Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wie heeft er kennis van Breda tijdens WO2?

5 plaatsers

Ga naar beneden

Wie heeft er kennis van Breda tijdens WO2? Empty Wie heeft er kennis van Breda tijdens WO2?

Bericht  Bazinga vr 20 apr 2012 - 9:39

Ik ben namelijk op zoek naar informatie over gevangenissen tijdens WO2. Hoeft niet eens perse bestaande gevangenissen te zijn; misschien waren het omgebouwde hotels of schouwburgen, maar ik ben iig op zoek naar plekken, waar arrestanten uit bijv Razzia's naar toe werden gebracht en - ja 't wordt nog specifieker - dan vooral arrestanten uit Haarlem en Amsterdam....

Iemand enig idee? Google verwart me alleen maar en ik kom alleen uit op de 4 oorlogsmisdadigers die in de koepel van Breda hebben gezeten...
Bazinga
Bazinga
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft er kennis van Breda tijdens WO2? Empty Re: Wie heeft er kennis van Breda tijdens WO2?

Bericht  SoGood vr 20 apr 2012 - 9:43

Ik weet dat er een heel groot ondergronds gangsenstelsel is (is er nu nog, niks meer aan gebeurd dus op dit moment zijn er nog stukken gang waar bedden staan, posters hangen, flesjes schoonmaakmiddel etc.. Misschien wel onder mijn voeten terwijl ik dit typ) waar door aangevallen werd maar ook waar mensen onderdoken.

Verder zie je in de grote kerk van Breda nog een kanonskogel zitten.

Verder heb ik me er niet echt in verdiept.. Misschien kan je er iets mee?
SoGood
SoGood
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10

Wie heeft er kennis van Breda tijdens WO2? Empty Re: Wie heeft er kennis van Breda tijdens WO2?

Bericht  Bazinga vr 20 apr 2012 - 9:45

Hm de kerk biedt wel meer mogelijkheden en hoewel ik het ondergrondse gangenstelsel fascinerend vind, helpt 't niet in deze zoektocht ;-)

Althans, lijkt me niet dat de Gestapo daar mensen naar toe bracht, nadat ze waren opgepakt..
Bazinga
Bazinga
Ratel
Ratel

Bericht  SoGood vr 20 apr 2012 - 9:47

Very Happy Oh, sorry.. Aan mij info heb je weinig dus maar goed. Ik las alleen de topictitel.
SoGood
SoGood
Ratel
Ratel

Bericht  Mamsie vr 20 apr 2012 - 9:49

Misschien heb je hier iets aan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_Breda

Verder zou ik het mijn opa en oma kunnen vragen of zij het weten.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Bazinga vr 20 apr 2012 - 9:51

Haha geeft niet! Ik vind 't altijd interessant om informatie te verkrijgen over WO2 en het Verzet/onderduik, dus ik vind 't alleen maar leuk Wink Maar op 't moment ben ik op zoek naar de levensloop van de oma van een collega; zij is opgepakt in Haarlem, tijdens een razzia en heeft in een gevangenis gezeten in Breda. Niemand in de familie praat er over maar die collega wordt nu eigenlijk steeds nieuwsgieriger, naarmate ze zelf ook ouder wordt.. En aangezien ik 't allemaal maar wat interessant vind, heb ik haar om meer info gevraagd zodat ik kan gaan zoeken!

@Mamsie; thanks! Ik ga even lezen smile
Bazinga
Bazinga
Ratel
Ratel

Bericht  Mamsie vr 20 apr 2012 - 9:57

Hier zou ook nog wel wat tussen kunnen staan

http://www.stadsarchief.breda.nl/images/stories/artikelen/thema/tweede%20wereldoorlog.pdf

Zelf denk ik dat er niet veel in breda zelf werd opgesloten. Het was of doodschieten of ze werden gedeporteerd.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Bericht  psv-forever vr 20 apr 2012 - 9:58

ik kom uit breda,maar weet niet veel over de 2e wereldoorlog hier

Misschien eens een kijkje nemen in het museum oorlog en vrede?
http://www.oorlogsmusea.nl/artikel/48/Museum-Oorlog-en-Vrede.htm

http://www.oorlogsmusea.nl/plaats/Breda
psv-forever
psv-forever
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 237
Punten : 244
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Mamsie vr 20 apr 2012 - 9:58

Ik zal wel eens vragen aan mijn opa en oma. Zij weten denk ik wel waar er toen mensen gevangen werden gehouden.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Bericht  Bazinga vr 20 apr 2012 - 10:04

Mamsie; ik ben redelijk bekend met de (internerings)kampen van Nederland, maar heb nog nooit van een kamp in Breda gehoord.. 't Is sowieso een vreemd verhaal; over 't algemeen werden gevangenen uit Razzia's in Haarlem e.o overgebracht naar Scheveningen, Huis van Bewaringen in Amsterdam of naar de Hollandse Schouwburg, ik snap niet waarom Breda 'gekozen' is; naar mijn weten is Breda nooit echt een 'hotspot' geweest, voor de Duitsers..
Bazinga
Bazinga
Ratel
Ratel

Bericht  SoGood vr 20 apr 2012 - 10:06

Ik kan het morgen ook wel even aan mijn opa's en oma's vragen.

Ik kan me soms niet voorstellen dat de oorlog relatief nog zo kort geleden is.. Dat zij dat mee moesten maken en dat het leven gewoon nu gaat zoals het gaat zonder dat iedereen daar nog bij stil staat.. en dat zij gewoon door zijn gegaan met het leven en het er niet iedere dag meer over hebben. Ze praten er niet vaak over maar sommige dingen zijn zo onwerkelijk en gruwelijk. Mijn opa bijvoorbeeld heeft zijn zus bij een bombardement verloren, heeft hij het nooit over.
SoGood
SoGood
Ratel
Ratel

Bericht  Mamsie vr 20 apr 2012 - 10:09

Klopt Breda is nooit zo'n hotspot geweest idd. Daarom snap ik het ook niet. Als het met de koepel te maken heeft is dat misschien omdat Haarlem en Amsterdam ook een koepel hebben. Maar dat zal er wle niks mee te maken hebben.
De biesbosch is het enige wat ik me kan bedenken verder.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Bericht  Bazinga vr 20 apr 2012 - 10:11

Toevallig zei die collega iets soortgelijks smile Haar opa had een tweelingbroer, maar er is íets met hem gebeurd, tijdens de oorlog, maar wat weet ze niet, want daar werd niet over gesproken..

Mijn familie is er redelijk goed vanaf gekomen; ze werkten op de Koninklijke Hoogovens en die was overgenomen door de Duiters. Dus veel familieleden werkten wel voor de Nazi's, maar waren wel redelijk 'veilig' en konden op die manier wel meer voor het Verzet doen smile
Bazinga
Bazinga
Ratel
Ratel

Bericht  Jordana vr 20 apr 2012 - 10:12

En verder weet ik het verhaal van de vloeiweide maar dat heeft eigenlijk niets met gevangen houden te maken.

Maar ik vind dit wel een boeiend topic.
Jordana
Jordana
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5250
Punten : 5346
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Bazinga vr 20 apr 2012 - 10:15

Er zijn hier ook voldoende koepels te vinden, ja! Grotere gevangenissen dan Breda, waarschijnlijk.. Ik vind 't echt een vaag verhaal, maar maakt 't wel 'leuker' om uit te zoeken. Ze gaat thuis even de juiste namen en data noteren, dan ga ik als ik er tijd voor heb, naar Haarlem, 't archief in duiken!
Bazinga
Bazinga
Ratel
Ratel

Bericht  Mamsie vr 20 apr 2012 - 10:17

Sogood schreef:Ik kan het morgen ook wel even aan mijn opa's en oma's vragen.

Ik kan me soms niet voorstellen dat de oorlog relatief nog zo kort geleden is.. Dat zij dat mee moesten maken en dat het leven gewoon nu gaat zoals het gaat zonder dat iedereen daar nog bij stil staat.. en dat zij gewoon door zijn gegaan met het leven en het er niet iedere dag meer over hebben. Ze praten er niet vaak over maar sommige dingen zijn zo onwerkelijk en gruwelijk. Mijn opa bijvoorbeeld heeft zijn zus bij een bombardement verloren, heeft hij het nooit over.

Ja vreselijk he. Mijn opa en oma kunnen er redelijk goed over vertellen. Mijn opa heeft een heel boek over gebeurtenissen van de 2e wereldoorlog in en om breda.
De oma van mijn vriend heeft het ziekenhuis voor haar ogen gebombadeerd zien worden terwijl haar kind daar in lag.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: