Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

solliciteren en faalangst

3 plaatsers

Ga naar beneden

solliciteren en faalangst Empty solliciteren en faalangst

Bericht  nijntje4 vr 14 jan 2011 - 3:31

Ik ben vorig jaar afgestudeerd en nu al zo'n driekwart jaar aan het solliciteren. Ik denk dat er al wel meer dan 50 brieven zijn verstuurd, ik word ook wel regelmatig uitgenodigd maar daar blijft het vaak bij. Brieven schrijven is het probleem niet maar bij gesprekken klap ik vaak dicht.

Ik kan ze eigenlijk in drie categorieen indelen: 1, gesprek is gelijkwaardig, gaat goed, ik praat lekker mee en je praat samen over het vak. 2, gesprek voelt wat ongemakkelijk, zenuwen nemen de overhand, weet soms gewoon echt geen antwoord op vragen. 3, het stagneert helemaal, ik voel mij lager dan laag en ik huil soms zelfs.

De meeste gesprekken vallen onder 2. Maar kortom, ik ben nergens aangenomen (op 1 keer na, maar dat viel ontzettend tegen dus gestopt). Ik word nu echt ontzettend moe van alle energie die ik er elke keer weer in steek, het word steeds meer een opgave. Mijn hbo opleiding is goed, maar ik heb geen ervaring, en als ze dat al begrijpen moet je juist als starter nog extra laten zien wat je denkt te kunnen en daar ligt nou net mijn zwakke punt. Er zijn vaak van die veelgestelde vragen maar ze blijven mij overvallen. Soms vraag ik me af waarom ik gestudeerd heb.

Zeker als ik onbekend ben met de branche weet ik vaak niet wat ik moet zeggen waarom ik er wil werken. Sowieso word het steeds meer een kwestie van: als ik maar werk heb en de functie aankan, dan reageer ik. Hoe ik dan soms moet uitleggen waarom ik juist dáár wil werken kan ik niet altijd. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik weet ook van mezelf dat ik heel anders kan zijn (sommige gesprekken gaan ook meteen wel goed, of ik kom los als ik mensen beter ken).

En het meest deprimerende is nog wel dat ik bij een uitzendbureau ook niet aan de bak kom omdat ze je glashard vertellen dat je niet de goede papieren hebt. Kom op zeg, ik heb in totaal 6 jaar gestudeerd en ik zou geen administratief baantje aankunnen zeker. Dus ik heb nu helemaal geen werk, het zou juist fijn zijn om gewoon iets te hebben en alvast te wennen aan het werkende leven.

Kortom, heeft iemand tips of ervaringen? Sorry voor het lange bericht smile
nijntje4
nijntje4
Prater
Prater

Aantal berichten : 939
Punten : 1065
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

solliciteren en faalangst Empty Re: solliciteren en faalangst

Bericht  Alias zo 16 jan 2011 - 8:31

Als je gaat solliciteren, kijk je dan al wanneer je een brief gaat schrijven naar de website van de organisatie? Dat staat vaak wel op wat de organisatie doet en wat voor beleid ze hanteren. Ook al ken je de branche niet zo goed, dan staan er vaak nog wel wat andere dingen op waar je wat mee kunt, de manier van handelen in de organisatie, waar de organisatie voor staat. Dan kun je in een gesprek bijv zeggen dat je je goed in het bedrijfsprofiel kan vinden. Gebruik hierbij eventueel wat woorden die zij gebruiken op de website, die de organisatie kenmerkt en zeg dat deze ook bij jouw persoonlijkheid passen, bij wat jij belangrijk vindt en nastreeft.
Alias
Alias
Prater
Prater

Aantal berichten : 636
Punten : 676
Registratiedatum : 02-12-10

Bericht  Rovine zo 16 jan 2011 - 8:43

Kun je niet oefenen?

Ik ben bij verschillende detacheerders geweest voor ik tekende bij degene waar ik nu zit, die hebben ook veel tijd voor me genomen zonder me gericht proberen te koppelen. Mijn zwakke punt waren ook de gesprekken, veelal dichtklappen of elke zin eindigen met een stopwoordje omdat het stilviel. Ben toen flink aan het oefenen geweest met een detacheerder en daarna heeft hij me ook technieken geleerd om geïnteresseerd over te komen en mezelf te onderscheiden van anderen. Waren soms best zware gesprekken, moest bijvoorbeeld aan mijn zithouding werken (rechter op), of er werd heel erg doorgegraven naar waar mijn onzekerheid vandaan kwam.

Een aantal weken na die gesprekken kreeg ik via een andere detacheerder een gesprek aangeboden. Toen ik tijdens dat gesprek liet vallen dat ik enorm zenuwachtig was zeiden ze er niks van te merken. Heb er zelf heel erg veel aan gehad, doordat ik ook gerichte kritiek kreeg wat er schortte aan hoe ik overkwam.

Ander voordeel van een detacheerder is ook dat die jou alvast voor-promoten, dan hoef je jezelf niet zo meer op te hemelen. Ik baal er wel van dat die een flink percentage opstrijken van mijn salaris, maar doordat ik zo zwak ben in solliciteren zijn die een prima houvast voor me.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  nijntje4 ma 17 jan 2011 - 4:42

Alias schreef:Als je gaat solliciteren, kijk je dan al wanneer je een brief gaat schrijven naar de website van de organisatie? Dat staat vaak wel op wat de organisatie doet en wat voor beleid ze hanteren. Ook al ken je de branche niet zo goed, dan staan er vaak nog wel wat andere dingen op waar je wat mee kunt, de manier van handelen in de organisatie, waar de organisatie voor staat. Dan kun je in een gesprek bijv zeggen dat je je goed in het bedrijfsprofiel kan vinden. Gebruik hierbij eventueel wat woorden die zij gebruiken op de website, die de organisatie kenmerkt en zeg dat deze ook bij jouw persoonlijkheid passen, bij wat jij belangrijk vindt en nastreeft.

Ja ik verdiep mij altijd al wel in de organisatie, al staat daar niet altijd even uitgebreid op wie ze zelf zijn. Maar dat laatste is wel een goeie tip!
nijntje4
nijntje4
Prater
Prater

Bericht  nijntje4 ma 17 jan 2011 - 4:44

Nobucta schreef:Kun je niet oefenen?

Ik ben bij verschillende detacheerders geweest voor ik tekende bij degene waar ik nu zit, die hebben ook veel tijd voor me genomen zonder me gericht proberen te koppelen. Mijn zwakke punt waren ook de gesprekken, veelal dichtklappen of elke zin eindigen met een stopwoordje omdat het stilviel. Ben toen flink aan het oefenen geweest met een detacheerder en daarna heeft hij me ook technieken geleerd om geïnteresseerd over te komen en mezelf te onderscheiden van anderen. Waren soms best zware gesprekken, moest bijvoorbeeld aan mijn zithouding werken (rechter op), of er werd heel erg doorgegraven naar waar mijn onzekerheid vandaan kwam.

Een aantal weken na die gesprekken kreeg ik via een andere detacheerder een gesprek aangeboden. Toen ik tijdens dat gesprek liet vallen dat ik enorm zenuwachtig was zeiden ze er niks van te merken. Heb er zelf heel erg veel aan gehad, doordat ik ook gerichte kritiek kreeg wat er schortte aan hoe ik overkwam.

Ander voordeel van een detacheerder is ook dat die jou alvast voor-promoten, dan hoef je jezelf niet zo meer op te hemelen. Ik baal er wel van dat die een flink percentage opstrijken van mijn salaris, maar doordat ik zo zwak ben in solliciteren zijn die een prima houvast voor me.

Ik heb eigenlijk nog nooit iemand gevonden die zó voor mij aan de slag gaat... Ik moet zeggen dat ik gek word van al die tussenpersonen smile Ik ben wel aan het kijken of ik ergens een cursus kan volgen ofzo.

Ik moet wel zeggen dat ik vandaag weer een heel goed solligesprek had, en ik ben ook uitgenodigd voor een tweede gesprek bij die waar het niet zo goed ging, dus het is een goede dag vandaag blijkbaar smile
nijntje4
nijntje4
Prater
Prater

Bericht  Rovine ma 17 jan 2011 - 8:04

Stond er zelf ook nogal van te kijken dat ze zo de tijd voor me namen, voordat er ook nog maar een cent aan me verdiend was. smile Maar een goede detacheerder springt daar ook wel op in, moet ik er wel bij zeggen dat ik meer slechte dan goede tegen ben gekomen (50/50 ongeveer). Maar je geeft zelf wel aan dat er niks schort aan je diploma's, maar vooral het sollicteren.

Het UWV biedt wel sollicitatietrainingen aan. Die zijn volgens mij ook gratis. Sowieso kan het misschien geen kwaad je daar in te schrijven. Ik heb 3x bij een UWV ingeschreven gestaan, in verschillende gemeenten. Eentje was zeer goed, veel persoonlijke aandacht en erop gericht mij aan de slag te laten gaan. De overige 2 hadden amper kennis van zaken ("ik ken je studie helemaal niet"), maar misschien tref je het net. En anders hebben we altijd nog de sollicitatietraining!

In welke branche zoek je trouwens?
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  nijntje4 wo 19 jan 2011 - 2:34

Ik sta al bij het UWV ingeschreven omdat ik misschien in aanmerking kwam voor uitkering maar dat bleek niet zo te zijn. Verder doen ze helemaal niks voor mij, ik kreeg van de week zelfs een brief dat ik naar een of andere workshop moest komen en als ik niet kwam dat dan mijn uitkering in gevaar komt. Ik heb even heel hard gelachen want... welke uitkering. Ik heb erop gereageerd hoe het zit maar ik heb niks gehoord. En zo gaat het altijd.
Ik hoop dus dat er ergens anders ook gratis trainingen gegeven worden Wink

Ik zou ook uitgeschreven worden omdat ik zelf beter naar passende vacatures zoek dan dat zij iets voor me hebben maar ook dat is niet gebeurd.

Ik heb een media-opleiding gedaan dus ik zoek vooral naar functies als (web)redacteur en communicatiemedewerker.
nijntje4
nijntje4
Prater
Prater

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud