Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Juridisch advies nodig...betreft "aankoop" op afstand

4 plaatsers

Ga naar beneden

Juridisch advies nodig...betreft "aankoop" op afstand Empty Juridisch advies nodig...betreft "aankoop" op afstand

Bericht  Dikkie Dik za 11 feb 2012 - 8:05

Ik heb een mobiel abonnement van T-Mobile wat eindigt op 19 april 2012.

Ik heb gebruik gemaakt van de drie maanden waarin je eerder je abonnement mag verlengen.

Dit heb ik op 7 februari via GSMweb.nl gedaan. Nu blijkt dat zij de telefoon niet hebben ondanks dat zij deze wel aanbieden op hun website en in de mail na ontvangst van mijn contract hebben aangekaart dat zij trachten de telefoon binnen 1 werkdag te verzenden.

Na drie werkdagen wachten, blijkt nu dat ik 1 a 2 weken moet wachten op deze telefoon.

Nu heb ik een andere aanbieder gevonden die de telefoon wel op voorraad heeft en deze voor minder geld aanbiedt.

Het contract met GSMweb.nl heb ik wel getekend, mag ik gebruik maken van mijn recht op 7 werkdagen bedenktijd? En het contract met GSMweb.nl laten ontbinden?
Dikkie Dik
Dikkie Dik
Prater
Prater

Aantal berichten : 642
Punten : 706
Registratiedatum : 04-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Juridisch advies nodig...betreft "aankoop" op afstand Empty Re: Juridisch advies nodig...betreft "aankoop" op afstand

Bericht  Gast za 11 feb 2012 - 8:11

Dit heb ik een aantal maanden helemaal laten uitzoeken door de juridische afdeling van het bedrijf waarvoor ik werkzaam was, n.a.v. het programma Radar waarin dit ook aan bod kwam. Maar dan in de vorm van kopen van fietsen.

Je hebt tien wettelijke bedenkdagen na ontvangen van het product. Bedrijven proberen deze wettelijke bedenkdagen vanaf het moment tekenen van contract. Maar mocht het voor de rechter komen, dan zullen ze aan het kortse end trekken. Ze willen de regel hanteren, vanaf tekenen contract, omdat het hun anders teveel geld kost. Maar goed, jij zit nog binnen de wettelijke bedenkdagen vanaf tekenen?

Gast
Gast

Juridisch advies nodig...betreft "aankoop" op afstand Empty Re: Juridisch advies nodig...betreft "aankoop" op afstand

Bericht  Dikkie Dik za 11 feb 2012 - 8:17

Hee bedankt voor je reactie.

Ja, 7 februari dus ik heb nog t/m donderdag a.s.

ik heb al contact gezocht, maar zij zeggen dus dat het niet kan omdat zij spreken van een "product dat op maat is gemaakt" danwel "een meteen afgesloten dienst"

Maar dat is het volgens mij dus niet.

Hoe is het bij jou afgelopen?
Dikkie Dik
Dikkie Dik
Prater
Prater

Bericht  Tiara za 11 feb 2012 - 8:21

Het mag ook volgens mij, omdat de levertijd die hun aangeven nu veel langer is dan in jou contract staat en op hun website. Dat is ook een rede tot ontbinding dacht ik.
Tiara
Tiara
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1519
Punten : 1643
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast za 11 feb 2012 - 8:22

Ik heb geen conflict gehad met het bedrijf, ik werkte bij een provider, waar deze kwestie vaak aan bod kwam. In dit geval was het voor ons onduidelijk, wanneer een klant mag opzeggen.

Het bedrijf houdt zich aan de tien wettelijke bedenkdagen vanaf het moment dat de klant akkoord heeft gegeven. Terwijl dit eigenlijk niet mag. De klant moet namelijk eerst het product in huis hebben, mag dit uittesten (is er bereik, is het, het product dat ik dacht te hebben besteld etc.) en dan pas gaan de tien wettelijke bedenkdagen in. Helaas voor het bedrijf kost dit klauwen met geld en daarom dat ze de tien wettelijke bedenkdagen vanaf akkoord aanhouden.

Het bedrijf bouwt zelfs nogal wat rond de afspraken die wettelijk zijn afgesproken. Puur en alleen om de klant te behouden. Dat deed de fietsenhandelaar ook. Maar hij verloor toen het voor het gerecht kwam. De reden waarom ik deze kwestie bij de provider heb laten uitzoeken. Want je kunt er gruwelijk veel problemen meer krijgen, als bedrijf zijnde, als je er je eigen regels op na houdt.

Gast
Gast

Bericht  Melis_je za 11 feb 2012 - 8:29

Volgens mij zou jij mogen annuleren. Hier http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Kopen_op_afstand_via_internet_of_telefoon/Veelgestelde_vragen/Ik_krijg_mijn_product_maar_niet_thuisbezorgd_Wat_nu staat uitgelegd wat er gebeurt als een product niet leverbaar is. Stond bij de bestelling er een levertijd bij? Ik weet niet of een abonnement een maatproduct is.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Bericht  Dikkie Dik zo 12 feb 2012 - 7:23

Melis_je schreef:Volgens mij zou jij mogen annuleren. Hier http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Kopen_op_afstand_via_internet_of_telefoon/Veelgestelde_vragen/Ik_krijg_mijn_product_maar_niet_thuisbezorgd_Wat_nu staat uitgelegd wat er gebeurt als een product niet leverbaar is. Stond bij de bestelling er een levertijd bij? Ik weet niet of een abonnement een maatproduct is.

Nope geen levertijd alleen dat ik als ik van de aanbieding gebruik wilde maken voor 29 feb moest reageren. Ik kreeg wel een bevestigingsmail van het contract dat ik had opgestuurd en dat ze er naar trachten om de telefoon binnen 1 werkdag op te sturen.

Zij hebben zelf niet gemaild of gebeld met de mededeling dat het langer ging duren. Dat heb ik zelf gedaan na 3 dagen, ik voelde nattigheid. Nu blijkt dus dat ik 1 a 2 weken moet wachten. Dat vind ik echt asociaal lang, zeker omdat ze het echt wel wisten afgelopen dinsdag toen ze mij mailden over het contract. En ik heb na even rond gesurft te hebben een goedkopere versie gevonden die wel direct beschikbaar is.

Maar zij zeggen dat ik niet kan ontbinden. Ik kan me overigens niet voorstellen dat een mobiel een maatproduct is. Dat kan ik me wel voorstellen van bijvoorbeeld speciaal voor jou gemaakte artikelen. Bijvoorbeeld een maatpak ofzo iets.
Dikkie Dik
Dikkie Dik
Prater
Prater

Bericht  Gast zo 12 feb 2012 - 7:24

Maar het contract heb je al afgesloten? Je 'koopt' in principe niet de telefoon, je hebt een contract afgesloten waar je die telefoon bij krijgt. Je 'koopt' de belminuten etc.
Ik denk niet dat je er van af kan..

Gast
Gast

Bericht  Dikkie Dik zo 12 feb 2012 - 7:26

Yoyo schreef:Maar het contract heb je al afgesloten? Je 'koopt' in principe niet de telefoon, je hebt een contract afgesloten waar je die telefoon bij krijgt. Je 'koopt' de belminuten etc.

Ik heb al een contract dat loopt t/m 19 april. Het is een verlenging.
Dikkie Dik
Dikkie Dik
Prater
Prater

Bericht  Gast zo 12 feb 2012 - 7:30

Dikkie Dik schreef:
Yoyo schreef:Maar het contract heb je al afgesloten? Je 'koopt' in principe niet de telefoon, je hebt een contract afgesloten waar je die telefoon bij krijgt. Je 'koopt' de belminuten etc.

Ja maar dan sluit je in principe een nieuw contract af.

Gast
Gast

Bericht  Kerel zo 12 feb 2012 - 7:34

Maar de kanttekening is dat de wederpartij niet kan nakomen: Het heeft de telefoon niet, en die maakt onherroepelijk deel uit van de overeenkomst. Daarbij is T-mobile geen slachtoffer van de annulering, want volgens mij wil TO wel vervolgens via een ander hetzelfde contract?
Kerel
Kerel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2411
Punten : 2420
Registratiedatum : 22-12-10

Bericht  Dikkie Dik zo 12 feb 2012 - 7:35

Yoyo schreef:
Dikkie Dik schreef:

Ja maar dan sluit je in principe een nieuw contract af.

Ja dat snap ik, maar volgens de wet aankoop op afstand heb je 7 werkdagen die als afkoelperiode mogen gelden en je dus in principe nog van je aankoop af mag zien.
Dikkie Dik
Dikkie Dik
Prater
Prater

Bericht  Dikkie Dik zo 12 feb 2012 - 7:36

Kerel schreef:Maar de kanttekening is dat de wederpartij niet kan nakomen: Het heeft de telefoon niet, en die maakt onherroepelijk deel uit van de overeenkomst. Daarbij is T-mobile geen slachtoffer van de annulering, want volgens mij wil TO wel vervolgens via een ander hetzelfde contract?

Klopt! Wel hetzelfde t-Mobile abbo, maar dan via een andere winkel. Die én de telefoon direct kan leveren én de telefoon goedkoper aanbiedt.
Dikkie Dik
Dikkie Dik
Prater
Prater

Bericht  Kerel zo 12 feb 2012 - 7:39

Even nagegaan Wink haha mag dan wel jurist zijn, maar doe nooit consumentenzaken. Voor een dienst, het abonnement, heb je een zichttermijn van zeven WERKdagen na het afsluiten van je dienst. Dat betekent dat je er tot de 16e van af kunt. Kan de leverancier niks tegen beginnen. Dus ja, gewoon even volhouden
Kerel
Kerel
Kletskop
Kletskop

Bericht  Dikkie Dik zo 12 feb 2012 - 7:42

Kerel schreef:Even nagegaan Wink haha mag dan wel jurist zijn, maar doe nooit consumentenzaken. Voor een dienst, het abonnement, heb je een zichttermijn van zeven WERKdagen na het afsluiten van je dienst. Dat betekent dat je er tot de 16e van af kunt. Kan de leverancier niks tegen beginnen. Dus ja, gewoon even volhouden

Ja klopt de 16e.

Ik ga morgen nog even contact zoeken met het juridisch loket of de consumentenbond.

Het is gewoon allemaal wat vaag omschreven op verschillende websites. Zeker omdat de webwinkel zelf spreekt van een maatproduct of een dienst die direct wordt afgesloten. Maar dat is geloof ik niet helemaal waar. Mijn contract loopt nl. t/m 19 april en het nieuwe contract zal dus pas vanaf 20 april in gaan. Lijkt me verre van direct. En ik heb geen speciaal op maat gemaakte mobiel gevraagd.
Dikkie Dik
Dikkie Dik
Prater
Prater

Bericht  Kerel zo 12 feb 2012 - 7:49

Het klopt wel dat je een dienst afsluit, maar daar heb je dus zeven werkdagen respijt. En een maatproduct? Ja, lekker makkelijk, dat zou dan bij elke telefoonverlenging zo zijn. Daar gaan ze niet mee wegkomen. Zou inderdaad het JL eens proberen. Als dat niks wordt, wil ik ook nog wel een briefje voor je schrijven hoor smile
Kerel
Kerel
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast zo 12 feb 2012 - 7:55

Kun je inderdaad onderuit ivm 7 werkdagen.

Gast
Gast

Bericht  Dikkie Dik zo 12 feb 2012 - 8:05

Kerel schreef:Het klopt wel dat je een dienst afsluit, maar daar heb je dus zeven werkdagen respijt. En een maatproduct? Ja, lekker makkelijk, dat zou dan bij elke telefoonverlenging zo zijn. Daar gaan ze niet mee wegkomen. Zou inderdaad het JL eens proberen. Als dat niks wordt, wil ik ook nog wel een briefje voor je schrijven hoor Juridisch advies nodig...betreft "aankoop" op afstand 561177

O wat aardig van je! Ik houd het in mijn achterhoofd. Eerst zelf even proberen via JL. Bedankt in ieder geval voor het aanbod!
Dikkie Dik
Dikkie Dik
Prater
Prater

Bericht  Dikkie Dik ma 13 feb 2012 - 6:01

Toen ik ging dreigen met het JL konden ze mijn telefoon ineens wel na 3 dagen opsturen.

Kloothommels....
Dikkie Dik
Dikkie Dik
Prater
Prater

Bericht  Gast ma 13 feb 2012 - 6:16

Lorna mercedez schreef:Kun je inderdaad onderuit ivm 7 werkdagen.

Hoe kom ik dan aan de tien wettelijke bedenkdagen? Ik zou het weekend kunnen afrekenen, maar dan blijft er voor mij nog 1 dag over.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: