwing want ga het gelijk verplaatsen!!

Nou je hoeft er geen naar gevoel van te krijgen hoor, tis gewoon een vraag.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen Empty Re: teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen

Bericht  Darius ma 3 sep 2012 - 10:01

Goed dat je het hier post, ik ben blij dat ik het weet!

Ensorry, maar wat komen hier rare reacties op zeg. Jammer.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen Empty Re: teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen

Bericht  Twellie ma 3 sep 2012 - 10:02

Het is gewoon een rare reactie: iemand geeft hier nuttige informatie en dan ga je een sarcastische vraag stellen.

Goed om te weten inderdaad, het staat hier sowieso buiten bereik maar daar houd ik het dan dus ook maar.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen Empty Re: teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen

Bericht  _Lana_ ma 3 sep 2012 - 19:23

Evy schreef:Maar voordat het schadelijk is, moeten ze minimaal een halve tube fluoridetandpasta opeten? Als ik het goed lees...

Nou ja een ongeluk zit in een klein hoekje, dus zo gek is dat niet.
Dus de tandpasta ook heel goed buiten bereik houden.
Ik wist niet dat het zo schadelijk was.
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen Empty Re: teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen

Bericht  _Lana_ ma 3 sep 2012 - 19:24

Pien schreef:
Evy schreef:Maar voordat het schadelijk is, moeten ze minimaal een halve tube fluoridetandpasta opeten? Als ik het goed lees...

Krijg een naar gevoel bij jou reactie....

Tandpasta lijkt zoiets onschuldigs, wij hebben de voorraad laag op een plankje staan waar e zo bij kan. Ben blij met deze waarschuwing want ga het gelijk verplaatsen!!

+1 dus! Ik denk dat heel veel mensen dit niet weten.
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen Empty Re: teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen

Bericht  Annemie ma 3 sep 2012 - 19:38

Ik wist het ook niet, gelukkig staat het hier buiten bereik, maar toch fijn om te weten.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen Empty Re: teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen

Bericht  SarahKey ma 3 sep 2012 - 19:40

Annemie schreef:Ik wist het ook niet, gelukkig staat het hier buiten bereik, maar toch fijn om te weten.

Ik wist het ook niet. Staat hier ook buiten bereik al komt S nu nog nergens maar toch.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen Empty Re: teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum