Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

sfeer op kdv

+5
Happydobby
Liadan
snoezel
Sanne
Jilke
9 plaatsers

Ga naar beneden

sfeer op kdv Empty sfeer op kdv

Bericht  Jilke za 23 jun 2012 - 3:53

Wat vinden jullie fijner?
Een kinderdagverblijf waar het heel huiselijk is maar met minder strenge regels en waar het drukker/luidruchtiger is of een strengere sfeer, iets minder warm maar wel rustiger?

Heb je liever horizontale groepen of verticaal?
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

sfeer op kdv Empty Re: sfeer op kdv

Bericht  Sanne za 23 jun 2012 - 4:33

Wij hebben op verschillende kdv's gekeken, waaronder ook een kleinschalige opvang met 1 groep voor 10 kinderen. De eigenaresse (hoofdleidster) woont boven de opvang en heeft zelf haar kinderen thuis. Daardoor waren wij bang dat ze dan overdag ook vaak bij haar eigen kinderen is en onze kinderen dus met te weinig leidsters op de groep zitten.

Wij hebben uiteindelijk voor een grote organisatie gekozen, maar volgens mij gaat dat niet per se ten koste van de huiselijkheid. Zo denk ik niet dat een huiselijke (kleine) opvang per definitie minder regels heeft en warmer is dan een grote opvangorganisatie. Ik vind dit heel erg afhankelijk van de opvangplek zelf.

Zo ging mijn voorkeur uit naar verticale groepen, zodat de kleintjes leren van de grotere kinderen en de grote kinderen leren voorzichtig om te gaan met kleine kinderen. De opvang waar wij keken had inderdaad verticale groepen. Toen ik vroeg wat ze dan met baby's doen, omdat grote kinderen misschien meer om aandacht vragen, kreeg ik als antwoord dat baby's wel veel in de box/wipstoel liggen, omdat ze nog weinig kunnen. Daar was ik niet erg over te spreken.

De opvang waar we uiteindelijknvoor gekozen hebben, heeft horizontale groepen en daar wordt lekker met de baby's geknuffeld i.p.v. in de wipstoel gelegd. Maar ook dat is dus weer afhankelijk van de opvangorganisatie. Ik denk dat er ook opvangcentra zijn waar verticale groepen juist wel heel prettig zijn, maar dat was die waar wij keken helaas niet.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

sfeer op kdv Empty Re: sfeer op kdv

Bericht  snoezel za 23 jun 2012 - 5:42

Ik denk dat daar weinig over te zeggen valt. Een grotere organisatie is niet per definitie ongezelliger dan een kleinschalige of strenger ofzo. Wij hadden allereerst weinig te kiezen (hebben maar 1 kdv in het dorp Wink ) maar, ik ben nog steeds blij met ze. Wel hebben wij bewust gekozen voor een horizontale groep. Ik denk dat het in de praktijk vaak gaat zoals hierboven beschreven. De kleine kinderen worden "even geparkeerd" in wipper of box, want de grote kinderen willen ook gewoon iets doen. En kinderen leren op horizontale groepen ook heel veel van elkaar, ik denk soms nog wel meer. Ze zitten allemaal in een beejte hetzelfde ontwikkelingsniveau, waar ze hun activiteiten ook meer op aan kunnen sluiten. Bovendien hebben ze op de horizontale groepen allemaal een zelfde soort ritme. Een baby of een 3jarige hebben hele andere wensen en ritmes...
Maar misschien is dat wel gewoon mijn gevoel hoor.
snoezel
snoezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 831
Punten : 885
Registratiedatum : 01-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

sfeer op kdv Empty Re: sfeer op kdv

Bericht  Liadan za 23 jun 2012 - 7:09

Ik zou dan zeker voor het eerste kiezen: huiselijk, minder streng en drukker/luidruchtiger. Nou heb ik sowieso niks met 'streng', ik weet ook niet zo goed wat ik me daarbij voor moet stellen?
Een verticale groep heeft bij mij de voorkeur (en dan zou ik inderdaad ook kritisch kijken hoe ze omgaan met kleine baby's en kinderen vanaf 3,5 jaar die vaak wat meer uitdaging nodig hebben).

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

sfeer op kdv Empty Re: sfeer op kdv

Bericht  Happydobby za 23 jun 2012 - 7:20

Bij ons hebben ze horizontale groepen. Het beviel ons wel, vanaf anderhalf gaan ze door naar de volgende groep. (hangt er wel vanaf hoe snel je kindje loopt)
Vanaf 3 jaar hebben ze peuterplus in de middag, alvast ter voorbereiding op de kleuterschool.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

sfeer op kdv Empty Re: sfeer op kdv

Bericht  Ayla za 23 jun 2012 - 7:38

Onze dochter zit op een verticale groep, wordt veel met ze geknuffeld maar ze zit ook wel in de wipper en in de box. Ze hebben ook een afgeschermd gedeelte speciaal voor de baby's, en ik denk nu ze wat meer kan dat ze ook wat meer op de gewone vloer speelt, ze blijft in ieder geval niet liggen.
Ayla
Ayla
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
Woonplaats : Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

sfeer op kdv Empty Re: sfeer op kdv

Bericht  Printje za 23 jun 2012 - 7:39

Liadan schreef:Ik zou dan zeker voor het eerste kiezen: huiselijk, minder streng en drukker/luidruchtiger. Nou heb ik sowieso niks met 'streng', ik weet ook niet zo goed wat ik me daarbij voor moet stellen?
.

+1, dit is ook zo bij ons dagverblijf. Het is heel huiselijk en dat sluit ook aan bij de basisschool waar ik werk en R hierna heen gaat.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

sfeer op kdv Empty Re: sfeer op kdv

Bericht  Clapperdie za 23 jun 2012 - 7:47

T. gaat naar een kleinschalig kinderdagverblijf. Ze hebben daar maar 1 groep van max 8 a 10 kindjes per dag.

Er zijn op de groep 2 leidsters en 1 is vooral met de baby's bezig en de ander met de wat grotere kindjes. Als ze gaan knutselen en T. is wakker dan zit hij vaak op schoot bij de leidster mee te kijken naar het geknutsel of hij ligt lekker in een wippertje, of op zijn buik in de box te oefenen.

Ook zijn de grotere kindjes heel lief voor T. en altijd is er wel iemand die met hem wil "spelen". T. vind het helemaal geweldig en kraait er op los en die kindjes leren er ook weer van.
Clapperdie
Clapperdie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2458
Punten : 2773
Registratiedatum : 20-11-10
Woonplaats : Flevoland

Terug naar boven Ga naar beneden

sfeer op kdv Empty Re: sfeer op kdv

Bericht  Gast za 23 jun 2012 - 8:18

H. gaat nu niet meer naar een KDV, maar ik kan wel vertellen waar ze gezeten heeft en hoe wij dat vonden.

Het was een middelgroot groot KDV denk ik met 3 groepen, een grote organisatie ook.
De babygroep: 0-2 jaar, peutergroep: 2-4 jaar en een horizontale groep: 0-4 jaar.
Ik wilde H absoluut niet in die laatste groep. Ik zie haar al op de grond liggen met een stel 2-3-4 jarige die langs haar heen rennen en druk doen. Ik was erg blij met de groep waarin ze zat (babygroep). Er werd veel ondernomen en ze lag zeker niet alleen maar in de box. Het speelgoed werd met veel regelmaat gerouleerd. Het was niet streng maar er waren wel bepaalde regels. Zoals het mijn inziens ook hoort als je met veel kinderen op 1 plek bent. De leidsters waren leuk en hadden altijd alle tijd voor je.

Mochten ze ooit weer naar een KDV moeten dan breng ik ze daar weer graag naar toe.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

sfeer op kdv Empty Re: sfeer op kdv

Bericht  Twellie za 23 jun 2012 - 10:35

Ze zitten op een kinderdagverblijf met een gezellige, huiselijke sfeer. De groepen zijn horizontaal, maar ze zijn er erg makkelijk. Mijn oudste heeft ook wel eens zin om een dag bij de oudere kindjes door te brengen (want: leuk speelgoed smile) of bij de baby's, bij haar zusje. Dan kan er allemaal, ik ben echt heel tevreden over hoe leuk en makkelijk de leidsters zijn op het verblijf waar ze heen gaan.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

sfeer op kdv Empty Re: sfeer op kdv

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum