Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

telt dit als zorgverlof??

+5
Stuiterbal
Lejow
Ella
Rush
JD
9 plaatsers

Ga naar beneden

telt dit als zorgverlof?? Empty telt dit als zorgverlof??

Bericht  JD di 21 aug 2012 - 0:46

Een collega van mij werd gister weggeroepen op t werk. Haar vader had een hartaanval gehad,en was met spoed onderweg naar t zkh.
Haar moeder was een weekend weg naar antwerpen en haar zus op vakantie, zij was dus op dat moment de enige van het gezin die de mogelijkheid had om naar het ziekenhuis te gaan om bij haar vader te zijn.

Nu rekent de werkgever dit niet als zorgverlof, maar kost het haar een vrije dag....
Klopt dat wel??
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

telt dit als zorgverlof?? Empty Re: telt dit als zorgverlof??

Bericht  Rush di 21 aug 2012 - 0:47

Geen idee, mijn werkgever zou me gewoon doorbetalen.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

telt dit als zorgverlof?? Empty Re: telt dit als zorgverlof??

Bericht  Ella di 21 aug 2012 - 0:50

Valt dat niet onder calamiteitenverlof? Wat flauw zeg van jullie werkgever
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

telt dit als zorgverlof?? Empty Re: telt dit als zorgverlof??

Bericht  Lejow di 21 aug 2012 - 0:53

Het is ook echt serieus alleen maar gezeik he, bij jou op het werk??

Volgens mij is het inderdaad geen zorgverlof, maar calamiteitenverlof, zoals eerder genoemd.
En wat flauw zeg..
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

telt dit als zorgverlof?? Empty Re: telt dit als zorgverlof??

Bericht  JD di 21 aug 2012 - 1:06

Ja, ze doen op mijn werk echt moeilijk over al-les.

Maar wat is dan t verschil tussen zorgverlof en calamiteitenverlof?

En mogen ze t dan wel als vrije dag rekenen?
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

telt dit als zorgverlof?? Empty Re: telt dit als zorgverlof??

Bericht  Stuiterbal di 21 aug 2012 - 1:09

Calamiteiten verlof is wanneer je echt accuut weg moet van je werk door dat b.v. je leidingen zijn gesprongen thuis ofzo.

Zorgverlof is wanneer jij de enige persoon bent die de zorg op zich moet nemen voor je partner/ kind bv.

Maar heel veel werkgevers doen hier echt moeilijk over en besluiten in 9 van de 10 gevallen dat het geen zorgverlof is.
Heel zuur echt maar vaak staan ze dan ook nog in hun recht.

Toen mijn zoontje in het ziekenhuis lag kon ik naar mijn zorgverlof fluiten hoe erg is dat !!! Want hun mening, mijn ex kon ook thuis blijven. (die was ook aanwezig bij ons dood ziek kind in het ziekenhuis)
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

telt dit als zorgverlof?? Empty Re: telt dit als zorgverlof??

Bericht  ellibre di 21 aug 2012 - 1:31

Als werknemer kunt u kortdurend zorgverlof opnemen. Dit verlof is bedoeld voor de noodzakelijke verzorging van een thuiswonend ziek kind, partner of ouder. Voorwaarde is dat u de enige bent die de zieke op dat moment kunt verzorgen. U kunt per jaar maximaal twee maal het aantal uren dat u per week werkt opnemen. Het kortdurend zorgverlof is met behoud van 70 procent van uw loon. Achteraf kan er gevraagd worden om een rekening van een doktersconsult of een afspraakbevestiging voor een medisch onderzoek.

Voorwaarden
U komt in aanmerking voor kortdurend zorgverlof als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U werkt in loondienst.
U moet noodzakelijk zorg bieden in verband met ziekte van uw partner, kind, pleegkind of ouder.
U meldt zo mogelijk vooraf het verlof en de reden daarvoor.
U maakt op verzoek van uw werkgever aannemelijk dat het verlof noodzakelijk was.
Aanpak
U meldt het kortdurend zorgverlof vooraf aan uw werkgever, onder opgaaf van de reden. Als dat niet mogelijk is, doet u de melding zo spoedig mogelijk, eveneens onder opgaaf van de reden.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

telt dit als zorgverlof?? Empty Re: telt dit als zorgverlof??

Bericht  Rush di 21 aug 2012 - 1:52

Ik kan me zo voorstellen dat naar het ziekenhuis willen niet onder zorgverlof valt, hoe vervelend het ook is.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

telt dit als zorgverlof?? Empty Re: telt dit als zorgverlof??

Bericht  ellibre di 21 aug 2012 - 1:54

Dat is waar, ja. Had de OP niet helemaal goed gelezen.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

telt dit als zorgverlof?? Empty Re: telt dit als zorgverlof??

Bericht  Ella di 21 aug 2012 - 1:55

Rush schreef:Ik kan me zo voorstellen dat naar het ziekenhuis willen niet onder zorgverlof valt, hoe vervelend het ook is.

Eens dat valt hier niet onder nee. jullie baas zal in zijn recht staan, hoe vervelend ook.
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

telt dit als zorgverlof?? Empty Re: telt dit als zorgverlof??

Bericht  mzcharlotte di 21 aug 2012 - 5:03

Calamiteitenverlof

Calamiteitenverlof is bedoeld voor problemen in het privéleven, die onmiddellijk moeten worden opgelost. Bijvoorbeeld een gesprongen waterleiding of een ziek kind dat van school moeten worden gehaald. Het loon wordt tijdens het verlof doorbetaald.

Verlof voor eerste opvang van problemen


Het calamiteitenverlof is nadrukkelijk bedoeld voor de eerste opvang van privéproblemen. Als een ouder een ziek kind van school moet halen, valt dat onder het calamiteitenverlof. Als de ouder de volgende dag thuis moet blijven om voor het kind te zorgen, valt dat onder het kortdurend zorgverlof.

Opnemen en duur calamiteitenverlof


Het calamiteitenverlof duurt zo lang als nodig is om de eerste problemen op te lossen. De lengte van het verlof kan daardoor variëren van een paar uur tot een paar dagen. Het regelen van een loodgieter bij wateroverlast kan meestal in een aantal uren. Het regelen van een begrafenis van een familielid kost meerdere dagen.

Een werkgever kan een redelijk verzoek voor calamiteitenverlof niet weigeren. De werknemer is wel verplicht om het verlof zo snel mogelijk bij de werkgever te melden. Daarbij moet ook worden aangegeven hoe lang het verlof naar verwachting duurt.

>> maar hier kan het toch wel onder vallen?
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

telt dit als zorgverlof?? Empty Re: telt dit als zorgverlof??

Bericht  Angela_1986 di 21 aug 2012 - 5:49

Wij hebben vorig jaar een soortgelijke situatie gehad en nu weer een situatie waarin zorgverlof nodig is en de situatie die jij noemt valt volgens mij inderdaad niet onder zorgverlof maar wél onder calamiteitenverlof, althans onder die noemer is vorig jaar één dag bij mijn collega afgeschreven toen haar vader geopereerd werd en zij werd opgeroepen omdat het niet goed ging.

Nu is de man van mijn collega geopereerd, hele zware operatie als gevolg van kanker en de dagen dat hij in het ziekenhuis lag tellen niet als zorgverlof omdat je, simpel uitgelegd, op dat moment niet nodig bent om voor hem te zorgen, hij wordt namelijk verzorgd in het ziekenhuis. Hij is nu thuis en die dagen tellen wél als zorgverlof, hij kan niet alleen thuis blijven en zij zorgt dus voor hem (ook zonder thuiszorg).
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Woonplaats : In 't zuiden

Terug naar boven Ga naar beneden

telt dit als zorgverlof?? Empty Re: telt dit als zorgverlof??

Bericht  Gast di 21 aug 2012 - 6:09

Balen dat je werkgever gelijk heeft, Jane Doe.. Maar wat door de dames boven mij gesteld is, is helaas waar. Mijn werkgever is qua zorgverlof bij kinderen in het ziekenhuis iets coulanter, maar strikt genomen is er in het ziekenhuis iemand om voor hem/haar te zorgen.

In het geval van jouw werkgever had ik aan de medewerker calamiteitenverlof gegeven. Een hartaanval krijg je niet iedere dag, dus als je vader/moeder/partner dat ineens krijgt, zou je bij ons calamiteitenverlof krijgen.

Wat staat er precies over in de CAO? K.inderop.vang was het toch?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

telt dit als zorgverlof?? Empty Re: telt dit als zorgverlof??

Bericht  Gast di 21 aug 2012 - 6:21

Heb even de CAO erbij gezocht, JD. (kijk hier even, op pagina 24/25, hoofdstuk 7)

Daarin staat dat je als medewerker recht hebt op buitengewoon verlof bij acute/levensbedreigende ziekte van ouder/partner/kind/schoonouders/etc. Maar daarboven staat dan weer (heel krom) dat je dit minimaal een dag van te voren aan moet geven.. Eigenlijk is dat suf, want een hartaanval IS acuut, maar kan je van te voren niet aangeven natuurlijk..

Je collega zou dus nog eens met de leidinggevende om de tafel kunnen gaan zitten en dat stukje van de CAO erbij pakken, en aangeven dat het er wel onder valt, maar dat je een hartaanval niet van te voren kunt inplannen...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

telt dit als zorgverlof?? Empty Re: telt dit als zorgverlof??

Bericht  Gast di 21 aug 2012 - 6:27

Bij ons zou dit ook een snipperdag zijn, maar hier is het dan ook altijd gezeik hihi

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

telt dit als zorgverlof?? Empty Re: telt dit als zorgverlof??

Bericht  CCC di 21 aug 2012 - 9:27

Lejow schreef:Het is ook echt serieus alleen maar gezeik he, bij jou op het werk??

Volgens mij is het inderdaad geen zorgverlof, maar calamiteitenverlof, zoals eerder genoemd.
En wat flauw zeg..

Welkom in de kinderopvang... silent

Vervelende situatie weer, maar idd volgens mij valt het onder calamiteitenverlof...

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

telt dit als zorgverlof?? Empty Re: telt dit als zorgverlof??

Bericht  Gast di 21 aug 2012 - 9:30

chococupcake schreef:
Lejow schreef:Het is ook echt serieus alleen maar gezeik he, bij jou op het werk??

Volgens mij is het inderdaad geen zorgverlof, maar calamiteitenverlof, zoals eerder genoemd.
En wat flauw zeg..

Welkom in de kinderopvang... silent

Vervelende situatie weer, maar idd volgens mij valt het onder calamiteitenverlof...

volgens jullie CAO niet, volgens mij.. telt dit als zorgverlof?? 1270000679

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

telt dit als zorgverlof?? Empty Re: telt dit als zorgverlof??

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum