Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zelfverzekerder worden

+6
Aletta
ladycat
Sjaantje
Oasis
SuzieQ
Gympie
10 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Zelfverzekerder worden Empty Zelfverzekerder worden

Bericht  Gympie di 17 jul 2012 - 23:48

.

Laatst aangepast door Gympie op zo 1 sep 2013 - 3:42; in totaal 1 keer bewerkt
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelfverzekerder worden Empty Re: Zelfverzekerder worden

Bericht  Gast di 17 jul 2012 - 23:50

Nee, geen ervaring mee. Ik ben alleen gaan reizen en heb daar meer zelfvertrouwen door gekregen, is dat geen optie?

Gast
Gast

Bericht  Gympie di 17 jul 2012 - 23:58

.

Laatst aangepast door Gympie op zo 1 sep 2013 - 3:42; in totaal 1 keer bewerkt
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Bericht  SuzieQ wo 18 jul 2012 - 2:40

Ja, ik heb op havo 5 faalangsttraining gehad (wat niet echt hielp, want ik kwam van het vwo en doordat het niveau lager was haalde ik alleen maar heel hoge cijfers en was mijn faalangst eigenlijk wel weg). Ik heb ook ooit groepstherapie gehad, met een stuk of 6 mensen die allemaal last hadden van een gebrek aan zelfvertrouwen. Het was wel fijn om daar met elkaar over te praten, ik ging vooral beseffen dat er mensen zijn die het veel erger hadden. Maar het was ook wel raar, er zat bv iemand die de deur niet meer uit durfde omdat hij vond dat hij zwarte kringen onder zijn ogen had. Die had hij in onze ogen helemaal niet.

Wat mij het meeste heeft geholpen, is toch wel mijn periode als vrijgezel. Alleen een huis huren, later kopen, en echt alles zelf en alleen doen. Ook ben ik 2x alleen op reis gegaan en dat heeft me ook heel erg geholpen. Hoewel het gevoel na een tijdje ook wel weer vervaagt hoor. Toen ik terugkwam kon ik de hele wereld aan, maar na een paar maanden was ik gewoon weer mezelf.

Ik ben jaren geleden een opleiding gaan doen tot aerobics instructrice. De eerste keer voor de groep deed ik het haast in mijn broek, maar na al die jaren heeft dat me ook wel echt veel sterker gemaakt. Ik kan zonder enige schaamte debiel staan doen voor een groep mensen, die me dan ook nog allemaal nadoen. En op de een of andere manier kijken mensen dan toch tegen je op, dat is ook wel goed voor je zelfvertrouwen. Plus het feit dat je bevestigd krijgt dat je ergens goed in bent.

Waarover ben je precies onzeker? Over je voorkomen, je capaciteiten of je karakter? Of misschien nog iets anders?

SuzieQ
Prater
Prater

Aantal berichten : 779
Punten : 1197
Registratiedatum : 11-05-12

Bericht  Gympie wo 18 jul 2012 - 3:23

.

Laatst aangepast door Gympie op zo 1 sep 2013 - 3:43; in totaal 1 keer bewerkt
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast wo 18 jul 2012 - 7:08

Mijn zus heeft volgens mij een assertiviteitstraining gedaan. Daar is ze wel door veranderd, durft meer haar mening te geven en is nu minder bang voor de mening van anderen. Misschien kan dat iets zijn voor je?

Gast
Gast

Bericht  Oasis wo 18 jul 2012 - 7:25

Gympie, ik herken mij heel erg in jouw verhaal. Ik lees even mee, ik kan ook wel wat tips en adviezen gebruiken. Langzaamaan begint de onzekerheid mijn werk en prive leven te beinvloeden, te veel, en dat wil ik niet!
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gympie wo 18 jul 2012 - 9:05

.

Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Bericht  Sjaantje wo 18 jul 2012 - 9:17

Ik heb vier jaar geleden een assertiviteitstraining gedaan en heb er echt veel aan gehad! Ik vond het al fijn om met 'lotgenoten' situaties te bespreken en op te lossen en in het dagelijks leven merkte ik er ook echt profijt van. Al klap ik nog steeds dicht in bepaalde situaties met bepaalde personen. Maar ik weet wel veel beter om te gaan met mijn onzekerheid!
Sjaantje
Sjaantje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9631
Punten : 10334

Bericht  ladycat wo 18 jul 2012 - 9:22

Gympie schreef:Heeft iemand hier ooit een cursus/training gevolgd om zelfverzekerder te worden? Zoja, wat zijn je ervaringen? Hoelang heb je dat gedaan, merk je er effect van? Heeft het je leven veranderd?

Ik had ooit een cursus gevolgd waarin je leert je zelfvertrouwen op te bouwen. Het ligt er maar net aan of je er voor open staat. Zo'n training volg je in een groep. Het kan je op de korte termijn je aardig op weg helpen, maar de kunst is om een houvast te ontwikkelen met wat je allemaal leert tijdens de cursus. Wat van groot belang is dat je jezelf kan overtuigen dat je kan veranderen. Wilskracht is het sleutelwoord.

Ik zal mijn trainingsboek eens zoeken. Ik heb dit nog ergens bewaard op zolder bij mijn ouders. Dan zal ik het een en ander op schrijven wat voor oefeningen je moest doen. Misschien hebben jullie er wat aan. smile
ladycat
ladycat
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 267
Punten : 291
Registratiedatum : 10-04-11

Bericht  Gympie wo 18 jul 2012 - 9:47

.

Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Bericht  Aletta wo 18 jul 2012 - 10:49

Ik heb wel eens een cursus op mijn voormalige school gevolgd die was gebaseerd op RET. Dat is een vorm van psychotherapie waarin je leert anders over jezelf te denken. Volgens mij zijn veel therapieën en cursussen op die methode of iets soortgelijks gebaseerd. Een boek dat daarover gaat is deze:

http://www.bol.com/nl/p/ik-kan-denken-voelen-wat-ik-wil-cd/1001004002909310/

Nadeel van dat soort dingen is alleen wel dat je vooral zelf moet veranderen, en dat kost tijd. Mijn ervaring is in ieder geval dat het wel helpt, alleen dat het geen wondermiddel is waardoor je van de ene op de andere dag een ander mens bent. Vooral een kwestie van doorzetten, dus.

Maar het is denk ik ook goed om met een therapeut te praten, zoals je nu gaat doen. Dan kan je ook kijken wat de mogelijkheden zijn en wat je het liefste wil (bijv. groep of individueel). Sowieso vond ik begeleiding wel fijn, dus dat je niet alleen uit een boekje alles hoeft te halen en het jezelf moet aanleren maar dat er ook iemand is met wie je erover kan praten.

Succes ermee!

Aletta
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 200
Punten : 235
Registratiedatum : 28-09-11

Bericht  Gast wo 18 jul 2012 - 11:08

Vervelend zeg dat je je zo voelt! herken er wel wat van. Wat bij mij vaak wel helpt is mezelf toespreken dat het allemaal goed is. Dat ik me goed gedraag etc. Elke keer mijn gevoel tegenspreken.

Gast
Gast

Bericht  Gympie wo 18 jul 2012 - 11:14

.

Laatst aangepast door Gympie op zo 1 sep 2013 - 3:44; in totaal 1 keer bewerkt
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Bericht  nijntje4 wo 18 jul 2012 - 11:19

Ik heb tien jaar geleden weleens zo'n faalangsttraining gevolgd. Ik vond het lastig omdat de verschillen in de groep zo groot waren. Ik klap bijvoorbeeld snel dicht bij sociale situaties, maar een ander gaat juist veel praten uit onzekerheid, of weer een ander had het bij autorijden bijvoorbeeld. Heel lastig om toen herkenning te vinden. De tips waren ook vrij algemeen, zoals het positiever proberen te denken, in theorie weet ik alles hoe dat werkt maar ik voel het nog steeds niet. Of er werd geoefend in nee leren zeggen, maar daar had ik dan juist geen moeite mee bijv.

Ben er nu zelf wel in gegroeid maar zou nu ook nog wel iets kunnen gebruiken aan training.
nijntje4
nijntje4
Prater
Prater

Aantal berichten : 939
Punten : 1065
Registratiedatum : 30-11-10

Bericht  Gympie wo 18 jul 2012 - 11:24

.

Laatst aangepast door Gympie op zo 1 sep 2013 - 3:44; in totaal 1 keer bewerkt
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast wo 18 jul 2012 - 11:33

Ik heb een assertiveitscursus gevolgd, die mij wel erg heeft geholpen. Het nadeel is dat alles wat ik in het begin had toegepast, ook alweer deels is vergeten. Zal binnenkort mijn boek er weer eens even bijpakken.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 18 jul 2012 - 19:23

Als ik even heel nuchter kijk vraag ik mij af of ik ooit echt zelfverzekerd kan worden. Ik heb op school een faalangst training gehad, heeft niet geholpen. De psycholoog heeft mij wel een andere kijk erop gegeven. Ik ben altijd onzeker geweest en dat zal helaas wel zo blijven. Ik kan het accepteren en er mee leren omgaan. Meer kan ik niet doen, de onzekerheid zit te diep van binnen om ooit een zelfverzekerd persoon te worden. Fouten maken we allemaal en zelfs de meest stoere, nuchtere met een grote mond persoon is wel eens onzeker, ze verbloemen het alleen. Bij mij valt het juist op omdat ik een vrij duidelijke non-verbale communicatie heb.

Denk dat als je onzekerheid accepteerd en er mee leert handballen dat het een stuk makkelijker zal gaan. Continue blijven stil staan over wat andere mensen denken en denken bij ieder ding wat je doet is heel erg vermoeiend. Hoe meer jij je erop gaat concentreren hoe meer het ook mis zal gaan.

Gast
Gast

Bericht  Gympie wo 18 jul 2012 - 20:37

.

Laatst aangepast door Gympie op zo 1 sep 2013 - 3:45; in totaal 1 keer bewerkt
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast wo 18 jul 2012 - 23:15

Makkelijk, misschien wel misschien niet. Mij hoor je ook niet zeggen dat je binnen een week zelfverzekerd bent. Maar er is niks mis om een spiegel voor je neus te houden en in te zien dat je wel degelijk zelfverzekerd kan zijn, dat andere mensen ook fouten maken, dat andere mensen ook gebreken hebben. Je geeft aan dat je niet kan accepteren dat je onzeker bent, daar ga je al de fout mee in. Door het niet accepteren van je eigen gebrek kan je nog 100000 curssusen volgen zonder succes. Bij je eigen ik accepteren ben je al bij het begin daarna zal het alleen maar makkelijker gaan.

Je zal misschien zelf nooit zelfverzekerd worden, dat kan! Maar niemand maar dan ook niemand is altijd zelfverzekerd, iedereen is wel eens onzeker. Probeer dat beeld eens voor je te houden.

Gast
Gast

Bericht  Blond wo 18 jul 2012 - 23:19

Ik heb er ook wel eens aan gedacht. Ben heel onzeker in mijn doen en laten, en merk dat het toch wel veel beïnvloed. Ben heel benieuwd hoe je gesprek verloopt en of je er iets aan gaat hebben Zelfverzekerder worden 561177
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gympie wo 18 jul 2012 - 23:50

.

Laatst aangepast door Gympie op zo 1 sep 2013 - 3:45; in totaal 1 keer bewerkt
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Bericht  Oasis do 19 jul 2012 - 0:07

Gympie schreef:

Chance/Oasis, ieder die het interessant vind, ik ben vanmorgen geweest en heb nog niet echt een inhoudelijk gesprek gehad over wat er aan te doen is, maar wel een fijn gesprek gehad over mezelf en wie ik ben en hoe ik de dingen zie aan de hand van haar vragen. Bij mijn vervolgafspraak volgende week weet ik wat meer denk ik. In ieder geval een erg aardige vrouw. Het is een op een en dat vind ik wel fijn, zo kan ik open zijn ook over eerder gebeurde dingen die er misschien wel mee te maken hebben.

Als ik de quote weer moet verwijderen, zeg je het maar! smile
Maar wat fijn om te horen dat er in ieder geval een klik met haar is. Ik ben benieuwd hoe dit verloopt, misschien is het voor mij ook wel een goed idee.
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Bericht  Gympie do 19 jul 2012 - 0:08

.

Laatst aangepast door Gympie op zo 1 sep 2013 - 3:46; in totaal 1 keer bewerkt
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Bericht  Oasis di 21 aug 2012 - 10:39

Gympie, ik vroeg mij af of je al iets aan de gesprekken gehad hebt inmiddels? smile
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud