Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Koken voor kindje met allergien

+2
Mizz_S
Marin
6 plaatsers

Ga naar beneden

Koken voor kindje met allergien Empty Koken voor kindje met allergien

Bericht  Marin ma 16 jan 2012 - 2:26

Ik moet 3 x per week koken voor een gezin waar ik oppas. Hartstikke leuk en het koken vind ik ook altijd heel leuk om te doen, maar ik vind het toch best lastig om elke keer iets te bedenken..

Een van de kinderen is allergisch voor vis (schaaldieren mag hij wel) en hij heeft een lactose-intoleratie. Sausjes met room mogen dus niet, en ook geen kaas (en soja room kan ie ook niet echt goed verdragen). Op zich zijn er dus best genoeg dingen te bedenken, maar veel dingen moeten toch wel vers gemaakt worden ipv uit een pakje (nou kook ik toch vaak al vers), maar ik merk dat m'n inspiratie wel een béétje op begint te raken. Ze willen trouwens ook niets pittigs, en het is al snel té pittig voor die kinderen. Aziatisch koken kan dus alleen met de mildere smaken.

Meestal maak ik één keer per week pasta, één keer per week iets Aziatisch en één keertje iets met aardappeltjes. Vorige week had ik pasta met spinazie, spekjes en pijnboompitjes (zonder room dus), aardappeltjes met bimi en gehaktballetjes en Thaise kokos-kip soep.

Iemand die nog leuke ideeën weet voor deze week? Ik weet het echt eventjes niet Wink



Laatst aangepast door Marin op ma 16 jan 2012 - 2:28; in totaal 1 keer bewerkt
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Koken voor kindje met allergien Empty Re: Koken voor kindje met allergien

Bericht  Gast ma 16 jan 2012 - 2:28

Aardappels, groente, vlees. Kun je eindeloos mee varieren.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Koken voor kindje met allergien Empty Re: Koken voor kindje met allergien

Bericht  Marin ma 16 jan 2012 - 2:29

Broodrooster schreef:Aardappels, groente, vlees. Kun je eindeloos mee varieren.

Vind je? Ik vind dat dus van niet en echt dodelijk saai. Heel veel sausjes mogen niet en kaas er over ook niet. Het gezin eet gewoon met hem mee trouwens. Ik eet dat zelf ook vrijwel nooit omdat ik het echt heel saai vind en niet weet wat voor dingen ik er mee kan.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Koken voor kindje met allergien Empty Re: Koken voor kindje met allergien

Bericht  Gast ma 16 jan 2012 - 2:32

Marin schreef:
Broodrooster schreef:Aardappels, groente, vlees. Kun je eindeloos mee varieren.

Vind je? Ik vind dat dus van niet en echt dodelijk saai. Heel veel sausjes mogen niet en kaas er over ook niet. Het gezin eet gewoon met hem mee trouwens. Ik eet dat zelf ook vrijwel nooit omdat ik het echt heel saai vind en niet weet wat voor dingen ik er mee kan.
Sja, saai. Het gaat om de voedingsstoffen natuurlijk. Sausjes hoeven er ook helemaal niet bij. Elke dag spannende gerechten maken is toch helemaal niet nodig en ook niet echt de norm in een gezin met kinderen geloof ik.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Koken voor kindje met allergien Empty Re: Koken voor kindje met allergien

Bericht  Mizz_S ma 16 jan 2012 - 2:48

Eens met Smikkel, probeer eens iets met 'gewoon' aardappels/groente/vlees misschien? Hoeft echt niet saai te zijn, en juist als je altijd apart/uitgebreid kookt (wat ik wel een beetje uit je berichtje haal) dan is een keer 'gewoon/simpel' toch niet gelijk saai.
Wij eten zelf trouwens best vaak a/g/v maar nooit op de traditionele manier van mn ouders, we eten bijvoorbeeld bijna nooit gewoon gekookte aardappels maar proberen juist veel te variëren met vanalles.
Ik heb ff nagedacht en hier wat 'gewone' dingen die wij wel eens eten die misscien net wat aparter zijn dan gewoon gekookte aardapels enzo (misschien kun je hier wat mee?):
- kipsaté met gekookte of gewokte sperziebonen en aardappelpartjes ofzo
- een lekkere witlofsalade met walnoten, mandarijnen en kipreepjes (wij doen er altijd slasaus door maar dat kun je natuurlijk ook weglaten), kun je vanalles bij eten
- kipfilet uit de oven met spek erom en dan champignons, ui en tomaat bij in de schaal lekker, en dan met ovenaardappeltjes ofzo erbij en eventueel kun je als extra groente er een lekkere salade bijmaken
- een spinaziesalade met cherrytomaatjes, uitgebakken spekjes, bosui en een dressing van olijfolie/citroensap en wat kruiden met gebakken kipfilet en aardappelschijfjes
- broodjes shoarma of kipshoarma (dan is het minder vet en kun je het makkelijk zelf maken)
- wraps, en allemaal bakjes op tafel zetten zodat de kindjes er zelf dingen in kunnen doen
- kaiserbroodjes met een (vegetarische) burger met allerlei lekkers er bij op
- gevulde paprika's (wij doen er meestal ui, champignons en cashewnoten in, maar je kunt er natuurlijk vanalles invullen) met rijst of stokbrood en eventueel een extra salade
Deze dingen vind ik zelf niet saai, en de meeste dingen kunnen denk ik wel qua allergie.
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koken voor kindje met allergien Empty Re: Koken voor kindje met allergien

Bericht  Marin ma 16 jan 2012 - 3:02

Dank je voor de tips! Zitten vast wel paar goeie dingen tussen. Het lastige is dat t gewoon ook moeilijk inschatten is qua scherpte, kipsaté is al gauw te scherp en krijg ik weer klachten. Ik heb idd ook al vaker aardappeltjes gebakken of juist uit de oven maar m'n inspiratie is beetje op, vandaar ;-) het hoeft zeker niet altijd spannend, maar het is wel handiger om iets van eten te koken wat niet ontzettend flauw is, verpieterd of koud wordt als ze thuis komen omdat ze altijd pas daarna gaan eten. Iets wat dus lekker even door kan pruttelen of zachtjes in de oven kan blijven is handiger. En door die allergieën vallen er toch wel wat dingen weg, dus af en toe weet ik t echt even niet meer wat nou weer te maken ;-)

Heb voor vanavond nu een pastasaus met gehakt en spekjes en veel groenten. Dan kan ik wel kijken of ik voor morgen iets uit jouw tips kan halen.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Koken voor kindje met allergien Empty Re: Koken voor kindje met allergien

Bericht  minoessepoes ma 16 jan 2012 - 3:57

Waarom niet een keer couscous, is weer eens wat anders, kijk anders eens op AH voor recepten.

Of een keer iets met deeg als basis, dan kan je het ook meteen als activiteit met de kinderen doen, dat zij het deeg mogen kneden. Pizza bijvoorbeeld, zelf wraps maken of zelfs pita broodjes (Je kan volkoren bloem gebruiken) of zelf een breekbrood met de kids bakken en daar dingen in verwerken zoals zongedroogde tomaat en Italiaanse kruiden bijvoorbeeld dat soort dingen.

Je kan ook een keer een maaltijdsalade doen bijvoorbeeld, nu is het vaak wel lekker om daar iets van kaas in te doen, maar dat kan je heel makkelijk apart houden voor dat ene kindje. Bijvoorbeels een Griekse salade met rode ui, tomaat, komkommer, rauwe spinazie, pittenmix, feta (apart houden), gerookte kip en aanmaken met olijfolie en citroensap. Hollandse salade met rauwe andijvie, zilveruitjes, augurk, uitgebakken spekjes, blokjes gekookte aardappels (afgekoeld in mosterd/ olie/ azijn of citroensap mengsel/ de dressing dus) en dan apart blokjes komijnen of oude kaas.

Waarschijnlijk eet het kind lactose vrij brood? Daar zouden jullie samen croutons van kunnen maken, die kan je wel even bewaren. Je zou van lactose vrije boter en losse kruidenboterkruiden (of verse kruiden) zelf met de kids kruidenboter kunnen maken (kan je eventueel invriezen) en dat kan je dan serveren bij salades of een maaltijd soep bijvoorbeeld.

Of maak een maaltijd minestrone soep, lekker simpel een ui aanfruiten, teentje knoflook en dan een zak Italiaanse wokgroenten, een blikje tomatenpuree, rozemarijn, bouillonblokjes, elleboogjes macaroni en laten pruttelen maar. En dan weer apart groene pesto en pittige geraspte kaas op tafel zetten voor de ouders (niet allergische).Maar je kan natuurlijk allerlei maaltijdsoepen maken.

Dat alles serveren met een stokbroodje, of het brood wat het kind wel mag geroosterd. Zo kan je ook brood drogen in de oven en paneermeel maken wat het kind gewoon mag eten en dan kan je ook heel makkelijk een soort van kipnuggets maken, of een snitzel paneren bijvoorbeeld of zelf cordon bleu's maken en voor het kindje er alleen de ham in doen en de kaas weglaten. Dat paneermeel kan je ook weer invriezen zodat je een voorraadje hebt.

Je kan natuurlijk ook stamppot maken, i.p.v melk gebruik je dan lactose vrije boter en wat van het (achtergehouden) kookvocht om het lekker smeuig te maken (alleen op letten met zuurkool, dat kan vaak ook niet). Dat kunnen de standaard stamppotten zijn maar je kan bijvoorbeeld ook rucola/ zongedroogde tomaat stamppot maken bijvoorbeeld. De ene keer met een gehaktbal, de volgende keer met een speklapje, verse worst of een rookworst.

En ik maak zelf ook vaak pilaf, dat is rijst gekookt in bouillon, lijkt dus op risotto maar dan dus zonder kaas. wat ik zelf erg lekker vind is een uitje fruiten, teen knoflook erbij, blokjes kipfilet mee bakken, zilvervlies rijst erbij, blikje tomatenblokjes, bouillonblokje en aardig wat paprikapoeder en zo de rijst gaar koken tot dat het heerlijk smeuig is. Pan van het vuur halen en gehalveerde kerstomaatjes toevoegen, lekker met een salade. Maar zo kan je heel veel variaties bedenken!

Wij hebben thuis jaren lactose vrij gegeten en dat was eigenlijk nooit een probleem!
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koken voor kindje met allergien Empty Re: Koken voor kindje met allergien

Bericht  Marin ma 16 jan 2012 - 4:05

Dank je voor de tips minoes! Pizza heb ik laatst idd met ze samen gemaakt, al vond ik t leuker dan zij haha. Rucola vonden ze helaas ook al te scherp qua smaak. Toch best moeilijk inschatten af en toe.
Couscous met komkommer, paprika en worstjes is misschien nog wel een goed idee!
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Koken voor kindje met allergien Empty Re: Koken voor kindje met allergien

Bericht  Susan ma 16 jan 2012 - 4:12

Misschien een heel stom idee hoor, dit, maar toen Yrsa nog geen jaar was en ik haar dus nog geen gewone koemelk wilde geven, kocht ik altijd van die kleine pakjes opvolgmelk van Nutrilon en dan maakte ik daar sausjes mee. Er zijn vast wel soorten flesvoeding die dit kind als baby kon verdragen en nu nog en waar je bepaalde sausjes mee aan kunt maken. Je hoeft dat niet elke keer te doen, maar af en toe als je echt graag iets met een roomsausje wil maken dan kan het best een uitkomst zijn.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koken voor kindje met allergien Empty Re: Koken voor kindje met allergien

Bericht  Susan ma 16 jan 2012 - 4:14

Hachee met gekookte aardappelen en rode kool is trouwens ook heel lekker, echt Hollandse pot en toch anders dan gewoon saai aardappels, vlees, groenten.

Verder zijn er vrij veel milde Indische gerechten.

Wat ik ook heel lekker vind is Griekse Kofta, dat maak ik ook altijd zelf.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koken voor kindje met allergien Empty Re: Koken voor kindje met allergien

Bericht  Marin ma 16 jan 2012 - 4:15

Ik zal die tip van die melk eens overleggen met de moeder, Susan!
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Koken voor kindje met allergien Empty Re: Koken voor kindje met allergien

Bericht  May ma 16 jan 2012 - 4:20

Er bestaat ook lactosevrije melk, verkopen ze sowieso bij de ah, jumbo en lidl. Daar kun je roomsausjes e.d. mee maken.
Ik ben zelf lactose intollerant, maar ik kan heel gevarieerd eten. Maar goed ik vind het ook niet erg een paar keer per week gewoon aardappels, groente, vlees te eten.
May
May
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4093
Punten : 4169
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : Twente

Terug naar boven Ga naar beneden

Koken voor kindje met allergien Empty Re: Koken voor kindje met allergien

Bericht  Gast ma 16 jan 2012 - 9:43

Maar ik gebruik echt amper melkproducten bij het avondeten. Ik ben sowieso niet van de sausjes en de gezinnen ook niet. Vandaag ovenschotel met gestampte aardappels, gehakt en spruitjes. Prima maaltijd. Morgen spaghetti. Taco's zijn ook een favotiet en couscous met honging en rozijnen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Koken voor kindje met allergien Empty Re: Koken voor kindje met allergien

Bericht  loesje ma 16 jan 2012 - 21:26

Ik heb een allergies kindje (koemelk,ei en soja mag hij niet) maar hij vind juist de simpelste maaltijden het lekkerst zoals hutspot, pasta en erwtjes en gebakken aardappeltjes.
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

Koken voor kindje met allergien Empty Re: Koken voor kindje met allergien

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum