Wat per uur vragen voor bijles/huiswerkbegeleiding?
+3
Discordia
Marin
Lynn_
7 plaatsers
Pagina 1 van 1
Wat per uur vragen voor bijles/huiswerkbegeleiding?
Hallo allemaal,
Onlangs ben ik gevraagd voor het geven van bijles/huiswerkbegeleiding aan een jongen die als het goed is in de tweede van het middelbaar onderwijs zit. Het gaat voornamelijk om één vak (Engels) maar ook om het helpen met plannen e.d. Het zou gaan om één keer per week een uur.
Wat zouden jullie hiervoor vragen? Ik ben vier jaar werkzaam in het basisonderwijs al groepsleerkracht.
Onlangs ben ik gevraagd voor het geven van bijles/huiswerkbegeleiding aan een jongen die als het goed is in de tweede van het middelbaar onderwijs zit. Het gaat voornamelijk om één vak (Engels) maar ook om het helpen met plannen e.d. Het zou gaan om één keer per week een uur.
Wat zouden jullie hiervoor vragen? Ik ben vier jaar werkzaam in het basisonderwijs al groepsleerkracht.
Lynn_- Kletskop
- Aantal berichten : 1985
Punten : 2068
Registratiedatum : 30-12-10
Re: Wat per uur vragen voor bijles/huiswerkbegeleiding?
Toen ik nog tijdens m'n studie bijles gaf, vroeg ik een tientje per uur. Was niet zo veel, maar ik zat pas in m'n propedeuse.
Vorig jaar heb ik ook bijles gegeven en toen was ik natuurlijk al bevoegd docent, dus vroeg ik 20 of 25 euro (dat weet ik niet meer) per uur. Jij bent natuurlijk wel bevoegd, maar niet in dat vakgebied, dus dan zou ik zeker niet hoger dan 20 euro gaan. Denk je dat je het wel kunt uitleggen als dat moet?
Vorig jaar heb ik ook bijles gegeven en toen was ik natuurlijk al bevoegd docent, dus vroeg ik 20 of 25 euro (dat weet ik niet meer) per uur. Jij bent natuurlijk wel bevoegd, maar niet in dat vakgebied, dus dan zou ik zeker niet hoger dan 20 euro gaan. Denk je dat je het wel kunt uitleggen als dat moet?
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Ik dacht zelf aan ongeveer 15 to 20 euro per uur. Ik heb niet goed begrepen of hij in het eerste jaar zit of het tweede jaar. Ik ga er van uit dat ik het wel uit kan leggen ja. Engels was niet mijn beste vak maar had er zelf zeker geen moeite mee (heb HAVO gedaan).
Weet jij wat ongeveer het niveau is van een tweedejaars vmbo student op het gebied van Engels?
Weet jij wat ongeveer het niveau is van een tweedejaars vmbo student op het gebied van Engels?
Lynn_- Kletskop
Lynn_ schreef:Ik dacht zelf aan ongeveer 15 to 20 euro per uur. Ik heb niet goed begrepen of hij in het eerste jaar zit of het tweede jaar. Ik ga er van uit dat ik het wel uit kan leggen ja. Engels was niet mijn beste vak maar had er zelf zeker geen moeite mee (heb HAVO gedaan).
Je doet geen eens een studie op dit gebied en dan durf je te denken aan 15 - 20 euro per uur. Woman, you've got some balls (Dat is Engels en betekent dat je wel ballen hebt om dat bedrag per uur te durven vragen)
Discordia- Prater
- Aantal berichten : 829
Punten : 944
Registratiedatum : 11-04-12
Daarom vraag ik hier ook advies Discordia. Als ik het allemaal zo goed zou weten, had ik dit topic niet geopend. Het gaat niet alleen om Engels; het gaat zeker ook om planning, helpen met leren en dat soort dingen. Heb net mijn puntenlijst er eens bij gepakt en stond gemiddeld een 8.1.
Lynn_- Kletskop
Discordia schreef:Lynn_ schreef:Ik dacht zelf aan ongeveer 15 to 20 euro per uur. Ik heb niet goed begrepen of hij in het eerste jaar zit of het tweede jaar. Ik ga er van uit dat ik het wel uit kan leggen ja. Engels was niet mijn beste vak maar had er zelf zeker geen moeite mee (heb HAVO gedaan).
Je doet geen eens een studie op dit gebied en dan durf je te denken aan 15 - 20 euro per uur. Woman, you've got some balls (Dat is Engels en betekent dat je wel ballen hebt om dat bedrag per uur te durven vragen)
Ik vind deze opmerking echt niet nodig. Waarom reageer je zo pittig?
Lynn_- Kletskop
Lynn_ schreef:Discordia schreef:Lynn_ schreef:Ik dacht zelf aan ongeveer 15 to 20 euro per uur. Ik heb niet goed begrepen of hij in het eerste jaar zit of het tweede jaar. Ik ga er van uit dat ik het wel uit kan leggen ja. Engels was niet mijn beste vak maar had er zelf zeker geen moeite mee (heb HAVO gedaan).
Ik vind deze opmerking echt niet nodig. Waarom reageer je zo pittig?
Omdat ik vind dat je veel te veel geld wilt vragen voor iets waar je sowieso te weinig van weet. Dat je toen een 8,1 stond, zegt inmiddels niets meer.
Discordia- Prater
- Aantal berichten : 829
Punten : 944
Registratiedatum : 11-04-12
Dat mag jij vinden hoor, dat is ook niet wat ik bedoel. Ik vind het ook prima als je daar iets van zegt maar je zou misschien náást die opmerking ook antwoord kunnen geven op mijn vraag. Wat zou je er voor vragen.
Als ik merk dat ik het niet goed uit kan leggen doe ik het sowieso niet natuurlijk. Dan is iedere euro die ze mij moeten betalen te veel.
Als ik merk dat ik het niet goed uit kan leggen doe ik het sowieso niet natuurlijk. Dan is iedere euro die ze mij moeten betalen te veel.
Lynn_- Kletskop
Als je zelf aangeeft dat je Engels niet je beste vak was, zou ik er niet aan beginnen. Het is namelijk wel de bedoeling dat jij hem kunt helpen, en dat zou ik niet aandurven, als ik die kennis zelf niet beschik. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je jij eerst het boek nader moet inspecteren wat de regel ook alweer is, voordat je 'm uit moet leggen. Denk dat je iets te ver van dat specifieke vakgebied af staat dan.
Maar als je het wel doet zou ik inderdaad aan 15 euro houden dan, maximaal 20 omdat je de planning er dan bij doet.
Maar als je het wel doet zou ik inderdaad aan 15 euro houden dan, maximaal 20 omdat je de planning er dan bij doet.
Marin- Lady Post-a-lot
Dankjewel Marin!
Lynn_- Kletskop
Je geeft eigenlijk studiebegeleiding, als je zelf Havo gedaan hebt denk ik wel dat Engels op VMBO niveau moet lukken. Waarschijnlijk gaat het toch veel om structuur aanbrengen en woordjes leren. 15 tot 20 euro lijkt mij een geschikt bedrag.
blondje1313- Kletskop
- Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10
blondje1313 schreef:Je geeft eigenlijk studiebegeleiding, als je zelf Havo gedaan hebt denk ik wel dat Engels op VMBO niveau moet lukken. Waarschijnlijk gaat het toch veel om structuur aanbrengen en woordjes leren. 15 tot 20 euro lijkt mij een geschikt bedrag.
Zijn moeder geeft inderdaad aan dat voornamelijk het leren van de woorden moeizaam verloopt. Maar ook zeker het aanpakken voor leerwerk van andere vakken. Het is eigenlijk per week bekijken waar de prioriteit ligt.
Lynn_- Kletskop
Ik geef zelf bijles en huiswerkbegeleiding en daarvoor krijg ik 10 euro per uur (dat is btw niet wat de ouders betalen, ik werk namelijk via een bedrijf). Ik zou niet onderschatten hoe moeilijk het kan zijn om dingen uit te leggen. Je bent leerkracht, maar niet in Engels, dus de structuur zal het probleem niet zijn. Maar vergeet niet hoe snel dingen wegzakken. Ik heb 2 jaar geleden VWO Engels eindexamen gedaan, ik heb een 9 op mijn eindlijst, maar ik vind het moeilijk om aan mijn VMBO 3 leerling sommige dingen uit te leggen. Ik zou er niet te licht over denken zo van: dat doe ik wel even. Klas 1 is lang geleden.
Waar ik bij de talen vooral tegen aan loop, is dat sommige dingen niet uit te leggen zijn. Waarom is dit werkwoord onregelmatig? Waarom is dit de vertaling van dat woord? Waarom spreek je de th-klank uit zoals je hem uitspreekt? Omdat het gewoon zo is. Maar juist omdat er geen reden is dat een werkwoord onregelmatig is, gaat het er bij mijn bijlesleerling dan gewoon niet in.
Maar dit vroeg je niet. Ik vind 10-15 euro per uur redelijk.
Waar ik bij de talen vooral tegen aan loop, is dat sommige dingen niet uit te leggen zijn. Waarom is dit werkwoord onregelmatig? Waarom is dit de vertaling van dat woord? Waarom spreek je de th-klank uit zoals je hem uitspreekt? Omdat het gewoon zo is. Maar juist omdat er geen reden is dat een werkwoord onregelmatig is, gaat het er bij mijn bijlesleerling dan gewoon niet in.
Maar dit vroeg je niet. Ik vind 10-15 euro per uur redelijk.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Dankjewel voor je reactie! Ik denk er ook zeker niet te licht over. Het zou in ieder geval gaan om de periode tot het eind van dit schooljaar. Mocht ik dan het gevoel hebben dat ik het niet goed genoeg kan/doe, dan stop ik er mee.
Lynn_- Kletskop
En een tip, denk van tevoren na over hoe je iets wil uitleggen. Als je wil helpen met woordjes leren, hoe ga je dat dan praktisch doen? Jij kunt niet voor je leerling leren. Ikzelf doe niet aan woordjes leren, grammatica uitleggen prima, oefenen op de uitspraak ook, overhoren is ook goed, maar rijtjes leren doen ze maar mooi zelf. Het enige wat ik dan kan betekenen, is tips geven over hoe ze het kunnen aanpakken. Teach 2000 is een handig programma voor het leren van woordjes, maar mijn leerlingen hebben daar geen zin in. Wat voor mij werkt is ezelsbruggetjes te bedenken, ook al zijn ze bizar, je onthoud het wel. Maar ook daarbij geldt, je leerling moet dit gaan doen, en als die daar geen zin in heeft, dan houdt het op.
SuperGrover- Ratel
Rijtjes leren kán je ook niet leren aan een ander. Dat moet hij toch echt zelf doen. Je kunt hoogstens technieken aan hem leren hoe hij die woordjes handig kan leren, d.m.v. briefjes, lijsten in stukjes opbreken enzo. (Al ben ik sowieso geen voorstander van woordjes stampen, maar je zult wel moeten met ons onderwijssysteem). Overhoren is ook oké, maar dan moet hij dus zorgen dat ie het van te voren kent. Heel veel meer zal je bij woordjes leren inderdaad niet kunnen doen. Bovendien is dat vaak niet hetgene waar leerlingen een probleem mee hebben. Er zullen maar weinig leerlingen zijn die écht geen woordjes kunnen leren en onthouden. Dat is meer een geval van geen zin hebben, en vroegtijdig afhaken of juist te laat beginnen.
Grammatica kan je veel beter uitleggen, en oefenen met de vier vaardigheden lezen, schrijven, spreken, luisteren (al is dat laatste amper te doen zonder materiaal).
Samen huiswerk maken kan ook, al moet je dan wel echt hem z'n gang laten gaan en geen antwoorden voor gaan zeggen. Dat deed mijn wiskunde bijles lerares altijd. Lekker makkelijk, hoefde ik het niet te doen, maar daar had ik natuurlijk niks aan.
Grammatica kan je veel beter uitleggen, en oefenen met de vier vaardigheden lezen, schrijven, spreken, luisteren (al is dat laatste amper te doen zonder materiaal).
Samen huiswerk maken kan ook, al moet je dan wel echt hem z'n gang laten gaan en geen antwoorden voor gaan zeggen. Dat deed mijn wiskunde bijles lerares altijd. Lekker makkelijk, hoefde ik het niet te doen, maar daar had ik natuurlijk niks aan.
Marin- Lady Post-a-lot
Het Engels op de middelbare school is natuurlijk heel wat anders dan wat je geeft op de basisschool. Ik ben zelf ook leerkracht en ik wil niet zeggen dat je het niet beheerst maar als jij nu kijkt naar de cijfers die jij toen haalde die stof zit wel heel erg ver weg hé? Wellicht is er wel iets veranderd? In ieder geval zou ik vragen of ik zijn boeken mag inzien (lijkt me wel logisch) maar ook zou ik proberen om de handleiding van de docent in te zien. Indien jij dan voorbereidingstijd hebt dan vind ik dat je best 15/20 euro kan vragen.
Succes
Succes
Shopelle- Fluisteraar
- Aantal berichten : 358
Punten : 489
Registratiedatum : 27-12-10
Ik heb een leerling die een vrij ernstige vorm van dyslexie heeft. Zij heeft echt ontzettend moeite met rijtjes woorden leren, maar ook dan kan ik niet meer doen dan het rijtje een keer met haar doorlopen en daarbij op de juiste manier uitspreken.
Wat Marin zegt is ook een heel belangrijk punt: laat de leerling het eerst zelf proberen. Komt hij/zij er niet uit, geef dan eerst hints. Bijvoorbeeld: "Weet je de regels van de tijden nog?" "Hoe vervoeg je 'to be' ook alweer?" "Is het verleden tijd of tegenwoordige tijd?"
Maar je bent zelf docent, dus ik neem aan dat je dit wel kunt.
Wat Marin zegt is ook een heel belangrijk punt: laat de leerling het eerst zelf proberen. Komt hij/zij er niet uit, geef dan eerst hints. Bijvoorbeeld: "Weet je de regels van de tijden nog?" "Hoe vervoeg je 'to be' ook alweer?" "Is het verleden tijd of tegenwoordige tijd?"
Maar je bent zelf docent, dus ik neem aan dat je dit wel kunt.
SuperGrover- Ratel
Ik vind 20 of 25 euro echt teveel. Toen ik op de middelbare school zat kreeg ik bijles van een leraar Duits die gewoon daar op school werkte (niet mijn eigen leraar) en hij vroeg 40 gulden per week, maar dat was dus wel echt een docent Duits. Achteraf vond ik dat zelfs nog wel duur, ik hoorde toen dat er ook een docente was die het voor 25 gulden per uur deed, maar ik vond het toen zo stom om opeens over te stappen.
Als je zelf helemaal geen docente Engels bent zou ik niet zo'n hoog bedrag vragen, maar 10 of hooguit 15 euro per keer.
Als je zelf helemaal geen docente Engels bent zou ik niet zo'n hoog bedrag vragen, maar 10 of hooguit 15 euro per keer.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Dankjewel voor jullie aanvullingen! Ik ga zeker de boeken inzien (krijg deze morgen) en maak dan een beslissing!
Lynn_- Kletskop
Soortgelijke onderwerpen
» Wat voor cadeaus vragen voor 1e verjaardag?
» Wat kan ik vragen voor kerst?
» Wii, hoeveel kan ik er nog voor vragen?
» Vragen voor een spel
» Hoeveel hier voor vragen?
» Wat kan ik vragen voor kerst?
» Wii, hoeveel kan ik er nog voor vragen?
» Vragen voor een spel
» Hoeveel hier voor vragen?
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: