Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

WInterbanden verplicht in Duitsland?

+5
silly-one
PluDan
Snoopy
TukTuk
Zora
9 plaatsers

Ga naar beneden

WInterbanden verplicht in Duitsland? Empty WInterbanden verplicht in Duitsland?

Bericht  Gast ma 16 jan 2012 - 9:50

Ik moet komende week iemand ophalen uit Duitsland. Ik vraag me af wanneer het verplicht is om winterbanden te hebben? Ik lees op internet dat je bij winterse omstandigheden winterbanden moet hebben. Maar wat wordt er verstaan onder winterse omstandigheden? Weet iemand dit?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

WInterbanden verplicht in Duitsland? Empty Re: WInterbanden verplicht in Duitsland?

Bericht  Zora ma 16 jan 2012 - 9:51

Volgens mij is dat min of meer subjectief. De komende dagen denk ik dat het wel verplicht te noemen is, als er ook in NL gestrooid wordt.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

WInterbanden verplicht in Duitsland? Empty Re: WInterbanden verplicht in Duitsland?

Bericht  TukTuk ma 16 jan 2012 - 9:52

Winterbanden in Duitsland

In Duitsland staat het gebruik van winterbanden in de wet geregeld. Begin december 2010 zijn deze regels nog eens extra aangescherpt. Hieronder geven wij een overzicht van de verplichtingen in Duitsland.

Wanneer


Het is in Duitsland verplicht de auto-uitrusting aan te passen aan de weersomstandigheden. Dat betekent dat u winterbanden voert als u rijdt in winterse omstandigheden. Van winterse omstandigheden is volgens de
wet in elk geval sprake bij ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming.
Duitsland kent geen vaste periode waarin het gebruik van winterbanden verplicht is.



http://www.anwb.nl/rechtshulp,/op-vakantie/met-de-auto-op-reis/winterbanden-sneeuwkettingen/Winterbanden-in-Duitsland.html


Laatst aangepast door AngelNyn op ma 16 jan 2012 - 9:52; in totaal 1 keer bewerkt
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

WInterbanden verplicht in Duitsland? Empty Re: WInterbanden verplicht in Duitsland?

Bericht  Snoopy ma 16 jan 2012 - 9:52

Ik versta daar sneeuw en ijzel onder.
Snoopy
Snoopy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1207
Punten : 1320
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

WInterbanden verplicht in Duitsland? Empty Re: WInterbanden verplicht in Duitsland?

Bericht  PluDan ma 16 jan 2012 - 9:53

Over de vraag vanaf wanneer en tot wanneer winterbanden in Duitsland verplicht zijn, Is het antwoord dat Duitsland daarvoor geen vaste periode in de wet heeft vastgelegd. Dus ongeacht welke maanden, bij gladheid, sneeuw en ijzel, is het vanaf 2010 / 2011 verplicht met winterbanden te rijden.

Dit heb ik van een site gekopieerd en geplakt.
PluDan
PluDan
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1506
Punten : 1718
Registratiedatum : 14-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

WInterbanden verplicht in Duitsland? Empty Re: WInterbanden verplicht in Duitsland?

Bericht  Gast ma 16 jan 2012 - 9:54

Zit ik volgens mij op heel andere sites te kijken. 's Nachts vriest het licht in de plaats waar ik heen moet. Denk dat ik dan toch maar ff ga kijken of er iemand toevallig een auto heeft met winterbanden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

WInterbanden verplicht in Duitsland? Empty Re: WInterbanden verplicht in Duitsland?

Bericht  TukTuk ma 16 jan 2012 - 9:56

yvonne schreef:Zit ik volgens mij op heel andere sites te kijken. 's Nachts vriest het licht in de plaats waar ik heen moet. Denk dat ik dan toch maar ff ga kijken of er iemand toevallig een auto heeft met winterbanden.

Voor dit soort dingen kan je het beste op de site van de ANWB kijken smile
De boete is overigs 40 euro.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

WInterbanden verplicht in Duitsland? Empty Re: WInterbanden verplicht in Duitsland?

Bericht  Snoopy ma 16 jan 2012 - 10:00

AngelNyn schreef:
yvonne schreef:Zit ik volgens mij op heel andere sites te kijken. 's Nachts vriest het licht in de plaats waar ik heen moet. Denk dat ik dan toch maar ff ga kijken of er iemand toevallig een auto heeft met winterbanden.

Voor dit soort dingen kan je het beste op de site van de ANWB kijken smile
De boete is overigs 40 euro.

40 euro lijkt mee te vallen, maar er komen heel wat kosten en gedoe bij vrees ik als je betrokken raakt bij een ongeluk. Want al heb je het niet veroorzaakt, als jij geen winterbanden heht en de andere wel, kan je nog steeds als schuldige worden aangezen.
Snoopy
Snoopy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1207
Punten : 1320
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

WInterbanden verplicht in Duitsland? Empty Re: WInterbanden verplicht in Duitsland?

Bericht  TukTuk ma 16 jan 2012 - 10:01

Snoopy schreef:
AngelNyn schreef:
yvonne schreef:Zit ik volgens mij op heel andere sites te kijken. 's Nachts vriest het licht in de plaats waar ik heen moet. Denk dat ik dan toch maar ff ga kijken of er iemand toevallig een auto heeft met winterbanden.

Voor dit soort dingen kan je het beste op de site van de ANWB kijken WInterbanden verplicht in Duitsland? 561177
De boete is overigs 40 euro.

40 euro lijkt mee te vallen, maar er komen heel wat kosten en gedoe bij vrees ik als je betrokken raakt bij een ongeluk. Want al heb je het niet veroorzaakt, als jij geen winterbanden heht en de andere wel, kan je nog steeds als schuldige worden aangezen.

Oh ja als je idd een ongeluk veroorzaakt is die boete hoger en je bent altijd schuldige idd! Maar had het er meer over als je toevallig staande wordt gehouden en er was geen sprake van een gevaarlijke situatie smile
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

WInterbanden verplicht in Duitsland? Empty Re: WInterbanden verplicht in Duitsland?

Bericht  silly-one ma 16 jan 2012 - 10:12

Als je geen winterbanden hebt in Duitsland en je bent betrokken bij een ongeluk of je veroorzaakt een ongeluk dan ben je niet verzekerd. Dus het is niet bij wet verplicht, maar het wordt meer een lastige verzekeringskwestie als het niet goed gaat.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

WInterbanden verplicht in Duitsland? Empty Re: WInterbanden verplicht in Duitsland?

Bericht  TukTuk ma 16 jan 2012 - 10:21

silly-one schreef:Als je geen winterbanden hebt in Duitsland en je bent betrokken bij een ongeluk of je veroorzaakt een ongeluk dan ben je niet verzekerd. Dus het is niet bij wet verplicht, maar het wordt meer een lastige verzekeringskwestie als het niet goed gaat.
Volgens de ANWB is het dus wel wettelijk verplicht smile
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

WInterbanden verplicht in Duitsland? Empty Re: WInterbanden verplicht in Duitsland?

Bericht  Toet ma 16 jan 2012 - 10:21

silly-one schreef:Als je geen winterbanden hebt in Duitsland en je bent betrokken bij een ongeluk of je veroorzaakt een ongeluk dan ben je niet verzekerd. Dus het is niet bij wet verplicht, maar het wordt meer een lastige verzekeringskwestie als het niet goed gaat.

Het is wél verplicht, de boete is 40 euro dus dat is nog te overzien máár als je een ongeluk krijgt ben je niet verzekerd. Ik zou het risico dus niet nemen en proberen een andere auto te regelen.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

WInterbanden verplicht in Duitsland? Empty Re: WInterbanden verplicht in Duitsland?

Bericht  Gast ma 16 jan 2012 - 10:26

Denk dat ik dan toch maar een andere auto ga regelen of zorgen dat diegene met de trein kan. Bij de weersvoorspelling staat dat het 's nachts 3 graden wordt maar ik neem het risico dan toch maar niet.

Bij de anwb winkel adviseerden ze gewoon om het toch te doen en die boete dan maar te riskeren. Ze hebben helemaal niks gezegd over de verzekering ofzo.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

WInterbanden verplicht in Duitsland? Empty Re: WInterbanden verplicht in Duitsland?

Bericht  silly-one ma 16 jan 2012 - 10:29

Het is alleen verplicht bij winterse omstandigheden. Dus dan pas wettelijk verplicht. Winterse omstandig heden zoals sneeuw en ijs. Niet als het vriest o.i.d. Dus die boete kunnen ze dan ook alleen maar uitschrijven als er sprake is van sneeuw/ijs. Je moet dan winterbanden op de auto hebben zitten die in bezit zijn van een sneeuwvlokje of een M+S- logo.

Het is dus niet direct verplicht. Dus vandaar dat ik zei dat het wettelijk niet verplicht is omdat er nu geen sprake is van echte sneeuw of ijs. Behalve in het zuiden richting de Alpen.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

WInterbanden verplicht in Duitsland? Empty Re: WInterbanden verplicht in Duitsland?

Bericht  Bimbam ma 16 jan 2012 - 10:33

Als het vriest, kan het glad worden, en dat zijn wel degelijk winterse omstandigheden.
Bimbam
Bimbam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2318
Punten : 2352
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

WInterbanden verplicht in Duitsland? Empty Re: WInterbanden verplicht in Duitsland?

Bericht  Toet ma 16 jan 2012 - 10:37

In het stuk dat Angelnyn post, van de ANWB staat toch duidelijk: Van winterse omstandigheden is volgens de
wet in elk geval sprake bij ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming.
Duitsland kent geen vaste periode waarin het gebruik van winterbanden verplicht is.

Het vriest, dus er kan gladheid door ijs voorkomen, dus je bent verplicht winterbanden te hebben.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

WInterbanden verplicht in Duitsland? Empty Re: WInterbanden verplicht in Duitsland?

Bericht  Gast ma 16 jan 2012 - 11:10

Zelf bij de anwb gewerkt en je moet idd winterbanden hebben. Winterse omstandigheden heb je al snel en bij een ongeluk wil je liever geen ruimte voor een andere interpretatie van de regels hebben.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

WInterbanden verplicht in Duitsland? Empty Re: WInterbanden verplicht in Duitsland?

Bericht  CarpeDiem ma 16 jan 2012 - 11:21

Ik vind het best een ingewikkelde regeling.

Ik bedoel als er heel weinig ijzel is kan ik Duitsland dus niet in, terwijl ik bijna bij de grens woon en geen winterbanden heb.
CarpeDiem
CarpeDiem
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 275
Punten : 1298
Registratiedatum : 20-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

WInterbanden verplicht in Duitsland? Empty Re: WInterbanden verplicht in Duitsland?

Bericht  vlinder-19 ma 16 jan 2012 - 23:59

CarpeDiem schreef:Ik vind het best een ingewikkelde regeling.

Ik bedoel als er heel weinig ijzel is kan ik Duitsland dus niet in, terwijl ik bijna bij de grens woon en geen winterbanden heb.

Idd. En daarom hebben wij dit jaar wel winterbanden genomen omdat we ook vlakbij de grens wonen. Maar na de afgelopen winters ben ik er ook wel blij mee, je hebt toch meer grip.
vlinder-19
vlinder-19
Prater
Prater

Aantal berichten : 731
Punten : 903
Registratiedatum : 20-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

WInterbanden verplicht in Duitsland? Empty Re: WInterbanden verplicht in Duitsland?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum