Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

HSP/HSS

4 plaatsers

Ga naar beneden

HSP/HSS Empty HSP/HSS

Bericht  LightBlue wo 8 dec 2010 - 1:37

Hallo,

Na het jaren 'moeilijk' gehad te hebben met mezelf en er niet achter kunnen komen waar dat vandaan komt, ben ik er onlangs achter gekomen dat ik een hsp/hss ben. Ik had vaker gelezen over hooggevoeligheid, maar herkende mij daar nooit echt totaal in. Nadat iemand mij er op wees dat ik toch wel erg veel kenmerken van een hsp heb, ben ik toch weer verder gaan kijken en zag ik dat er ook zoiets bestaat als HSS, high sensation seeker, icm met hsp. Hierin las ik mijzelf compleet terug, alsof ik het geschreven had zeg maar. Erg vreemd om dit zo te lezen en te beseffen dat aan de ene kant niet zomaar iedereen zich zo voelt of zo denkt als ik, maar dat er ook wél mensen zijn die hetzelfde hebben. Ik weet nu niet zo goed wat ik er mee moet, ik zie het momenteel alleen maar als negatief, omdat ik van deze eigenschap alleen maar last heb gehad de afgelopen jaren. Ik vraag me af of hier mensen zijn met de zelfde ervaringen en hoe jullie er mee om zijn gegaan nadat jullie erachter kwamen dat je een hsp was. En OF je er überhaupt iets mee doet.

Lightblue
LightBlue
LightBlue
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 14
Punten : 16
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

HSP/HSS Empty Re: HSP/HSS

Bericht  Gast wo 8 dec 2010 - 1:42

Ik ben een HSP en er zitten meerdere meisjes op het forum die ook hooggevoelig zijn.....ik heb het er zelf wel een beetje moeilijk mee, ik wil graag 'normaal' zijn zeg maar. Al sinds ik klein ben heb ik al het gevoel nét iets buiten het kringetje te staan, ik voelde me altijd al anders dan anderen, op een negatieve manier. Ik heb inmiddels wel gemerkt hoe ik mijn hooggevoeligheid positief kan gebruiken maar dat kan lang niet altijd.

In de avond bijvoorbeeld ben ik om 20:30 al helemaal kapot en ga dan het liefst in bed liggen met de dekens over me heen en het licht uit. Ik kan dan ook absoluut geen geluid verdragen (overprikkeld zijn). Geluid dreunt dan door me heen en ik voel het letterlijk op mijn huid. Ik word dan heel erg chagrijnig en heb dan het gevoel nergens meer tegen te kunnen. Dan moet ik echt even opladen.

Ook ben ik gevoeliger voor stress dan andere mensen. Over een gemene opmerking die iemand tegen mij maakt kan ik bijvoorbeeld dagen van slag zijn. Ook voel ik stemmingen aan en als ik iemand ontmoet, 'lees' ik diegene meteen, dat gaat vanzelf. De energie die van iemand afkomt, die voel ik.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 8 dec 2010 - 1:50

Ik ben ook erg gevoelig, en met die zin komt al mijn grootste irritatie over HSP zijn naar boven haha. Ik heb niets met het labeltje. Ik vind mezelf gewoon heel erg gevoelig (soms overgevoelig of extreem gevoelig). Ik herken trouwens veel in de woorden van Storm. Voor mij was lezen erover erg prettig smile (je komt toch snel uit bij boeken over hoogsensitiviteit) En je moet er gewoon een beetje je weg in zoeken. Ik vind het heel irritant als mensen zich achter alles gaan verschuilen "want ik ben HSP". Het is soms wel heel lastig hoor, daar ben ik het zeker mee eens. Ik weet zelf ook niet goed hoe ik iets nou moet aanpakken of moet uitleggen aan iemand die niet begrijpt waarom ik zo heftig reageer. Maar voor mij is het genoeg om te weten dat anderen dit ook hebben en er dingen over te lezen. Ik consider eigenlijk wel als "hooggevoelig" maar heb dus helemaal niks met dat label.

Storm, ik moest ineens denken aan iets wat ik op de kaft van een boek las over HSP: hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt. Die zin vind ik ZO herkenbaar, zo voel ik dat echt. En jouw naam is daar heel toepasselijk bij, soms vind ik het leven maar een storm aan emoties en ervaringen, terwijl het bij anderen (mijn vriend bijv) maar een kabbelend beekje is :P

Gast
Gast

Bericht  LightBlue wo 8 dec 2010 - 1:52

Storm schreef:Ik ben een HSP en er zitten meerdere meisjes op het forum die ook hooggevoelig zijn.....ik heb het er zelf wel een beetje moeilijk mee, ik wil graag 'normaal' zijn zeg maar. Al sinds ik klein ben heb ik al het gevoel nét iets buiten het kringetje te staan, ik voelde me altijd al anders dan anderen, op een negatieve manier. Ik heb inmiddels wel gemerkt hoe ik mijn hooggevoeligheid positief kan gebruiken maar dat kan lang niet altijd.

In de avond bijvoorbeeld ben ik om 20:30 al helemaal kapot en ga dan het liefst in bed liggen met de dekens over me heen en het licht uit. Ik kan dan ook absoluut geen geluid verdragen (overprikkeld zijn). Geluid dreunt dan door me heen en ik voel het letterlijk op mijn huid. Ik word dan heel erg chagrijnig en heb dan het gevoel nergens meer tegen te kunnen. Dan moet ik echt even opladen.

Ook ben ik gevoeliger voor stress dan andere mensen. Over een gemene opmerking die iemand tegen mij maakt kan ik bijvoorbeeld dagen van slag zijn. Ook voel ik stemmingen aan en als ik iemand ontmoet, 'lees' ik diegene meteen, dat gaat vanzelf. De energie die van iemand afkomt, die voel ik.

Wat ik dik gedrukt heb, dat heb ik op internet ook veel van anderen gelezen. Ik kon echt wel janken zo blij was ik toen ik er achter kwam dat ik gewoon ECHT NIET tegen harde geluiden kan. Altijd word ik gezien als iemand die zich heel snel ergert en snel boos wordt en dat ik me aanstel, ik voelde me altijd erg kut als ik iets van bv. harde muziek/lawaai maken met bestek (ARGH) zei, omdat ik wist dat de anderen me dan zo zagen en nu blijkt dat ik me gewoon niet aanstel wat dat betreft..
Mijn vriendinnen hebben allemaal drukke levens en lijken alles aan te kunnen. Ik kwam er een paar jaar geleden al achter dat ik gewoon méér rust nodig heb dan zij, ik baalde dan soms dat ik niet kon wat zij kunnen, maar ook dat is nu wat geplaatst.
En ja, het meeste problemen heb ik inderdaad met het 'lezen' van anderen. Een vriend van een vriendin van mij, vertelde haar (waar ik bij was, maar niet kon horen) dat hij ging scheiden. Toen zij dat later tegen mij zei, wíst ik al dat ze dat ging zeggen. Op zich niet heel erg, maar het lijkt soms alsof mensen geen geheimen voor mij kunnen hebben en dat vind ík dan storend.. En ik heb mij nooit op mijn gemak gevoeld in grote of nieuwe groepen, omdat de sfeer van de groep, mijn humeur ZO beïnvloed. Ik woon weer thuis en als mijn ouders een meningsverschil hebben of het gewoon oneens zijn, dan lijkt het wel of ik bevries, zo gespannen word ik daarvan.
LightBlue
LightBlue
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gast wo 8 dec 2010 - 1:55

Dat gevoelens overnemen vind ik ook heel erg vervelend, ik ben vaak langer verdrietig van iets dan iemand zelf en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik zit ook weleens bij ruziënde mensen in de trein of de bus en dan ga ik écht ergens anders zitten. Ze hoeven soms niet eens te schreeuwen ofzo maar zelfs als ze zwijgen voel ik de spanning. Aargh, dat voel ik gewoon tot in mijn botten.

Gast
Gast

Bericht  LightBlue wo 8 dec 2010 - 1:56

Darcy schreef:Ik ben ook erg gevoelig, en met die zin komt al mijn grootste irritatie over HSP zijn naar boven haha. Ik heb niets met het labeltje. Ik vind mezelf gewoon heel erg gevoelig (soms overgevoelig of extreem gevoelig). Ik herken trouwens veel in de woorden van Storm. Voor mij was lezen erover erg prettig smile (je komt toch snel uit bij boeken over hoogsensitiviteit) En je moet er gewoon een beetje je weg in zoeken. Ik vind het heel irritant als mensen zich achter alles gaan verschuilen "want ik ben HSP". Het is soms wel heel lastig hoor, daar ben ik het zeker mee eens. Ik weet zelf ook niet goed hoe ik iets nou moet aanpakken of moet uitleggen aan iemand die niet begrijpt waarom ik zo heftig reageer. Maar voor mij is het genoeg om te weten dat anderen dit ook hebben en er dingen over te lezen. Ik consider eigenlijk wel als "hooggevoelig" maar heb dus helemaal niks met dat label.

Storm, ik moest ineens denken aan iets wat ik op de kaft van een boek las over HSP: hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt. Die zin vind ik ZO herkenbaar, zo voel ik dat echt. En jouw naam is daar heel toepasselijk bij, soms vind ik het leven maar een storm aan emoties en ervaringen, terwijl het bij anderen (mijn vriend bijv) maar een kabbelend beekje is :P

Ja wat je zegt; weten dat anderen het hebben en erover gelezen, dat scheelt me al gigantisch, mezelf er bewust van zijn. Ik ga het ook niet tegen anderen zeggen zeg maar, aan de ene kant ben ik bang voor onbegrip, maar aan de andere kant, vind ik ook niet dat het iets moet uitmaken, ik moet er voor mezelf gewoon achter komen hoe er mee om te gaan. Alleen waarom ik er wel iets mee wil doen, ik kom over als een zeer zelfverzekerd persoon, die erg bot is en altijd doet waar ze zin in heeft, zich niks aan trekkend van anderen.
Terwijl ik juist bijna het tegenovergestelde ben, maar zelfs mijn ouders/beste vrienden zien mij zo. En dit wil ik graag veranderen, zonder veel van mezelf te verliezen. Ik denk dat ik zo overkom op anderen, omdat ik soms zo reageer om mezelf te beschermen.
Verder ben ik voor nieuwe mensen ook heel erg ontoegankelijk, wat ik helemaal niet wil zijn, maar ik weet niet hoe ik dat moet veranderen. Het lijkt voor anderen juist alsof ik bijna geen gevoel heb...

Laatst aangepast door LightBlue op wo 8 dec 2010 - 2:00; in totaal 1 keer bewerkt
LightBlue
LightBlue
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gast wo 8 dec 2010 - 1:58

Darcy schreef:Ik ben ook erg gevoelig, en met die zin komt al mijn grootste irritatie over HSP zijn naar boven haha. Ik heb niets met het labeltje. Ik vind mezelf gewoon heel erg gevoelig (soms overgevoelig of extreem gevoelig). Ik herken trouwens veel in de woorden van Storm. Voor mij was lezen erover erg prettig smile (je komt toch snel uit bij boeken over hoogsensitiviteit) En je moet er gewoon een beetje je weg in zoeken. Ik vind het heel irritant als mensen zich achter alles gaan verschuilen "want ik ben HSP". Het is soms wel heel lastig hoor, daar ben ik het zeker mee eens. Ik weet zelf ook niet goed hoe ik iets nou moet aanpakken of moet uitleggen aan iemand die niet begrijpt waarom ik zo heftig reageer. Maar voor mij is het genoeg om te weten dat anderen dit ook hebben en er dingen over te lezen. Ik consider eigenlijk wel als "hooggevoelig" maar heb dus helemaal niks met dat label.

Ik ben het op zich wel met je eens m.b.t dat label HSP, ik zeg zelf zelden tegen iemand dat ik hooggevoelig ben, ik zeg dan gewoon dat ik wat gevoeliger ben dan anderen, behalve als ik een andere HSP tegenkom waarmee ik er wel open over kan praten.

Maar ik vraag me af waarom je die kriebels krijgt bij het woordje HSP? Heb je mensen ontmoet die zich achter dit labeltje verschuilen?

(Dat zinnetje op die kaft, dat boek heb ik hier trouwens in de kast staan, staan goede handvatten in!)

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 8 dec 2010 - 2:05

Storm schreef:

Ik ben het op zich wel met je eens m.b.t dat label HSP, ik zeg zelf zelden tegen iemand dat ik hooggevoelig ben, ik zeg dan gewoon dat ik wat gevoeliger ben dan anderen, behalve als ik een andere HSP tegenkom waarmee ik er wel open over kan praten.

Maar ik vraag me af waarom je die kriebels krijgt bij het woordje HSP? Heb je mensen ontmoet die zich achter dit labeltje verschuilen?

(Dat zinnetje op die kaft, dat boek heb ik hier trouwens in de kast staan, staan goede handvatten in!)

Nee ik ben ze nog niet tegengekomen in het echt maar soms lees ik wel dingen erover, dat alles dan in je leven terug te voeren is om dat HSP label. Dat vind ik onzin. Ik vind het labeltje ook wel een beetje een modisch verschijnsel eigenlijk. Maar aan de andere kant herken ik wel veel erin, dus vind ik het wel prettig om de boeken te lezen. Dus het voelt een beetje dubbel, je hebt dat label ook nodig om er informatie over te zoeken bijvoorbeeld en daa rheb ik dan weer veel aan gehad. Dus lastig!

Ik heb dat boek hier ook staan Very Happy

Gast
Gast

Bericht  LightBlue wo 8 dec 2010 - 2:20

Darcy schreef:
Storm schreef:

Nee ik ben ze nog niet tegengekomen in het echt maar soms lees ik wel dingen erover, dat alles dan in je leven terug te voeren is om dat HSP label. Dat vind ik onzin. Ik vind het labeltje ook wel een beetje een modisch verschijnsel eigenlijk. Maar aan de andere kant herken ik wel veel erin, dus vind ik het wel prettig om de boeken te lezen. Dus het voelt een beetje dubbel, je hebt dat label ook nodig om er informatie over te zoeken bijvoorbeeld en daa rheb ik dan weer veel aan gehad. Dus lastig!

Ik heb dat boek hier ook staan Very Happy

Van wat ik tot nu toe gelezen heb, is veel van mijn gedrag van de afgelopen jaren wel te verklaren door de kenmerken die bij een HSP horen. Ik weet niet of je dat bedoeld met: alles terug te voeren op dat HSP label? Ik zie het misschien meer als een eigenschap van mezelf, die ik eerder niet kende en waarvan ik nu niet helemaal weet hoe ik er mee om moet gaan... maar goed, dat boek dus, jullie zijn er positief over? Wat beschrijft dat boek dan ongeveer?
LightBlue
LightBlue
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Sterre wo 8 dec 2010 - 2:21

Darcy, ik kan me helemaal in jouw post vinden. Ik ben ook gevoelig, snel overprikkeld enzovoorts maar ik kan ook niks met het HSP labeltje. Een aantal jaar geleden heb ik er ook een boek over besteld en er veel over gelezen, dat vond ik fijn maar daarna heb ik er ook bewust niets meer 'mee gedaan' of mee bezig geweest, puur omdat ik de kriebels krijg van het 'HSP zijn'. Het hangt in mijn ogen ook vaak samen met spiritualiteit, en daar wil ik heel bewust niet mee bezig zijn.

Sinds kort weet ik dat ik ADD heb, en dat verklaart een heleboel Very Happy . Er zijn veel overeenkomsten tussen HSP eigenschappen en ADD eigenschappen. Niet iedereen met ADD is extreem gevoelig, maar toch valt het vaak samen. Met ADD kan ik echter wel wat, dat is fijn.

Hiermee wil ik mensen die HSP zijn en hier wel meer mee bezig zijn niet bagatelliseren trouwens, ik snap dat ook heel goed maar het werkte niet voor mij.

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849

Bericht  LightBlue wo 8 dec 2010 - 2:25

Storm schreef:Ik ben een HSP en er zitten meerdere meisjes op het forum die ook hooggevoelig zijn.....ik heb het er zelf wel een beetje moeilijk mee, ik wil graag 'normaal' zijn zeg maar. Al sinds ik klein ben heb ik al het gevoel nét iets buiten het kringetje te staan, ik voelde me altijd al anders dan anderen, op een negatieve manier. Ik heb inmiddels wel gemerkt hoe ik mijn hooggevoeligheid positief kan gebruiken maar dat kan lang niet altijd.

En nog even over dit stukje. Doe je hier iets mee? Hoe kun je je hooggevoeligheid positief gebruiken? Hoe heb je dat geleerd? Of is dat vanzelf gegaan? En voel je je nu nog steeds erbuiten staan? En niet 'normaal'? Dat heb ik namelijk ook altijd gehad.. En eigenlijk alleen nog maar meer nu.
LightBlue
LightBlue
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gast wo 8 dec 2010 - 3:01

LightBlue, ik denk ook dat veel van de dingen die ik heb meegemaakt, ook wel komen door mijn gevoeligheid. Maar alles erop terugvoeren vind ik persoonlijk niks, ik kan het niet zo goed uitleggen maar ik bedoel dus echt dat mensen het een beetje als excuus gebruiken. Dat zie ik niet terug in jouw verhaal smile Er is een verschil tussen denken okee dat herken ik, wat kan ik met die informatie, en okee dat herken ik, dus ik zeg het bij elke gelegenheid baldiebla. Zoiets Wink

Over het op een goede manier gebruiken, dat probeer ik ook. Op zich is het bijvoorbeeld een hele goede eigenschap dat je je in mensen in kunt leven omdat je hun gevoelens snel oppikt. Daar kun je op inspelen. Snap je? De andere kant is dus als je je teveel laat beinvloeden door hun stemmingen, het is niet de bedoeling dat je ongelukkig wordt ervan. Het boek heet Hoog Sensitieve Personen en is geschreven door Elaine N. Aron.

Sterre, ik wist inderdaad dat jij er hetzelfde over denkt smile Het is ook ieder voor zich inderdaad! Ik ben trouwens wel geïnteresseerd in spiritualiteit smile

Gast
Gast

Bericht  LightBlue wo 8 dec 2010 - 3:08

Darcy schreef:LightBlue, ik denk ook dat veel van de dingen die ik heb meegemaakt, ook wel komen door mijn gevoeligheid. Maar alles erop terugvoeren vind ik persoonlijk niks, ik kan het niet zo goed uitleggen maar ik bedoel dus echt dat mensen het een beetje als excuus gebruiken. Dat zie ik niet terug in jouw verhaal smile Er is een verschil tussen denken okee dat herken ik, wat kan ik met die informatie, en okee dat herken ik, dus ik zeg het bij elke gelegenheid baldiebla. Zoiets Wink

Over het op een goede manier gebruiken, dat probeer ik ook. Op zich is het bijvoorbeeld een hele goede eigenschap dat je je in mensen in kunt leven omdat je hun gevoelens snel oppikt. Daar kun je op inspelen. Snap je? De andere kant is dus als je je teveel laat beinvloeden door hun stemmingen, het is niet de bedoeling dat je ongelukkig wordt ervan. Het boek heet Hoog Sensitieve Personen en is geschreven door Elaine N. Aron.

Sterre, ik wist inderdaad dat jij er hetzelfde over denkt smile Het is ook ieder voor zich inderdaad! Ik ben trouwens wel geïnteresseerd in spiritualiteit smile

Ja, ik voelde me ook niet aangevallen, ik was benieuwd hoe je het bedoelde, maar ik snap het! Ik heb het boek inmiddels besteld smile En het probleem is dus dat ik er wel ongelukkig van word. En zoals ik het nu even bekijk: mooi dat ik me zo kan inleven en inspelen op gevoelens van anderen, maar dat wil ik niet! Ik wil het niet wil niet zo goed kunnen voelen wat anderen voelen, omdat ik er dan vervolgens meer mee zit dan zij. Ik denk dat ik eerst moet leren hoe ik me er voor af kan sluiten (wat mij nu onmogelijk lijkt) voor ik het als positieve eigenschap kan gebruiken.
LightBlue
LightBlue
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Sterre wo 8 dec 2010 - 3:10

Darcy schreef:LightBlue, ik denk ook dat veel van de dingen die ik heb meegemaakt, ook wel komen door mijn gevoeligheid. Maar alles erop terugvoeren vind ik persoonlijk niks, ik kan het niet zo goed uitleggen maar ik bedoel dus echt dat mensen het een beetje als excuus gebruiken. Dat zie ik niet terug in jouw verhaal smile Er is een verschil tussen denken okee dat herken ik, wat kan ik met die informatie, en okee dat herken ik, dus ik zeg het bij elke gelegenheid baldiebla. Zoiets Wink

Weet je wat het een beetje is.. iedereen is in meer of mindere mate gevoelig, en ja ik in verhouding heel erg maar ik heb nog veel meer eigenschappen. Als ik me te erg op HSP zou focussen, dan verlies in de andere en iets krachtigere eigenschappen uit het oog en dat wil ik niet.

Ik ben trouwens ook geinteresseerd in spiritualiteit, ik heb ooit ook weleens iets meegemaakt waardoor ik denk dat er meer is dan we waarnemen, maar omdat de wereld zoals ie lijkt te zijn mij al energie genoeg kost sluit ik me er voor af. Is gewoon een keuze, misschien denk ik er ooit nog eens anders over maar nu kan het er even niet 'bij'.

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849

Bericht  Gast wo 8 dec 2010 - 3:15

Sterre, ik ben het helemaal met je eens. Dat eerste probeerde ik inderdaad te zeggen maar kwam niet echt op de woorden haha, ik ben niet alleen maar heel gevoelig maar nog veel meer dan dat.

Ik ben trouwens helemaal niet geinteresseerd in geesten en zo, dat vind ik alleen maar eng, maar meer in de andere kanten van spiritualiteit smile

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 8 dec 2010 - 3:18

LightBlue schreef:

Ja, ik voelde me ook niet aangevallen, ik was benieuwd hoe je het bedoelde, maar ik snap het! Ik heb het boek inmiddels besteld smile En het probleem is dus dat ik er wel ongelukkig van word. En zoals ik het nu even bekijk: mooi dat ik me zo kan inleven en inspelen op gevoelens van anderen, maar dat wil ik niet! Ik wil het niet wil niet zo goed kunnen voelen wat anderen voelen, omdat ik er dan vervolgens meer mee zit dan zij. Ik denk dat ik eerst moet leren hoe ik me er voor af kan sluiten (wat mij nu onmogelijk lijkt) voor ik het als positieve eigenschap kan gebruiken.

Dat is wel lastig inderdaad, als je dat helemaal niet wilt. Ik weet niet of je je er ooit voor zal kunnen afsluiten, en ik persoonlijk wil dat ook niet. Dat inlevingsvermogen is een deel van mezelf, ik vind het bijvoorbeeld wel prettig dat mensen graag hun verhaal bij me doen en ik vind het ook wel bijzonder. Ik wil dat niet kwijt, ik wil alleen niet meer totaal gevloerd zijn van andermans verdriet of pijn. Maar goed, working on that :P

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 8 dec 2010 - 3:31

Ik heb het ook....
En dat belemmert me soms in het werk: kinderen kunnen behoorlijk hoge geluiden opzetten, waardoor mijn oren continue 'knappen'.

Ook hoor ik bijvoorbeeld zoemers waarmee muggen e.d. worden weg gejaagd. Ik word dan helemaal gek! En ook ik pik gevoelens vrij gemakkelijk op en neem dat dan over... Ik kan vaak zeer chagrijnig zijn, of onbestemd verdrietig. In mijn werk met kinderen is dat een dik voordeel, want ik prik zo door ze heen en kom er snel achter wat er eigenlijk aan de hand is.
Ook ben ik zeer stressgevoelig. Ik trek me werkelijk ALLES aan.

Ik stuit hiermee tegen veel onbegrip aan. Bijvoorbeeld: Bijna niemand gelooft me dat ik niet in de woonkamer kan zijn, omdat er een heel hoge pieptoon in de radiozender zit....

Blij om te lezen dat er veel meer zijn met dezelfde problemen....

Gast
Gast

Bericht  Bliss wo 8 dec 2010 - 7:30

Een paar jaar geleden was ik hier ook heel erg mee bezig. Ik had er eens wat over gelezen en herkende er veel in. Heb er toen ook een paar boekjes over gekocht (van Marian van den Beuken). De afgelopen tijd heb ik er eigenlijk helemaal niet meer aan gedacht. Ik ben erg gevoelig (soms echt overgevoelig), ben mn hele leven al een enorme huilebalk, ben snel overprikkeld (bijv. op een zaterdagmiddag in de stad, het is dan altijd erg druk), kan niet goed tegen harde geluiden, maar heb wel bijna altijd muziek aan staan en kan daar echt intens van genieten. Heb net nog even op een site hierover gekeken, maar denk toch niet dat ik echt hooggevoelig ben. Ik herkende bepaalde aspecten, maar sommige ook totaal niet. Ik denk wel dat ik gevoeliger ben dan de gemiddelde mens.

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast wo 8 dec 2010 - 8:12

Ik herken mijzelf ook heel erg in HSP.

Als ik bijvoorbeeld uit school kom ben ik vaak heel moe. Een dag op stage (basisschool, groep 5) kost ook veel energie haha. Ook stemmingen en sferen voel ik heel snel aan, en soms kan ik er wel in blijven hangen. Ik kan in één keer van intens gelukkig naar verdrietig gaan, en ik voel me dan ook écht heel verdrietig. Maar als ik wel heel blij ben, dan wil ik het liefst door de kamer huppelen omdat ik bijna euforisch ben Very Happy

Als ik bijvoorbeeld een serie kijk, wat nogal spannend is of verdrietig, dan voel ik dat na de tijd heel erg. Ik ben ook heel snel nerveus, waardoor ik weer last krijg van mijn maag en darmen.. Rolling Eyes Het werkt allemaal een beetje met elkaar samen. Ik heb het alleen aan mijn vriend verteld, en aan mijn moeder. Verder aan niemand omdat het misschien toch een beetje zweverig overkomt en mensen het misschien 'vreemd' vinden..

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 8 dec 2010 - 20:40

LightBlue schreef:

En nog even over dit stukje. Doe je hier iets mee? Hoe kun je je hooggevoeligheid positief gebruiken? Hoe heb je dat geleerd? Of is dat vanzelf gegaan? En voel je je nu nog steeds erbuiten staan? En niet 'normaal'? Dat heb ik namelijk ook altijd gehad.. En eigenlijk alleen nog maar meer nu.

Ik kan sferen goed aanvoelen en daarmee kan ik ook voelen of/wat er aan de hand is. Daarmee kan ik mensen helpen. Als er iets met vriendinnen aan de hand is weet ik meestal wat ze moeten doen om zich beter te voelen. Ook kan ik intens genieten van muziek en natuur en voel me dan bijna euforisch. Dat vind ik zelf fijn.
Ook maak ik veel sneller vriendinnen tegenwoordig omdat ik mijn hooggevoeligheid positief gebruik. Ik kan me bijvoorbeeld in alle onderwerpen vinden en ben dus een persoon waarmee je heel makkelijk een gesprek mee kan aanknopen. De afgelopen jaren heb ik veel vriendinnen gemaakt omdat ik nu ook mensen dúrf aan te spreken.

Ik hoop echt voor je dat je je hooggevoeligheid op een positieve manier gaat zien. Ik zeg niet dat het een mooie eigenschap is, zoals veel mensen dat zeggen, en zo hoef je dat ook niet te zien. Maar je kunt er wel goede dingen mee, dus daar kun je je voordeel mee doen.

En ja ik voel me nog steeds buiten het kringetje staan maar ergens vind ik dat toch ook weer een mooi iets. Niemand is eigenlijk normaal, het is alleen je eigen gevoel die zegt dat jij niet normaal bent.

Gast
Gast

Bericht  Roze Roos wo 8 dec 2010 - 21:21

Ik wil mij graag aansluiten bij Darcy en Sterre! Ook ik heb niks met het labeltje HSP en denk ook niet dat dat helemaal passend is, naar mijn idee ben ik gewoon een stuk gevoeliger dan anderen.
En ik merk aan mijzelf dat ik super gevoelig ben voor sfeer/emoties van anderen/opmerkingen vanuit anderen. Naast dat ik gevoelig ben, ben ik ook nogal precies in dingen, dus ik kan uren tobben over 1 klein dingetje wat ik in mijn beleving verkeerd gedaan heb en wat dus niet kan.
Ik ben dan weer wel geïnteresseerd in geesten/spiritualiteit en dat soort dingen, doe er alleen niet zo veel mee, bewust of onbewust. Soms "voel"/zie ik dingen waarvan ik weet dat het geen "aardse" dingen zijn.
Maar ook in wat Storm zegt kan ik mij wel vinden, vooral in het stukje over je anders voelen en het gevoel hebben dat je overal net buiten staat. Soms heb ik een avond met vriendinnen doorgebracht en dan heb ik niet het gevoel "echt" contact gehad te hebben.

Maar het heeft voor mij zeker ook voordelen, ik werk veel met kinderen die niet kunnen praten en dan is het fijn als ik in kan spelen op het gevoel van een kindje, vaak begrijp ik kindjes ook zonder dat we een woord gewisseld hebben en dat is mooi.
Daarnaast is het fijn dat ik op mijn intuitie kan vertrouwen, die is gewoon goed, hoewel ik niet weet of dat aan mijn gevoeligheid of mijn intuitie zelf ligt, maar goed Very Happy

Ik kom gelukkig uit een gezin met veel gevoelige mensen en samen hebben we het eea meegemaakt wat dat wrs alleen nog maar sterker gemaakt heeft, ik vind dit prettig want binnen mijn gezin heb ik niet het gevoel dat ik anders ben of dat ik geen contact maak.

Woow merk echt dat het bijna een opluchting is om dit hier allemaal neer te zetten en dat het prettig is dat ik mijzelf op dit gebied in anderen kan herkennen!
Roze Roos
Roze Roos
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3090
Punten : 3391
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud