Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Olie uit gestrand schip bedreigt Kaapstad

4 plaatsers

Ga naar beneden

Olie uit gestrand schip bedreigt Kaapstad Empty Olie uit gestrand schip bedreigt Kaapstad

Bericht  Gast za 1 sep 2012 - 20:59

Olie uit gestrand schip bedreigt Kaapstad
KAAPSTAD - Een schip dat 3 jaar geleden bij Zuid-Afrika aan de grond liep, is door slecht weer in drie stukken gebroken. Olie lekt uit de romp van het schip. De eerste vlekken zijn aangespoeld op stranden bij Kaapstad.

Dat meldden de autoriteiten in de hoofdstad van Zuid-Afrika zaterdag. Door de ruwe zee kan de olievlek nog niet opgeruimd worden.
Het gestrande schip is de SELI 1, een Turks vrachtschip dat onder de vlag van Panama voer. Op 7 september 2009 werd het door harde wind uit koers geblazen. Bij een strand liep het aan de grond, niet ver van de beroemde Tafelberg.
Het schip vervoerde 30.000 ton kolen en ruim 600 ton zware brandstof toen het vastliep. Niemand wilde de kosten van vlottrekken betalen, en tot op de dag van vandaag ligt het schip voor de kust.

Ik begrijp het niet eigenlijk. Hoezo wilde niemand voor de kosten betalen? Er is toch wel iemand officieel aansprakelijk hiervoor? Echt belachelijk... Waarom is de wereld aan de ene kant toch heel streng als het om de natuur gaat en aan de andere kant totaal niet?

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Olie uit gestrand schip bedreigt Kaapstad Empty Re: Olie uit gestrand schip bedreigt Kaapstad

Bericht  Mermaid za 1 sep 2012 - 21:31

Hoor je vaak met schepen, als er iets gebeurd wil niemand verantwoording nemen. Blijkbaar zijn hier nog geen duidelijke afspraken over, echt heel slecht.
Mermaid
Mermaid
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2663
Punten : 2814
Registratiedatum : 18-11-10

Olie uit gestrand schip bedreigt Kaapstad Empty Re: Olie uit gestrand schip bedreigt Kaapstad

Bericht  Gast za 1 sep 2012 - 21:33

Maar wat moet er duidelijk aan zijn dan? Ik bedoel, dat schip is toch van iemand? En die persoon is daar dan toch gewoon verantwoordelijk voor? Ik vind het maar een raar verhaal...

Gast
Gast

Bericht  Mermaid za 1 sep 2012 - 21:56

Blijkbaar zijn er dus geen duidelijke afspraken over wie de verantwoording heeft in zo'n geval.
Logischerwijs zou je denken dat de verantwoording bij de rederij ligt, nou neemt de rederij die verantwoording vaak ook. Maar dan komt het probleem dat een kapot schip ergens naar toe gesleept moet worden, en daar gaat het vaak mis. Geen één land wil zo'n schip binnen halen.

Paar weken geleden was er iets vergelijkbaars, containerschip midden op zee in brand. Uiteindelijk weten te voorkomen dat het schip is gezonken, maar waar moest het toen heen? Volgens mij mocht het schip toen naar Duitsland.

Ik weet dus ook niet precies hoe het zit, maar denk dat het er meer aan ligt dat zo'n schip nergens meer naar toe kan/mag.
Mermaid
Mermaid
Kletskop
Kletskop

Bericht  Pompoen za 1 sep 2012 - 21:59

Het kan ook zijn dat er zo veel juridische rompslomp omheen zit dat het gewoon al jaren duurt...superjammer is dat!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456

Bericht  Mermaid za 1 sep 2012 - 22:04

ook dat, of het schip kan gewoon niet meer weg worden gehaald.
Ik dacht alleen wel dat het normaal was om eerst de olie en andere eventueel schadelijke stoffen uit het schip te halen. Bij de costa concordia is dat meteen gedaan terwijl het schip gewoon nog daar ligt waar het gestrand is.
Mermaid
Mermaid
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast za 1 sep 2012 - 22:11

Jullie noemen nu allerlei problemen die volgens het artikel niet eens aan de orde zijn. Het gaat in dit geval om de kosten van vlottrekken...

Gast
Gast

Bericht  Pompoen za 1 sep 2012 - 22:13

Zusje schreef:Jullie noemen nu allerlei problemen die volgens het artikel niet eens aan de orde zijn. Het gaat in dit geval om de kosten van vlottrekken...

Het kan toch prima dat er juridisch getouwtrek is over wie die kosten moet betalen? Dat bedoelde ik eigenlijk. Neemt niet weg dat het echt enorm zuur is dat het zo loopt en belachelijk dat ze dat schip maar gewoon hebben laten liggen en er geen overheid heeft ingegrepen!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456

Bericht  Mermaid za 1 sep 2012 - 22:23

Volgens mij ligt die verantwoording gewoon bij de rederij, maar ja als die weigert te betalen krijg je dus zulke situaties.
Mermaid
Mermaid
Kletskop
Kletskop

Bericht  Antibes za 1 sep 2012 - 23:11

Erg he.. Sad Ik heb vannacht om half3 toen ik het las nog Kaapstad foto's zitten kijken van vakantie. Die prachtige natuur, de arme pinguins! Cry
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Gympie zo 2 sep 2012 - 0:00

Als verantwoordelijke voor eigen stad/land had ik in ieder geval de olie en andere eventuele schadelijke stoffen eruit gehaald. Maar goed, dat is nu te laat. En nu? Laten ze de olie gewoon stromen? Niemand die nu wel zijn verantwoordelijkheid neemt?

Edit; kan nog niet door de ruwe zee lees ik nu.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: