Iemand verstand van Erfrecht/Nalatenschap?
2 plaatsers
Pagina 1 van 1
Iemand verstand van Erfrecht/Nalatenschap?
Hallo,
Ik heb een vraag en hopelijk is er iemand die het antwoord weet;
De vader van mijn vriend is afgelopen week overleden, nu is het zo dat wij weten dat hij geen geld heeft en veel schulden, ook heeft hij een huurwoning, waar aardig aan verbouwd is zonder toestemming van de woningbouw (deze verbouwing is niet per definitie een verbetering te noemen)
Nu heb ik al met het juridisch loket gebeld en gevraagd of wij de erfenis moeten verwerpen, deze procedure is wel duidelijk, behalve dat onduidelijk is of dit per post kan of niet? (toen ik de rechtbank belde zei ze, print de formulieren van internet, maar op diezelfde site staat dat we daarvoor naar de rechtbank moeten)
Aangezien de zus van mijn vriend twee minderjarige kinderen heeft, is het misschien beter als mijn vriend en zijn zus de erfenis benicifiar aanvaarden, alleen nu is onze vraag:
- Zijn zij dan verantwoordelijk voor het leeghalen van het huis en het huurhuis terugbrengen in de normale staat?
Want bij verwerpen is dit namelijk niet zo, dan mogen we zelfs vanaf overlijden niet meer de woning in, wat wij dus ook niet meer gedaan hebben.
En hoe zit het met de sleutels van het huis, de spullen van vader die we vanuit ziekenhuis hebben meegekregen, zijn dit zaken die duiden dat we de erfenis aanvaarden (net zoals spullen uit huis meenemen)
Hopelijk weet iemand het antwoord op onze vragen, heel erg bedankt alvast!
Ik heb een vraag en hopelijk is er iemand die het antwoord weet;
De vader van mijn vriend is afgelopen week overleden, nu is het zo dat wij weten dat hij geen geld heeft en veel schulden, ook heeft hij een huurwoning, waar aardig aan verbouwd is zonder toestemming van de woningbouw (deze verbouwing is niet per definitie een verbetering te noemen)
Nu heb ik al met het juridisch loket gebeld en gevraagd of wij de erfenis moeten verwerpen, deze procedure is wel duidelijk, behalve dat onduidelijk is of dit per post kan of niet? (toen ik de rechtbank belde zei ze, print de formulieren van internet, maar op diezelfde site staat dat we daarvoor naar de rechtbank moeten)
Aangezien de zus van mijn vriend twee minderjarige kinderen heeft, is het misschien beter als mijn vriend en zijn zus de erfenis benicifiar aanvaarden, alleen nu is onze vraag:
- Zijn zij dan verantwoordelijk voor het leeghalen van het huis en het huurhuis terugbrengen in de normale staat?
Want bij verwerpen is dit namelijk niet zo, dan mogen we zelfs vanaf overlijden niet meer de woning in, wat wij dus ook niet meer gedaan hebben.
En hoe zit het met de sleutels van het huis, de spullen van vader die we vanuit ziekenhuis hebben meegekregen, zijn dit zaken die duiden dat we de erfenis aanvaarden (net zoals spullen uit huis meenemen)
Hopelijk weet iemand het antwoord op onze vragen, heel erg bedankt alvast!
Sun88- Prater
- Aantal berichten : 751
Punten : 837
Registratiedatum : 17-02-12
Re: Iemand verstand van Erfrecht/Nalatenschap?
Lezen, Maura.
Dit vond ik trouwens op internet. Je aanvaard de erfenis, maar je verwerpt hem kennelijk ook. Als de inboedel te weinig is voor de schuldeisers, dan hou je geen schuld over.
http://www.erfwijzer.nl/beneficiaire-aanvaarding.html
Dit vond ik trouwens op internet. Je aanvaard de erfenis, maar je verwerpt hem kennelijk ook. Als de inboedel te weinig is voor de schuldeisers, dan hou je geen schuld over.
http://www.erfwijzer.nl/beneficiaire-aanvaarding.html
Laatst aangepast door Maura op za 23 jun 2012 - 9:40; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Maura schreef:Op het moment dat je afstand doet, doe je afstand van alles. Dat is mij altijd verteld.
Bedankt voor je antwoord Maura, maar hier zijn we van op de hoogte, dan verwerp je de erfenis.
Maar aangezien er minderjarige kinderen zijn, is het misschien beter om benicifiair te aanvaarden (dan gaat het niet over op kinderen en later broers/zussen) alleen doe je met benicifiar aanvaarden ook afstand van alles (behalve wat er overblijft, maar er blijft niets over, dat is al duidelijk)
Sun88- Prater
- Aantal berichten : 751
Punten : 837
Registratiedatum : 17-02-12
Misschien om de keus iets makkelijker te maken: als jouw vriend en zijn zus verwerpen, gaat de erfenis over op (o.a.) de kinderen van zus. Om namens de kinderen te verwerpen, heb je een machtiging van de kantonrechter nodig. Tegenwoordig wordt die machtiging vrijwel nooit meer zomaar gegeven, maar moet heel zeker worden vastgesteld dat de nalatenschap negatief is. Daarom wordt vaak opgedragen dat namens de kinderen benificiair moet worden aanvaard, waardoor zus alsnog belast wordt met de hele rompslomp. Dus zus kan dan met zo goed zelf beneficiair aanvaarden. En evt. een executeur-testementair aanstellen die alles regelt, zodat zijzelf (en misschien ook jouw vriend als ook hij benificiair aanvaardt) niets hoeft uit te zoeken.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
Soortgelijke onderwerpen
» Iemand verstand van auto's?
» iemand verstand van auto's???
» Iemand verstand van erfenissen?
» Iemand verstand van printers?
» Iemand verstand van contracten ?
» iemand verstand van auto's???
» Iemand verstand van erfenissen?