zwangerschapsuitkering
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
zwangerschapsuitkering
Ik heb als het goed is een tijdelijke baan gevonden tot juli 2012. Dan ben ik 33 weken en een paar dagen als mijn contract afloopt. Heb ik dan nog wel recht op een uitkering via het UWV tussen de 34 weken zwangerschap en 10 weken na de bevalling? En hoe wordt dit dan geregeld? De vorige keer heeft mijn werkgever dit geregeld, ik neem aan dat als ik er wel recht op heb, ik dit zelf moet regelen, of niet?
Gast- Gast
Re: zwangerschapsuitkering
Je hebt altijd recht op een uitkering als je contract niet wordt verlengd of je nu wel of niet zwanger bent. Toen ik werkloos werd heb ik het UWV gebeld en een paar dagen later kon ik langskomen. Het enige verschil is dat je geloof ik die periode niet hoeft te solliciteren
Gast- Gast
Bedoel je nu een we uitkering of de zwangerschapuitkering razz? Mij gaat het met name om dat laatste.
Gast- Gast
Je krijgt gewoon een uitkering, rechtstreeks via het uwv per week uitbetaald. Gewoon je hele salaris, jij of je baas moet even doorgeven per welke datum je contract niet wordt verlengd en hun regelen de rest
Gast- Gast
Geeft niet razz! De tijd dat ik met verlof ga is maar een paar dagen, dus die ww is dan niet nodig. Ik weet nog niet wat ik na mijn verlof wil (solliciteren, studeren of een tijdje thuis zijn), maar gat is wel fijn als je daar tijdens je verlof niet over na hoeft te denken en de zekerheid van een uitkering hebt.
Gast- Gast
Ik heb een eenmanszaak en ik kreeg een zez uitkering van het uwv. Heb dit zelf moeten regelen. Dit ging pas vanaf 24w (waarschijnlijk omdat het kindje dan bijna levensvatbaar is). Ik weet niet hoe het zit als je geen werk hebt, maar ik neem aan dat je gewoon recht hebt op 'iets'. Misschien kun je er wat van op de site van het uwv vinden en anders zou ik even bellen zodat je weet waar je aan toe bent en wat je moet regelen.
Teddyaapje- Ratel
- Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10
Ik zou het UWV er even over bellen als ik jou was. Werkte je hiervoor ook? Want als je geen recht hebt op een ww uitkering krijg je denk ik ook geen uitkering tijdens je zwangerschapsverlof. En een ww uitkering krijg je als je minimaal 26 weken van de afgelopen 36 weken hebt gewerkt.
Oh dit staat op de site van het uwv:
Ik ben zwanger en heb een uitkering
Bent u zwanger en ontvangt u een WW-, Ziektewet- of een loongerelateerde WGA-uitkering? Of bent u vrijwillig verzekerd voor de Ziektewet? Of is uw vermoedelijke bevalling binnen 10 weken na het einde van uw dienstverband of na één van bovengenoemde uitkeringen? Dan krijgt u in de periode rond uw bevalling zwangerschapsverlof. Tijdens het verlof ontvangt u een zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Dit is geregeld in de Wet arbeid en zorg (WAZO). U vraagt de uitkering bij ons aan.
Dus dan moet je het gewoon zelf aanvragen bij het uwv.
Oh dit staat op de site van het uwv:
Ik ben zwanger en heb een uitkering
Bent u zwanger en ontvangt u een WW-, Ziektewet- of een loongerelateerde WGA-uitkering? Of bent u vrijwillig verzekerd voor de Ziektewet? Of is uw vermoedelijke bevalling binnen 10 weken na het einde van uw dienstverband of na één van bovengenoemde uitkeringen? Dan krijgt u in de periode rond uw bevalling zwangerschapsverlof. Tijdens het verlof ontvangt u een zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Dit is geregeld in de Wet arbeid en zorg (WAZO). U vraagt de uitkering bij ons aan.
Dus dan moet je het gewoon zelf aanvragen bij het uwv.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10
Mijn schoonzusje had hetzelfde, kreeg geen nieuw contract na 6 maanden werken en haar contract liep af toen ze 34 weken was, ze heeft gewoon 16 weken verlof gehad via het uwv en daarna had ze recht op ww. Hoe je het zelf moet regelen weet ik niet, ik zou dan even contact opnemen met uwv.
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Als dat zo is, tania, dan heb ik er geen recht op een uitkering denk ik, want ik ben dan ongeveer 16 weken in dienst geweest. Daarvoor wel een contract gehad bij een thuiszorgorganisatie tot eind december, maar niet gewerkt (nul uren contract), daarna een week in januari ergens anders gewerkt en per 9 maart hier in dienst. Zal er inderdaad even achteraan bellen maandag en hopen dat ik iemand tref die er verstand van heeft...
Gast- Gast
Hé, wat leuk dat je toch nog iets hebt gevonden Rejoy! Ben wel benieuwd waar! Volgens mij heb je het over 2 banen gehad toch? Is het in de buurt?
Gast- Gast
In c'vorden een baan voor 8-16uur. Helemaal super in mijn situatie dus. Meer lukt denk ik ook niet, omdat mijn buik nu alweer onrustig is en aan mijn rust moet denken.
Gast- Gast
Rejoy. schreef:Als dat zo is, tania, dan heb ik er geen recht op een uitkering denk ik, want ik ben dan ongeveer 16 weken in dienst geweest. Daarvoor wel een contract gehad bij een thuiszorgorganisatie tot eind december, maar niet gewerkt (nul uren contract), daarna een week in januari ergens anders gewerkt en per 9 maart hier in dienst. Zal er inderdaad even achteraan bellen maandag en hopen dat ik iemand tref die er verstand van heeft...
Dat stukje van de website had ik er later bijgezet daar staat in principe wel in dat je het krijgt als je uitgerekende datum binnen 10 weken na het einde van je dienstverband is. Maar ik zou inderdaad even bellen want het is toch wel fijn om zeker te weten van tevoren denk ik, al weet het uwv het zelf ook niet altijd allemaal zeker
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
En als ze het wel zeker weten kan t ook maar zo zijn dat je alles pas na je hele verlofperiode krijgt
Gast- Gast
Ik heb met de jongste gewerkt tot 6 weken voor mijn uitgerekende datum. En daarna heeft het UWV het overgenomen. Je hebt gewoon recht op je 16 weken verlof.
meisjesmama- Kletskop
- Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10
Dit zijn de voorwaarden voor een zwangerschapsuitkering!
Het laatste is bij jou het geval, dus je hebt gewoon recht op een uitkering.
- je hebt een baan
- je hebt een uitkering bij UWV (WW, Ziektewet, WIA of Wajong)
- je bevalling is binnen 10 weken na het einde van je dienstverband of je recht op een uitkering bij UWV
Purple- Zwijger
- Aantal berichten : 1
Punten : 1
Registratiedatum : 16-10-11
Purple schreef:Dit zijn de voorwaarden voor een zwangerschapsuitkering!
- je hebt een baan
- je hebt een uitkering bij UWV (WW, Ziektewet, WIA of Wajong)
- je bevalling is binnen 10 weken na het einde van je dienstverband of je recht op een uitkering bij UWV
dank, dat zou wel heel fijn zijn!
Gast- Gast
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: