Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

vanaf wanneer zonnebrand en welke?

+13
PiP
silly-one
Darius
Wennes
sabje
Viva
Fiwen
CCC
Twellie
Coco
Liadan
Susan
duckie
17 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

vanaf wanneer zonnebrand en welke? Empty vanaf wanneer zonnebrand en welke?

Bericht  duckie do 22 maa 2012 - 2:50

vanaf wanneer smeer je je kindje in met zonnebrand? Vandaag was ik lekker in de tuin bezig en was het heerlijk in de zon maar zou je nu al moeten smeren? En welke zonnebrand en factor hebben jullie? En zou je de zonnebrand van orig jaar nog kunnen gebruiken?
duckie
duckie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3208
Punten : 4635
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer zonnebrand en welke? Empty Re: vanaf wanneer zonnebrand en welke?

Bericht  Susan do 22 maa 2012 - 2:51

Als het echt warm wordt en ze langere periodes per dag buitenspelen of als we naar het strand gaan.

Ik gebruik altijd wel gewoon zonnebrand van vorig jaar. Meestal heb ik gewoon zo'n spray van Zwitsal of Nivea.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer zonnebrand en welke? Empty Re: vanaf wanneer zonnebrand en welke?

Bericht  Liadan do 22 maa 2012 - 2:52

Ik heb gisteren en vandaag al gesmeerd. Ik koop altijd zonnebrandcreme van vichy omdat de kinderen en ik daar tegen kunnen en vandaag was het factor 30.
Ik gebruik gewoon de zonnebrandcreme van vorig jaar nog, het schijnt een fabeltje te zijn dat dat niet zou meer zou kunnen na een jaar.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer zonnebrand en welke? Empty Re: vanaf wanneer zonnebrand en welke?

Bericht  Liadan do 22 maa 2012 - 2:53

Ik moet er trouwens wel bij zeggen dat Yara rood haar heeft en een bleke huid, zij verbrandt dus snel en Kian is nog zo klein dat ik hem sowieso in smeer. Misschien dat ik het anders nog niet gedaan had.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer zonnebrand en welke? Empty Re: vanaf wanneer zonnebrand en welke?

Bericht  Gast do 22 maa 2012 - 2:55

Zonnebrand van vorig jaar is wel een factor omlaag gegaan als je die al open had gemaakt. Het wordt dan ook aangeraden om ieder jaar een nieuwe fles of tube te kopen. Als je bijv. een zonnebrand creme hebt van Factor 30 van vorig jaar is die nu nog maar factor 20.

Als je dochter langer dan 10 minuten pal in de zon zou zitten zou ik haar wel insmeren

Vorig jaar had ik die van Biodermal. Dit jaar koop ik die van de Etos (Factor 50 voor baby's) Die schijnt erg goed te zijn

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer zonnebrand en welke? Empty Re: vanaf wanneer zonnebrand en welke?

Bericht  duckie do 22 maa 2012 - 2:59

ik heb van vorig jaar nog een fles van zwitsal factor 50 staan dus ach als die wat minder word... Dan koop ik tegen de echte zomer + vakantie wel weer een nieuwe. Dan ga ik nu wel eens wat smeren als ze veel buiten is met dit weer... Vooral als strax de zandbak gevuld is dan ga ik zeker maar smeren bij zulk weer. Thnx voor het antwoorden
duckie
duckie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3208
Punten : 4635
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer zonnebrand en welke? Empty Re: vanaf wanneer zonnebrand en welke?

Bericht  Coco do 22 maa 2012 - 3:47

Sinds vorige week staat de zandbak en sindsdien spelen ze elke middag wel een hele tijd buiteb, dus ik smeer ook sindsdien. Ik heb een spray van garnier die ik ook voor mijzelf gebruik. Factor 30. Maar mijn kinderen zijn getint, bij blanke kinderen zou ik zeker factor 50 nemen. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. Veel mensen denken dat de voorjaarzons niet zoveel kwaad van, maar dat is erg fout gedacht.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer zonnebrand en welke? Empty Re: vanaf wanneer zonnebrand en welke?

Bericht  Twellie do 22 maa 2012 - 4:44

Wij zijn hier allemaal lichtblond, dus smeren bij de eerste de beste zonnestraal met minstens factor 30. Ik heb nu nog zonnebrand van de Hegron (merk van de Action), maar haal er nog Vichy of zo bij. Ik gooi de zonnebrandcremes aan het eind van de zomer weg en koop het jaar erop nieuwe, omdat we allemaal zo'n lichte huid hebben dat ik geen risico wil nemen.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer zonnebrand en welke? Empty Re: vanaf wanneer zonnebrand en welke?

Bericht  Gast do 22 maa 2012 - 6:41

Ik heb mijn zoontje ook al ingesmeerd! Hij heeft heel licht haar en erg blanke huid.
Het zonnetje heeft al best wel kracht!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer zonnebrand en welke? Empty Re: vanaf wanneer zonnebrand en welke?

Bericht  CCC do 22 maa 2012 - 6:49

Zou bij kleintjes nu al gaan smeren, beter dat je ze insmeert dan dat ze verbranden vind ik altijd. Heb ze vandaag bij ons op de opvang ook ingesmeerd...

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer zonnebrand en welke? Empty Re: vanaf wanneer zonnebrand en welke?

Bericht  Gast do 22 maa 2012 - 6:50

alleen verbranden is gevaarlijk hè, dus gewoon zon opvangen niet, dat is zelfs gezond. Ik smeer onze dochter dus ook niet zoveel in, alleen als ze zo lang in de zon zit dat ze zou kunnen verbranden. Als je veel smeert met een hoge factor kan je kindje geen vitamine D uit het zonlicht halen. Wij hebben nu factor 30 en die smeer ik pas als we zo lang in de zon zijn dat ze zou verbranden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer zonnebrand en welke? Empty Re: vanaf wanneer zonnebrand en welke?

Bericht  Susan do 22 maa 2012 - 6:51

Rejoy. schreef:alleen verbranden is gevaarlijk hè, dus gewoon zon opvangen niet, dat is zelfs gezond. Ik smeer onze dochter dus ook niet zoveel in, alleen als ze zo lang in de zon zit dat ze zou kunnen verbranden. Als je veel smeert met een hoge factor kan je kindje geen vitamine D uit het zonlicht halen. Wij hebben nu factor 30 en die smeer ik pas als we zo lang in de zon zijn dat ze zou verbranden.

Dat is interessant om te weten.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer zonnebrand en welke? Empty Re: vanaf wanneer zonnebrand en welke?

Bericht  Fiwen do 22 maa 2012 - 7:12

Rejoy. schreef:alleen verbranden is gevaarlijk hè, dus gewoon zon opvangen niet, dat is zelfs gezond. Ik smeer onze dochter dus ook niet zoveel in, alleen als ze zo lang in de zon zit dat ze zou kunnen verbranden. Als je veel smeert met een hoge factor kan je kindje geen vitamine D uit het zonlicht halen. Wij hebben nu factor 30 en die smeer ik pas als we zo lang in de zon zijn dat ze zou verbranden.

Vitamine D opname vanuit zonlicht is hier in NL sowieso heel weinig. De zon moet al hoog genoeg staan (wanneer je schaduw korter is dan jezelf staat de zon hoog genoeg, nu dus nog absoluut niet) en dan neemt je alleen vitamine D op via de horizontale vlakken. Je moet dus al echt in de zon gaan liggen. Kinderen die dus gewoon buiten in de zon spelen nemen maar heel weinig vitamine D uit het zonlicht (alleen via de schouders de rest is verticaal).

Ik heb J.uul vandaag voor het eerst ingesmeerd, het was hier vandaag 20 graden en de zon is al best fel en J.uul is de hele dag buiten geweest. Daarnaast is ze heel licht en gevoelig dus ga ik geen risico lopen.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer zonnebrand en welke? Empty Re: vanaf wanneer zonnebrand en welke?

Bericht  Gast do 22 maa 2012 - 7:27

Fiwen schreef:
Rejoy. schreef:alleen verbranden is gevaarlijk hè, dus gewoon zon opvangen niet, dat is zelfs gezond. Ik smeer onze dochter dus ook niet zoveel in, alleen als ze zo lang in de zon zit dat ze zou kunnen verbranden. Als je veel smeert met een hoge factor kan je kindje geen vitamine D uit het zonlicht halen. Wij hebben nu factor 30 en die smeer ik pas als we zo lang in de zon zijn dat ze zou verbranden.

Vitamine D opname vanuit zonlicht is hier in NL sowieso heel weinig. De zon moet al hoog genoeg staan (wanneer je schaduw korter is dan jezelf staat de zon hoog genoeg, nu dus nog absoluut niet) en dan neemt je alleen vitamine D op via de horizontale vlakken. Je moet dus al echt in de zon gaan liggen. Kinderen die dus gewoon buiten in de zon spelen nemen maar heel weinig vitamine D uit het zonlicht (alleen via de schouders de rest is verticaal).

Ik heb J.uul vandaag voor het eerst ingesmeerd, het was hier vandaag 20 graden en de zon is al best fel en J.uul is de hele dag buiten geweest. Daarnaast is ze heel licht en gevoelig dus ga ik geen risico lopen.

Een lichte blanke huid is naar bij weten in staat om op een zonnige dag voldoende vitamine D aan te maken in de zomer (tussen mei en september). Nederland ligt daarvoor op een goede breedtegraad en de zonkracht is dan sterk genoeg. Het klopt wel dat het in de winter heel moeilijk is om in Nederland voldoende vit. D aan te maken, alleen uit zonlicht. Op dagen dat het bewolkt is, of in de winter zou je in principe voldoende vitamine D op kunnen nemen uit de voeding en anders uit voedingssupplementen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer zonnebrand en welke? Empty Re: vanaf wanneer zonnebrand en welke?

Bericht  Viva do 22 maa 2012 - 7:31

Ik gebruik de zonnebrand van vorig jaar nog, factor 30.
Ik smeer nu al, brand al aardig als je in de zon zit.
Viva
Viva
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2956
Punten : 3014
Registratiedatum : 02-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer zonnebrand en welke? Empty Re: vanaf wanneer zonnebrand en welke?

Bericht  sabje do 22 maa 2012 - 7:40

IK heb gister (en mijn moeder) vandaag gesmeerd. Hij is bijna heel de dag buiten geweest. Ik heb nog factor 50 van zwitsal staan van vorig jaar. Ik koop als we op vakantie gaan weer een nieuwe fles. Of hij moet eerder op zijn natuurlijk.
sabje
sabje
Prater
Prater

Aantal berichten : 872
Punten : 890
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer zonnebrand en welke? Empty Re: vanaf wanneer zonnebrand en welke?

Bericht  Wennes do 22 maa 2012 - 7:55

Ik wil ook vanaf nu weer gaan smeren. Ik gebruik factor 50.
Wennes
Wennes
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2097
Punten : 2455
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer zonnebrand en welke? Empty Re: vanaf wanneer zonnebrand en welke?

Bericht  Darius do 22 maa 2012 - 7:58

Ik ga smeren als ze in korte broek of in een tshirt lopen. Vandaag heeft Laurens gewoon z'n jas aangehad, het was hier wel heerlijk, maar niet overdreven warm.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer zonnebrand en welke? Empty Re: vanaf wanneer zonnebrand en welke?

Bericht  Fiwen do 22 maa 2012 - 7:58

Rejoy. schreef:
Fiwen schreef:
Rejoy. schreef:alleen verbranden is gevaarlijk hè, dus gewoon zon opvangen niet, dat is zelfs gezond. Ik smeer onze dochter dus ook niet zoveel in, alleen als ze zo lang in de zon zit dat ze zou kunnen verbranden. Als je veel smeert met een hoge factor kan je kindje geen vitamine D uit het zonlicht halen. Wij hebben nu factor 30 en die smeer ik pas als we zo lang in de zon zijn dat ze zou verbranden.

Vitamine D opname vanuit zonlicht is hier in NL sowieso heel weinig. De zon moet al hoog genoeg staan (wanneer je schaduw korter is dan jezelf staat de zon hoog genoeg, nu dus nog absoluut niet) en dan neemt je alleen vitamine D op via de horizontale vlakken. Je moet dus al echt in de zon gaan liggen. Kinderen die dus gewoon buiten in de zon spelen nemen maar heel weinig vitamine D uit het zonlicht (alleen via de schouders de rest is verticaal).

Ik heb J.uul vandaag voor het eerst ingesmeerd, het was hier vandaag 20 graden en de zon is al best fel en J.uul is de hele dag buiten geweest. Daarnaast is ze heel licht en gevoelig dus ga ik geen risico lopen.

Een lichte blanke huid is naar bij weten in staat om op een zonnige dag voldoende vitamine D aan te maken in de zomer (tussen mei en september). Nederland ligt daarvoor op een goede breedtegraad en de zonkracht is dan sterk genoeg. Het klopt wel dat het in de winter heel moeilijk is om in Nederland voldoende vit. D aan te maken, alleen uit zonlicht. Op dagen dat het bewolkt is, of in de winter zou je in principe voldoende vitamine D op kunnen nemen uit de voeding en anders uit voedingssupplementen.

ff geknipt en geplakt:
Een gezonde blanke huid is in in principe in staat om vrij snel grote hoeveelheden vitamine D aan te maken. Op de 52e breedtegraad, waarop Nederland ligt, wordt in de zomer (mei-september) midden op de dag bij onbewolkte hemel en heldere lucht al na enkele minuten blootstelling van een type-1 huid (blank), met 25% van het lichaamsoppervlak onbedekt en in horizontale positie, 25 microgram (1000 IE) vitamine D gemaakt. In de winter (november-maart) echter, is het op dezelfde breedtegraad onder geen enkele omstandigheid mogelijk om uitsluitend met behulp van zonlicht een adequate vitamine D-status te handhaven. (bron wikipedia en http://www.nvkc.nl/publicaties/documents/2007-3-p150-158.pdf)

Dat zijn dus behoorlijk wat voorwaardes waar volgens mij de meeste kinderen niet aan voldoen.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer zonnebrand en welke? Empty Re: vanaf wanneer zonnebrand en welke?

Bericht  Gast do 22 maa 2012 - 8:28

Fiwen schreef:
Rejoy. schreef:
Fiwen schreef:
Rejoy. schreef:alleen verbranden is gevaarlijk hè, dus gewoon zon opvangen niet, dat is zelfs gezond. Ik smeer onze dochter dus ook niet zoveel in, alleen als ze zo lang in de zon zit dat ze zou kunnen verbranden. Als je veel smeert met een hoge factor kan je kindje geen vitamine D uit het zonlicht halen. Wij hebben nu factor 30 en die smeer ik pas als we zo lang in de zon zijn dat ze zou verbranden.

Vitamine D opname vanuit zonlicht is hier in NL sowieso heel weinig. De zon moet al hoog genoeg staan (wanneer je schaduw korter is dan jezelf staat de zon hoog genoeg, nu dus nog absoluut niet) en dan neemt je alleen vitamine D op via de horizontale vlakken. Je moet dus al echt in de zon gaan liggen. Kinderen die dus gewoon buiten in de zon spelen nemen maar heel weinig vitamine D uit het zonlicht (alleen via de schouders de rest is verticaal).

Ik heb J.uul vandaag voor het eerst ingesmeerd, het was hier vandaag 20 graden en de zon is al best fel en J.uul is de hele dag buiten geweest. Daarnaast is ze heel licht en gevoelig dus ga ik geen risico lopen.

Een lichte blanke huid is naar bij weten in staat om op een zonnige dag voldoende vitamine D aan te maken in de zomer (tussen mei en september). Nederland ligt daarvoor op een goede breedtegraad en de zonkracht is dan sterk genoeg. Het klopt wel dat het in de winter heel moeilijk is om in Nederland voldoende vit. D aan te maken, alleen uit zonlicht. Op dagen dat het bewolkt is, of in de winter zou je in principe voldoende vitamine D op kunnen nemen uit de voeding en anders uit voedingssupplementen.

ff geknipt en geplakt:
Een gezonde blanke huid is in in principe in staat om vrij snel grote hoeveelheden vitamine D aan te maken. Op de 52e breedtegraad, waarop Nederland ligt, wordt in de zomer (mei-september) midden op de dag bij onbewolkte hemel en heldere lucht al na enkele minuten blootstelling van een type-1 huid (blank), met 25% van het lichaamsoppervlak onbedekt en in horizontale positie, 25 microgram (1000 IE) vitamine D gemaakt. In de winter (november-maart) echter, is het op dezelfde breedtegraad onder geen enkele omstandigheid mogelijk om uitsluitend met behulp van zonlicht een adequate vitamine D-status te handhaven. (bron wikipedia en http://www.nvkc.nl/publicaties/documents/2007-3-p150-158.pdf)

Dat zijn dus behoorlijk wat voorwaardes waar volgens mij de meeste kinderen niet aan voldoen.

je vergeet een ander belangrijk stukje Wink

Gisteren ben ik de hele middag met mijn dochter buiten geweest, lekker in het zonnetje, dus zij heeft toen heel wat vitamine D op kunnen nemen. Ik wil ook niet beweren dat kinderen in staat zijn om álle vitamine D uit de zon op te nemen en dat een vitaminepreparaat onzin is, maar het is dus ook niet waar dat kinderen minimaal tot geen vitamine D uit zonlicht op kunnen nemen. Zelf ben ik voorstander van zoveel mogelijk op een natuurlijke manier aan vitamine D op te nemen, dus vandaar dat ik alleen smeer als ze anders gaat verbranden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer zonnebrand en welke? Empty Re: vanaf wanneer zonnebrand en welke?

Bericht  Fiwen do 22 maa 2012 - 8:34

Ja na enkele minuten, maar dan moeten ze wel minimaal 25% onbedekt zijn en die onbedekte delen moeten horizontaal zijn. Gaat jouw dochter in de zon liggen? Die van mij niet hoor.
Ik snap jouw gedachte erachter wel hoor, maar het is zeker bij kinderen heel lastig om via de zonlicht manier voldoende vitamine D aan te maken. En daarom smeer ik gewoon met zonnebrand, ik vind de voordelen (misschien natuurlijke vitamine D aanmaak) van zonlicht niet opwegen de nadelen (kans op verbranding)
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer zonnebrand en welke? Empty Re: vanaf wanneer zonnebrand en welke?

Bericht  Gast do 22 maa 2012 - 8:41

Ik laat haar ook niet verbranden hoor, want die gevolgen zijn ernstiger dan de gevolgen van onvoldoende vit. D opnemen uit zonlicht en voedsel en dat aanvullen met vitaminepreparaten, maar alles wat ze op die manier wel natuurlijk op kan nemen, is in ieder geval mooi mee genomen. Als ze anders zou verbranden smeer ik haar ook in.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer zonnebrand en welke? Empty Re: vanaf wanneer zonnebrand en welke?

Bericht  silly-one do 22 maa 2012 - 8:42

Razz_ schreef:Zonnebrand van vorig jaar is wel een factor omlaag gegaan als je die al open had gemaakt. Het wordt dan ook aangeraden om ieder jaar een nieuwe fles of tube te kopen. Als je bijv. een zonnebrand creme hebt van Factor 30 van vorig jaar is die nu nog maar factor 20.

Dit is dus een fabeltje. Er zijn verschillende onderzoeken die dat bewijzen. Zei iemand boven jou ook al.
Verder als ik kinderen zou hebben zou ik die deze dagen zeker insmeren. Hoe lang ze buiten spelen maakt mij niet uit, maar insmeren zal ik.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer zonnebrand en welke? Empty Re: vanaf wanneer zonnebrand en welke?

Bericht  PiP do 22 maa 2012 - 8:57

Darius schreef:Ik ga smeren als ze in korte broek of in een tshirt lopen. Vandaag heeft Laurens gewoon z'n jas aangehad, het was hier wel heerlijk, maar niet overdreven warm.

+1
Ik heb vorig jaar gesmeerd met de zonnebrand van het jaar ervoor en wil dit jaar wel een nieuwe kopen.
Ik heb begrepen dat de werking NA een jaar afneemt, denk dat het een zomer later dus nog wel goed genoeg werkt.
Zit er aan te denken om nu voor factor 30 te gaan, ze is nog nooit verbrand geweest en ze is al zo bleekjes...

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer zonnebrand en welke? Empty Re: vanaf wanneer zonnebrand en welke?

Bericht  studiebol do 22 maa 2012 - 9:35

Ik ben ook al aan het smeren, vorige week al een keer. Moest ff gauw gauw zonnebrand halen dus hier de nivea voor kids factor 50 maar ik vond hem erg duur, wil de volgende keer voor een huis merk gaan.
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer zonnebrand en welke? Empty Re: vanaf wanneer zonnebrand en welke?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum