Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Scriptie (en uitstellen)

+3
Blond
Cheesegirl
Qiara
7 plaatsers

Ga naar beneden

Scriptie (en uitstellen) Empty Scriptie (en uitstellen)

Bericht  Qiara do 27 jan 2011 - 14:12

Ik vraag me af hoe iedereen die een scriptie schrijft zijn/haar tijd indeelt, gemotiveerd blijft en deze tijd heeft beleefd. Ook ben ik benieuwd naar de ervaringen van mensen die hun scriptie al hebben afgerond. Kortom, kom maar op met die verhalen!

Ik zie nu zo erg op tegen mijn scriptie dat ik er gewoon niet aan toe kom en niet goed weet hoe ik dit moet doorbreken. Ik denk ook wel dat faalangst / onzekerheid hierbij een rol spelen en wil eigenlijk een afspraak maken met de studieadviseur.

Hebben jullie misschien tips om dit te doorbreken?
Qiara
Qiara
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4541
Punten : 5088
Registratiedatum : 20-11-10
Woonplaats : Zuid-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Scriptie (en uitstellen) Empty Re: Scriptie (en uitstellen)

Bericht  Cheesegirl do 27 jan 2011 - 20:06

Ik heb geen tips voor je maar ik ben wel erg benieuwd naar ervaringen over het schrijven van een scriptie. Ik mag 1 feb beginnen met het schrijven van mijn scriptie voor de opleiding SPH. Ik heb ook nog helemaal geen onderwerp of vraagstelling in mijn hoofd en weet ook echt niet hoe je zoiets moet starten..


Iig veel succes Qiara!
Cheesegirl
Cheesegirl
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3080
Punten : 3536
Registratiedatum : 15-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Scriptie (en uitstellen) Empty Re: Scriptie (en uitstellen)

Bericht  Blond do 27 jan 2011 - 21:38

Ben ook bezig. Heb mijn onderzoeksopzet klaar en heb de kwantitatieve gegevens al binnen. mijn "probleem" is dat ik extreem snel werk. Waar een ander een dag mee bezig is, ben ik twee uur mee bezig. Ik vind het dan ook lastig om de hele dag aan iets te werken.

Ik werk alleen op mn stage aan mn scriptie, probeer het echt te scheiden van thuis.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Scriptie (en uitstellen) Empty Re: Scriptie (en uitstellen)

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 22:16

Vaak is het schrijven van een scriptie niets meer of minder dan het schrijven van een extra groot paper. Aangezien ik dat altijd al moest doen (papers schrijven), voelde het schrijven van een scriptie niet zozeer als grotere opgave. Ik vond het ergens zelfs wel een luxe dat ik nu opeens feedback kreeg, maar ik zag wel dat er nu strenger naar gekeken werd en dat mijn eerste begeleidster veel meer toegewijd was aan mijn onderwerp dan mijn tweede. Veel motivatie haalde ik uit de lovende, bemoedigende woorden van mijn begeleidster. Zij was echt heel goed daarin; ze schreef er ontzettend veel bij en aanvankelijk schrok ik daarvan, totdat ik het ging lezen en zag dat 3/4 complimenten waren.

Verder is het natuurlijk domweg een kwestie van discipline opbrengen en het verhaal van laatste lootjes enzo.;-) Ik ging er soms geheel in op, omdat ik mijn afstuderen heb moeten doen met veel liefdesverdriet en het richten op studie bleek een prima afleiding te zijn toen ik eenmaal begonnen was. Het waren afwisselende dagen; ene dag veel inpspiratie en de andere dag niet. Ik heb wel het geluk snel te schrijven en dus al gewend te zijn aan schrijfopdrachten, dus al met al viel het me mee.

Tips zijn zo persoonlijk, denk ik. Wat voor mij werkte (gewoon veel lezen en aantekeningen maken in een groot Wordbestand) hoeft voor jou helemaal niet fijn te zijn. Misschien maakt het jou wel verward, terwijl ik vanuit een heel breed verhaal ging filteren. Ik zou proberen iemand in je omgeving te vinden die continu met je meeleest, dus bijvoorbeeld een studiegenoot en iemand die niet SPH studeert. Dan zie je precies hoe begrijpelijk jouw stuk is en dat zou je minder onzeker kunnen maken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Scriptie (en uitstellen) Empty Re: Scriptie (en uitstellen)

Bericht  Rovine do 27 jan 2011 - 22:34

Ga ergens anders zitten dan thuis. Thuis kun je snel afgeleid raken en geen zin hebben. Ergens anders heb je die drempel dat je eerst naar huis moet om weer al die leuke thuisdingetjes te doen.

Vraag om de zoveel tijd een gesprek, spreek die vantevoren af, zodat je ernaartoe kunt werken.

En wat bij mij heel erg foutging; ik bleef te lang doorgaan. Zat ik 's avonds ook nog te werken. Omdat ik overdag bijna niks gedaan had. Ging ik door tot ik ging slapen, terwijl ik de volgende ochtend van mezelf weer aan de slag moest maar amper gemotiveerd was omdat ik de avond daarvoor zolang doorging. Waardoor ik 's avonds weer compenseerde, etc. Sociaal leven ging er een beetje stuk van zo.
Het ging stukken beter toen ik om 6 uur gewoon de computer uitzette, ongeacht of ik gewerkt had of niet.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Scriptie (en uitstellen) Empty Re: Scriptie (en uitstellen)

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 22:43

Nobucta schreef:Ga ergens anders zitten dan thuis. Thuis kun je snel afgeleid raken en geen zin hebben. Ergens anders heb je die drempel dat je eerst naar huis moet om weer al die leuke thuisdingetjes te doen.


Dit bedoelde ik met dat wat voor A werkt hoeft voor B helemaal niet te werken. Persoonlijk zat ik veel liever thuis. Natuurlijk was ik de eerste paar dagen bezig met studieontwijkend gedrag en is mijn huis nog nooit zo netjes geweest als destijds, maar dat heb je na 3 dagen ook wel gehad en dan ging ik toch echt wel iets voor mijn afstuderen doen. In de UB (bijvoorbeeld) kan ik echt de hele dag door mensen kijken en door de drukte om me heen (ook al moet het daar stil zijn), was ik toch afgeleid. Ik moet in complete rust kunnen werken en dat betekende voor mij dus ook min of meer in algehele afzondering van de buitenwereld. Ritme was overigens ook ver te zoeken, maar dat nam ik mezelf niet kwalijk, aangezien het schrijven van een scriptie toch ook grotendeels een creatief proces is en die inspiratie doorgaans niet op bevel komt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Scriptie (en uitstellen) Empty Re: Scriptie (en uitstellen)

Bericht  Cheesegirl vr 28 jan 2011 - 12:05

Zitten wel wat aardige tips tussen, bedankt!
Ik ben erg benieuwd hoe het gaat verlopen. Ben nu bezig met het bedenken van een onderwerp/vraagstelling. Dit vind ik eigenlijk al best wel lastig, ook omdat ik vanuit school nog geen begeleiding heb gehad.
Cheesegirl
Cheesegirl
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3080
Punten : 3536
Registratiedatum : 15-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Scriptie (en uitstellen) Empty Re: Scriptie (en uitstellen)

Bericht  Roze Roos vr 28 jan 2011 - 22:33

Ik heb anderhalf jaar geleden voor de SPH een scriptie geschreven en inmiddels volg ik een opleiding waar ik zo'n 3 onderzoeksverslagen per jaar schrijf maar ik denk dat het zoeken is naar wat voor jou werkt.

Ik merk dat ik "blokkeer" als ik niet zo goed weet wat er verwacht wordt en hoe het moet. De truc voor mij is om gewoon te beginnen en door te zetten en het dan na te laten kijken.
Ik spreek met mijzelf vaak een tijd af die ik eraan ga besteden en bedenk iets ontspannends voor erna. Mijn afstudeerscritptie heb ik met iemand samen gedaan, dit is mij redelijk goed bevallen, je kan elkaar motiveren op het moment dat het nodig is!
Ik plan voor mijzelf wanneer ik iets af wil hebben, dus bijv over 3 weken is de literatuurstudie klaar etc. en zet het dan in mijn agenda. Wat ik tijdens mij afstuderen ook veel heb gedaan is de geschreven stukken vast naar mijn docent gemaild die ze dan voorzag van feedback en terug stuurde. Op die manier weet je in ieder geval dat je op de goede weg bent!

Succes allemaal!
Roze Roos
Roze Roos
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3090
Punten : 3391
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Scriptie (en uitstellen) Empty Re: Scriptie (en uitstellen)

Bericht  ButterflyEffect zo 30 jan 2011 - 5:04

Dat is wel slim Roos, maar ik kan plannen wat ik wil en dan lukt het gewoon niet voor die dag.. denk ook dat dat komt omdat ik teveel plan. Pfff ben er vd week acter gekomen dat ik nog iets moet doen voor mn scriptie! Echt super stom want ik dacht dat het al lang en breed was afgerond
ButterflyEffect
ButterflyEffect
Prater
Prater

Aantal berichten : 945
Punten : 1075
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Scriptie (en uitstellen) Empty Re: Scriptie (en uitstellen)

Bericht  Cheesegirl ma 31 jan 2011 - 18:48

Wat voor onderwerp heb jij gebruikt bij je SPH scriptie Roze Roos?
Cheesegirl
Cheesegirl
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3080
Punten : 3536
Registratiedatum : 15-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Scriptie (en uitstellen) Empty Re: Scriptie (en uitstellen)

Bericht  Gast ma 31 jan 2011 - 22:43

ik ga volgende week beginnen smile ik heb het alleen extra moeilijk voor mezelf gemaakt, ik ga naar costa rica(spaanstalig) en mn scriptie engelstalig. maar als dit lukt ben ik wel heeeel erg trots op mezelf smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Scriptie (en uitstellen) Empty Re: Scriptie (en uitstellen)

Bericht  Roze Roos wo 2 feb 2011 - 6:53

Carola589 schreef:Wat voor onderwerp heb jij gebruikt bij je SPH scriptie Roze Roos?

Toevallig keek ik hier nog even:).. Ik heb onderzoek gedaan naar in hoeverre de missie/visie nageleefd werd door de medewerkers binnen de instelling.
Ik heb net een onderzoek afgerond om te kijken naar hoe een meisje met ASS en een verstandelijke beperking communiceert.
Ben je nog zoekend naar een onderwerp?
Roze Roos
Roze Roos
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3090
Punten : 3391
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Scriptie (en uitstellen) Empty Re: Scriptie (en uitstellen)

Bericht  Pancake wo 2 feb 2011 - 7:25

Het is inmiddels alweer 6 jaar geleden dat ik mijn scriptie heb geschreven, maar ik vond het schrijven van mijn scriptie echt verschrikkelijk. Ik heb er dus ook echt veel te lang over gedaan. Bijna een jaar lang heb ik alleen maar nutteloos thuis rondgehangen en niks gedaan (ik wilde niet op universiteit gaan zitten omdat ze daar geen goede computers hadden). Op een gegeven moment ging iedereen afstuderen, ik was de laatste van mijn vriendenclubje dat nog bezig was en toen ging er bij mij een knop om. Ik heb me opgesloten op mijn kamer en ben als een gek gaan schrijven en toen was het in 2 maanden af. In die 2 maanden had ik geen afspraken gemaakt, het was echt alleen maar schrijven, schrijven, schrijven. Ik sliep zelfs met een notitieblok naast mijn bed omdat de goede ideeen eigenlijk altijd pas kwamen wanneer ik net in bed lag.

Mijn verhaal is misschien niet heel erg motiverend en ik heb ook niet echt tips, maar laat mijn verhaal maar een soort van waarschuwing zijn hoe het dus niet moet (en dan heb ik het dus over dat niksnutten).

Succes allemaal!
Pancake
Pancake
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 362
Punten : 376
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Scriptie (en uitstellen) Empty Re: Scriptie (en uitstellen)

Bericht  Cheesegirl do 3 feb 2011 - 4:22

Toevallig keek ik hier nog even:).. Ik heb onderzoek gedaan naar in hoeverre de missie/visie nageleefd werd door de medewerkers binnen de instelling.
Ik heb net een onderzoek afgerond om te kijken naar hoe een meisje met ASS en een verstandelijke beperking communiceert.
Ben je nog zoekend naar een onderwerp?

Beide leuke onderwerpen!
Ik ben nog steeds zoekend naar een onderwerp, het liefst wil ik ook iets met autisme, verstandelijke beperking etc. Maar op dit moment heb ik geen werk waardoor ik het wel moeilijk vind. Maar....ik heb a.s. dinsdag een sollicitatiegesprek voor ambulant begeleider, dus wie weet komt daar wat uitrollen en kan ik dat gebruiken voor mijn scriptie!
Cheesegirl
Cheesegirl
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3080
Punten : 3536
Registratiedatum : 15-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Scriptie (en uitstellen) Empty Re: Scriptie (en uitstellen)

Bericht  Roze Roos do 3 feb 2011 - 10:53

Carola589 schreef:
Toevallig keek ik hier nog even:).. Ik heb onderzoek gedaan naar in hoeverre de missie/visie nageleefd werd door de medewerkers binnen de instelling.
Ik heb net een onderzoek afgerond om te kijken naar hoe een meisje met ASS en een verstandelijke beperking communiceert.
Ben je nog zoekend naar een onderwerp?

Beide leuke onderwerpen!
Ik ben nog steeds zoekend naar een onderwerp, het liefst wil ik ook iets met autisme, verstandelijke beperking etc. Maar op dit moment heb ik geen werk waardoor ik het wel moeilijk vind. Maar....ik heb a.s. dinsdag een sollicitatiegesprek voor ambulant begeleider, dus wie weet komt daar wat uitrollen en kan ik dat gebruiken voor mijn scriptie!

Wat wellicht ook leuk is om te onderzoeken: Wat krijgen kinderen mee vanuit de media(tvprogramma's enzo!)? Kijkend naar programma's als Dora, krijgen kunderen daar wat van mee, wat leren ze daar van en leren ze daar eigenlijk iets van?
Wat ook leuk kan zijn: In hoeverre werken methodes, zoals Geef me de 5, werkt dat bij alle kinderen met ASS of "moet" je daar een bepaald IQ voor hebben?
Of: In hoeverre is de grens vaag van welk gedrag er door de ASS komt en door de verstandelijke beperking?
Of: Is het goed om cliënten vanuit hun ontwikkelingsleeftijd te benaderen of moet er gekeken worden naar de kalenderleeftijd van cliënten?
Roze Roos
Roze Roos
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3090
Punten : 3391
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Scriptie (en uitstellen) Empty Re: Scriptie (en uitstellen)

Bericht  Cheesegirl do 3 feb 2011 - 23:23

Roze Roos schreef:
Wat wellicht ook leuk is om te onderzoeken: Wat krijgen kinderen mee vanuit de media(tvprogramma's enzo!)? Kijkend naar programma's als Dora, krijgen kunderen daar wat van mee, wat leren ze daar van en leren ze daar eigenlijk iets van?
Wat ook leuk kan zijn: In hoeverre werken methodes, zoals Geef me de 5, werkt dat bij alle kinderen met ASS of "moet" je daar een bepaald IQ voor hebben?
Of: In hoeverre is de grens vaag van welk gedrag er door de ASS komt en door de verstandelijke beperking?
Of: Is het goed om cliënten vanuit hun ontwikkelingsleeftijd te benaderen of moet er gekeken worden naar de kalenderleeftijd van cliënten?

Zo geef jij mij even genoeg mogelijkheden, haha! Very Happy
Bedankt dat je zo actief meedenkt.
Ik vind die van benadering naar ontwikkelingsleeftijd of kalenderleeftijd wel heel interessant. Zelf vind ik iets met de sociaal-emotionele ontwikkeling ook wel leuk. Bv in hoeverre dit gebruikt kan worden in de hulpverlening naar cliënten toe.
Ik heb volgende week vrijdag afspraak met mijn begeleider en voor die tijd wil ik wat dingen op papier hebben, maar dat gaat met jouw tips zeker lukken.
Nogmaal bedankt! smile

Cheesegirl
Cheesegirl
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3080
Punten : 3536
Registratiedatum : 15-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Scriptie (en uitstellen) Empty Re: Scriptie (en uitstellen)

Bericht  Roze Roos vr 4 feb 2011 - 7:46

Carola589 schreef:
Roze Roos schreef:
Wat wellicht ook leuk is om te onderzoeken: Wat krijgen kinderen mee vanuit de media(tvprogramma's enzo!)? Kijkend naar programma's als Dora, krijgen kunderen daar wat van mee, wat leren ze daar van en leren ze daar eigenlijk iets van?
Wat ook leuk kan zijn: In hoeverre werken methodes, zoals Geef me de 5, werkt dat bij alle kinderen met ASS of "moet" je daar een bepaald IQ voor hebben?
Of: In hoeverre is de grens vaag van welk gedrag er door de ASS komt en door de verstandelijke beperking?
Of: Is het goed om cliënten vanuit hun ontwikkelingsleeftijd te benaderen of moet er gekeken worden naar de kalenderleeftijd van cliënten?

Zo geef jij mij even genoeg mogelijkheden, haha! Very Happy
Bedankt dat je zo actief meedenkt.
Ik vind die van benadering naar ontwikkelingsleeftijd of kalenderleeftijd wel heel interessant. Zelf vind ik iets met de sociaal-emotionele ontwikkeling ook wel leuk. Bv in hoeverre dit gebruikt kan worden in de hulpverlening naar cliënten toe.
Ik heb volgende week vrijdag afspraak met mijn begeleider en voor die tijd wil ik wat dingen op papier hebben, maar dat gaat met jouw tips zeker lukken.
Nogmaal bedankt! smile


Graag gedaan hoor:) Als je nog meer opties wil, laat maar weten, dan schud ik er nog wat uit mijn mouw!
Roze Roos
Roze Roos
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3090
Punten : 3391
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Scriptie (en uitstellen) Empty Re: Scriptie (en uitstellen)

Bericht  Cheesegirl vr 4 feb 2011 - 13:13

Dankjewel RR!
Ik stuur je evt wel een PM als ik je hulp nodig heb smile
Cheesegirl
Cheesegirl
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3080
Punten : 3536
Registratiedatum : 15-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Scriptie (en uitstellen) Empty Re: Scriptie (en uitstellen)

Bericht  Roze Roos vr 4 feb 2011 - 21:15

Graag gedaan hoor! Helemaal prima, stuur maar een PM als je hulp nodig hebt, vind ik leuk Very Happy
Roze Roos
Roze Roos
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3090
Punten : 3391
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Scriptie (en uitstellen) Empty Re: Scriptie (en uitstellen)

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum