Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Meer mensen met HSP ?

3 plaatsers

Ga naar beneden

Meer mensen met HSP ? Empty Meer mensen met HSP ?

Bericht  Vlinderjoy zo 23 jan 2011 - 7:08

Zijn hier meer mensen die HSP ( Hoog Sensitief Persoon ) Zijn?
Vlinderjoy
Vlinderjoy
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 251
Punten : 295
Registratiedatum : 26-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Meer mensen met HSP ? Empty Re: Meer mensen met HSP ?

Bericht  Roze Roos zo 23 jan 2011 - 7:17

[color=indigo]Ik denk dat ik heel wat "kenmerken" heb, maar er is niks officieel vast gesteld. Dat is ook niet iets waar ik op dit moment behoefte aan heb. Ik heb het idee dat ik er veel voordeel uit kan halen en op deze manier is het goed. color]

Laatst aangepast door Roze Roos op zo 23 jan 2011 - 7:23; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Andere bewoording!)
Roze Roos
Roze Roos
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3090
Punten : 3391
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Vlinderjoy zo 23 jan 2011 - 7:20

Bij mij beinvloedde het mijn leven al. Ik ben toen gaan zoeken en naar een therapeut gegaan.
En toen zijn zij tot de conclusie gekomen; HSP.

Bij mij heeft het juist geholpen dat ik het 'geaccepteerd' heb. Nu weet ik waar sommige angsten vandaan komen en dat ik sneller overprikkeld ben.

Vlinderjoy
Vlinderjoy
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Roze Roos zo 23 jan 2011 - 7:21

Sorry, ik lees dat mijn vorige post nogal bot over kan komen. Fijn dat het voor jou duidelijkheid geschept heeft, ik ga mijn vorige post even weghalen.
Heb je handvaten gekregen om er anders mee om te gaan?
Roze Roos
Roze Roos
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3090
Punten : 3391
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Angela_1986 zo 23 jan 2011 - 7:26

Roze Roos schreef:[color=indigo]Ik denk dat ik heel wat "kenmerken" heb, maar er is niks officieel vast gesteld. Dat is ook niet iets waar ik op dit moment behoefte aan heb. Ik heb het idee dat ik er veel voordeel uit kan halen en op deze manier is het goed. color]

Wat betreft het dikgedrukte; +1
De rest weet ik nog niet zo goed... smile
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10

Bericht  Vlinderjoy zo 23 jan 2011 - 7:28

Ja ik heb een lijstje met handvaten mee gekregen en dit gaat steeds beter.
Natuurlijk soms ben ik gewoon te overprikkeld dan helpt niks meer

Vlinderjoy
Vlinderjoy
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gast ma 24 jan 2011 - 2:22

Ja, ik ben het en het heeft me ook geholpen dat ik het weet. Heb er over het algemeen niet zo'n last meer van omdat ik weet hoe ik er mee om moet gaan.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 24 jan 2011 - 5:44

Ik ook, in combinatie met ADD. Ik heb vooral last van emoties van anderen, die heel hard bij mij binnenkomen. Ik voel soms net even te goed hun frustratie, angst, verdriet, woede of stress aan en dan word ik zelf ook akelig. Ik ga me dan meestal voor diegene afsluiten. Ook heb ik last van geluiden en licht die soms heel hard binnen kunnen komen. Dan klinkt alles heel hard en kan ik me niet meer focussen op 1 geluid. Bijvoorbeeld op mijn werk, we zitten met 3 man op een kamer, maar als er nog 2 mensen binnen zijn en iedereen is aan het praten, dan word ik daar soms helemaal gek van. Maar andere momenten heb ik er weer geen last van.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 24 jan 2011 - 5:45

Ik ben het ook, een tijdje geleden was hier ook al een topic over, ik zal 'm even opzoeken. Heb niet zo'n zin om helemaal weer op te schrijven wat ik daar had geschreven, sorry :P

Edit: dit is de link
https://yescafe.actieforum.com/t745-hsp-hss

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 24 jan 2011 - 5:48

Bobbie schreef:Ik ook, in combinatie met ADD. Ik heb vooral last van emoties van anderen, die heel hard bij mij binnenkomen. Ik voel soms net even te goed hun frustratie, angst, verdriet, woede of stress aan en dan word ik zelf ook akelig. Ik ga me dan meestal voor diegene afsluiten. Ook heb ik last van geluiden en licht die soms heel hard binnen kunnen komen. Dan klinkt alles heel hard en kan ik me niet meer focussen op 1 geluid. Bijvoorbeeld op mijn werk, we zitten met 3 man op een kamer, maar als er nog 2 mensen binnen zijn en iedereen is aan het praten, dan word ik daar soms helemaal gek van. Maar andere momenten heb ik er weer geen last van.

Ja gek kan je daar van worden he? Er zijn soms momenten dat ik alle lichten uit doe in de kamer en alle geluiden uit zodat ik even bij kan komen van al dat 'lawaai'. Ik heb het ook in de combi met ADD, maar ik vraag me af wat nou van wat is zeg maar.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 24 jan 2011 - 6:05

Ik heb zelf niet zoveel met het label, omdat ik toch vaak het idee van krijg dat het te 'zweverig' is voor mij. Daar wil ik niet mee zeggen dat ik het niet serieus neem. Ik weet niet of ik het ben, maar ik herken er wel heel veel in. (Ik was ook dat biechtje in het biechttopic). Ik herken alle kenmerken en heb vaak ook om die reden een avond voor mezelf nodig. Als ik de hele dag mensen met emoties om me heen heb, word ik daar al gauw moe en prikkelbaar van. Het is gewoon te veel voor mij. Daarnaast kan ik ook compleet niets met zielige films, daar kan ik me rustig een paar weken rot door voelen. Ook muziek kan ineens heel heftig binnenkomen bij mij. Het roept dan gevoelens op die ik niet wil.

Ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen verhelderend werkt om erover te lezen en misschien ga ik dat ook wel doen. Niet om mezelf te labelen, maar gewoon om eens te kijken of ik wat dingen kan veranderen om me soms ook af te kunnen sluiten.

Vlinderjoy: wel fijn dat je wat handvatten hebt meegekregen om mee te werken!

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 24 jan 2011 - 6:09

Maar wat is er mis met het een naam geven? Ik heb daar juist altijd baat bij gehad. Als je het niet misbruikt, zie ik niet wat daar mis mee is. Het was voor mij een soort 'gebruiksaanwijzing' voor mezelf, ik kon veel met de tips van mensen die ook HSP waren. HSP staat er voor dat je gewoon veel meer open staat dan andere mensen. Je kunt dat zweverig opvatten, maar ook niet.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 24 jan 2011 - 6:12

Liva schreef:Maar wat is er mis met het een naam geven? Ik heb daar juist altijd baat bij gehad. Als je het niet misbruikt, zie ik niet wat daar mis mee is. Het was voor mij een soort 'gebruiksaanwijzing' voor mezelf, ik kon veel met de tips van mensen die ook HSP waren. HSP staat er voor dat je gewoon veel meer open staat dan andere mensen. Je kunt dat zweverig opvatten, maar ook niet.

Dat is denk ik voor mij te groot of zo. Ik zou het kunnen doen voor mezelf, maar ik weet ook niet zeker of het wel zo is en ik vind ergens dat er wel een bepaalde 'zweverigheid' bijhoort die niet bij mij past. Maar goed, volgens mij is dat ook meer gevoelsmatig dan echt waar. Wat jij zegt is ook gewoon waar en dat kan ik ook wel zien, maar ik kan niet echt 'aantonen' dat ik HSP ben en dan heb ik al gauw het gevoel dat ik me dat verbeeld en anderen me een aansteller vinden.. (verder bruis ik gelukkig van het zelfvertrouwen Wink).

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 24 jan 2011 - 6:22

June schreef:
Liva schreef:Maar wat is er mis met het een naam geven? Ik heb daar juist altijd baat bij gehad. Als je het niet misbruikt, zie ik niet wat daar mis mee is. Het was voor mij een soort 'gebruiksaanwijzing' voor mezelf, ik kon veel met de tips van mensen die ook HSP waren. HSP staat er voor dat je gewoon veel meer open staat dan andere mensen. Je kunt dat zweverig opvatten, maar ook niet.

Dat is denk ik voor mij te groot of zo. Ik zou het kunnen doen voor mezelf, maar ik weet ook niet zeker of het wel zo is en ik vind ergens dat er wel een bepaalde 'zweverigheid' bijhoort die niet bij mij past. Maar goed, volgens mij is dat ook meer gevoelsmatig dan echt waar. Wat jij zegt is ook gewoon waar en dat kan ik ook wel zien, maar ik kan niet echt 'aantonen' dat ik HSP ben en dan heb ik al gauw het gevoel dat ik me dat verbeeld en anderen me een aansteller vinden.. (verder bruis ik gelukkig van het zelfvertrouwen Wink).

Maar al zou het niet zo zijn en je hebt toch baat bij de tips, dan is het ook prima toch? En je hoeft toch verder niet tegen mensen te zeggen dat je denkt dat je het bent? Ik zeg het over het algemeen ook niet tegen iemand, zou ook niet weten waar het voor nodig is. Als we het erover hebben, zal ik het best noemen.

En als andere mensen jou een aansteller vinden, omdat je aangeeft dat je misschien wel HSP bent, dan ligt dat probleem toch bij hen? Ik heb echt nog nooit mee gemaakt dat mensen mij een aansteller vinden omdat ze weten dat ik HSP ben Very Happy En anders zegt dat toch echt iets over de botheid van anderen dan over mij hoor.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 24 jan 2011 - 6:27

Nee, ik zal het ook niet echt van de daken schreeuwen of zo, haha. Je hebt ook gewoon gelijk. Als ik zo'n conclusie voor mezelf trek, wil dat nog niet zeggen dat ik dat met de rest van de wereld moet gaan delen.

Gast
Gast

Bericht  Vlinderjoy ma 24 jan 2011 - 9:35

heel herkenbaar ook voor mij met die geluiden en licht. een drukke dag op mijn werk als de kinderen stuiterend en schreeuwerig zijn dan heb ik standaard aan het eind vreselijk hoofdpijn en kan ik niks meer verdragen

Licht,geluid alles is dan even te veel.

Ook het aanvoelen van emoties. ik kan heel vrolijk zijn maar als iemand chagerijnig ofzo is ben ik dat gelijk ook

En ik heb het ook eigenlijk aan niemand verteld op ouders na natuurlijk
waarom zou iemand in mijn omgeving dit moeten weten..
Vlinderjoy
Vlinderjoy
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: