Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Guldens

+28
Tinus
Ibbeltje
Moonlight
jena
SleepingBeauty
Esperanza
Mizz_S
rapa nui
_Summer
Truttebol
Ella
Fayebella
mzcharlotte
Caroow
Jeanette
Terkina
Supertalentje
Suus
loura
Evalynn
Rush
Mamsie
Polly
Arwyn
Sugarfall
Minx
Atelier Madame
Paper Crown
32 plaatsers

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Guldens Empty Guldens

Bericht  Gast do 16 feb 2012 - 1:27

Reken jij nog terug naar guldens?

Ik vind het zo stom, een vriendin van mij (24) rekent continue nog terug in guldens. 'Maar dat is zoveel gulden, niet normaal!' Een beetje vermoeiend, want ik denk dan; sjonge jonge, we hebben al 10 jaar geen gulden meer en in die tijd had je niet eens een leeftijd dat je je super bewust van waarde van geld was.

Maar misschien zijn hier wel mensen die dat nog doen, dan ben ik wel benieuwd naar de gedachte erachter.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Guldens Empty Re: Guldens

Bericht  Gast do 16 feb 2012 - 1:27

Echt nooit, zelden gedaan ook, alleen héél in het begin. Ik zou ook eigenlijk niet meer weten hoeveel gulden 1 euro is.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Guldens Empty Re: Guldens

Bericht  Paper Crown do 16 feb 2012 - 1:28

Is niet stom. Ik doe het ook. En dan vooral met mijn salaris. Dan denk ik - Wauw!! Als ik nog guldens had zou ik nu pas echt rijk zijn whahahaha. Maar dan zou een brood ook 5GL zijn.. Duur dus.
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Guldens Empty Re: Guldens

Bericht  Atelier Madame do 16 feb 2012 - 1:29

Nog een paar keer per jaar denk ik zo, maar dan meer van wow is dat zoveel in guldens geworden :shock:, dat zou ik er dan nooit voor betaald hebben!

Maar in het dagelijks leven gebeurd dat echt amper dus, mn hele mind is gewoon compleet in euro's omgezet.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Guldens Empty Re: Guldens

Bericht  Minx do 16 feb 2012 - 1:29

Nee ik doe dit niet meer, is ook totaal niet realistisch,

Toen was een broek van 120 gulden heel erg duur. Nu is een broek van 60 euro goedkoop. Tot ongeveer een a twee jaar na die tijd kon je dat nog doen maar nu is het gewoon bizar. De inflatie e.d. speelt ook mee.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Guldens Empty Re: Guldens

Bericht  Sugarfall do 16 feb 2012 - 1:30

Ik doe het heel af en toe, gaat gewoon automatisch.
Sugarfall
Sugarfall
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2407
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Guldens Empty Re: Guldens

Bericht  Minx do 16 feb 2012 - 1:30

Arden schreef:Echt nooit, zelden gedaan ook, alleen héél in het begin. Ik zou ook eigenlijk niet meer weten hoeveel gulden 1 euro is.

1 euro is 2,20371 gulden waard, zo even uit mijn hoofd
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Guldens Empty Re: Guldens

Bericht  Arwyn do 16 feb 2012 - 1:31

Ik heb dat aan het begin nog wel eens gedaan, maar volgend mij vooral omdat ik het leuk vond dat ik wist dat 1 euro 2,20371 gulden was, haha.

Ik wil het ook gewoon niet doen, want van sommige dingen wil ik echt niet weten hoe duur dat in guldens is..
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Guldens Empty Re: Guldens

Bericht  Gast do 16 feb 2012 - 1:32

En wat vinden jullie er dan van als de gulden terug zou komen? Ik snap dat ouderen die nog steeds de gulden missen, hier misschien wel voor zouden zijn, maar het zou toch echt oer dom zijn om dat te doen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Guldens Empty Re: Guldens

Bericht  Polly do 16 feb 2012 - 1:33

Nee, ik denk echt nooit meer aan guldens.

Ook als ik in een land met een andere munteenheid woon reken ik bijna nooit om, alleen de eerste week om een beetje een idee te krijgen van wat alles kost. Ik heb dan in mijn hoofd wat 'veel' is en wat 'weinig' is, ik heb geen zin om bij iedere cola te moeten gaan denken hoeveel euro die is.
Polly
Polly
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Guldens Empty Re: Guldens

Bericht  Mamsie do 16 feb 2012 - 1:36

Ik soms wel, gaat idd automatisch.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Guldens Empty Re: Guldens

Bericht  Rush do 16 feb 2012 - 1:41

Soms, als ik een broek in m`n handen heb van €140, dan moet ik wel even slikken wat het in guldens was geweest.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Guldens Empty Re: Guldens

Bericht  Mamsie do 16 feb 2012 - 1:43

Ik had het pas met een bioscoopkaartje. Dat was 18 euro ofzo.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Guldens Empty Re: Guldens

Bericht  Evalynn do 16 feb 2012 - 1:43

Mamsie schreef:Ik had het pas met een bioscoopkaartje. Dat was 18 euro ofzo.
Dat is ook wel absurd hoor.
Evalynn
Evalynn
Prater
Prater

Aantal berichten : 807
Punten : 864
Registratiedatum : 18-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Guldens Empty Re: Guldens

Bericht  Gast do 16 feb 2012 - 1:45

Misschien snap ik het niet omdat ik de waarde niet zo goed heb gekend. Ik ben nu 21 en was dus een jaar of 11 toen de gulden werd ingevoerd. Als ik een dure broek in mijn handen heb, moet ik sowieso wel 3 keer nadenken, maar terugrekenen werkt niet voor mij. Dan ga ik het bedrag verdubbelen en denk alsnog in euro's, ja dan klinkt het helemaal als veel. Laughing

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Guldens Empty Re: Guldens

Bericht  Gast do 16 feb 2012 - 1:50

Jolee schreef:Misschien snap ik het niet omdat ik de waarde niet zo goed heb gekend. Ik ben nu 21 en was dus een jaar of 11 toen de gulden werd ingevoerd. Als ik een dure broek in mijn handen heb, moet ik sowieso wel 3 keer nadenken, maar terugrekenen werkt niet voor mij. Dan ga ik het bedrag verdubbelen en denk alsnog in euro's, ja dan klinkt het helemaal als veel. Laughing
Dit heb ik ook (alleen ben ik 5 jaar ouder). Maar ik 'voel' de waarde van een gulden dus ook helemaal niet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Guldens Empty Re: Guldens

Bericht  Rush do 16 feb 2012 - 1:51

Ik was ook 11/12 toen de gulden kwam, maar ik weet het nog heel goed. Helemaal omdat mijn oudere broer altijd voor F150,- 2 Diesel broeken kocht. Dat vond ik toen gigantisch duur. Toen ik later interesse kreeg ik merken was de F een € geworden, voor 1. Guldens 394967
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Guldens Empty Re: Guldens

Bericht  Gast do 16 feb 2012 - 1:56

Nee, dat doe ik nooit. Wat iemand al zei; de inflatie telt ook mee. Dus je kunt het ook eigenlijk niet meer omrekenen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Guldens Empty Re: Guldens

Bericht  Gast do 16 feb 2012 - 2:03

Ik reken best nog wel vaak om en kom vaak tot de conclusie dat alles duurder is geworden. Maar dat is nou eenmaal zo.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Guldens Empty Re: Guldens

Bericht  Gast do 16 feb 2012 - 2:05

Of je nou 100 bent of 22, je kunt de waarde gewoon echt niet meer inschatten. Wij vinden 25 euro bijvoorbeeld veel, waardoor 25 gulden ook als 'veel' klinkt, maar in de tijd van de guldens was dat helemaal niet zo heel spectaculair. Ja voor mij wel, ik was 12, maar niet voor mensen die toen 22 waren. Toen ik op de basisschool zat, vertelden mijn ouders weleens dat mijn neven en nichten uitgingen en dan alleen al 30 gulden entree moesten betalen. Ik zou 15 euro entree ook veel vinden nu, maar ik kan me niet meer de waarde inschatten van die 30 gulden van toen.

Verder inderdaad inflatie, loonstijgingen etc.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Guldens Empty Re: Guldens

Bericht  Gast do 16 feb 2012 - 2:22

Nee, ik doe het nooit meer.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Guldens Empty Re: Guldens

Bericht  Gast do 16 feb 2012 - 2:24

June schreef:Of je nou 100 bent of 22, je kunt de waarde gewoon echt niet meer inschatten. Wij vinden 25 euro bijvoorbeeld veel, waardoor 25 gulden ook als 'veel' klinkt, maar in de tijd van de guldens was dat helemaal niet zo heel spectaculair. Ja voor mij wel, ik was 12, maar niet voor mensen die toen 22 waren. Toen ik op de basisschool zat, vertelden mijn ouders weleens dat mijn neven en nichten uitgingen en dan alleen al 30 gulden entree moesten betalen. Ik zou 15 euro entree ook veel vinden nu, maar ik kan me niet meer de waarde inschatten van die 30 gulden van toen.

Verder inderdaad inflatie, loonstijgingen etc.

Precies, als je puur naar de getallen kijkt zou je kunnen zeggen dat alles duurder is geworden. Maar je moet je ook bedenken dat de waarde van het geld en de koopkracht van de mensen meeverandert. Nu zou het best kunnen dat we er in koopkracht iets op achteruit zijn gegaan met die euro, maar echt niet dat alles twee keer duurder is hoor (ja, qua getal, maar niet qua waarde). Ik vind die verhalen van opa's en oma's ook altijd zo mooi. Dat ze voor twee cent een lollie konden kopen en dat je er nu wel 50 (!!!!) cent voor moet betalen, haha. Maar die twee cent was toen meer waard dan die 50 cent nu.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Guldens Empty Re: Guldens

Bericht  loura do 16 feb 2012 - 2:56

Nee over het algemeen niet, in het begin wel heel erg. Ik ben nu zo gewend dat ik er niet meer mee bezig ben. Het lijkt mij ook wel erg vermoeiend alles terug te rekenen.
loura
loura
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3534
Punten : 3738
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Guldens Empty Re: Guldens

Bericht  Suus do 16 feb 2012 - 3:07

Ik reken nooit meer om.
Suus
Suus
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8867
Punten : 9058
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Guldens Empty Re: Guldens

Bericht  Gast do 16 feb 2012 - 3:52

June schreef:Of je nou 100 bent of 22, je kunt de waarde gewoon echt niet meer inschatten. Wij vinden 25 euro bijvoorbeeld veel, waardoor 25 gulden ook als 'veel' klinkt, maar in de tijd van de guldens was dat helemaal niet zo heel spectaculair. Ja voor mij wel, ik was 12, maar niet voor mensen die toen 22 waren. Toen ik op de basisschool zat, vertelden mijn ouders weleens dat mijn neven en nichten uitgingen en dan alleen al 30 gulden entree moesten betalen. Ik zou 15 euro entree ook veel vinden nu, maar ik kan me niet meer de waarde inschatten van die 30 gulden van toen.

Verder inderdaad inflatie, loonstijgingen etc.

Ja, inderdaad. Daarom snap ik het niet zo goed. Alles is veranderd, dingen zijn duurder, maar de lonen zijn hoger. Ik begrijp het omrekenen niet zo, want het is niet meer in verhouding.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Guldens Empty Re: Guldens

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum