teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen
+5
Darius
Pien
Muis
PapillonRose
schuddebuikje
9 plaatsers
Pagina 1 van 1
teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen
ik zag net in een topic voorbij komen( oudere datum ) dat een kindje tandpasta had gegeten.ik had laatst een ehbo cursus en daar heeft een kindje van een medecursist tot 2 x toe een hartstilstand gekregen door tandpasta op te eten..... daarom wil ik dit graag delen met jullie :
Voor volwassenen vormen de meeste fluorideproducten voor thuisgebruik een verwaarloosbaar risico. Bovendien zullen zij zelden de neiging hebben de producten te ‘eten of drinken’. Echter een tube tandpasta voor volwassenen bevat een totale hoeveelheid fluoride die bij het opeten van de hele tube dodelijk kan zijn voor een kind tot 30 kilogram. Er zit 1 - 1,5 mg fluoride in 1 gram tandpasta. Een volle tube van 75 ml (100 gram) bevat dus 100 - 150 mg fluoride. Een fles spoelvloeistof bevat circa 125 mg fluoride per halve liter en een potje tabletjes (1.000 stuks) bevat 250 mg fluoride. Het is denkbaar dat een kind snoept van de tandpasta of tabletten of drinkt van fluoridevloeistof. Fluorideproducten dienen dan ook buiten bereik van kleine kinderen te worden bewaard. In de tandartspraktijk kunnen bij ondeskundig gebruik producten met hoge concentratie eveneens gevaar opleveren.
2.1.1 Maatregelen bij acute intoxicatie
Voor kinderen kan globaal van een geringe acute intoxicatie worden gesproken bij opname tot 25 mg fluoride. Deze hoeveelheid komt overeen met ¼ tube gewone fluoridetandpasta (dit kan een kinder-, junior- of tandpasta voor volwassenen zijn), met ½ tube fluoridepeutertandpasta, 100 fluoridetabletjes, 2 g gel met 1,23% (12.300 ppm) fluoride of 25 ml spoelvloeistof met 0,1% (1.000 ppm) fluoride (voor wekelijks gebruik) en met 100 ml spoelvloeistof met 0,0225% (225 ppm) fluoride voor dagelijks gebruik. De maatregel die bij een geringe acute intoxicatie moet worden genomen, is het slachtoffer te laten braken en veel melk te laten drinken, omdat melk calcium bevat. Als geen melk voorhanden is, is water of een andere drank ook geschikt. Door te drinken, wordt de uitscheiding van fluoride bevorderd. Melk is het beste, omdat het calcium uit de melk fluoride bindt en opname uit de maag remt. Bij het binnenkrijgen van 75 of meer mg fluoride (½ - ¾ tube fluoridetandpasta (dit kan een kinder-, junior-, of tandpasta voor volwassenen zijn), 1½ tube fluoridepeutertandpasta, 300 tabletjes of 75 tot 300 ml spoelvloeistof) binnen korte tijd, moet, naast bovengenoemde maatregelen, het slachtoffer snel naar het ziekenhuis worden gebracht om zo nodig de maag leeg te laten pompen en schoon te laten spoelen. Verder kunnen laxantia worden voorgeschreven21.
http://www.ivorenkruis.nl/index.cfm?ID=13&T=14&I=12&M=5&S=0&&showfulltext=1
Voor volwassenen vormen de meeste fluorideproducten voor thuisgebruik een verwaarloosbaar risico. Bovendien zullen zij zelden de neiging hebben de producten te ‘eten of drinken’. Echter een tube tandpasta voor volwassenen bevat een totale hoeveelheid fluoride die bij het opeten van de hele tube dodelijk kan zijn voor een kind tot 30 kilogram. Er zit 1 - 1,5 mg fluoride in 1 gram tandpasta. Een volle tube van 75 ml (100 gram) bevat dus 100 - 150 mg fluoride. Een fles spoelvloeistof bevat circa 125 mg fluoride per halve liter en een potje tabletjes (1.000 stuks) bevat 250 mg fluoride. Het is denkbaar dat een kind snoept van de tandpasta of tabletten of drinkt van fluoridevloeistof. Fluorideproducten dienen dan ook buiten bereik van kleine kinderen te worden bewaard. In de tandartspraktijk kunnen bij ondeskundig gebruik producten met hoge concentratie eveneens gevaar opleveren.
2.1.1 Maatregelen bij acute intoxicatie
Voor kinderen kan globaal van een geringe acute intoxicatie worden gesproken bij opname tot 25 mg fluoride. Deze hoeveelheid komt overeen met ¼ tube gewone fluoridetandpasta (dit kan een kinder-, junior- of tandpasta voor volwassenen zijn), met ½ tube fluoridepeutertandpasta, 100 fluoridetabletjes, 2 g gel met 1,23% (12.300 ppm) fluoride of 25 ml spoelvloeistof met 0,1% (1.000 ppm) fluoride (voor wekelijks gebruik) en met 100 ml spoelvloeistof met 0,0225% (225 ppm) fluoride voor dagelijks gebruik. De maatregel die bij een geringe acute intoxicatie moet worden genomen, is het slachtoffer te laten braken en veel melk te laten drinken, omdat melk calcium bevat. Als geen melk voorhanden is, is water of een andere drank ook geschikt. Door te drinken, wordt de uitscheiding van fluoride bevorderd. Melk is het beste, omdat het calcium uit de melk fluoride bindt en opname uit de maag remt. Bij het binnenkrijgen van 75 of meer mg fluoride (½ - ¾ tube fluoridetandpasta (dit kan een kinder-, junior-, of tandpasta voor volwassenen zijn), 1½ tube fluoridepeutertandpasta, 300 tabletjes of 75 tot 300 ml spoelvloeistof) binnen korte tijd, moet, naast bovengenoemde maatregelen, het slachtoffer snel naar het ziekenhuis worden gebracht om zo nodig de maag leeg te laten pompen en schoon te laten spoelen. Verder kunnen laxantia worden voorgeschreven21.
http://www.ivorenkruis.nl/index.cfm?ID=13&T=14&I=12&M=5&S=0&&showfulltext=1
schuddebuikje- Prater
- Aantal berichten : 780
Punten : 880
Registratiedatum : 19-11-10
Re: teveel tandpasta gevaarlijk voor kinderen
nee dat je weet dat je wat moet doen als je kind een deel van een tandpasta tube leeg eet.
ik wist niet dat dit schadelijk is.
ik wist niet dat dit schadelijk is.
schuddebuikje- Prater
Dat ze het beter niet konden opeten wist ik wel, maar niet dat het zo gevaarlijk kon zijn. Gelukkig staat zowel mijn als A. 's tandpasta sowieso buiten bereik voor haar.
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Ik wist ook wel dat het niet goed was maar niet dat het zo svhadelijk was. Goed om te weten.
Gast- Gast
Evy schreef:En nu? Geen tanden meer poetsen?
Muis- Prater
- Aantal berichten : 787
Punten : 854
Registratiedatum : 14-11-11
Maar voordat het schadelijk is, moeten ze minimaal een halve tube fluoridetandpasta opeten? Als ik het goed lees...
Gast- Gast
Voor kinderen kan globaal van een geringe acute intoxicatie worden gesproken bij opname tot 25 mg fluoride. Deze hoeveelheid komt overeen met ¼ tube gewone fluoridetandpasta (dit kan een kinder-, junior- of tandpasta voor volwassenen zijn), met ½ tube fluoridepeutertandpasta
schuddebuikje- Prater
Evy schreef:Maar voordat het schadelijk is, moeten ze minimaal een halve tube fluoridetandpasta opeten? Als ik het goed lees...
Krijg een naar gevoel bij jou reactie....
Tandpasta lijkt zoiets onschuldigs, wij hebben de voorraad laag op een plankje staan waar e zo bij kan. Ben blij met deze waarschuwing want ga het gelijk verplaatsen!!
Pien- Ratel
- Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10
Pien schreef:Evy schreef:Maar voordat het schadelijk is, moeten ze minimaal een halve tube fluoridetandpasta opeten? Als ik het goed lees...
Tandpasta lijkt zoiets onschuldigs, wij hebben de voorraad laag op een plankje staan waar e zo bij kan. Ben blij met deze waarschuwing want ga het gelijk verplaatsen!!
als kind vond ik tandpasta heeeerrlijk. vooral aardbeiden tandpasta en de cola tandpasta. een kindje heeft zo 1/4 deel van de tandpasta op
schuddebuikje- Prater
Pien schreef:Evy schreef:Maar voordat het schadelijk is, moeten ze minimaal een halve tube fluoridetandpasta opeten? Als ik het goed lees...
Nou je hoeft er geen naar gevoel van te krijgen hoor, tis gewoon een vraag.
Gast- Gast
Goed dat je het hier post, ik ben blij dat ik het weet!
Ensorry, maar wat komen hier rare reacties op zeg. Jammer.
Ensorry, maar wat komen hier rare reacties op zeg. Jammer.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Het is gewoon een rare reactie: iemand geeft hier nuttige informatie en dan ga je een sarcastische vraag stellen.
Goed om te weten inderdaad, het staat hier sowieso buiten bereik maar daar houd ik het dan dus ook maar.
Goed om te weten inderdaad, het staat hier sowieso buiten bereik maar daar houd ik het dan dus ook maar.
Twellie- Ratel
- Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12
Evy schreef:Maar voordat het schadelijk is, moeten ze minimaal een halve tube fluoridetandpasta opeten? Als ik het goed lees...
Nou ja een ongeluk zit in een klein hoekje, dus zo gek is dat niet.
Dus de tandpasta ook heel goed buiten bereik houden.
Ik wist niet dat het zo schadelijk was.
_Lana_- Ratel
- Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11
+1 dus! Ik denk dat heel veel mensen dit niet weten.
_Lana_- Ratel
- Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11
Ik wist het ook niet, gelukkig staat het hier buiten bereik, maar toch fijn om te weten.
Annemie- Ratel
- Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10
Annemie schreef:Ik wist het ook niet, gelukkig staat het hier buiten bereik, maar toch fijn om te weten.
Ik wist het ook niet. Staat hier ook buiten bereik al komt S nu nog nergens maar toch.
Soortgelijke onderwerpen
» Waterpokken gevaarlijk voor zwangere?
» Wat was jouw favoriete Kinderen voor Kinderen liedje?
» DVD-spel Kinderen voor Kinderen
» Leven voor de kinderen??
» Bijnamen voor je kinderen
» Wat was jouw favoriete Kinderen voor Kinderen liedje?
» DVD-spel Kinderen voor Kinderen
» Leven voor de kinderen??
» Bijnamen voor je kinderen
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: