Uurloon voor vormgever?
2 plaatsers
Pagina 1 van 1
Uurloon voor vormgever?
Ik heb al vaker voor vrienden en bekenden dingen ontworpen, uitnodigingen, logo's, kaarten... ik heb er verder geen opleiding voor gedaan, het is een hobby, maar ik doe het erg graag en mensen zijn enthousiast over de dingen die ik maak. Ik heb er nooit geld voor gevraagd, maar ik kreeg er altijd wel iets voor, een cadeaubon ofzo.
Nu heeft een vriendin van me gevraagd of ik voor haar werk folders wil ontwerpen. Het gaat nu dus wel om een officiele opdracht, het bedrijf waar ze werkt heeft er budget voor en ik moet dus gaan bedenken hoeveel ik ervoor betaald wil hebben. Ik heb echter geen idee wat redelijke bedragen zijn voor zoiets en al helemaal voor iemand als ik, die dit nog niet eerder op professioneel niveau gedaan heeft. Heeft er iemand hier ervaring mee?
Nu heeft een vriendin van me gevraagd of ik voor haar werk folders wil ontwerpen. Het gaat nu dus wel om een officiele opdracht, het bedrijf waar ze werkt heeft er budget voor en ik moet dus gaan bedenken hoeveel ik ervoor betaald wil hebben. Ik heb echter geen idee wat redelijke bedragen zijn voor zoiets en al helemaal voor iemand als ik, die dit nog niet eerder op professioneel niveau gedaan heeft. Heeft er iemand hier ervaring mee?
Niekske- Kletskop
- Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Uurloon voor vormgever?
Als starter op MBO niveau zal je uurloon denk ik tussen de 10 en 15 euro liggen.
Altans, dat was toen ik van het MBO af kwam, paar jaar geleden inmiddels.
Ik reken in principe 20 tot 30 euro per uur, maar heb wel een diploma.
Gast- Gast
Ik zal het straks eens aan mijn vriend vragen hoe veel je ervoor kunt krijgen, het is zijn werk.
Gast- Gast
Niekske schreef:Ik heb al vaker voor vrienden en bekenden dingen ontworpen, uitnodigingen, logo's, kaarten... ik heb er verder geen opleiding voor gedaan, het is een hobby, maar ik doe het erg graag en mensen zijn enthousiast over de dingen die ik maak. Ik heb er nooit geld voor gevraagd, maar ik kreeg er altijd wel iets voor, een cadeaubon ofzo.
Als illustrator is het uurloon ongeveer 50 euro per uur, maar dit is dan wel op professioneel niveau. Weliswaar vragen gevestigde illustratoren nog meer, maar dit gaat om mensen met een opleiding. Ik weet niet hoe professioneel werk je levert, maar ik zou er iets onder gaan zitten waarschijnlijk. Ik weet verder niet precies hoe het bij vormgevers is, bij illustratoren speelt mee dat ze niet in loondienst zijn en in hun uurloon allerlei kosten moeten meenemen. Maar de meeste illustratoren maken gewoon een offerte.
Wat je het beste kunt doen trouwens is een offerte met een vaste prijs maken, dan komt niemand voor verassingen te staan. Je berekent hoe veel uur je nodig denkt te hebben (of wat redelijk zou zijn), telt dat bij elkaar op, rekent de drukkosten er bovenop en zet dat netjes in een offerte.
Pompoen- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Zoals Pompoen zegt zou ik het ook doen. Eerst bedenken hoeveel tijd je er mee kwijt bent etc en daarvan 1 vaste prijs maken. Ben je er toevallig sneller mee klaar, dan heb je geluk. Als je er iets langer mee bezig bent, is dat even balen. Maar dan weet je voor de volgende keer hoe lang je er mee bezig bent.
Gast- Gast
daarbij ben je waarschijnlijk niet ingeschreven bij de KVK en zijn is het voor het bedrijf dus niet aftrekbaar voor de belasting. Grote kans dat zij er ook niet de volle mep voor willen betalen.
Gast- Gast
Dankjewel voor jullie tips! Ik was sowieso niet van plan om de volle mep te vragen, maar ik had geen idee wat uberhaupt normaal was. Ik ga inderdaad een vaste prijs maken voor het geheel!
Niekske- Kletskop
- Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Soortgelijke onderwerpen
» Bijles, welk uurloon is normaal?
» Wat voor huis hebben jullie voor wat voor prijs?
» Leuk spel voor de PS 3 voor zowel mannen als vrouwen?
» voor de mama's: hadden jullie een voorkeur voor geslacht?
» Vriend gevoelens voor crush 'van voor mijn tijd'
» Wat voor huis hebben jullie voor wat voor prijs?
» Leuk spel voor de PS 3 voor zowel mannen als vrouwen?
» voor de mama's: hadden jullie een voorkeur voor geslacht?
» Vriend gevoelens voor crush 'van voor mijn tijd'
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: