Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Belastingdienst

+2
TukTuk
Penny Blossom
6 plaatsers

Ga naar beneden

Belastingdienst Empty Belastingdienst

Bericht  Penny Blossom za 22 jan 2011 - 1:50

Ik heb het even niet meer duidelijk.

Mijn vriend en ik wonen sinds november 2009 samen. Wij hebben een huurhuis op beider naam. We hebben geen samenlevingscontract en geen kinderen. We zijn allebei meerderjarig. Hij werkt fulltime en ik studeer nog fulltime.

Zijn we nu wel of niet fiscale partners? Ik snap het niet meer.
Penny Blossom
Penny Blossom
Prater
Prater

Aantal berichten : 864
Punten : 1034
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst Empty Re: Belastingdienst

Bericht  Gast za 22 jan 2011 - 1:53

Je mag kiezen om fiscale partners te worden. Je mag ook kiezen om dit soort zaken apart te houden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst Empty Re: Belastingdienst

Bericht  Penny Blossom za 22 jan 2011 - 1:55

Oke, maar de site geeft aan dat we in bepaalde situaties automatisch fiscale partners worden. Dat is dus niet zo. Ik mag nog kiezen.

Oke, bedankt!
Penny Blossom
Penny Blossom
Prater
Prater

Aantal berichten : 864
Punten : 1034
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst Empty Re: Belastingdienst

Bericht  Gast za 22 jan 2011 - 1:57

BlackRabbit schreef:Oke, maar de site geeft aan dat we in bepaalde situaties automatisch fiscale partners worden. Dat is dus niet zo. Ik mag nog kiezen.

Oke, bedankt!

Als je een koopwoning hebt, een samenlevingscontract hebt afgesloten, als je getrouwt bent etc. smile Maar als ik jouw situatie zo lees, dan kan het handig zijn om fiscale partners te zijn, maar ook niet.

Sommige mensen worden fiscaal partner, omdat ze samen meer terugkrijgen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst Empty Re: Belastingdienst

Bericht  Gast za 22 jan 2011 - 1:58

Jip je kunt nog kiezen. En daarbij omdat jij dan Studeert krijg je sowieso al 1800 euro (ongeveer) terug omdat je fiscaal partner bent en jij dan als student dan recht op hebt.
Weet niet precies hoe het heet maar wij hebben het al 3 jaar zo en dit jaar weer smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst Empty Re: Belastingdienst

Bericht  Penny Blossom za 22 jan 2011 - 1:59

Oke, dan moeten we dat nog maar even uitzoeken wat het voordeligst is.

Bedankt in ieder geval!

Ik snap belastingdienst alleen in jip en janneke taal, haha!
Penny Blossom
Penny Blossom
Prater
Prater

Aantal berichten : 864
Punten : 1034
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst Empty Re: Belastingdienst

Bericht  Penny Blossom za 22 jan 2011 - 2:01

Nonnevot schreef:Jip je kunt nog kiezen. En daarbij omdat jij dan Studeert krijg je sowieso al 1800 euro (ongeveer) terug omdat je fiscaal partner bent en jij dan als student dan recht op hebt.
Weet niet precies hoe het heet maar wij hebben het al 3 jaar zo en dit jaar weer smile

1800 euro :shock: Dat zou fijn zijn. Ik krijg sowieso al bijna 700 euro terug omdat ik stage en bijbaan heb.
Penny Blossom
Penny Blossom
Prater
Prater

Aantal berichten : 864
Punten : 1034
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst Empty Re: Belastingdienst

Bericht  Gast za 22 jan 2011 - 2:04

Owja, als je dit jaar kiest om fiscaal partner te zijn over 2010, dan ben je dat automatisch in 2012 ook weer voor 2011. En dat hoeft weer niet altijd voordelig te zijn.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst Empty Re: Belastingdienst

Bericht  TukTuk za 22 jan 2011 - 2:05

Nonnevot schreef:Jip je kunt nog kiezen. En daarbij omdat jij dan Studeert krijg je sowieso al 1800 euro (ongeveer) terug omdat je fiscaal partner bent en jij dan als student dan recht op hebt.
Weet niet precies hoe het heet maar wij hebben het al 3 jaar zo en dit jaar weer smile

Hoezo dat dan? Ik woon ook samen, we zijn wel toeslagpartners maar geen fiscaal partners.. Ik studeer ook.(In België), dus zou wel mooi zijn die 1800 euro.. Maar zitten er ook nadelen aan het fiscaalpartnerschap?
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst Empty Re: Belastingdienst

Bericht  *Lookie* za 22 jan 2011 - 2:08

Het was eerst zo dat je mocht kiezen, het is echter per 2011 gewijzigd. Je bent nu alleen in bepaalde situaties fiscaal partner. Dit is het geval als je gehuwd of gregistreerd partner bent, samen een kind hebt, samenwoont met een samenlevingscontract of als je bij een pensioenfonds als partners geregistreerd bent. Is een van deze dingen het geval, dan ben je fiscaal partners, anders niet. In jouw situatie ben je dus géén fiscaal partners (tenzij jullie dus bij een pensioenfonds als partners staan geregistreerd maar daar schreef je niets over).
Het is trouwens wel zo dat als je een deel va het jaar aan de voorwaarden voldoet, bijvoorbeeld omdat je later in het jaar gaat trouwen, je wél kunt kiezen om het hele jaar fiscaal partners te zijn. Voor het deel van het jaar dat je dan gehuwd bent, ben je sowieso fiscaal partners.
Wat Abe schrijft was tot en met 2010 inderdad zo, maar is dus nu veranderd. En wat er geschreven wordt over een teruggave voor de partner met weinig of geen inkomsten, dat geldt dus alleen als je fiscaal partners bent.

Edit: aan fiscaal partnerschap zitten geen nadelen, behalve dat je de aangiftes op elkaar moet afstemmen wat betreft de eigen woning (als je die hebt), en bezittingen. Als je eenmaal fiscaal partners bent, blijf je dat totdat je niet meer aan de voorwaarden voldoet, het is dus niet gezegd dat je dan altijd automatisch fiscaal partners blijft.
Wat betreft die teruggave, je hebt de aftrekpost studiekosten. Maar wat je dan terugkrijgt hangt helemaal af van of je wel of niet studiefinanciering kreeg, hoe hoog de kosten waren en of je ook inkomsten had. Maar wat jij denk ik bedoelt is de algemene heffingskorting voor d eminst of niet verdienende partner. Die is voor 2011 inderdaad maximaal zo'n 1800 euro voor het hele jaar, maar hoe meer inkomen je zelf hebt, hoe minder deze teruggaaf. Bij een bedrag van ongeveer 6300 euro heb je er geen recht meer op. Bovendien hangt het er bij deze teruggaaf ook vanaf hoeveel je partner aan belasting betaalt (via zijn inkomen), je kunt nooit meer terugkrjgen dan dat hij aan belasting betaald.


Laatst aangepast door *Lookie* op za 22 jan 2011 - 2:19; in totaal 2 keer bewerkt
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst Empty Re: Belastingdienst

Bericht  Gast za 22 jan 2011 - 2:14

Lookie: Is dat gewijzigd in 2011? Want zo was het, volgens mijn informatie, in 2009/2010 ook al. Of ik loop achter of extreem voor, haha! Dan zal ik het wel weer gedroomd hebben wat ik eerder vertelde.... :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst Empty Re: Belastingdienst

Bericht  *Lookie* za 22 jan 2011 - 2:19

ABE schreef:Lookie: Is dat gewijzigd in 2011? Want zo was het, volgens mijn informatie, in 2009/2010 ook al. Of ik loop achter of extreem voor, haha! Dan zal ik het wel weer gedroomd hebben wat ik eerder vertelde.... :P

In 2011 is het gewijzgd inderdaad. In 2010 en daarvoor was het zo: als je getrouwd was of geregistreerd partner dan was je fiscaal partners. Als je samenwoonde en minimaal 6 maanden in een bepaald jaar op hetzelfde adres stond ingeschreven, dan kon je ervoor kiezen om fiscaal partners te zijn. Als je in de loop van het jaar ging trouwen of scheiden, dan was je voor de huwelijkse periode iig fiscaal partners en de andere tijd van dat jaar kon je er ook voor kiezen om fiscaal partners te zijn. Als mensen nog goed met elkaar kunnen na een scheiding doen ze dat vaak wel omdat het in sommige gevallen voordeliger is.
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst Empty Re: Belastingdienst

Bericht  Gast za 22 jan 2011 - 2:21

*Lookie* schreef:
ABE schreef:Lookie: Is dat gewijzigd in 2011? Want zo was het, volgens mijn informatie, in 2009/2010 ook al. Of ik loop achter of extreem voor, haha! Dan zal ik het wel weer gedroomd hebben wat ik eerder vertelde.... :P

In 2011 is het gewijzgd inderdaad. In 2010 en daarvoor was het zo: als je getrouwd was of geregistreerd partner dan was je fiscaal partners. Als je samenwoonde en minimaal 6 maanden in een bepaald jaar op hetzelfde adres stond ingeschreven, dan kon je ervoor kiezen om fiscaal partners te zijn. Als je in de loop van het jaar ging trouwen of scheiden, dan was je voor de huwelijkse periode iig fiscaal partners en de andere tijd van dat jaar kon je er ook voor kiezen om fiscaal partners te zijn. Als mensen nog goed met elkaar kunnen na een scheiding doen ze dat vaak wel omdat het in sommige gevallen voordeliger is.

Handig om te weten! Thanks! Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst Empty Re: Belastingdienst

Bericht  Lejow za 22 jan 2011 - 5:52

Als ik even mag inbreken..
Ik probeer nu ook de belastingteruggaaf in te vullen, maar kom er niet uit.
Mijn vriend en ik zijn niet getrouwd, maar hebben in dec een samenlevingscontract getekend toen we gingen tekenen voor ons huis.
Als ik mijn gegevens in vul, vraagt het programma of ik getrouwd ben. Moet ik hier nu ja of nee invullen?

En alle gegevens die we terug willen vragen van de notaris, kan je maar bij 1 van de 2 invullen toch?
Bij wie is het dan het handigst? Degene met het meeste, of het minste inkomen?

Hoop dat iemand hier antwoord op weet haha
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst Empty Re: Belastingdienst

Bericht  Didi za 22 jan 2011 - 7:00

@ Lejow

Je moet niet invullen dat je getrouwd bent. Je kunt gewoon kiezen voor ongetrouwd en dan vraagt het programma wel of je samenwoont, de periode dat je samenwoont en of je kiest voor fiscaal partnerschap.
Didi
Didi
Prater
Prater

Aantal berichten : 516
Punten : 609
Registratiedatum : 04-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst Empty Re: Belastingdienst

Bericht  Lejow za 22 jan 2011 - 7:03

Didi schreef:@ Lejow

Je moet niet invullen dat je getrouwd bent. Je kunt gewoon kiezen voor ongetrouwd en dan vraagt het programma wel of je samenwoont, de periode dat je samenwoont en of je kiest voor fiscaal partnerschap.

Ok, maar nadat de vraag over het samenwonen is gekomen, komt er geen vraag meer over of hij mijn fiscaal partner is..
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst Empty Re: Belastingdienst

Bericht  Didi za 22 jan 2011 - 7:07

@ Lejow

Vanaf wanneer wonen jullie samen? Want als het goed is moet je dat ook aangeven, en als je korter dan 6 maanden samenwoont ben je geen fiscale partners.
Didi
Didi
Prater
Prater

Aantal berichten : 516
Punten : 609
Registratiedatum : 04-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst Empty Re: Belastingdienst

Bericht  Lejow za 22 jan 2011 - 7:11

Didi schreef:@ Lejow

Vanaf wanneer wonen jullie samen? Want als het goed is moet je dat ook aangeven, en als je korter dan 6 maanden samenwoont ben je geen fiscale partners.

vanaf april, maar vanaf 1 december heb ik me over laten schrijven, toen kochten we het huis en hebben we een samenlevingscontract getekend!
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst Empty Re: Belastingdienst

Bericht  Didi za 22 jan 2011 - 7:14

En heb je ook april aangeven in het programma, want dan zou de vraag moeten komen of je kiest voor fiscaal partnerschap.
Heb je december ingevuld dan krijg je die vraag niet.
Didi
Didi
Prater
Prater

Aantal berichten : 516
Punten : 609
Registratiedatum : 04-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst Empty Re: Belastingdienst

Bericht  Sneeuwwitje za 22 jan 2011 - 7:31



Laatst aangepast door Sneeuwwitje op di 31 mei 2011 - 6:02; in totaal 1 keer bewerkt

Sneeuwwitje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 82
Punten : 95
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst Empty Re: Belastingdienst

Bericht  Lejow za 22 jan 2011 - 7:40

Sneeuwwitje schreef:
Lejow schreef:
Didi schreef:@ Lejow

Vanaf wanneer wonen jullie samen? Want als het goed is moet je dat ook aangeven, en als je korter dan 6 maanden samenwoont ben je geen fiscale partners.

vanaf april, maar vanaf 1 december heb ik me over laten schrijven, toen kochten we het huis en hebben we een samenlevingscontract getekend!

Dan ben je waarschijnlijk voor 2010 geen fiscale partners, maar vanaf 2011. Verder krijg je aan het einde van het programma een verdeling. Dan kun je "kiezen" hoeveel jij of je partner terugkrijgt of moet bijbetalen. Je kunt ook totaal zien wat je eventueel terug kunt krijgen. Het kan zelfs voordeliger zijn dat jij iets moet terugbetalen, zodat je partner meer terug krijgt. Snappie??

Nee.. hahaha
Mijn oom komt het invullen bij ons, maar het leek me zo cool als ik het ook zelf kon Very Happy Very Happy
Wacht wel gewoon even af hehe
Bedankt in ieder geval!
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst Empty Re: Belastingdienst

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum