Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Iemand verstand van toeslagen?

+9
ellibre
luisa
Rush
Fearie
Gympie
Atelier Madame
Vanilla Queen
girli
Jilke
13 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Iemand verstand van toeslagen? Empty Iemand verstand van toeslagen?

Bericht  Jilke vr 13 jul 2012 - 21:34

Sinds april dit jaar woon ik samen met mijn vriend, moet ik nu mijn zorgtoeslag stopzetten?

We hebben geen samenlevingscontract, staan puur op hetzelfde adres ingeschreven en thats it.
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand verstand van toeslagen? Empty Re: Iemand verstand van toeslagen?

Bericht  girli vr 13 jul 2012 - 21:37

Als je meer dan zes maanden per jaar in hetzelfde huis woont, ben je toeslagpartner. Dus je moet de gegevens wijzigen. Afhankelijk van hoeveel jullie samen verdienen, krijg je meer of minder toeslag. Hetzelfde geldt voor huurtoeslag als daar sprake van is.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand verstand van toeslagen? Empty Re: Iemand verstand van toeslagen?

Bericht  Jilke vr 13 jul 2012 - 21:39

Oke dus ondanks dat we helemaal niks hebben samen? Want daar zit het hem in op internet, de ene pagina van toeslagen.nl zegt dat je fiscaal partner moet zijn met een notarieel samenlevingscontract (?) en de andere pagina op die site zegt dat je het moet wijzigen zodra je samenwoont langer dan 6 maanden, allebei meerderjarig bent en een huishouden hebt samen.
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand verstand van toeslagen? Empty Re: Iemand verstand van toeslagen?

Bericht  Vanilla Queen vr 13 jul 2012 - 21:39

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/aanvragen_en_wijzigen/wijzigingen_doorgeven/wijzigingen_2012/gezin_en_huishouden/ik_ga_trouwen_of_samenwonen/ik_ga_trouwen_of_samenwonen
Vanilla Queen
Vanilla Queen
Prater
Prater

Aantal berichten : 502
Punten : 543
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand verstand van toeslagen? Empty Re: Iemand verstand van toeslagen?

Bericht  Atelier Madame vr 13 jul 2012 - 21:40

Ja je wordt toeslagpartners inderdaad, is overigens wat anders dan fiscale partners, dat word je tegenwoordig pas als je dat echt laat opmaken door een notaris (of door te trouwen).
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand verstand van toeslagen? Empty Re: Iemand verstand van toeslagen?

Bericht  Jilke vr 13 jul 2012 - 21:43

Oke dus als ik het goed begrijp, als ik het niet laat stopzetten kan ik straks een flink bedrag terugbetalen?
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand verstand van toeslagen? Empty Re: Iemand verstand van toeslagen?

Bericht  Gympie vr 13 jul 2012 - 21:51

Jilke schreef:Oke dus als ik het goed begrijp, als ik het niet laat stopzetten kan ik straks een flink bedrag terugbetalen?

Je hoeft het niet gelijk helemaal stop te zetten, je moet alleen wel een inkomenswijziging doorgeven. Wellicht ontvang je te veel en wordt je bedrag per maand gekort, maar blijf je wel een bedrag ontvangen. Als je geen wijziging doorgeeft, moet je dat eventuele verschil terug gaan betalen.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand verstand van toeslagen? Empty Re: Iemand verstand van toeslagen?

Bericht  Jilke vr 13 jul 2012 - 21:55

Maar moet ik dan zowel mijn als zijn inkomen doorgeven? Als ik dat doe in die proefberekening krijgen we 2 euro per maand haha. Nu krijgt hij 70, ik 47.

Dus dan is stopzetten toch het makkelijkst?
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand verstand van toeslagen? Empty Re: Iemand verstand van toeslagen?

Bericht  Fearie vr 13 jul 2012 - 21:57

Jilke schreef:Maar moet ik dan zowel mijn als zijn inkomen doorgeven? Als ik dat doe in die proefberekening krijgen we 2 euro per maand haha. Nu krijgt hij 70, ik 47.

Dus dan is stopzetten toch het makkelijkst?

Je moet een wijziging doorgeven op een van jullie toeslagen. Dus bijv bij die van jou je vriend erbij opzetten met inkomen en je vriend moet hem stopzetten. Dan krijg je voor jullie samen per inschrijfdatum samen zorgtoeslag en zal je vriend het teveel ontvangen terug moeten betalen. Dat bedrag staat vaak gelijk aan wat jullie samen met terugwerkende kracht krijgen, je zou het dus zo weer terug kunnen storten.

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand verstand van toeslagen? Empty Re: Iemand verstand van toeslagen?

Bericht  Gast vr 13 jul 2012 - 21:58

Ja, maar dan verlies je jouw recht.

Gewoon aangeven dat je een toeslagpartner hebt en hoog inkomen doorgeven. Dan hou je het recht van 2 euro x 12. En dat krijg je dan in één keer uitgekeerd. Niet veel, maar bij stopzetting verlies je het kleine recht.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand verstand van toeslagen? Empty Re: Iemand verstand van toeslagen?

Bericht  Jilke vr 13 jul 2012 - 22:01

Maar het probleem is ook: Mijn vriend wil hem niet stopzetten. Hij is eigenwijs, wil het risico lopen dat hij moet gaan terugbetalen straks.

Ik zelf wil hem stopzetten, ik heb er geen recht op omdat we langer dan 6 maanden samenwonen dalijk, en heb geen zin om terug te betalen.

Als ik hem nu gewoon voor mezelf stopzet (moet dat perse met reden opgeven?) dan krijg ik toch gewoon niks meer. En hij blijft het wel ontvangen toch?

Zijn probleem als hij terug moet betalen dan toch?
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand verstand van toeslagen? Empty Re: Iemand verstand van toeslagen?

Bericht  Gympie vr 13 jul 2012 - 22:04

Nou, zeg maar tegen je vriend dat het geen zin heeft om eigenwijs te zijn. De belastingdienst weet je echt wel te vinden.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand verstand van toeslagen? Empty Re: Iemand verstand van toeslagen?

Bericht  Jilke vr 13 jul 2012 - 22:04

Dat denk ik dus ook! Maar goed dan stoot hij zelf zijn neus wel.

Maar ik zet hem zelf wel stop dan, heb ik in ieder geval geen problemen ermee straks.
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand verstand van toeslagen? Empty Re: Iemand verstand van toeslagen?

Bericht  Gast vr 13 jul 2012 - 22:07

Jilke schreef:Dat denk ik dus ook! Maar goed dan stoot hij zelf zijn neus wel.

Maar ik zet hem zelf wel stop dan, heb ik in ieder geval geen problemen ermee straks.

Ik zou het niet zo leuk vinden als mijn vriend ineens zoveel moest terug betalen omdat ie te eigenwijs was om het te wijzigen...jullie wonen toch samen en runnen samen een huishouden, dus ook de financiën beheren jullie samen neem ik aan. Het is niet alleen zijn probleem, maar ook die van jou straks.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand verstand van toeslagen? Empty Re: Iemand verstand van toeslagen?

Bericht  Jilke vr 13 jul 2012 - 22:10

Nee financien hebben we apart, ieder zijn eigen rekening nog steeds. We hebben alleen een gezamelijke rekening, waar de huur en dergelijke afgaat. Maar daar maken we beiden van eigen rekening per maand een vast bedrag naar over. Als hij moet terugbetalen, is dat dus gewoon van zijn eigen geld.
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand verstand van toeslagen? Empty Re: Iemand verstand van toeslagen?

Bericht  Gast vr 13 jul 2012 - 22:11

Ah oke, dan lijd jij er niks onder inderdaad. Maar evengoed niet erg verstandig van hem.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand verstand van toeslagen? Empty Re: Iemand verstand van toeslagen?

Bericht  Jilke vr 13 jul 2012 - 22:14

Nee inderdaad, maar dat ziet hij dan vanzelf wel. Rolling Eyes
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand verstand van toeslagen? Empty Re: Iemand verstand van toeslagen?

Bericht  Jilke vr 13 jul 2012 - 22:15

Hoe zouden ze daar uberhaupt achter komen dat hij het onterecht nog steeds krijgt? Lees ook dat de gemeente niet doorgeeft dat je op hetzelfde adres ingeschreven staat? We doen geen belastingaangifte en dergelijke?
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand verstand van toeslagen? Empty Re: Iemand verstand van toeslagen?

Bericht  Gympie vr 13 jul 2012 - 22:20

Jilke schreef:Hoe zouden ze daar uberhaupt achter komen dat hij het onterecht nog steeds krijgt? Lees ook dat de gemeente niet doorgeeft dat je op hetzelfde adres ingeschreven staat? We doen geen belastingaangifte en dergelijke?

Waarom doe je geen belastingaangifte? Als je allebei zo'n inkomen hebt dat je nog maar €2 per maand zorgtoeslag krijgt, lijkt het me dusdanig hoog dat je gewoon verplicht bent om belastingaangifte te doen?
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand verstand van toeslagen? Empty Re: Iemand verstand van toeslagen?

Bericht  Gast vr 13 jul 2012 - 22:20

Jilke schreef:Hoe zouden ze daar uberhaupt achter komen dat hij het onterecht nog steeds krijgt? Lees ook dat de gemeente niet doorgeeft dat je op hetzelfde adres ingeschreven staat? We doen geen belastingaangifte en dergelijke?

Op het moment dat de wijziging (vriend schrijft zich in op adres/vriendin schrijft zich in op adres) wordt dit via het GBA gewoon kenbaar. Het is een wijziging die niet doorgegeven hoeft te worden, omdat de BD de gegevens sowieso kan nazoeken. Hebben het recht over hetzelfde systeem, zeg maar.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand verstand van toeslagen? Empty Re: Iemand verstand van toeslagen?

Bericht  Rush vr 13 jul 2012 - 22:21

Jilke schreef:Hoe zouden ze daar uberhaupt achter komen dat hij het onterecht nog steeds krijgt? Lees ook dat de gemeente niet doorgeeft dat je op hetzelfde adres ingeschreven staat? We doen geen belastingaangifte en dergelijke?
Als je beide een inkomen hebt, weten ze alles van je. Je betaald immers per maand al belasting.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand verstand van toeslagen? Empty Re: Iemand verstand van toeslagen?

Bericht  Rush vr 13 jul 2012 - 22:24

Gympie schreef:
Jilke schreef:Hoe zouden ze daar uberhaupt achter komen dat hij het onterecht nog steeds krijgt? Lees ook dat de gemeente niet doorgeeft dat je op hetzelfde adres ingeschreven staat? We doen geen belastingaangifte en dergelijke?

Waarom doe je geen belastingaangifte? Als je allebei zo'n inkomen hebt dat je nog maar €2 per maand zorgtoeslag krijgt, lijkt het me dusdanig hoog dat je gewoon verplicht bent om belastingaangifte te doen?
De bedragen die ze nu krijgen aan zorgtoeslag zijn veel hoger. Wij krijgen ongeveer hetzelfde, maar zijn ook niet verplicht om aangifte te doen. Ik doe het altijd wel, vriend niet.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand verstand van toeslagen? Empty Re: Iemand verstand van toeslagen?

Bericht  Jilke vr 13 jul 2012 - 22:25

Nou ja, ik heb hem gewoon stopgezet. Het zal wel goed zijn.
Die 2 euro die we anders zouden krijgen word ik toch niet rijker van.

Overigens: dit is nog gebaseerd op mijn inkomen x 2. Terwijl mijn vriend meer verdiend als mij, dus zouden we zoiezo boven die grens van 54.000 ofzo zitten.
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand verstand van toeslagen? Empty Re: Iemand verstand van toeslagen?

Bericht  Gympie vr 13 jul 2012 - 22:29

Oke, ik dacht dat je dat verplicht was. Is dat alleen als je een brief krijgt dat je moet dokken?
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand verstand van toeslagen? Empty Re: Iemand verstand van toeslagen?

Bericht  luisa vr 13 jul 2012 - 22:32

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat als jullie nu zoveel terug krijgen straks maar 2 euro kunnen terugkrijgen.

Ben zelf toevallig ook bezig met aanvragen zorgtoeslag. Als we uitgaan van aparte inkomens krijg ik zelf niks terug, maar mijn man wel rond de 60 a 70. Samen krijgen we iets van 15 euro terug.
Even voor de duidelijkheid, de inkomensgegevens die je moet invullen zijn brutogegevens toch?
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand verstand van toeslagen? Empty Re: Iemand verstand van toeslagen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum