Wie heeft er een recreatiewoning (bungalow, stacaravan)?
+4
Susan
_Lacey_
Pompoen
mzcharlotte
8 plaatsers
Pagina 1 van 1
Wie heeft er een recreatiewoning (bungalow, stacaravan)?
Aangezien wij in een 's zomers ontzettend warme flat wonen en voorlopig hier nog niet weg zijn vrees ik, zou ik in de zomer wel willen uitwijken naar iets met een tuin en niet altijd afhankelijk zijn van het bezoeken van familie, vrienden, kennissen. Ik heb dit nog nooit gedaan of onderzocht, dus ik ben wel benieuwd naar de ervaringen hier!
Wat zijn bijvoorbeeld je maandelijkse lasten (bestaande uit huur/hypotheek/lening, erfpacht, sta gelden, g/w/l, servicekosten, verzekeringen)? Hoe vaak maak je er gebruik van? Is de waarde van je recreatiewoning omhoog gegaan?
Vertel!
Wat zijn bijvoorbeeld je maandelijkse lasten (bestaande uit huur/hypotheek/lening, erfpacht, sta gelden, g/w/l, servicekosten, verzekeringen)? Hoe vaak maak je er gebruik van? Is de waarde van je recreatiewoning omhoog gegaan?
Vertel!
mzcharlotte- Ratel
- Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Wie heeft er een recreatiewoning (bungalow, stacaravan)?
Wat een goed idee, dan kunnen we daar voortaan meetings houden :-P.
Pompoen- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Oh ja hoor, dat zou ik geen probleem vinden. Erg leuk zelfs!
mzcharlotte- Ratel
Een collega van me heeft een recreatiewoning. Kan haar wel wat vragen stellen als je wilt?
_Lacey_- Kletskop
- Aantal berichten : 2441
Punten : 2489
Wij zijn ook op zoek. Het liefst in Zeeland.
Gast- Gast
Mijn ouders hebben een bungalowhuisje op een groot recreatiepark. Vaste lasten: sta-geld voor de camping, gas/water/licht, forenzenbelasting voor de gemeente. Daar bovenop komt nog redelijk wat onderhoud. Veel mensen moeten voor de aankoop zelf ook geld lenen, bijvoorbeeld een tweede hypotheek, gelukkig hoefden mijn ouders dat niet.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
@ Lacey, graag, meer antwoorden is duidelijker inzicht
@ Susan, wij zullen er inderdaad wel een tweede hypotheek voor moeten af moeten sluiten. Maar nu is mijn huidige hypotheek belachelijk laag, dus betaalbaar kan het wel zijn. We willen eerst ook wel met een financieel adviseur praten. Onderhoud is geen probleem, mijn man is hartstikke handig, ik ook met een verfkwast. Voor zover ik heb gezien zijn er twee soorten: of je zit op een recreatiepark waar sta-geld wordt gevraagd, of je zit in een soort corporatie waar je eigen grond hebt.
@ Susan, wij zullen er inderdaad wel een tweede hypotheek voor moeten af moeten sluiten. Maar nu is mijn huidige hypotheek belachelijk laag, dus betaalbaar kan het wel zijn. We willen eerst ook wel met een financieel adviseur praten. Onderhoud is geen probleem, mijn man is hartstikke handig, ik ook met een verfkwast. Voor zover ik heb gezien zijn er twee soorten: of je zit op een recreatiepark waar sta-geld wordt gevraagd, of je zit in een soort corporatie waar je eigen grond hebt.
mzcharlotte- Ratel
Mijn schoonouders hebben een recreatiewoning. Ze hebben de grond gekocht (daar kregen ze hypotheek voor) en het chalet wat erop staat ook gekocht (hier konden ze geen hypotheek opnemen, je mag er niet permanent wonen). Ze betalen dus hypotheek voor de grond, gas, water, licht, onderhoud is voor henzelf en ze hebben er internet en televisie. Verder betalen ze er nog een kleine bijdrage voor parkonderhoud (soort van VvE bijdrage).
Hun waarde is niet omhoog gegaan, er staan vele chalets te koop op het park waar ze zitten en die van hen staat ook te koop. Ze hebben veel kijkers die afhaken op het feit dat ze geen hypotheek kunnen krijgen voor het chalet.
Hun waarde is niet omhoog gegaan, er staan vele chalets te koop op het park waar ze zitten en die van hen staat ook te koop. Ze hebben veel kijkers die afhaken op het feit dat ze geen hypotheek kunnen krijgen voor het chalet.
Kqip- Prater
- Aantal berichten : 938
Punten : 962
Registratiedatum : 03-01-11
mzcharlotte schreef:@ Lacey, graag, meer antwoorden is duidelijker inzicht
Het is volgens mij wel iets aantrekkelijker om eigen grond te hebben, maar goed, daar moet je ook maar net geluk in hebben. Mijn ouders wisten al dat het dit park moest worden, familie van ons heeft daar ook huisjes, plus dat het ook gewoon een erg fijn park is.
Wij doen ook al het onderhoud zelf, een vriend van ons die handig is komt ook vaak helpen. Er zit al een nieuwe keuken in, nieuwe vloeren, het dak en de buitenkant zijn al gedaan. Ik ken ook wel mensen (schoonfamilie van mijn neef, zij hebben daar ook een huisje) die de hele boel (vrijwel) hebben laten platgooien en opnieuw hebben laten opbouwen door een aannemersbedrijf, maar goed, dat kost een vermogen en dat krijg je er naar mijn idee ook nooit meer uit als je je huisje weer gaat verkopen. Het is wel fijn als je zoveel mogelijk dingen zelf kunt doen.
Het is wel heel fijn, we zitten er eigenlijk vrijwel ieder weekend en iedere vakantie. Zeker met dit mooie weer is het ideaal, er is ook een groot openluchtzwembad waar we onbeperkt gebruik van kunnen maken en dan ga je toch ook wat makkelijker even tussendoor naar het zwembad, als je er helemaal naartoe moet op de fiets en je moet er een paar euro voor betalen dan voel je je toch wat meer 'verplicht' om er ook lang te blijven zitten. Nu kunnen we desnoods even een half uurtje aan het eind van de dag, of desnoods twee keer op een dag en tussendoor iets anders doen als we dat willen. Er zijn ook veel leuke dingen te doen en de tuin bij het huisje is echt heel mooi, wij hebben dan ook wel een tuin, maar dat is niks vergeleken met die tuin daar.
Susan- Lady Post-a-lot
Mijn ouders hebben een stacaravan in maarssen, aan het water (zijn wij nu ook en echt heerlijk)
5jaar geleden gekocht voor 18000,- maar de prijzen liggen nu lager! Hebben ze hypotheek opgenomen! Dus die kosten per maand!
Verder per jaar zijn ze ongeveer 2200,- kwijt (staanplaats, gemeentelijke belasting, water, reinigingsresten etc)
En dan nog 12,- per maand aan stroom
5jaar geleden gekocht voor 18000,- maar de prijzen liggen nu lager! Hebben ze hypotheek opgenomen! Dus die kosten per maand!
Verder per jaar zijn ze ongeveer 2200,- kwijt (staanplaats, gemeentelijke belasting, water, reinigingsresten etc)
En dan nog 12,- per maand aan stroom
Inge- Ratel
- Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Dat lijkt me heel betaalbaar Inge, bedankt daarvoor. Mijn voorkeur gaat nu ook wel uit naar eigen grond Susan, ik voldoe liever 1 rekening dan dat ik allemaal kleine beetjes van de rekening af zie gaan. Ik maak me zorgen of ik wel een hypotheek los kan krijgen zoals Kqip zegt, maar financieel zou het wel mogelijk moeten zijn (vast contract en ik zou nu het tweevoudige kunnen lenen van de hypotheek die ik nu heb, dus er zit wel ruimte in). We willen het op mijn naam kopen en ik wil een spaarhypotheek, liefst met een korte termijn (10 jaar ofzo).
Zodra we een huis met tuin zouden kunnen kopen (na verkoop van onze beiden appartementen), zouden we waarschijnlijk wel ons recreatiepand weer willen verkopen.
Zodra we een huis met tuin zouden kunnen kopen (na verkoop van onze beiden appartementen), zouden we waarschijnlijk wel ons recreatiepand weer willen verkopen.
mzcharlotte- Ratel
Bedenk wel dat het in deze economische tijd nog best moeilijk kan zijn om een recreatiewoning te verkopen. Als het op redelijk korte termijn is dat jullie een huis met tuin willen dan zou ik er nog maar goed over nadenken, het is natuurlijk wel vervelend als je straks drie huizen hebt die je kwijt moet raken voor je een nieuw huis kunt kopen.
Susan- Lady Post-a-lot
Dat is het punt. Wij verwachten binnen 4 a 5 jaar niet van onze appartementen af te zijn en willen dan ook minimaal dezelfde periode gebruik maken van een recreatiewoning. Ik begin het echt te missen om niet 'echt' buiten te kunnen zitten.
mzcharlotte- Ratel
Dan zou ik voor iets gaan wat je (financieel gezien) zou kunnen aanhouden als je een ander huis gaat kopen, zodat niet die recreatiewoning weer roet in het eten gooit als je eindelijk je appartementen hebt verkocht. De vakantiehuisjes verschillen ook wel heel erg in prijs, bij ons op het park heb je heel simpele kleine houten huisjes van rond de 16.000 euro, maar ook complete vakantievilla's met een rieten dak voor bijna twee ton.
Susan- Lady Post-a-lot
Mijn oom en tante hebben ook een vakantiehuisje op een vakantiepark, maar zij konden er alleen in als het vrij was, omdat het gewoon verhuurd werd via het vakantiepark.
Dus die hadden er in de zomermaanden eigenlijk nooit iets aan omdat het huisje altijd al verhuurd was. Na een x aantal jaar is dit wel veranderd en hebben ze dus meer vrijheid er zelf in.
Dus als je een vakantiehuisje op een park gaat kopen, zou ik wel goed uitzoeken hoe het daarmee zit en of het dan ook inderdaad gewoon verhuurd wordt via het park.
Dus die hadden er in de zomermaanden eigenlijk nooit iets aan omdat het huisje altijd al verhuurd was. Na een x aantal jaar is dit wel veranderd en hebben ze dus meer vrijheid er zelf in.
Dus als je een vakantiehuisje op een park gaat kopen, zou ik wel goed uitzoeken hoe het daarmee zit en of het dan ook inderdaad gewoon verhuurd wordt via het park.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
AngelNyn schreef:Mijn oom en tante hebben ook een vakantiehuisje op een vakantiepark, maar zij konden er alleen in als het vrij was, omdat het gewoon verhuurd werd via het vakantiepark.
Wat heb je er dan in vredesnaam aan? Dan is er toch helemaal niks 'eigen' aan? Het huisje van mijn ouders kan echt niet aan anderen worden verhuurd, dat kunnen ze alleen zelf.
Susan- Lady Post-a-lot
Susan schreef:AngelNyn schreef:Mijn oom en tante hebben ook een vakantiehuisje op een vakantiepark, maar zij konden er alleen in als het vrij was, omdat het gewoon verhuurd werd via het vakantiepark.
Wat heb je er dan in vredesnaam aan? Dan is er toch helemaal niks 'eigen' aan? Het huisje van mijn ouders kan echt niet aan anderen worden verhuurd, dat kunnen ze alleen zelf.
Ja voor hun is het denk ik ook meer een investering geweest toen destijds.
Het huis is volledig van hun, ieder huis op dat park heeft ook een andere inrichting, omdat je dat als eigenaren zelf mag beslissen.
De eerste tien jaar was het verhuren volledig in beheer van het park geloof ik, en na 10 jaar kregen ze zelf toegang tot het reserveringssysteem en nu kunnen ze dus ook weken blokkeren voor de verhuur, als ze er zelf in willen zitten.
Het grote voordeel van dit is natuurlijk wel dat je gewoon geld er ook mee verdiend. Dat zijn vakantiehuizen waar in het hoogseizoen 1500 tot 2000 euro per week word betaald (luxe 8 persoons huizen), waarvan dus een deel natuurlijk voor jou is.
Het nadeel is natuurlijk wel dat je niet last minute altijd er maar heen kan
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Heb het mijn collega vanmorgen ook nog even gevraagd, maar het meeste wat zij mij vertelde is hier al genoemd.
De parkgelden waar Kqip het over had verschillen per park en dat kunnen behoorlijke verschillen zijn. Mijn collega betaalt €1000,- per jaar, terwijl er in een park verderop het viervoudige betaald moet worden.
De parkgelden waar Kqip het over had verschillen per park en dat kunnen behoorlijke verschillen zijn. Mijn collega betaalt €1000,- per jaar, terwijl er in een park verderop het viervoudige betaald moet worden.
_Lacey_- Kletskop
- Aantal berichten : 2441
Punten : 2489
_Lacey_ schreef:Heb het mijn collega vanmorgen ook nog even gevraagd, maar het meeste wat zij mij vertelde is hier al genoemd.
Dat heeft denk ik ook wel te maken met de faciliteiten die een park te bieden heeft en wie daar allemaal gebruik van mogen maken.
Susan- Lady Post-a-lot
Bedankt voor de moeite Lacey! In mijn hoofd wordt het hele plan steeds serieuzer, reuze spannend.
mzcharlotte- Ratel
Mijn ouders betalen rond de 2500 euro stageld per jaar.
Susan- Lady Post-a-lot
Dat is best pittig Susan, maar goed daar zijn de faciliteiten ook naar toch?
mzcharlotte- Ratel
Leuk Mzcharlotte, wij hebben er ook wel eens naar zitten kijken. Maar ik denk dat wij er niet vaak genoeg heen zouden gaan eigenlijk. We wilden dan in de buurt van de zee zitten, want dat missen we nu enorm. Maar dat zijn hele prijzige huisjes en parken meestal en 't werd ons toch een beetje te gortig eigenlijk.
Willen jullie dan een huisje ergens in de buurt of juist wat verder weg? En in een bepaald soort omgeving (bos, hei, strand, meer etc.)? En willen jullie er in de winter ook naartoe kunnen? En willen jullie het ook gaan verhuren?
Willen jullie dan een huisje ergens in de buurt of juist wat verder weg? En in een bepaald soort omgeving (bos, hei, strand, meer etc.)? En willen jullie er in de winter ook naartoe kunnen? En willen jullie het ook gaan verhuren?
Pompoen- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Ik woon in een chalet, de grond en het chalet zijn gekocht met een hypotheek. Van onze gemeente mag het permanent bewoond zijn.
We betalen gas, water licht gewoon wat we verbruiken.
En de parklasten zijn rond de 1000 euro per jaar. Bij ons wordt daarvan de groenvoorziening, visvijver, zwembad (buiten) en de wegen onderhouden.
Er staan er hier erg veel te koop. Maar het is wel een mooi rustig klein park. Het ligt wel in Brabant.
We betalen gas, water licht gewoon wat we verbruiken.
En de parklasten zijn rond de 1000 euro per jaar. Bij ons wordt daarvan de groenvoorziening, visvijver, zwembad (buiten) en de wegen onderhouden.
Er staan er hier erg veel te koop. Maar het is wel een mooi rustig klein park. Het ligt wel in Brabant.
Raven- Fluisteraar
- Aantal berichten : 258
Punten : 265
Registratiedatum : 19-05-11
Soortgelijke onderwerpen
» bungalow of stacaravan? roompot klein vink of t wolfsven?
» Kamperen... maar dan in een stacaravan....
» Bungalow met sauna
» Vakantieveilingen.nl : bungalow 8 personen
» Help Lejow aan een midweekje Bungalow in NL
» Kamperen... maar dan in een stacaravan....
» Bungalow met sauna
» Vakantieveilingen.nl : bungalow 8 personen
» Help Lejow aan een midweekje Bungalow in NL
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: