een pil vraag
+2
Snoopy
mauwmauw
6 plaatsers
Pagina 1 van 1
een pil vraag
weet even niet waar ik dit topic moet plaatsen dus doe maar hier.ik kwam er rond 17.45 achter dat ik mijn pil gister ben vergeten in te nemen,ik neem de pil altijd s'avonds in rond 19.00.Toen ik erachter kwam dat ik hem was vergeten,heb ik hem alsnog in genomen en net de pil voor vandaag.Nu was mijn vraag,ben ik nog beschermd tegen zwangerschap of moeten we even een maandje niks doen.
mauwmauw- Kletskop
- Aantal berichten : 2142
Punten : 2722
Registratiedatum : 24-11-10
Re: een pil vraag
Volgens. Ij ben je nu onvoldoende beschermd en moet je wachten tot je volgende strip dacht ik, of was het 1 week. Je kan niks doen of gewoon condooms gebruiken natuurlijk.
Snoopy- Prater
- Aantal berichten : 1207
Punten : 1320
Registratiedatum : 06-12-10
Niks doen? Je kunt toch ook gewoon condooms gebruiken? Ik zou voor zekerheid gaan, dus gewoon deze strip afmaken en condooms gebruiken...
CCC- Ratel
- Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10
ja het zou eventueel met condoom kunnen,al is bij ons beide het libido op het vriespunt,haha
mauwmauw- Kletskop
Das niet best dan...
CCC- Ratel
- Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10
er is sinds een aantal jaren een nieuwe richtlijn waarbij één pil vergeten uit de strip, ongeacht in welke week je zit, niet erg is en je geen extra risico loopt. Anders had je ook altijd even in de bijsluiter kunnen kijken, daar staat ook wel iets in over vergeten pillen.
Gast- Gast
haha nee klopt,maar we zijn beide nog steeds aan kwakkelen met verkoudheid/griep.Een kleine man met oorontsteking,ook nog werk.Dan ben je blij als je slaapt.chococupcake schreef:Das niet best dan...
mauwmauw- Kletskop
Rejoy. schreef:er is sinds een aantal jaren een nieuwe richtlijn waarbij één pil vergeten uit de strip, ongeacht in welke week je zit, niet erg is en je geen extra risico loopt. Anders had je ook altijd even in de bijsluiter kunnen kijken, daar staat ook wel iets in over vergeten pillen.
Hoe kom je daar nou weer bij??? Dat is dus niet zo TO!
Marsy28- Prater
- Aantal berichten : 1204
Punten : 1308
Registratiedatum : 11-12-10
Ik heb in 1 week tijd echt zoveel pilvragen beantwoord hier op het yescafe! Dit moet wel echt iedereen weten nu hoor!
In welke week ben je hem vergeten?
Je hebt in elk geval het goede gedaan alleen had je hem binnen 12 uur in moeten nemen. Dus vanmorgen. Als dit je eerste week van slikken is moet je even totdat je ongesteld bent geweest en met je nieuwe strip begint, een condoom gebruiken. Verder wel gewoon je strip afmaken, dan ben je vanaf de volgende strip weer beschermd. Ben je het in je tweede of derde week vergeten, dan is er in principe niks aan de hand. Gewoon de strip afmaken en je hoeft in principe geen condoom te gebruiken. Als je dit prettig vindt dan is het natuurlijk helemaal veilig. Succes!
In welke week ben je hem vergeten?
Je hebt in elk geval het goede gedaan alleen had je hem binnen 12 uur in moeten nemen. Dus vanmorgen. Als dit je eerste week van slikken is moet je even totdat je ongesteld bent geweest en met je nieuwe strip begint, een condoom gebruiken. Verder wel gewoon je strip afmaken, dan ben je vanaf de volgende strip weer beschermd. Ben je het in je tweede of derde week vergeten, dan is er in principe niks aan de hand. Gewoon de strip afmaken en je hoeft in principe geen condoom te gebruiken. Als je dit prettig vindt dan is het natuurlijk helemaal veilig. Succes!
Marsy28- Prater
Marsy28 schreef:Rejoy. schreef:er is sinds een aantal jaren een nieuwe richtlijn waarbij één pil vergeten uit de strip, ongeacht in welke week je zit, niet erg is en je geen extra risico loopt. Anders had je ook altijd even in de bijsluiter kunnen kijken, daar staat ook wel iets in over vergeten pillen.
Hoe kom je daar nou weer bij??? Dat is dus niet zo TO!
Is wel waar hoor! Geld voor alle combinatiepillen, zolang het maar niet je eerste strip ever is. Is een NHG standaard (huisartsen). Je moet je kennis weer even updaten (niet lullig bedoeld hoor )
Gast- Gast
Nou geef ik al een behoorlijke tijd seksuele voorlichting en ik kan ook helemaal niks terug vinden op het internet. Nu hebben 2 mensen in dit topic erover dat 1 pil vergeten niet erg schijnt te zijn. Ik wil wel graag bronnen voordat ik zoiets in de klas verkondig..
Marsy28- Prater
Marsy28 schreef:Nou geef ik al een behoorlijke tijd seksuele voorlichting en ik kan ook helemaal niks terug vinden op het internet. Nu hebben 2 mensen in dit topic erover dat 1 pil vergeten niet erg schijnt te zijn. Ik wil wel graag bronnen voordat ik zoiets in de klas verkondig..
Ik ben apothekersassistente.. http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU3b.htm
Misschien kan je een nieuwe folder oid aanvragen bij het NHG?
edit: Hier nog een handig schema: http://www.pw.nl/archief/2007/2007-33/2007pw33p38.pdf/view (even de pdf downloaden)
Gast- Gast
Ik wil nu niet heel eigenwijs doen hoor maar ook op die site die je me geeft staat het niet. Er staat dat als je hem binnen 12 uur inneemt er niks aan de hand is. Maar dat heeft de TO niet gedaan, er zijn 23 uur verstreken vanaf de laatste pil. Als dit in de eerste week is betekent het dus dat ze wel een verhoogd risico op zwangerschap heeft. De 2e en 3e week is niet erg.
Wat is er dan fout aan mijn uitleg en goed aan die van jullie? Nogmaals, ik wil geen betweter zijn maar ik heb nu nog geen enkele bron waarin staat dat je gewoon een pil mag vergeten en dat er dan niks aan handje is.. Want dat is wat jullie zeggen. En dat vind ik, niet onderbouwt, nogal een gevaarlijke uitspraak! Ik laat me graag overtuigen..
Wat is er dan fout aan mijn uitleg en goed aan die van jullie? Nogmaals, ik wil geen betweter zijn maar ik heb nu nog geen enkele bron waarin staat dat je gewoon een pil mag vergeten en dat er dan niks aan handje is.. Want dat is wat jullie zeggen. En dat vind ik, niet onderbouwt, nogal een gevaarlijke uitspraak! Ik laat me graag overtuigen..
Marsy28- Prater
Heb je naar dat schema gekeken? Want daar staat het echt héél duidelijk, geen misverstand over mogelijk..
Ook in dat andere bestand hebben ze het over 2 pillen vergeten, dus als je binnen 50 uur na je laatste pil hem nog slikt is het nog betrouwbaar, ben je later dan 36 uur dan niet meer.
Bij 1 pil vergeten staat er 'neem die pil dan alsnog in. Neem de volgende pil op het normale tijdstip en maak de strip af. Zolang je de vergeten pil inneemt binnen twaalf uur na het vaste tijdstip voor slikken van de volgende pil (=36 uur na laatste pil), ben je tegen zwangerschap beschermd. Aanvullende maatregelen zoals de morning-afterpil of een condoom zijn dan niet nodig.''
Dan bij 2 pillen vergeten: Ook als je twee dagen achter elkaar de pil hebt vergeten, hoeft dit niet erg te zijn als je het op tijd merkt: Neem beide pillen alsnog in binnen twaalf uur na het tijdstip waarop je de tweede pil had moeten slikken, dan ben je tegen zwangerschap beschermd.
Dus als je binnen 50 uur na je laatste pil de volgende pil inneemt dan is er niks aan de hand.
Ook in dat andere bestand hebben ze het over 2 pillen vergeten, dus als je binnen 50 uur na je laatste pil hem nog slikt is het nog betrouwbaar, ben je later dan 36 uur dan niet meer.
Bij 1 pil vergeten staat er 'neem die pil dan alsnog in. Neem de volgende pil op het normale tijdstip en maak de strip af. Zolang je de vergeten pil inneemt binnen twaalf uur na het vaste tijdstip voor slikken van de volgende pil (=36 uur na laatste pil), ben je tegen zwangerschap beschermd. Aanvullende maatregelen zoals de morning-afterpil of een condoom zijn dan niet nodig.''
Dan bij 2 pillen vergeten: Ook als je twee dagen achter elkaar de pil hebt vergeten, hoeft dit niet erg te zijn als je het op tijd merkt: Neem beide pillen alsnog in binnen twaalf uur na het tijdstip waarop je de tweede pil had moeten slikken, dan ben je tegen zwangerschap beschermd.
Dus als je binnen 50 uur na je laatste pil de volgende pil inneemt dan is er niks aan de hand.
Laatst aangepast door Amazzonia op ma 27 feb 2012 - 11:48; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Amazzonia schreef:Heb je naar dat schema gekeken? Want daar staat het echt héél duidelijk, geen misverstand over mogelijk..
Ja dat ene schema heeft het inderdaad over 2 pillen of meer. Dat klopt. Maar dat is ook echt het maximale wat ik ervan kan vinden. Ik verander nog niks aan mijn lessen in elk geval, we krijgen sowieso updates van de GGD en huisartsen en heb dit nog niet eerder gehoord. Wel dat antibiotica sinds begin dit jaar geen effect neer heeft op de pil en ook dat de morningafterpil nu officieel de noodpil heet. Maar deze info nog niet. Ik ga het wel even navragen maar om nou het risico te lopen de 1000den kinderen/jongeren die ik per jaar bereik te vertellen dat 1 pil vergeten niet risicovol is omdat er 2 mensen en 1 schema op het forum dit zegt, vind ik nogal ver gaan. De TO moet zelf weten wat ze doet, ik zou het risico niet lopen.
Marsy28- Prater
[quote="Amazzonia"]Heb je naar dat schema gekeken? Want daar staat het echt héél duidelijk, geen misverstand over mogelijk..
Ook in dat andere bestand hebben ze het over 2 pillen vergeten, dus als je binnen 36 uur na je laatste pil hem nog slikt is het nog betrouwbaar, ben je later dan 36 uur dan niet meer.
Bij 1 pil vergeten staat er 'neem die pil dan alsnog in. Neem de volgende pil op het normale tijdstip en maak de strip af. Zolang je de vergeten pil inneemt binnen twaalf uur na het vaste tijdstip voor slikken van de volgende pil, ben je tegen zwangerschap beschermd. Aanvullende maatregelen zoals de morning-afterpil of een condoom zijn dan niet nodig.''
Juist, mits je die vergeten ene pil binnen 12 uur inneemt ben je tegen zwangerschap beschermt. Dat staat er inderdaad. En dat heeft ze dus NIET gedaan.
Ook in dat andere bestand hebben ze het over 2 pillen vergeten, dus als je binnen 36 uur na je laatste pil hem nog slikt is het nog betrouwbaar, ben je later dan 36 uur dan niet meer.
Bij 1 pil vergeten staat er 'neem die pil dan alsnog in. Neem de volgende pil op het normale tijdstip en maak de strip af. Zolang je de vergeten pil inneemt binnen twaalf uur na het vaste tijdstip voor slikken van de volgende pil, ben je tegen zwangerschap beschermd. Aanvullende maatregelen zoals de morning-afterpil of een condoom zijn dan niet nodig.''
Juist, mits je die vergeten ene pil binnen 12 uur inneemt ben je tegen zwangerschap beschermt. Dat staat er inderdaad. En dat heeft ze dus NIET gedaan.
Marsy28- Prater
Tsja het is echt al vanaf 2007 de richtlijn voor huisartsen en apotheken, dus betrouwbaar lijkt me het zeker. Ik zou idd eens informeren als ik jou was, zou fijn zijn als ze folders oid hebben waar het allemaal duidelijk in staat.
Gast- Gast
Hiermee begint die NHG nieuwsbrief: De eerste wijziging geldt alleen voor de combinatiepil (de pil met een progestageen en een oestrogeen). Bij de combinatiepil wordt het vergeten van één pil niet meer als relevant beschouwd, ook niet in de eerste week van de pilstrip.
Ik wist dat trouwens ook niet hoor. Ga het hele artikel eens lezen
Ik wist dat trouwens ook niet hoor. Ga het hele artikel eens lezen
Zininzon- Ratel
- Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10
Amazzonia schreef:Tsja het is echt al vanaf 2007 de richtlijn voor huisartsen en apotheken, dus betrouwbaar lijkt me het zeker. Ik zou idd eens informeren als ik jou was, zou fijn zijn als ze folders oid hebben waar het allemaal duidelijk in staat.
Waarom is het dan nergens op het internet te vinden??? Als het de richtlijn is? En waarom weten wij, voorlichters, het niet? Dat is toch raar? Nou ja, in elk geval heb je iets bij me aangewakkerd, ik ga me er morgen in verdiepen!
Marsy28- Prater
Marsy28 schreef:Amazzonia schreef:Tsja het is echt al vanaf 2007 de richtlijn voor huisartsen en apotheken, dus betrouwbaar lijkt me het zeker. Ik zou idd eens informeren als ik jou was, zou fijn zijn als ze folders oid hebben waar het allemaal duidelijk in staat.
Waarom is het dan nergens op het internet te vinden??? Als het de richtlijn is? En waarom weten wij, voorlichters, het niet? Dat is toch raar? Nou ja, in elk geval heb je iets bij me aangewakkerd, ik ga me er morgen in verdiepen!
Kweenie Dit is in ieder geval hoe ik het op school geleerd heb, toen was het echt nét ingevoerd (Ik heb in mei 2008 examen gedaan).
Gast- Gast
Maar is er iets veranderd aan de pil, of is dit gewoon voortschrijdend inzicht? En met die antibiotica hetzelfde.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
SuperGrover schreef:Maar is er iets veranderd aan de pil, of is dit gewoon voortschrijdend inzicht? En met die antibiotica hetzelfde.
In het PDF bestand dat eerder werd genoemd, staat dat is gebleken (dus ik denk dat de onderzoeksresultaten dit hebben aangetoond en daardoor visie is bijgesteld) dat de kans op zwangerschap dan nihil is. Evenals wanneer er in 5 dagen voorafgaand aan vergeten van de pil je seks hebt gehad (eerder was dit 7 dagen).
Zininzon- Ratel
- Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10
Soortgelijke onderwerpen
» (nwe vieze vraag pag 3) vraag over ovulatietesten
» Pil vraag
» Even een vraag
» H&M vraag
» vraag van de dag
» Pil vraag
» Even een vraag