vraagje over studieschuld/prestatiebeurs
+4
PrimaBella
girli
TukTuk
Mariposa
8 plaatsers
Pagina 1 van 1
vraagje over studieschuld/prestatiebeurs
Ik ben nu 2 jaar bezig met een hbo-opleiding maar ik wil waarschijnlijk stoppen en een andere hbo-opleiding gaan doen. Moet ik dan mijn studiefinanciering en ov-kaart terugbetalen wat ik tijdens de 2 jaar van de niet afgemaakte opleiding heb ontvangen? Of is het zo dat als ik binnen 10 jaar een hbo-diploma haal dit kwijtgescholden wordt ook al is het een andere opleiding? En wanneer is deze periode van 10 jaar in gegaan? Vanaf het moment dat ik met het hbo ben begonnen of vanaf het moment dat je studiefinanciering krijgt? Ik heb namelijk ook mbo gedaan en afgemaakt en ontving toen ook al stufi.
Hoop dat jullie het weten, ik kan het namelijk niet goed terugvinden op de site van de IB-groep en in mijn omgeving krijg ik verschillende antwoorden.
Hoop dat jullie het weten, ik kan het namelijk niet goed terugvinden op de site van de IB-groep en in mijn omgeving krijg ik verschillende antwoorden.
Mariposa- Fluisteraar
- Aantal berichten : 266
Punten : 288
Registratiedatum : 30-12-10
Re: vraagje over studieschuld/prestatiebeurs
Die 10 jaar gaat in op het moment dat je studiefinanciering krijgt voor het HBO, dus inderdaad toen je begon met je opleiding. Je studiefinanciering van je MBO telt hierbij niet mee.
Je hoeft die 2 jaar niet terug te betalen, want je hebt totaal rechtop 4 jaar. Als je nu stopt, en een andere HBO opleiding gaat doen, en hiervan binnen die 10 jaar (nadat je begonnen bent met je eerste HBO opleiding) een diploma haalt, hoef je niks terug te betalen van de prestatiebeurs en je OV. Maar hou er wel rekening mee dat je van die aankomende 4 jaar dat je een nieuwe opleiding gaat doen, nog maar 2 jaar recht heb op studiefinanciering. Als je dus nu al weet dat je gaat stoppen, kan je beter je studiefinanciering, indien financieel mogelijk, stopzetten, zodat je in ieder geval een paar maandjes "spaart" nog, zodat je straks die paar maanden langer je studiefinanciering krijgt.
Je moet dus wel minimaal een HBO diploma halen binnen die 10 jaar, een MBO diploma is niet voldoende voor de kwijtschelding!
Ik heb hetzelfde gehad, ben na 1,5 jaar gestopt met mijn opleiding, heb half jaar gewerkt, half jaar gereisd, toen nog ruim een jaar gewerkt en studeer nu weer (Andere opleiding). Ik moet uiterlijk 2016 mijn diploma halen en dan wordt mijn prestatiebeurs omgezet in een gift.
Je hoeft die 2 jaar niet terug te betalen, want je hebt totaal rechtop 4 jaar. Als je nu stopt, en een andere HBO opleiding gaat doen, en hiervan binnen die 10 jaar (nadat je begonnen bent met je eerste HBO opleiding) een diploma haalt, hoef je niks terug te betalen van de prestatiebeurs en je OV. Maar hou er wel rekening mee dat je van die aankomende 4 jaar dat je een nieuwe opleiding gaat doen, nog maar 2 jaar recht heb op studiefinanciering. Als je dus nu al weet dat je gaat stoppen, kan je beter je studiefinanciering, indien financieel mogelijk, stopzetten, zodat je in ieder geval een paar maandjes "spaart" nog, zodat je straks die paar maanden langer je studiefinanciering krijgt.
Je moet dus wel minimaal een HBO diploma halen binnen die 10 jaar, een MBO diploma is niet voldoende voor de kwijtschelding!
Ik heb hetzelfde gehad, ben na 1,5 jaar gestopt met mijn opleiding, heb half jaar gewerkt, half jaar gereisd, toen nog ruim een jaar gewerkt en studeer nu weer (Andere opleiding). Ik moet uiterlijk 2016 mijn diploma halen en dan wordt mijn prestatiebeurs omgezet in een gift.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
Je hebt recht op 4 jaar studiefi. Of je die besteedt aan 1 opleiding of aan 4, dat mag je zelf weten. Na die 4 jaar heb je er geen recht meer op en moet je lenen of zelf je opleiding bekostigen. Je hoeft dus niet terug te betalen als je stopt met de opleiding. Om het om te laten zetten naar een gift, moet je wel binnen 10 jaar een diploma halen.
Omdat je van MBO naar HBO bent gegaan, weet ik niet hoe dat precies zit. Je hebt nu namelijk al een diploma.
Ik heb deze link nog gevonden, hier heb je misschien ook wat aan: http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/sfho/prestatiebeurs.asp
Omdat je van MBO naar HBO bent gegaan, weet ik niet hoe dat precies zit. Je hebt nu namelijk al een diploma.
Ik heb deze link nog gevonden, hier heb je misschien ook wat aan: http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/sfho/prestatiebeurs.asp
girli- Ratel
- Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11
girli schreef:Je hebt recht op 4 jaar studiefi. Of je die besteedt aan 1 opleiding of aan 4, dat mag je zelf weten. Na die 4 jaar heb je er geen recht meer op en moet je lenen of zelf je opleiding bekostigen. Je hoeft dus niet terug te betalen als je stopt met de opleiding. Om het om te laten zetten naar een gift, moet je wel binnen 10 jaar een diploma halen.
MBO en HBO staan daarbij helemaal los van elkaar. Als ze nu bijvoorbeeld een nieuwe MBO opleiding zou gaan doen, zou ze dus wel die 2 jaar moeten terug betalen.
TukTuk- Ratel
AngelNyn schreef:girli schreef:Je hebt recht op 4 jaar studiefi. Of je die besteedt aan 1 opleiding of aan 4, dat mag je zelf weten. Na die 4 jaar heb je er geen recht meer op en moet je lenen of zelf je opleiding bekostigen. Je hoeft dus niet terug te betalen als je stopt met de opleiding. Om het om te laten zetten naar een gift, moet je wel binnen 10 jaar een diploma halen.
MBO en HBO staan daarbij helemaal los van elkaar. Als ze nu bijvoorbeeld een nieuwe MBO opleiding zou gaan doen, zou ze dus wel die 2 jaar moeten terug betalen.
Klopt! Ik heb eerste 2 jaar HBO gedaan en ben toen een MBO opleiding gaan doen. Ik moet dus die 2 jaren op het HBO terugbetalen (als ik geen diploma behaal op het HBO). De jaren stufi op het MBO krijg ik allemaal terug als ik volgend jaar mijn diploma behaal.
Wanneer ik nu nog een nieuwe opleiding HBO ga doen (dus weer 4 volle jaren), krijg ik nog 2 jaar stufi en dan de laatste 2 jaar moet ik zelf betalen of lenen. Zo is het dus ook bij TS!
PrimaBella- Prater
- Aantal berichten : 636
Punten : 676
Registratiedatum : 03-01-11
Bedankt, het is me een stuk helderder nu. En AngelNyn dat is wel een hele goeie, dat tijdelijk stopzetten van studiefinanciering, wist niet dat dat zomaar kon. Maar is mijn ovkaart dan ook niet meer geldig?
Mariposa- Fluisteraar
Mariposa schreef:Bedankt, het is me een stuk helderder nu. En AngelNyn dat is wel een hele goeie, dat tijdelijk stopzetten van studiefinanciering, wist niet dat dat zomaar kon. Maar is mijn ovkaart dan ook niet meer geldig?
Ik was toen in mei gestopt, maar ging toen ook niet meer naar school toe, dus volgens mij had ik idd ook mijn OVkaart ingeleverd..
Edit: lees inderdaad dat je die ook meot stopzetten:
Stopzetten studentenreisproduct
Als je je studiefinanciering stopzet, moet je ook altijd je studentenreisproduct stopzetten. Uiterlijk op de vijfde werkdag van de eerste maand waarin je geen recht meer hebt op studiefinanciering.
http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/sfho/stopzetten/stopzetten.asp
TukTuk- Ratel
Oke dankje, ik ga er eens even kijken wat het beste in mijn situatie is, stopzetten of niet.
Mariposa- Fluisteraar
Mariposa schreef:Oke dankje, ik ga er eens even kijken wat het beste in mijn situatie is, stopzetten of niet.
Ja inderdaad, dat is even een afweging die je moet maken Je hebt overigs sowieso nog wel recht om te lenen na die 4 jaar.
En als je in april nog je studie stopzet en uitschrijft, krijg je nog 240 euro collegegeld terug, na april niks meer.
Maar dat zou ik alleen doen als je écht zeker bent, anders blijf je gewoon tot augustus ingeschrevenen kan je altijd verder nog met je opleiding.
Ik heb me toen niet volledig uitgeschreven, en was er achterom blij om, want nu kon ik op het laatst in augustus toch nog mijn P halen (was 1 stomme opdracht nog waar ik telkens geen zin in had, en zag er geen nut van om die P te halen). Heb dus in de laatste week mijn P alsnog gehaald, en kon daardoor starten met mijn huidige opleiding, wat ik anders niet had kunnend oen
TukTuk- Ratel
Als je ingeschreven blijft staan, is het wel mogelijk om je OV te houden d.m.v. een nullening. Probleem is alleen dat de overheid OV-recht inkort (gaat inkorten?) waardoor je minder lang recht hebt op een OV. Dus dan moet je wel kijken of je daar nog goed mee uitkomt.
Teruggave van collegegeld is toch alleen maar als je voor 1 feb. stopt? Of verschilt dat per instelling?
Teruggave van collegegeld is toch alleen maar als je voor 1 feb. stopt? Of verschilt dat per instelling?
girli- Ratel
- Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11
girli schreef:Als je ingeschreven blijft staan, is het wel mogelijk om je OV te houden d.m.v. een nullening. Probleem is alleen dat de overheid OV-recht inkort (gaat inkorten?) waardoor je minder lang recht hebt op een OV. Dus dan moet je wel kijken of je daar nog goed mee uitkomt.
Zie nu pas inderdaad, je hebt gelijk. Dat is alleen in uitzonderlijke gevallen.
http://www.ib-groep.nl/particulieren/lesgeld/teruggave_van_het_lesgeld.asp
TukTuk- Ratel
girli schreef:Als je ingeschreven blijft staan, is het wel mogelijk om je OV te houden d.m.v. een nullening. Probleem is alleen dat de overheid OV-recht inkort (gaat inkorten?) waardoor je minder lang recht hebt op een OV. Dus dan moet je wel kijken of je daar nog goed mee uitkomt.
Ja, maar ik weet niet of dat kan als je nog een prestatiebeurs hebt, het zou kunnen dat dat alleen kan als je volledig leent.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Susan schreef:girli schreef:Als je ingeschreven blijft staan, is het wel mogelijk om je OV te houden d.m.v. een nullening. Probleem is alleen dat de overheid OV-recht inkort (gaat inkorten?) waardoor je minder lang recht hebt op een OV. Dus dan moet je wel kijken of je daar nog goed mee uitkomt.
Ja, maar ik weet niet of dat kan als je nog een prestatiebeurs hebt, het zou kunnen dat dat alleen kan als je volledig leent.
Je kan pas gebruik maken van de nullening als je je prestatiebeurs verbruikt hebt, als ik het goed heb. Overigs als je gebruik maakt van de nullening, en je maakt ook gebruik van je OV, dan valt je OV onder je prestatiebeurs, ook in de leenfase.
TukTuk- Ratel
Ik vroeg me eigenlijk af, als je je studiefinanciering stop zet en je hebt geen diploma behaald, moet je dan gelijk weermterug betalen of pas na 2 jaar?
M@niek- Ratel
- Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10
M@niek schreef:Ik vroeg me eigenlijk af, als je je studiefinanciering stop zet en je hebt geen diploma behaald, moet je dan gelijk weermterug betalen of pas na 2 jaar?
Pas na 2 jaar, gerekend vanaf 1 januari volgend op de maand nadat je gestopt bent.
Voorbeeld
U hebt tot 31 augustus 2009 recht op studiefinanciering. Op 1 januari daaropvolgend, 1 januari 2010, begint voor u de aanloopfase. Tijdens de aanloopfase mag u wel terugbetalen, maar het hoeft niet. Het kan voordelig voor u zijn om alvast te beginnen met terugbetalen, omdat u dan minder rente hoeft te betalen.
Twee jaar later, op 1 januari 2012, begint voor u de aflosfase. Vanaf dat moment bent u verplicht om het voor u vastgestelde maandbedrag te betalen.
TukTuk- Ratel
AngelNyn schreef:Susan schreef:girli schreef:Als je ingeschreven blijft staan, is het wel mogelijk om je OV te houden d.m.v. een nullening. Probleem is alleen dat de overheid OV-recht inkort (gaat inkorten?) waardoor je minder lang recht hebt op een OV. Dus dan moet je wel kijken of je daar nog goed mee uitkomt.
Je kan pas gebruik maken van de nullening als je je prestatiebeurs verbruikt hebt, als ik het goed heb. Overigs als je gebruik maakt van de nullening, en je maakt ook gebruik van je OV, dan valt je OV onder je prestatiebeurs, ook in de leenfase.
Klopt helemaal je kunt je ov niet houden, heb ik nl nagevraagd destijds omdat ik ook mijn prestatiebeurs wilde uitstellen en dat is niet mogelijk
Siem- Prater
- Aantal berichten : 1035
Punten : 1200
Registratiedatum : 11-08-11
En nog even een extra puntje houd er rekening mee dag je een langstudeerboete krijgt. Want de twee jaar die je hebt gestudeerd tellen mee. Je hebt 5 jaar om af te studeren zonder boete dus je hebt sowieso 1 jaar de boete
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Fairytale schreef:En nog even een extra puntje houd er rekening mee dag je een langstudeerboete krijgt. Want de twee jaar die je hebt gestudeerd tellen mee. Je hebt 5 jaar om af te studeren zonder boete dus je hebt sowieso 1 jaar de boete
Ohja klopt inderdaad!
Ik heb daar gelukkig geen last van omdat ik een buitenlandse opleiding volg, dan geldt die regeling gelukkig niet!
TukTuk- Ratel
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: