Jouw scriptie topic/thesis?
+4
Kaat
Blond
Marin
TNMN
8 plaatsers
Pagina 1 van 1
Jouw scriptie topic/thesis?
Ik ben druk bezig met het voorbereiden van een juiste vraag voor mijn scriptie. Het is nog best lastig, ik vind te veel periodes interessant en dit maakt het moeilijk om een specifiek onderwerp te kiezen (ik studeer geschiedenis).
Ik was benieuwd wat jullie scriptie topic of thesis is/was en hoe jullie tot dit onderwerp zijn gekomen?
Vond je het na een half jaar nog steeds leuk of had je liever iets anders gekozen?
Ik was benieuwd wat jullie scriptie topic of thesis is/was en hoe jullie tot dit onderwerp zijn gekomen?
Vond je het na een half jaar nog steeds leuk of had je liever iets anders gekozen?
TNMN- Kletskop
- Aantal berichten : 1679
Punten : 1866
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Jouw scriptie topic/thesis?
Mijn onderwerp was: Een vergelijking tussen de motivatie en attitudes bij het leren van Frans van TTO (tweetalig onderwijs) leerlingen en regulier VWO leerlingen.
Ik wilde persé iets met Nederlandse leerlingen doen voor m´n thesis onderzoek in Cambridge, omdat ik dan naar Nederland kon tijdens m´n onderzoek en ik op die manier een Nederlandse beurs heb weten te bemachtigen (iets kunnen bijdragen aan de Nederlandse maatschappij).
Ik wilde ook persé iets met tweetalig onderwijs doen, omdat dit een heel actueel onderwerp is. In Nederland is er zeker wel wat onderzoek naar gedaan, maar daarom heb ik juist gekozen voor het leren van een derde taal, Frans dus. Dit wordt eigenlijk een beetje vergeten bij het TTO, het gaat (logischerwijs) altijd over het leren van Engels. Ik was benieuwd of de manier waarop de TTO leerlingen Engels leren ook de manier waarop ze Frans leren veranderd en dus hun motivatie daarin. De leerlingen leren namelijk Engels op een hele speelse, inductieve manier, door veel vakken in het Engels te volgen en veel Engels te praten, leren zij het veel sneller en op een hele andere manier dan waarop zij Duits en Frans leren. Ik wilde dus kijken of dit hun motivatie om Frans te leren dan beinvloedde en positief/negatief/op wat voor manier. Dit vergeleek ik dan met de leerlingen van regulier VWO die zowel Engels als Frans op de traditionele manier leerden.
Ik ben op dit onderwerp gekomen door goed te brainstormen en na te denken over wat ik nou écht wilde weten, waar was ik nieuwsgierig naar. Ik wist al heel lang dat ik 'iets' met tweetalig onderwijs wilde, en toen ben ik gaan kijken waar de gaten in het onderzoek zatenl wat mist er nog, wat is nog niet onderzocht? Ook direct gekeken naar of het wel haalbaar was en echt bedacht wát ik leuk en interessant vond aan dat onderwerp. Zo wist ik bijvoorbeeld dat ik absoluut geen kwantitatief onderzoek wilde doen, dus mijn onderwerp moest daar wel bij aansluiten. Ik vond het al die tijd een leuk onderwerp, alhoewel ik af en toe zo met m'n hoofd er in zat, dat het wat veel werd..maar nee, al met al was ik er heel blij mee.
Ik wilde persé iets met Nederlandse leerlingen doen voor m´n thesis onderzoek in Cambridge, omdat ik dan naar Nederland kon tijdens m´n onderzoek en ik op die manier een Nederlandse beurs heb weten te bemachtigen (iets kunnen bijdragen aan de Nederlandse maatschappij).
Ik wilde ook persé iets met tweetalig onderwijs doen, omdat dit een heel actueel onderwerp is. In Nederland is er zeker wel wat onderzoek naar gedaan, maar daarom heb ik juist gekozen voor het leren van een derde taal, Frans dus. Dit wordt eigenlijk een beetje vergeten bij het TTO, het gaat (logischerwijs) altijd over het leren van Engels. Ik was benieuwd of de manier waarop de TTO leerlingen Engels leren ook de manier waarop ze Frans leren veranderd en dus hun motivatie daarin. De leerlingen leren namelijk Engels op een hele speelse, inductieve manier, door veel vakken in het Engels te volgen en veel Engels te praten, leren zij het veel sneller en op een hele andere manier dan waarop zij Duits en Frans leren. Ik wilde dus kijken of dit hun motivatie om Frans te leren dan beinvloedde en positief/negatief/op wat voor manier. Dit vergeleek ik dan met de leerlingen van regulier VWO die zowel Engels als Frans op de traditionele manier leerden.
Ik ben op dit onderwerp gekomen door goed te brainstormen en na te denken over wat ik nou écht wilde weten, waar was ik nieuwsgierig naar. Ik wist al heel lang dat ik 'iets' met tweetalig onderwijs wilde, en toen ben ik gaan kijken waar de gaten in het onderzoek zatenl wat mist er nog, wat is nog niet onderzocht? Ook direct gekeken naar of het wel haalbaar was en echt bedacht wát ik leuk en interessant vond aan dat onderwerp. Zo wist ik bijvoorbeeld dat ik absoluut geen kwantitatief onderzoek wilde doen, dus mijn onderwerp moest daar wel bij aansluiten. Ik vond het al die tijd een leuk onderwerp, alhoewel ik af en toe zo met m'n hoofd er in zat, dat het wat veel werd..maar nee, al met al was ik er heel blij mee.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Mijn thesis ging over een programma voor 2 tot 4 jarigen, waar mensen nu al een onderbuik gevoel bij hadden. De meeste kinderen zaten op een peuterspeelzaal of een kinderdagverblijf en werden doorgewezen naar het programma. Zj werden daar drie maanden geobserveerd, en testen gedaan, soms logopedie of fysiotherapie.
Na drie maanden kwam dan een advies, en de ouders konden zelf beslissen of ze dit wilden.
Ik heb een soort follow-up studie gedaan, of het programma nu echt werkte. Welke signalen die vooraf werden gezien, waren echt zorgelijk? En hoe keken ouders erop terug (interviews gedaan).
Ik moest mijn scriptie hierover schrijven, omdat ik daarvoor aangenomen was bij mijn stage instelling. Zij hadden twee jarige financiering gehad, en hoopten door middel van positieve resultaten, maar financiering te kunnen rondkrijgen.
Ik vond het leuk om ermee bezig te zijn. Vooral de statistiek en dat uitzoeken. Met het onderwerp had ik meer moeite. Ik vond, en vind nog steeds, het programma niet goed. Maar dat vroegen ze niet...
Na drie maanden kwam dan een advies, en de ouders konden zelf beslissen of ze dit wilden.
Ik heb een soort follow-up studie gedaan, of het programma nu echt werkte. Welke signalen die vooraf werden gezien, waren echt zorgelijk? En hoe keken ouders erop terug (interviews gedaan).
Ik moest mijn scriptie hierover schrijven, omdat ik daarvoor aangenomen was bij mijn stage instelling. Zij hadden twee jarige financiering gehad, en hoopten door middel van positieve resultaten, maar financiering te kunnen rondkrijgen.
Ik vond het leuk om ermee bezig te zijn. Vooral de statistiek en dat uitzoeken. Met het onderwerp had ik meer moeite. Ik vond, en vind nog steeds, het programma niet goed. Maar dat vroegen ze niet...
Blond- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10
Sinds deze week ben ik ook begonnen met afstuderen en het schrijven van een scriptie. Maar eerst nog het drama van je onderwerp goedgekeurd krijgen. Ik heb echt een hekel aan onderzoek doen, vooral het begin stuk. Probleembeschrijving, vraagstelling enz. Ik ben in dat begin stuk altijd heel erg aan het zwemmen, weet niet waar ik heen moet enzo. Maar als dat dan eenmaal gedaan is, ga ik het (ik durf het bijna niet te zeggen) nog leuk vinden ook.
Voor het bedenken van mijn onderwerp heb ik gekeken naar de actualiteit (maar dat zal bij jou misschien niet zo goed gaan?) en gekeken wat mij daarin aanspreekt.
Voor het bedenken van mijn onderwerp heb ik gekeken naar de actualiteit (maar dat zal bij jou misschien niet zo goed gaan?) en gekeken wat mij daarin aanspreekt.
Kaat- Fluisteraar
- Aantal berichten : 290
Punten : 312
Ik schrijf over de invloed van de FARC op de economische ontwikkeling in Colombia, in relatie tot andere Zuid-Amerikaanse landen.
Polly- Kletskop
- Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10
Kaat schreef:Sinds deze week ben ik ook begonnen met afstuderen en het schrijven van een scriptie. Maar eerst nog het drama van je onderwerp goedgekeurd krijgen. Ik heb echt een hekel aan onderzoek doen, vooral het begin stuk. Probleembeschrijving, vraagstelling enz. Ik ben in dat begin stuk altijd heel erg aan het zwemmen, weet niet waar ik heen moet enzo. Maar als dat dan eenmaal gedaan is, ga ik het (ik durf het bijna niet te zeggen) nog leuk vinden ook.
Ik heb hetzelfde met onderzoek doen. Ik hoop dat ik toestemming krijg om als 'primary source' mensen te mogen interviewen = gigantische stapel papieren invullen
Ik vind het erg moeilijk om bepaalde onderwerpen te elimineren omdat het niet haalbaar is, daar gaan mijn beste ideeen! Ik weet niet of ik een probleembeschrijving hoef te schrijven, maar het klinkt lastig!
Marin, Chance: jullie onderwerpen klinken erg goed. Fijn dat jullie hebben beschreven waarom je hiervoor gekozen hebt!
@Polly: is het lastig om onderzoek te doen of woon je zelf in Z-Amerika?
TNMN- Kletskop
- Aantal berichten : 1679
Punten : 1866
Ik hoef zelf geen nieuw onderzoek te doen voor de thesis, maar ik ben binnenkort wel weer daar dus het kan in principe wel mocht ik het nodig vinden. Moet ook eerlijk toegeven dat het me niet zoveel boeit, ik heb geen verdere academische ambities dus ik wil alleen zo snel mogelijk afstuderen met een fatsoenlijk punt...
Polly- Kletskop
- Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10
Ik heb mijn afstudeerstage gedaan bij de G.emeente R.'dam, afdeling B.estuursdienst. Mijn onderwerp is: 'R.otter.dam studentenstad versus woon- en werkstad'. De uitloop van R.otter.damse afgestudeerde hoogopgeleiden is nog te groot. Veel vertrekken na hun studie naar andere steden om daar te wonen en/of werken. Aan mij de taak te onderzoeken waarom dit is en wat de gemeente eraan kan doen om de woon- en banenmarkt voor hoogopgeleiden aantrekkelijker te maken.
Ik ben momenteel nog druk bezig. Grote onderzoeken zijn er al gedaan door de gemeente zelf, ik heb dus al veel informatie. Ik leg de nadruk in mijn scriptie dan ook niet echt in het zelf onderzoek doen, maar ik werk een strategisch plan uit met drie verschillende opties en toets deze opties bij een focusgroep/discussiegroep. Daaruit komt dan een beste keuze en deze werk ik strategisch verder uit en verantwoord ik tijdens mijn verdediging.
Ik vind het nog steeds een leuk onderwerp. Ik ben samen met mijn bedrijfsbegeleider vanuit de gemeente tot dit onderwerp gekomen. We hebben een goed onderwerp gevonden wat actueel is en wat mij aanspreekt.
Ik ben momenteel nog druk bezig. Grote onderzoeken zijn er al gedaan door de gemeente zelf, ik heb dus al veel informatie. Ik leg de nadruk in mijn scriptie dan ook niet echt in het zelf onderzoek doen, maar ik werk een strategisch plan uit met drie verschillende opties en toets deze opties bij een focusgroep/discussiegroep. Daaruit komt dan een beste keuze en deze werk ik strategisch verder uit en verantwoord ik tijdens mijn verdediging.
Ik vind het nog steeds een leuk onderwerp. Ik ben samen met mijn bedrijfsbegeleider vanuit de gemeente tot dit onderwerp gekomen. We hebben een goed onderwerp gevonden wat actueel is en wat mij aanspreekt.
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Ik heb voor mijn scriptie een nieuwe methode onderzocht/ontwikkeld voor fo.rensisch spr.aakonderzoek. Vond en vind ik ontzettend interessant, vooralsnog heb ik er alleen geen fluit aan
Zora- Ratel
- Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Mijn scriptie ging over een bepaalde soort vreemdelingenbewaring en dan met name of fundamentele rechten wel gewaarborgd zijn tijdens de bewaringsperiode.
luisa- Prater
- Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11
Soortgelijke onderwerpen
» Scriptie/thesis schrijven.
» Scriptie topic
» vandaag thesis verdedigen!
» Master thesis definitief ingeleverd!
» Morgen scriptie verdedigen
» Scriptie topic
» vandaag thesis verdedigen!