Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Intelligentie?

5 plaatsers

Ga naar beneden

Intelligentie? Empty Intelligentie?

Bericht  Gast ma 2 apr 2012 - 0:54

Wanneer is iemand in jullie ogen intelligent en wanneer niet? Niet om te rellen maar meer naar aanleiding van het topic van SA.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Intelligentie? Empty Re: Intelligentie?

Bericht  Monte ma 2 apr 2012 - 1:03

Ik vind iemand intelligent als:
- Hij/zij nadenkt over z'n eigen gevolgen
- In staat is bij te dragen aan vraagstukken, dus actief meedenken over verbeteringen e.d.
- Iemand met universiteitsachtergrond automatisch(maar mensen die VO, mbo of hbo hebben gedaan kunnen ook intelligent zijn, maar zijn dit niet automatisch voor mij. Het ligt dan heel erg hoe deze persoon zich gedraagt, meer mijn eerste 2 punten tellen dan)

Ik denk dat dit de punten wel een beetje zijn(die ik nu kan bedenken). IK vind iemand met een uni master dus intelligent, maar dat bekent niet dat die persoon ''geweldig'' is. Er zijn zat mensen met een zeer hoog IQ en achtergrond die communicatief niet vaardig zijn. Dus het EQ staat voor mij ook los van het IQ(al is er wel aangetoond dat wel met elkaar in verband staat. Mensen met een zeer hoog IQ scoren vaak lager in EQ en met met een lager IQ zijn scoren weer hoog in EQ)
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Intelligentie? Empty Re: Intelligentie?

Bericht  Gast ma 2 apr 2012 - 1:05

Iemand met een grote algemene kennis steekt er wat mij betreft echt bovenuit.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Intelligentie? Empty Re: Intelligentie?

Bericht  Monte ma 2 apr 2012 - 1:07

Punk'd schreef:Iemand met een grote algemene kennis steekt er wat mij betreft echt bovenuit.

Ja, die was ik zelf nog vergeten, maar dit vind ik inderdaad ook nog.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Intelligentie? Empty Re: Intelligentie?

Bericht  Gast ma 2 apr 2012 - 1:17

Mensen die buiten hun eigen grenzen (gezin, omgeving, sociale milieu, opleiding etc.) kunnen denken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Intelligentie? Empty Re: Intelligentie?

Bericht  Gast ma 2 apr 2012 - 1:19

Ik zal 't ook nog maar even hier posten want ik ben de reden van de discussie (was ook de bedoeling, iedereen klaagde dat niemand z'n zegje durft te doen dus ik denk lok even een of ander uit de tent):

Intelligentie ligt natuurlijk niet aan kunnen discussieren of niet alleen. Intelligentie is meervoudig, en daarom kan iemand in één iets heel erg uitblinken maar toch over de gehele linie gemiddeld een lage tot normale intelligentie hebben. De voorbeelden van: "ik ken iemand die doet universiteit maar snapt werkelijk niks" of "mijn man is heel slim maar kan niet discussieren" slaan daar ook op. Intelligentie betekent niet in alles uitblinken.

Wat intelligentie wél omvat in alle aspecten is een heldere denkwijze hebben, verbanden kunnen leggen (ongeacht voorkennis) en zaken logisch kunnen formuleren. En daar doelde ik op in mijn post.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Intelligentie? Empty Re: Intelligentie?

Bericht  Twellie ma 2 apr 2012 - 1:25

Intelligentie is wat IQ-testen meten (dit is overigens een serieuze definitie binnen de psychologie).
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Intelligentie? Empty Re: Intelligentie?

Bericht  Polly ma 2 apr 2012 - 1:33

Intelligentie is wat mij betreft gewoon de hoogte van het IQ.

Alle andere factoren die genoemd worden in dit soort topics zijn natuurlijk fantastische kwaliteiten, maar intelligentie is wat mij betreft een vaststaand feit; iemand heeft een bepaald IQ, of niet. Dat betekent niet dat alle intelligente mensen ook goede, leuke en sociaal vaardige mensen zijn, en dat betekent ook niet dat minder intelligente mensen dom zijn of over geen andere kwaliteiten beschikken waar ze misschien wel veel meer aan hebben.
Polly
Polly
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Intelligentie? Empty Re: Intelligentie?

Bericht  Susan ma 2 apr 2012 - 1:34

Tuinstoel schreef:Intelligentie is wat IQ-testen meten (dit is overigens een serieuze definitie binnen de psychologie).

+1
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Intelligentie? Empty Re: Intelligentie?

Bericht  Marin ma 2 apr 2012 - 3:16

Susan schreef:
Tuinstoel schreef:Intelligentie is wat IQ-testen meten (dit is overigens een serieuze definitie binnen de psychologie).

+1

Dat zou ik ook zeggen inderdaad.

Helaas scoor ik zelf altijd heel slecht op IQ tests en ik heb ook een slechte algemene kennis. Toch vind ik dat ik best wel heel slim ben en ben hoogopgeleid. Ik ben denk ik meer goed in een specifiek gebied. En ik ben werelds georienteerd. Niet alleen qua reizen maar ook qua interesse (kijk veel nieuws enzo). Maar als je puur naar IQ kijkt, ben ik niet bijster intelligent ofzo.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Intelligentie? Empty Re: Intelligentie?

Bericht  Gast ma 2 apr 2012 - 4:10

Ik vind het altijd zo moeilijk te zeggen wat ik nou echt intelligentie vind. Want de broer van mijn beste vriendin is echt hyperintelligent maar die kan bijvoorbeeld echt niet logisch formuleren. Hij kan niet alle verbanden die hij legt in jip en janneke taal uitleggen. Dat komt denk ik ook door zijn autisme, maar hij is toch echt wel intelligent.

Van elke definitie van intelligentie kan ik wel weer zeggen van ja, maar daar zijn ook uitzonderingen op die ik ook intelligent vind. Dus ik vind het een lastig begrip. Mijn IQ is bijvoorbeeld bijna hoogbegaafd, maar let me tell you, ik ben echt niet het eerste wat in je op komt bij intelligent haha! Verder zat er een meisje bij mij in de klas dat eigenlijk helemaal niet zo slim was maar gewoon enorm veel discipline had en altijd zat te leren.

Ik kom er dus niet echt uit.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Intelligentie? Empty Re: Intelligentie?

Bericht  Susan ma 2 apr 2012 - 4:28

Powerbabe schreef:Ik vind het altijd zo moeilijk te zeggen wat ik nou echt intelligentie vind. Want de broer van mijn beste vriendin is echt hyperintelligent maar die kan bijvoorbeeld echt niet logisch formuleren. Hij kan niet alle verbanden die hij legt in jip en janneke taal uitleggen. Dat komt denk ik ook door zijn autisme, maar hij is toch echt wel intelligent.

Van elke definitie van intelligentie kan ik wel weer zeggen van ja, maar daar zijn ook uitzonderingen op die ik ook intelligent vind. Dus ik vind het een lastig begrip. Mijn IQ is bijvoorbeeld bijna hoogbegaafd, maar let me tell you, ik ben echt niet het eerste wat in je op komt bij intelligent haha! Verder zat er een meisje bij mij in de klas dat eigenlijk helemaal niet zo slim was maar gewoon enorm veel discipline had en altijd zat te leren.

Ik kom er dus niet echt uit.

Als van de broer van je vriendin en van jou de IQ-score vaststaan (en ook zijn gemeten met een officiële test, niet een internettestje of de Nationale IQ-test van BNN) dan zijn jullie dus intelligent. Het gaat er niet om hoe je overkomt, het gaat om je score. Of dat meisje uit je klas intelligent is kan ik hier niet uit opmaken.

Verder kun je welbespraakt zijn, gedisciplineerd, ontwikkeld, leergierig, noem maar op, maar het gaat nu om intelligentie.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Intelligentie? Empty Re: Intelligentie?

Bericht  Gast ma 2 apr 2012 - 4:35

Ja oke. Mijn IQ is meerdere malen officieel getest en dat van die broer ook. Ik weet niet hoe hoog zijn IQ precies is, maar hoog in ieder geval. Dat van dat meisje weet ik ook niet, zou ik eigenlijk best eens willen weten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Intelligentie? Empty Re: Intelligentie?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum