Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Groenten die niet alledaags op de tafel komen

+3
minoessepoes
Lavendel
litllejoy
7 plaatsers

Ga naar beneden

Groenten die niet alledaags op de tafel komen Empty Groenten die niet alledaags op de tafel komen

Bericht  litllejoy wo 4 jul 2012 - 19:34

Een heleboel groenten zou ik wel eens willen proberen om klaar te maken, maar vaak laat ik ze liggen omdat ik niet goed weet wat er mee moet.
Wat doen jullie met deze groenten: Venkel, Pastinaak, Pompoen, Artisjok, Koolraap, Raapsteeltjes, Rabarber, Postelein, Schorseneren?
litllejoy
litllejoy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1346
Punten : 1476
Registratiedatum : 02-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Groenten die niet alledaags op de tafel komen Empty Re: Groenten die niet alledaags op de tafel komen

Bericht  Lavendel wo 4 jul 2012 - 21:06

Niks, deze eet ik ook echt nooit dus ik vind het wel een interessant topic.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Groenten die niet alledaags op de tafel komen Empty Re: Groenten die niet alledaags op de tafel komen

Bericht  Gast wo 4 jul 2012 - 21:24

Schorseneren vind ik zo lekker dat ik ze wel elke dag wil eten. Maar ik doe daar zo'n beetje hetzelfde mee als met asperges (hier in de regio worden ze ook 'armeluisasperge' genoemd) . Dus schillen, koken, en opeten. Ik eet ze zonder sausje omdat ik daar niet van houd, anderen eten ze met witte saus of een variant daarvan (kaassaus bv).

Rabarber vind ik zo lekker dat ik dat drie keer per dag wil eten Groenten die niet alledaags op de tafel komen 253468018, maar dat is niet zo goed omdat het kalk aan je lichaam onttrekt. Van rabarber maak ik het liefst gewoon moes, maar er komt ook geregeld een chutney of taartje voorbij hoor.

Venkel houd ik rauw, en jullienne en dan maak ik er een salade van met een vinaigrette, stukjes mandarijn (vind ik er erg lekker bij) en wat ik verder nog in huis heb.

Raapsteeltjes is de favoriete groente van mijn moeder. Deze is maar heel tijdelijk te verkrijgen en zij staat dan zo ongeveer kwijlend bij de groentewinkel. Ik maak er dan 'stamp' van, met kruimige aardappels. De raapsteeltjes komen daar rauw doorheen en garen een klein beetje door de warme aardappel. Mijn moeder wil er altijd blokjes kaas door. (ik eet dit zelf liever niet)
Wat ik wel heel lekker vind is tijdens het wassen en schoonmaken een raapsteeltje mee te pikken en zo op te eten. Wink

Pastinaak schil ik, doe ik in stukken, samen met zoete aardappel, kook ik voor en doe ik dan in de oven. Soort aardappel uit de oven, maar dan met pastinaak en zoete aardappel zeg maar. Met olie en kruiden, en daarin varieer ik. Wat ik vers heb, waar ik zin in heb. Ik heb ook al eens pastinaakpurree gemaakt.

Pompoen kan ik wel klaarmaken, bv door er soep van te maken of m uit te hollen en te vullen, of in een curry, maar ten eerste vind ik dat nogal gedoe-erig voor 1 persoon en ten tweede vind ik het gewoonweg niet zo lekker.. Dus dat komt hier zelden op tafel.

Artisjok kook of stoom ik en eet ik blaadje voor blaadje gedipt in een vinaigrette, meestal bewaar ik dan de hartjes voor in een salade een dag later of voor op een pizza icm ruccola.

Koolraap/koolrabi gaat hier standaard in de soep. Maar je kunt daar ook heel makkelijk purree van maken, dan is een aardappel of twee,drie toevoegen wel fijn om je purree wat 'body' te geven

Postelein heb ik nog niet gebruikt, en ga ik dus dit weekend maar eens kopen Groenten die niet alledaags op de tafel komen 561177

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Groenten die niet alledaags op de tafel komen Empty Re: Groenten die niet alledaags op de tafel komen

Bericht  minoessepoes wo 4 jul 2012 - 22:59

Pompoen als soep inderdaad, maar ik ben er ook niet heel dol op.

Venkel vind ik heel lekker gewoon gekookt, heel simpel dus, wij eten het vaak als bij gerecht met kerst.

Rabarber als moes, al vind ik het zelf niet lekker.

En artisjok (uit een blikje Embarassed ) is bijvoorbeeld heel lekker op pizza.

Schorseneren kookt mijn moeder altijd in melk, ipv water. Ik vind dat ook wel echt lekker.

De rest van de groenten eet ik eigenlijk ook nooit, dus dat weet ik ook niet echt.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Groenten die niet alledaags op de tafel komen Empty Re: Groenten die niet alledaags op de tafel komen

Bericht  Linda do 5 jul 2012 - 4:42

Pompoen eten wij heel vaak, we lusten het alle 3 heel graag. Ik maak vaak curry of met wat verschillende kruiden uit de oven. Ik neem altijd flespompoen, die zijn makkelijk te schillen.

Ik heb een tijd een abonnement op een odin en vitatas gehad.
Maar er zit vaak venkel in. En als ik iets goor vind, dan is het venkel wel. Heb het op verschillende manieren klaargemaakt, maar niks lustte ik.
Zo ook met pastinaak.

Van raapstelen en postelein maakte ik stamppot. Vond ik beide best lekker.

De rest heb ik volgens mij nooit op.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Groenten die niet alledaags op de tafel komen Empty Re: Groenten die niet alledaags op de tafel komen

Bericht  Aziraphale do 5 jul 2012 - 5:02

Pompoen vind ik heerlijk om te roosteren in de oven. Gewoon met peper, zout en olijfolie of met rode peper, korianderzaad en knoflook.
Pastinaak en zoete aardappel rooster ik ook in de oven, met peper, zout en olijfolie.

Artisjok (uit een blikje) doe ik door een bepaalde pastasalade http://www.ah.nl/recepten/recept?id=496004&rq=pastasalade+basilicumolie&sr_type=recipe
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Groenten die niet alledaags op de tafel komen Empty Re: Groenten die niet alledaags op de tafel komen

Bericht  Gast do 5 jul 2012 - 5:09

Artisjok is zo lekker op pizza!! Ik wist helemaal niet dat je die in blik kan kopen :shock:

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Groenten die niet alledaags op de tafel komen Empty Re: Groenten die niet alledaags op de tafel komen

Bericht  rapa nui do 5 jul 2012 - 5:21

Net voor de eerste keer een stampotje gemaakt met (rauwe) postelein en spekjes. Was erg lekker en zeker voor herhaling vatbaar.

Heb dit laatst ook gedaan met raapsteeltjes en was ook lekker.

Mijn moeder kookt meestal rabarber voor me en dan eet ik het als toetje. Ik wil eigenlijk nog een rabarbertaart maken maar moet nog op zoek naar een recept. Als iemand dit wel eens gemaakt heeft dan hou ik me aanbevolen voor een (makkelijk) recept.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Groenten die niet alledaags op de tafel komen Empty Re: Groenten die niet alledaags op de tafel komen

Bericht  mouette do 5 jul 2012 - 6:02

Leuk topic! Ik krijg zelf elke week 'de Krat' thuisbezorgd (ook een soort groentepakket) en daar zitten vaak onalledaagse groenten in. Wat extra inspiratie kan dus geen kwaad.
Hierbij mijn tips:

Rabarber vind ik echt heerlijk! Vooral in een crumble gecombineerd met appel; erbij wat griekse yoghurt.

Pompoen maak ik vaak soep van, samen met een uitje, wat bleekselderij, een aardappeltje en bouillonblokjes. Ik laat een hele, dik geschilde sinaasappel meekoken en een kaneelstokje. Dan de sinaasappel en kaneelstokje eruit en pureren. Op het laatst nog wat chilipeper en gewone peper erdoor.
Wat ook lekker is (als je van blauwe kaas houdt): pasta met pompoen en gorgonzola; http://biolicious.org/pasta-met-pompoen-en-gorgonzola

Postelein vind ik lekker om er een pesto van te maken samen met walnoten, knoflook en oude hollandse kaas. Lekker door de pasta met wat geroosterde tomaatjes uit de oven en nog wat van diezelfde kaas eroverheen geraspt. Ik hou altijd een paar posteleinblaadjes apart voor de garnering.

Raapsteeltjes inderdaad in een stamppot raapsteeltjes (lekker met geitenkaas en/of uitgebakken spekreepjes)


Verse artisjokken staan nog steeds op mijn verlanglijstje om een keer te maken, maar op een of andere manier lijkt het me 'eng'. Iemand tips om me over mijn artisjokken angst heen te helpen? Laughing
mouette
mouette
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 311
Punten : 315
Registratiedatum : 31-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Groenten die niet alledaags op de tafel komen Empty Re: Groenten die niet alledaags op de tafel komen

Bericht  litllejoy do 5 jul 2012 - 19:48

Oooeee wat leuk, zoveel tips! Ik ga snel eens wat proberen met deze 'vergeten' groenten.
litllejoy
litllejoy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1346
Punten : 1476
Registratiedatum : 02-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Groenten die niet alledaags op de tafel komen Empty Re: Groenten die niet alledaags op de tafel komen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum