Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

uitkering? advies gevraagd

4 plaatsers

Ga naar beneden

uitkering? advies gevraagd Empty uitkering? advies gevraagd

Bericht  PapillonRose di 17 jan 2012 - 9:02

In mijn omgeving is er iemand met een probleem, en ik heb vandaag aangeboden om te helpen de situatie uit te zoeken. Het was al na kantooruren, dus morgen kan ik pas benodigde telefoontjes gaan plegen. Maar ik dacht, wie weet zitten er hier wel meiden die er iets vanaf weten door ervaringen of bijvoorbeeld hun werk.

In het kort de situatie:
- de persoon in kwestie werkt bij mensen thuis en wordt ingehuurd van PGB
- diegene is niet verzekerd voor dingen als WW of WAO (heeft diegene zelf al nagevraagd via de uitbetalende instantie)
- diegene is ziek, wordt de laatste tijd steeds zieker en kan eigenlijk niet meer werken op het moment (onder andere pijnklachten)
- de huisarts is er mee bezig, maar er is nog geen diagnose gesteld (wat denk ik het aantonen van arbeidsongeschiktheid lastiger maakt zolang er nog niks bekend is)
- via het PGB werk wordt er maximaal 6 weken uitbetaald en daarna houdt het op

De persoon in kwestie heeft onlangs informatie ingewonnen bij de sociale dienst. Daar werd gezegd dat er een uitkering kon worden aangevraagd, maar dat er niet teveel van verwacht moest worden. Er is een sollicitatieplicht (minimaal 5 aantoonbare sollicitaties per week) en er moet worden deelgenomen aan een workshop die helpt je aan het werk te krijgen. Dat vindt diegene niet erg, alleen kan er op dit moment door de klachten echt niet gewerkt worden. En daar houden ze geen rekening mee zegt de sociale dienst, je moet gewoon zo snel mogelijk aan de slag. En als je niet kan werken moet je maar naar het UWV, maar er is dus geen recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering omdat daarvoor geen premies worden ingehouden door de uitbetalende instantie die van de PGB's het loon uitbetaald.

Dus, nu is er een dilemma. Op deze manier word je van het kastje naar de muur gestuurd. Diegene ziet het dan ook niet meer zitten, is ook al beroerd genoeg zonder al deze toestanden. Wil het bijltje erbij neer gooien en op straat gaan leven om maar van alle ellende af te zijn.

Ik kan hier dus niet tegen, en wil dit tot op de bodem uitzoeken! Iemand enig idee hoe dit werkt, wat er gedaan kan worden?

Totdat ik betere informatie heb, denk ik dat ik morgen in elk geval zelf eens de sociale dienst en het UWV ga bellen. Eens kijken wat ze mij kunnen vertellen, want dit moet niet kunnen vind ik.

(niet quoten aub)
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

uitkering? advies gevraagd Empty Re: uitkering? advies gevraagd

Bericht  Gast di 17 jan 2012 - 9:14

als ze te ziek is om te werken moet ze zich ziek melden, uiteindelijk moet de werkgever dit melden bij een arbo arts en het uwv. Als ze uiteindelijk ontslagen wordt of haar contract wordt niet verlengd heeft ze recht op een ziekteweuitkering omdat ze ziek uit dienst gaat. De arts bij het uwv kijkt dan in hoeverre je arbeidsongeschikt bent en daar moet je ook regelmatig op controle.
Ik reageer via m' n telefoon dus hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.

Gast
Gast

Bericht  PapillonRose di 17 jan 2012 - 10:18

Bedankt Lily! Ik snap je uitleg. Als ik het goed begrepen heb dan geldt dit alleen niet in deze situatie. Ziekmelden moet inderdaad, en dat wordt ook uiteindelijk doorgegeven aan een arbo-arts. Duurt het ziek zijn langer dan 6 weken dan is het einde werk.

Stom genoeg kan er dan geen beroep worden gedaan op het UWV, omdat er voor deze voorzieningen (zoals ww en arbeidsongeschiktheid) geen premies worden ingehouden op het loon. En dat zou wel moeten als je daar aanspraak op wilt maken.

Voor wat ik nu zelf heb kunnen uitvinden met behulp van internet denk ik dat de sociale dienst toch de instantie is die het moet regelen. Als je niet kunt werken, horen ze je ook daar een medische keuring te laten ondergaan en als daaruit komt dat je niet kunt werken dan heb je recht op een bijstandsuitkering. Dat wordt morgen de sociale dienst aan de tand voelen, hopelijk kunnen ze me wat meer vertellen. Ik vind het in elk geval echt heel raar hoe bepaalde dingen geregeld zijn hier in NL (het is toch raar dat er blijkbaar bij sommige werkgevers bepaalde premies niet worden ingehouden)?
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Bericht  Kaat di 17 jan 2012 - 10:40

Wordt er ook geen ZW (ziekte wet) premie ingehouden?

Zo ja, dan kan ze ziek uit dienst en neemt het UWV de betaling over.
Zo nee, dan idd bijstand aanvragen en die molen op gang zetten. Krijg de indruk dat ze nu oa je willen afschrikken met de informatie die ze je gegeven hebben. Laat je dus niet afschepen.
Kaat
Kaat
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 290
Punten : 312
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  PapillonRose di 17 jan 2012 - 10:46

Geen idee of er ziektewetpremie wordt ingehouden, dat zal ik ook nog even navragen.

Als ik het verhaal zo heb aangehoord denk ik inderdaad dat ze proberen je af te schrikken, al lijkt me niet dat mensen die echt een uitkering nodig hebben daar op in gaan (hoop ik dan). Gelukkig ga ik er met 'frisse moed' in, dus ik laat me voorlopig nog niet afschepen!

Blijf het trouwens raar vinden hoe sommige dingen geregeld kunnen zijn en hoe bepaalde instanties je kunnen behandelen. Daar had ik echt geen idee van Embarassed
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Bericht  Zininzon di 17 jan 2012 - 11:03

Ik heb als alphahulp in de thuiszorg gewerkt, volgens mij gelden de zelfde regels.
Geen werk = geen geld. Bij ziekte heb je zoveel wachtdagen voordat je betaald krijg en er zit een max aan het aantal weken doorbetaling bij ziekte.
Dat zijn wel vaker regels bij dat soort bedrijven.

Het klinkt alsof ze dan toch echt is aangewezen op bijstand.
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Droopy28 di 17 jan 2012 - 18:25

Misschien kun je op de site van de SVB (of telefonisch) ook nog wat wijzer worden. Die regelen ook heel veel met PGB's en bij de afdeling waar ik werk wordt ook vaak opgelegd dat mensen die een PGB nemen (voor huishoudelijke hulp) dit via SVB regelen, juist voor dit soort gevallen waar zieke hulpen dus een probleem hebben.

Overigens als je aantoonbaar ziek bent en niet kunt solliciteren kan een gemeente het toch niet maken om jou te laten solliciteren. Maar wanneer er een bijstandsuitkering wordt aangevraagd zal wel advies worden gevraagd bij een onafhankelijk arts en zal diegene 'gekeurd' worden. Dat is althans hoe ze het in mijn gemeente doen.

Droopy28
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 214
Punten : 407
Registratiedatum : 07-01-11

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven