Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe doen jullie dat toch?

+6
Inge
Zora
Marin
Novalee
sanne-84
Gizmo
10 plaatsers

Ga naar beneden

Hoe doen jullie dat toch?  Empty Hoe doen jullie dat toch?

Bericht  Gast ma 16 jan 2012 - 9:48

Vaak zie ik lekkere gerechten staan op het forum. En telkens denk ik, hoe zouden ze dat maken? Vandaag was ik in de winkel, voor de wekelijkse boodschappen, en heb veel verschillende pakjes in mijn handen gehad, om eens iets anders te maken. Maar ik ben thuis gekomen met Koolraap en Kip Cordonbleu, voor bij de gekookte aardappelen. Hoe doen jullie dat toch?  394967

Waar raken jullie geinspireerd door? Kennen jullie de gerechten van huis uit? Of heb je jezelf ontwikkeld op kookgebied? Hebben jullie nog makkelijke en lekkere recepten, om mee te starten?

(Thuis kregen we op maandag, woensdag en vrijdag aardappelen met groente en vlees. Op dinsdag en donderdag rijst, pasta of Mie. Zaterdag was een brooddag. En zondag een soepdag. Dat heb ik eigenlijk overgenomen.)

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe doen jullie dat toch?  Empty Re: Hoe doen jullie dat toch?

Bericht  Gizmo ma 16 jan 2012 - 9:51

Wij doen altijd boodschappen bij de Albert Heijn, en kijken van te voren naar de aanbiedingen. Dan kijken we ook meteen bij de recepten op de AH-site. Meestal zoeken we dan op bijvoorbeeld zoekwoorden als 'pasta slank'. Zo kom je tenminste ook eens wat andere dingen tegen dan de standaard pakjes en zakjes in de supermarkt.
Gizmo
Gizmo
Prater
Prater

Aantal berichten : 1151
Punten : 1285
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  sanne-84 ma 16 jan 2012 - 9:52

ik ben zo anders gaan koken dan toen ik thuis woonde!!
thuis was het voornamelijk stamppot;) of simpele aardappelen/vlees/groenten (en dan ook echt simpel)

in het begin kookte ik anders dmv bijv de knorr wereldgerechten.
maar nu steeds meer door internet, of van hier het forum.
mocht ik iets uitproberen doe ik het vaak wel met 1 ding. als ik bijv voor de eerste keer gevulde kipfilet klaar maak, zorg ik dat de groenten en aardappelen makkelijk zijn.

en zo leer je van alles te combineren..
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3921
Punten : 4214

Bericht  Novalee ma 16 jan 2012 - 9:55

Ik heb dingen vanuit huis meegekregen, ik verzamel recepten uit tijdschriften (Allerhande en Boodschappen) of kijk voor inspiratie online. Soms kook ik ook uit een pakje en een volgende keer probeer ik zoiets dan zelf te maken.

Ik zou er persoonlijk trouwens niet tegen kunnen om vaste dingen op een bepaalde dag te eten. Wij eten waar ik op die dag zin in heb. Snap ook nooit hoe mensen hun weekmenu al vooraf kunnen bepalen, ik weet pas op die dag waar ik zin in heb.
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Marin ma 16 jan 2012 - 9:59

Ik interesseer me gewoon erg voor lekker eten. Ik verheug me zo op de kook tijdschriftjes (lees sowieso altijd de gratis Allerhande maar koop ook wel eens de Elle eten of Delicious), ik blader veel in kookboeken, verzamel kookboeken, kijk veel kookprogramma's en ik ben groot fan van websites zoals epicurious.com of foodgawker.com
Daar kan ik echt inspiratie op doen.

Maar met name voel ik gewoon aan.. Door veel te experimenteren kom je er wel achter welke smaken goed bij elkaar passen en wat goede combi's zijn. Ik probeer veel uit en soms mislukt er ook wel wat. Ik kook eigenlijk, ondanks de grote interesse in kookboeken, zelden met een recept, maar gewoon naar eigen versie en idee. Dan doe ik inspiratie op, maar pas het zelf aan naar m'n eigen smaak.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Zora ma 16 jan 2012 - 10:08

Novalee schreef:Ik heb dingen vanuit huis meegekregen, ik verzamel recepten uit tijdschriften (Allerhande en Boodschappen) of kijk voor inspiratie online. Soms kook ik ook uit een pakje en een volgende keer probeer ik zoiets dan zelf te maken.

Ik zou er persoonlijk trouwens niet tegen kunnen om vaste dingen op een bepaalde dag te eten. Wij eten waar ik op die dag zin in heb. Snap ook nooit hoe mensen hun weekmenu al vooraf kunnen bepalen, ik weet pas op die dag waar ik zin in heb.

Dat vinden wij ook heel moeilijk maar proberen het wel te doen. Doordeweeks hebben we gewoonweg echt geen tijd boodschappen te doen. Zaterdags proberen we tot en met iig woensdag al eten te halen. Het mislukt inderdaad wel eens, omdat we op maandag bijvoorbeeld geen zin hebben in wat we hadden bedacht, maar dan eten we het toch maar. Scheelt toch ook echt in de kosten, weekboodschappen doen smile

OT: een paar recepten heb ik van huis uit meegekregen, of van mijn moeder gekregen met de jaren... We eten vaak makkelijke dingen (ovengerechten, pasta's etc) maar ik probeer op andere dagen wel meer en meer te experimenteren met kruiden etc. Ik vind het ook leuk om met simpele dingen als een gewone pasta of risotto te experimenteren. Dat is niet moeilijk, al heel snel lekker, maar je kunt er vaak wel net even iets specialers van maken. Wij eten dus een beetje een mix van een aantal dagen makkelijk en simpel, en andere dagen iets langer in de keuken, en leuker.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289

Bericht  Inge ma 16 jan 2012 - 11:13

Zelf vind ik koken erg leuk, denk dat dat ook wel belangrijk is :-)
Ik kijk graag kookprogramma's ( I love you 24 kitchen), zoek graag recepten, bedenk zelf recepten etc...
Koken uit pakjes en zakjes doe ik bijna nooit meer, heel soms uit gemakzucht, maar het meeste maak ik vers.
Heb genoeg lekkere recepten, maar ben nu op mijn werk dus kan niks plaatsen. zal wel eens keer wat recepten sturen :-)

Inge
Inge
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5374
Punten : 6086

Bericht  Gast ma 16 jan 2012 - 11:17

Marin schreef:Ik interesseer me gewoon erg voor lekker eten. Ik verheug me zo op de kook tijdschriftjes (lees sowieso altijd de gratis Allerhande maar koop ook wel eens de Elle eten of Delicious), ik blader veel in kookboeken, verzamel kookboeken, kijk veel kookprogramma's en ik ben groot fan van websites zoals epicurious.com of foodgawker.com
Daar kan ik echt inspiratie op doen.

Maar met name voel ik gewoon aan.. Door veel te experimenteren kom je er wel achter welke smaken goed bij elkaar passen en wat goede combi's zijn. Ik probeer veel uit en soms mislukt er ook wel wat. Ik kook eigenlijk, ondanks de grote interesse in kookboeken, zelden met een recept, maar gewoon naar eigen versie en idee. Dan doe ik inspiratie op, maar pas het zelf aan naar m'n eigen smaak.
+1

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 16 jan 2012 - 11:36

Ik kijk (te..) veel kookprogramma's en ga (te...) vaak uit eten en ga dan gerechten proberen na te maken, pas ze iets aan, maak 't eigen etc etc.. Gewoon proberen! smile Oh en 't feit dat mijn 2 beste vriendinnen ook graag koken (en nog liever eten) helpt ook. En één van die meiden is Indonesisch, maakt 't ook alweer leuker, zo leer je veel meer soorten gerechten 'kennen', vind ik.

Gast
Gast

Bericht  SarahKey ma 16 jan 2012 - 19:16

Ik vind vooral de vegatarische mensen creatief. Ik lees dan dingen waarvan ik denk: smaakt dat? haha.

Nu zijn wij hier thuis hele simpele mensen qua eten. Je hoeft mij geen salade met walnoten en geitenkaas voor te zetten. Puur omdat ik heel veel dingen niet lekker vind.

Ik probeer zoveel mogelijk zonder pakjes en zakjes te koken en dat vind ik ook leuk om te doen. Nu heb ik verlof en dus meer tijd en leef me helemaal uit. Zo hebben we afgelopen zaterdag kipfilet in braadzak gedaan, groenten en kruiden erbij en na 40 minuten heerlijke kip. Heb ik geen zakje van maggi braadstomen voor nodig. En tijdens het eten zitten we dan allebei te bedenken wat we de volgende keer ook in een braadzak kunnen stoppen.

Maar toen ik nog heel wat meer werkte aten we wel geregeld iets uit een zakje. Want om half 7 's avonds ga ik niet nog eens een recept uit proberen. En sommige dingen blijven we zo eten zoals roerbakmie. En bepaalde soepen zoals rundvleessoep, aspergesoep etc. Geeft ook niets zo af en toe, maar hier moet het wel niet om de dag voorkomen.

Maar dingen zoals nasi/bami/macaroni/roerbakgerechten gebruik ik geen pakje of zakje meer voor. Heel soms voor bami, als mijn man moet koken Laughing Ik gebruik heel vaak bouillon of soms een wokblokje als basis.

Ik maak sowieso graag dingen zelf. Wraps, pizza's, brood, taarten en andere lekkere dingen, sausjes. En er mislukt nog wel eens iets Cool Embarassed Maar daar leer je van.

Ik lees veel op kookweblogs of google op budgetrecepten. Heb ook een hele rij kookboeken en haal elke maand de Koken&Genieten.

Een weekmenu helpt hier juist wel. Zo blijf ik bewust van wat ik in huis heb en wat er op moet. Wij gooiden teveel dingen weg voorheen (naja al jaren terug want ik werk al jaren met een weekmenu) en dat vind ik gewoon echt erg zonde. Wij gooien nu echt heel weinig wat weg. Als we een stukje aardappel overhebben eet de hond het op. Een restje nasi eten we de volgende dag als lunch. Melk wat op moet, paar pannekoekjes als lunch. Ham wat op moet, een tosti maken etc etc. Restjes groenten? Maak ik een pizza van of ik maak spaghettisaus.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Bericht  Minx ma 16 jan 2012 - 19:30

Ja inderdaad de vegetarische keuken is zo creatief maar zo lekker Very Happy de broer van mijn vriend en zijn gezin zijn vegetariër als we bij hun eten of met zijn allen bij hun ouders is het vaak vegetarisch. As zondag eten we op een verjaardag bv zuurkoolsoep als ik dat hoor denk ik laat maar maar het schijnt echt heel erg lekker te zijn.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434

Bericht  minoessepoes ma 16 jan 2012 - 19:34

Wij aten thuis al heel gevarieerd, ik denk dat er 1 keer in de maand gekookte aardappels op het menu stonden.

Zo ben ik zelf ook gaan koken, verder kook ik practisch omdat ik hele lange dagen werk, dus meestal bereid ik in het weekend en op mijn vrije woensdag het eten voor de komende twee dagen al voor.

Bijvoorbeeld vers gemaakte soep die ik dan alleen nog maar op hoef te warmen, een afgebakken hartige taart die we alleen nog opwarmen, gister hadden we gehaktbrood wat alleen nog opgewarmd hoefde te worden in de oven, dat soort dingen. Of dingen zoals stoofvlees maak ik altijd voor 2 keer en dan vries ik de helft in, wat ook weer makkelijk is op een drukke dag.

Ik heb geen problemen met week menu's maken. Vroeger thuis moest ik ook eten wat de pot schafte en kreeg ik niet altijd waar ik op dat moment zin in had en zo werkt het nu eigenlijk ook gewoon, alleen zet ik nu uiteraard alleen dingen op het menu die ik echt lekker vind. En ik heb gewoonweg geen tijd om elke dag boodschappen te doen aangezien ik van kwart voor 6 tot 6 weg ben voor mijn werk 4 dagen in de week. Verder ben ik gek op koken en vind ik het leuk om recepten te zoeken en kook ik eigenlijk nooit uit pakjes en zakjes omdat ik daar nogal eens allergisch op kan reageren en omdat ik het vaak een stuk minder lekker vind.

Ik maak eigenlijk altijd samen met mijn vriend een weekmenu en vraag dan aan hem of hij nog wensen heeft. Verder probeer ik vaak 1 keer in de week vis of garnalen op het menu te hebben en ook geregeld vegetarisch te koken. Daarnaast wissel ik gewoon af met deegproducten (pizza, wraps, broodjes/brood, hartige taart), zilvervliesrijst, aardappel (gebakken, uit de oven, puree, stamppot, gefrituurt, gepoft, salade), soms volkorenpasta maar mijn vriend is helaas niet dol op pasta en couscous. Verder probeer ik een beetje rekening te houden met de seizoenen en seizoensgroenten. De volgorde waarop we het opeten is meestal afhankelijk van hoe lang producten houdbaar zijn en wat handig is voor een bepaalde dag maar daar schuiven we ook nog wel in.

Ik haal recepten uit kookboeken, uit blaadjes van de supermarkt, van internet en ik verzin ook zelf nog het meest. Ook kijk ik wat voor een restjes ik in de koelkast heb liggen en daar zoek ik dan vaak op internet een heel ander recept bij (bijvoorbeeld andijviestamppot en andijviesalade of gewokte spinazie en spinazie soep)zodat we niks weg hoeven te gooien.

Wij wonen nu bijna 2 jaar samen en ik heb nog nooit een gekookte aardappel op tafel gezet en ik denk dat dat ook zo gaat blijven Very Happy
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868

Bericht  litllejoy ma 16 jan 2012 - 20:25

minoessepoes schreef:

Ik heb geen problemen met week menu's maken. Vroeger thuis moest ik ook eten wat de pot schafte en kreeg ik niet altijd waar ik op dat moment zin in had en zo werkt het nu eigenlijk ook gewoon, alleen zet ik nu uiteraard alleen dingen op het menu die ik echt lekker vind. En ik heb gewoonweg geen tijd om elke dag boodschappen te doen aangezien ik van kwart voor 6 tot 6 weg ben voor mijn werk 4 dagen in de week. Verder ben ik gek op koken en vind ik het leuk om recepten te zoeken en kook ik eigenlijk nooit uit pakjes en zakjes

+1

Verder veel proberen met verschillende kruiden, groenten etc. Ik vind het erg leuk om te doen!
litllejoy
litllejoy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1346
Punten : 1476
Registratiedatum : 02-08-11

Bericht  Novalee ma 16 jan 2012 - 22:26

Het is ook een luxeprobleem van mij hoor, dat pas op de dag zelf bepalen wat ik wil eten. In het weekend lukt het me immers ook. Dan heb ik er soms van tevoren geen zin in, maar als het dan op m'n bord ligt eet ik het echt wel op. Eerder ging ik elke dag boodschappen doen, maar nu met N. gaat dat eigenlijk niet meer. De laatste tijd probeer ik voor minimaal 2 dagen per keer boodschappen te doen en dat gaat wel goed. Wellicht kan ik het uit gaan bouwen tot meer dagen. Maar ik moet nu steeds lopend boodschappen doen en in de wandelwagen past niet zoveel. Op zaterdag doet mijn vriend alleen boodschappen met de auto, maar ik denk dat het geen succes wordt als hij voor de hele week moet gaan halen. Veel dingen weggooien valt hier eigenlijk wel mee, alleen met fruit gebeurt het geregeld maar dat heeft niks met het avondeten te maken.

TO, misschien kun je op een vaste dag in de week waarop je het meeste tijd hebt een nieuw recept uit proberen. Bevalt het dan maak je het vaker, en is het niks dan ben je in elk geval een ervaring rijker smile
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: