Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe maak jij je peuter zelfstandiger?

+5
maiadebij
Filoria
Liadan
Annemie
Printje
9 plaatsers

Ga naar beneden

Hoe maak jij je peuter zelfstandiger? Empty Hoe maak jij je peuter zelfstandiger?

Bericht  Printje vr 1 jun 2012 - 9:03

Ik vind het belangrijk om R te leren om ook zelfstandig dingen op te lossen/te doen.

Zo 'smeert' hij al een tijdje zijn eigen brood mee met een gewoon mes. En mag hij het daarna mee snijden.
We oefenen met zelf mee aan-en uitkleden en zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen.

Wanneer hij aan het spelen is hebben we hem geleerd dat hij natuurlijk wel ons mag roepen maar het eerst rustig zelf nog eens moet proberen. Dit gaat vaak goed maar natuurlijk niet altijd, hij is immers pas 2. We zeggen ook altijd; als iets niet lukt is het niet erg want dan proberen we het gewoon... oppenuw zegt hij dan.

Hoe pakken jullie dit aan en vind je dat wel/niet belangrijk (het bevorderen van zelfstandigheid dus)
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maak jij je peuter zelfstandiger? Empty Re: Hoe maak jij je peuter zelfstandiger?

Bericht  Annemie vr 1 jun 2012 - 9:07

Ik probeer hem zoveel mogelijk zelf te laten doen, de laatste tijd probeert hij ook meer zelf en als iets dan echt niet lukt,dan help ik hem natuurlijk. Dus niet teveel helpen. Ik vind dat je zelf ook dingen beter leert als je het gewoon doet ipv dat iemand het voor doet of voor je doet.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Hoe maak jij je peuter zelfstandiger? Empty Re: Hoe maak jij je peuter zelfstandiger?

Bericht  Printje vr 1 jun 2012 - 9:09

Precies Annemie dat vind ik ook. Ik laat R zoveel mogelijk zelf doen.

Zo leer ik bijv mijn kleuters in de klas ook zelf snijden met een snijmesje. Ik vertel de kinderen dat het scherp is etc etc maar het is leuker en veel beter voor de eigenwaarde van kinderen om ze het vervolgens zelf te laten proberen. En ze snijden er echt geen vingers ofzo af.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast vr 1 jun 2012 - 9:10

Ik vind dat nu nog niet belangrijk eigenlijk. De standaard dingen zoals uit een beker drinken enzo leer ik hem wel maar die andere dingen zoals zelf zijn brood smeren hoeft hij van mij echt nog niet. Oke als het hem leuk lijkt mag hij het van mij proberen maar ik ga het hem nu nog niet leren de komende 2 jaar

Gast
Gast

Bericht  Liadan vr 1 jun 2012 - 9:10

Ik vind het ook belangrijk dat onze kinderen leren zelf problemen op te lossen en zelfstandig dingen te doen.
Ik vraag ook vrijwel altijd aan onze dochter wat ze zou kunnen doen om iets op te lossen en 9 van de 10 keer bedenkt ze zelf iets (ook vaak iets waar ik zelf niet opgekomen was).
Brood smeren doet ze zelf, aankleden ook zoveel mogelijk, ze kijkt eerst zelf voor we de straat over steken, ze poetst eerst zelf haar tanden. En vandaag lukte het haar voor het eerst om zelf de rits van haar jas dicht te krijgen en trots dat ze was :cheering: .
Maar er zijn ook genoeg momenten dat ze bijv. geen zin heeft om zelf haar schoenen aan te trekken, dat vind ik ook geen probleem dan doe ik het voor haar.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Gast vr 1 jun 2012 - 9:11

Dingen ontdekken uit eigen initiatief vind ik dan wel weer anders en ik laat hem vaak eerst zelf puzzelen voordat ik ingrijp

Gast
Gast

Bericht  Printje vr 1 jun 2012 - 9:12

Wanneer hij er geen zin in heeft hoeft hij het uiteraard niet maar hij vindt helpen zo leuk.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Filoria vr 1 jun 2012 - 9:16

Liadan schreef:Ik vraag ook vrijwel altijd aan onze dochter wat ze zou kunnen doen om iets op te lossen en 9 van de 10 keer bedenkt ze zelf iets (ook vaak iets waar ik zelf niet opgekomen was).
Jaa dat vind ik ook zo leuk! Tomas komt soms met heel creatieve oplossingen.

'De heuvel van de treinbaan past niet onder de lage tafel, ik zie het. Hoe kun je dat oplossen?' Tomas: 'we moeten de tafel hoger maken!' Very Happy
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Printje vr 1 jun 2012 - 9:17

hahahaa Filoria. over creatief denken gesproken.

R is nog te klein daarvoor in sommige opzichten maar mijn kleuters laat ik ook altijd eerst zelf denken voordat ik met een eventueel antwoord kom. Hoe saai is het als de juf meteen een oplossing aandraagt.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Liadan vr 1 jun 2012 - 9:18

Filoria schreef:
Liadan schreef:Ik vraag ook vrijwel altijd aan onze dochter wat ze zou kunnen doen om iets op te lossen en 9 van de 10 keer bedenkt ze zelf iets (ook vaak iets waar ik zelf niet opgekomen was).
Jaa dat vind ik ook zo leuk! Tomas komt soms met heel creatieve oplossingen.

'De heuvel van de treinbaan past niet onder de lage tafel, ik zie het. Hoe kun je dat oplossen?' Tomas: 'we moeten de tafel hoger maken!' Very Happy
Ja, haha, zulke oplossingen inderdaad Laughing .

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Gast vr 1 jun 2012 - 9:23

Wat hier boven ook al genoemd is.

Als H. ergens geen zin in heeft dan krijg ik een mega zucht te horen en daarna: Mama, ik vind het wel moeilijk hoor.
Haha. Dat is dan ook duidelijk. Maar over het algemeen krijg ik toch al te horen: Ik selluf doen!

Gast
Gast

Bericht  maiadebij vr 1 jun 2012 - 10:01

En hoe zouden jullie dat doen bij een peuter van 3,5 jaar als hij zich vrijwel alles laat aanleunen? Van mij mag hij alles zelf proberen, aankleden, brood maken, iets tegen juf vertellen. Maar hij vertikt het eigenlijk gewoon. Terwijl J nu al heel erg bezig is met kleren aantrekken (zit N op de wc, komt zij de kamer inlopen met zijn onderbroek over haar maillot Laughing ). Als we hem proberen te motiveren wordt hij alleen maar erg driftig. Ik leg er overigens geen nadruk op maar probeer het dus wel te motiveren.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Printje vr 1 jun 2012 - 10:04

Pff maia das idd weer heel anders. Waar kinderen dan vaak gevoelig voor zijn is een diploma maken voor bijv. brood smeren ofzo. Dit werkte thuis bij een kindje uit mijn klas erg goed.

Als je googled op diploma maken ofzo komt er vanalles. Je hebt sowieso de website diplomamaker.nl geloof ik.
weet niet precies of de site zo klopt.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Linda vr 1 jun 2012 - 10:15

Ik vind zelfstandigheid ook erg belangrijk, maar dan moet het wel vanuit haar zelf komen. Zelfstandigheid stimuleren door beloningen, ben ik niet zo van. Maar ik ben sowieso niet zo van het belonen, bijv met stickers e.d.
Mijn dochter is nog erg jong, dus heel zelfstandig kan ze nog niet zijn. Maar wij hebben haar wel veel zelf laten bepalen, dat valt voor mij ook onder zelfstandigheid. Ik hoop dat we haar daardoor leren hoe belangrijk het is om naar je eigen lichaam te luisteren.
Daarom hebben wij haar bijvoorbeeld nooit gevoerd, maar deden we aan rapley.
Een ander voorbeeld, als ze valt dan vlieg ik er niet gelijk op af. Ik kijk eerst even hoe ze reageerd, als ze gaat huilen dan troost ik haar. Ze moet een grote stap zetten om de voordeur in en uit te gaan, dat laat ik haar ook zelf proberen, ik geef haar niet constant een hand. Mits ze dat zelf aan geeft, want dan doe ik het wel. Serieus luisteren naar haar behoeftes valt voor mij ook onder het stimuleren van zelfvertrouwen, dus ook zelfstandigheid.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Twellie vr 1 jun 2012 - 10:24

Ik laat haar eigen keuzes maken waar dat kan, bijvoorbeeld of ze in bad gaat of onder de douche en wat voor een kleding ze draagt.

Als we een probleem hebben, vraag ik haar mee te denken voor een oplossing. Deze week had haar jongere zus een moeilijke dag. We hadden haar in bed gelegd, maar ze bleef maar mopperen. Toen had mijn oudste al bedacht dat ze misschien wel een knuffeltje wilde hebben of een kus. Dat werkte ook niet en toen bedacht ze dat haar jongere zus waarschijnlijk in haar bed wilde slapen omdat dat zo'n fijn bed is Very Happy . Dat hebben we toen geprobeerd en het werkte ook nog Very Happy . Ze was helemaal trots!
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Bericht  Mamsie vr 1 jun 2012 - 10:27

Ik heb ze altijd lekker zelf laten aanrommelen.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476

Bericht  Linda vr 1 jun 2012 - 10:30

Oh ik lees nu trouwens pas dat je expliciet naar peuters vraagt, dan heb je niks aan mijn post, ik dacht kinderen in het algemeen.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577

Bericht  Tania vr 1 jun 2012 - 21:04

Ik laat hem vaak zelf dingen kiezen en ik laat hem lekker met alles rommelen en zelf ontdekken. Maar eerlijk gezegd doe ik er met aankleden, eten, drinken enz. te weinig aan. Soms heeft hij buien dat hij het zelf wil doen, soms laat hij zich graag helpen. Dan help ik hem ook gewoon, uiteindelijk gaat hij het wel een keer zelf doen denk ik dan.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: