Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Geld inlossen op hypotheek

4 plaatsers

Ga naar beneden

Geld inlossen op hypotheek Empty Geld inlossen op hypotheek

Bericht  Gast za 21 apr 2012 - 20:26

Hoe gaat dat in zijn werk? Stel ik win 50.000 euro inde loterijen of iemand schenkt me dat bedrag. Ik wil dat geld op de hypotheek inlossen, zodat het bedrag daalt en er een kleinere hypotheeklast overblijft. Is ditmogelijk? Is dit slim om te doen? Hoe zit het dan met NHG en renteaftrek?

Is hier iemand die er verstand van heeft?

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Geld inlossen op hypotheek Empty Re: Geld inlossen op hypotheek

Bericht  Coccinelle za 21 apr 2012 - 20:40

Meestal mag je jaarlijks maar 10% extra boetevrij aflossen op je hypotheek. Als je bijvoorbeeld een gedeelte spaar/aflossingsvrij hebt kun je het beste op het aflossingsvrije gedeelte aflossen. De renteaftrek zal iets omlaag gaan, maar je maandlasten nog meer.

Coccinelle
Prater
Prater

Aantal berichten : 1391
Punten : 1576
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Prosecco za 21 apr 2012 - 20:41

Dat is mogelijk, maar slechts tot een bepaald bedrag gunstig. Daarna moet je er namelijk boete rente over betalen omdat jouw bank anders rente misloopt. Vaak is dit wel een X bedrag per jaar, dus dan kun je meerdere jaren achter elkaar een extra bedrag aflossen.
Als je wilt weten wat voor jou mogelijk is zou je even contact met de bank op moeten nemen.
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1654
Punten : 2061
Registratiedatum : 25-11-10

Bericht  Gast za 21 apr 2012 - 20:42

Ok, wij hebben een deel aflossingsvrij. Dus het zou lekker zijn als de maandagen dan dalen.
Ja ik ga het met onze hypotheekadviseur bespreken, die weet dat soort dingen meestal ook wel. Was alleen nu al benieuwd

Gast
Gast

Bericht  Gast za 21 apr 2012 - 21:18

Ik weet alleen dat het in de meeste gevallen niet slim is.
Maar wanneer wel en precies niet weet ik niet.

Gast
Gast

Bericht  mzcharlotte za 21 apr 2012 - 21:33

Het hangt mede van de voorwaarden van je hypotheekverstrekker af, maar in z'n algemeen is het inderdaad max. 10% van de totale hypotheeksom per jaar. Mijn financieel adviseur heeft destijds voor me gekeken wat voor mij het beste zou zijn. Ik heb afgelopen maand ongeveer 7.5% van mijn hypotheek ingelost. Dit kwam overeen met het deel dat in Box 3 van de belastingen zat; dus geen boete vd hypotheekverstrekker en geen belasting dat ik extra moet afdragen in verband met deze inlossing en mijn maandtermijn gaat iets omlaat (geloof 16 euro ofzo, maar dat is dus afhankelijk van de hoogte van je hypotheeksom en de rente).

Stel dat je dus een significant bedrag hebt te besteden, dan kun je dus (laten) uitrekenen wat je precies kwijt bent met een inlossing en of dat opweegt (heb je het ervoor over) tegen de maandlasten die je dan zal moeten betalen. Als je een dergelijk bedrag te besteden hebt, dan zou ik wel van een ervaren iemand gebruik maken om het voor je na te gaan en uit te leggen of het rendabel is of niet.
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Zininzon za 21 apr 2012 - 22:49

Ik heb het onlangs laten uitrekenen door mijn hypotheekadviseur...

Ik had gevraagd wat het mij zou schelen als ik een storting van 3000 zou doen. Ik heb een opbouwspaarhypotheek met 50% aflossingsvrij.
In feite wordt de hypotheek er niet lager van, omdat het geld om af te lossen op een aparte rekening staat. Als je hier 3000 extra op stort, betekent het dat de maandelijkse aflossing wat omlaag gaat, want ook je rentebedrag blijft natuurlijk op hetzelfde percentage staan. Effectief betekende het voor mij dat ik 15 euro per maand minder hoefde af te lossen. Ik vond dit zo'n minimaal verschil dat ik het uiteindelijk niet heb gedaan.
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast zo 22 apr 2012 - 8:57

We gaan het eens informeren!

Gast