Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

bijwerkingen inentingen

+4
Fiwen
meisjesmama
PapillonRose
Teddyaapje
8 plaatsers

Ga naar beneden

bijwerkingen inentingen Empty bijwerkingen inentingen

Bericht  Teddyaapje wo 5 jan 2011 - 6:31

Hoi,

Ons mannetje heeft vanmiddag om 13.30u zijn 1e 2 inentingen gehad. Toen de prikjes gezet werden huilde hij wel een beetje maar ik vond het reuze meevallen (had verhalen gehoord over krijsende baby's ed) hij was ook vrijwel direct na de prikjes stil. Ik helemaal happy dat ie er niet zoveel last van had...op de terugweg is hij in de auto in slaap gevallen en ik heb hem vanuit de maxi cosi in de wieg gelegd. Hij heeft rustig liggen slapen en om 17u werd hij wakker. Ik heb zn luier verschoond en hij heeft 110cc gedronken (we hebben een fles bv gegeven zodat we in de gaten kunnen houden hoeveel hij drinkt) en hij is eigenlijk al de hele tijd aant huilen. Zn bovenbeentjes zijn ook behoorlijk opgezwollen...ik heb de bijwerkingen nagezocht op internet en het stond er idd tussen...

Heeft iemand tips wat we kunnen doen? Ik heb zijn temp niet gecheckt, hij voelt wel wat warm maar niet overdreven. En het kan natuurlijk ook komen doordat hij zich zo 'druk aant maken' is.

xx teddy
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bijwerkingen inentingen Empty Re: bijwerkingen inentingen

Bericht  Gast wo 5 jan 2011 - 6:32

B. moet morgen voor zijn eerste prikjes.. Benieuwd hoeveel last hij er van gaat krijgen..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

bijwerkingen inentingen Empty Re: bijwerkingen inentingen

Bericht  PapillonRose wo 5 jan 2011 - 6:40

Mijn dochtertje heeft 2 weken geleden haar eerste prikjes gehad. Ook huilen toen ze gezet werden, maar ze was ook vrij snel weer stil.

Hier heb ik qua gedrag niks gemerkt, ze deed net zoals anders. Wel vond ik haar 's avonds warm aanvoelen en heb haar toen getemperatuurd. Ze had iets verhoging (37,9).

Wat ik trouwens heb gedaan om de mogelijke bijwerkingen rond het inenten zo veel mogelijk te verlichten is vanaf 3 dagen voor tot en met 3 dagen na de inenting homeopatische druppeltjes voor de weerstand geven (tujababy van VSM). Om te voorkomen dat ze last zou krijgen van de prikplekjes heb ik er 'vallen en stotengel' van VSM opgesmeerd na het inenten. Dit is verkoelende gel die gebruikt wordt bij onder andere blauwe plekken, maar ook bij inenten. Misschien heb je hier iets aan (al is het maar voor een volgende keer)?

Ik heb dat preventief gedaan en hier geen last gehad van roodheid of zwelling op de beentjes (weet natuurlijk niet zeker of dat vanwege die gel is).
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

bijwerkingen inentingen Empty Re: bijwerkingen inentingen

Bericht  meisjesmama wo 5 jan 2011 - 6:45

Heb je hem ondertussen al getemperatuurd?
Je ik weet niet of er een avond apotheek bij jullie in de buurt is anders zou je daar heen kunnen rijden met de vraag of hij al zetpillen mag je hebt ze namelijk al met maar 60 miligram.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bijwerkingen inentingen Empty Re: bijwerkingen inentingen

Bericht  Fiwen wo 5 jan 2011 - 6:46

Juul had het ook, maar bij haar hadden ze verkeerd geprikt en een adertje geraakt waardoor ze eerst een flinke rode en daarna flinke blauwe plek kreeg. Wat ons geadviseerd werd was om te koelen, dus met een koud nat washandje erop en dat hielp wel, de blauwe plek is er wel gekomen maar de zwelling was binnen een uurtje weg.

Ik ben trouwens ook heel erg laagdrempelig met paracetamol geven, dus als hij er veel last van heeft kun je misschien (vooral voor de nacht?) een paracetamol geven zodat hij in ieder geval even lekker kan slapen.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bijwerkingen inentingen Empty Re: bijwerkingen inentingen

Bericht  Nijntje wo 5 jan 2011 - 6:50

je mag hem een halve zetpil geven dus je moet m dan even door de midden breken. Mijn meisje had na de inenting geen koorts (37.5) maar wel last van de prik plek. Ik heb inderdaad ook voor de nacht een nog miinder dan een halev zetpil gegeven. Ik bedoel wij hebben ook wel eens pijn dat je een asperine neemt zonder dat je koorts hebt. Ik vind het ook niet nodig dat die kleine dan pijn heeft en zeker niet in de nacht.

Succes met het mannetje!
Nijntje
Nijntje
Prater
Prater

Aantal berichten : 512
Punten : 519
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Flevoland

Terug naar boven Ga naar beneden

bijwerkingen inentingen Empty Re: bijwerkingen inentingen

Bericht  Tania wo 5 jan 2011 - 6:51

Mijn zoontje heeft er elke keer veel last van gehad en krijgt sinds de laatste keer ook gewoon standaard pcm voordat hij prikjes krijgt. Ik zou inderdaad even een doosje pcm halen als je kindje er veel last van heeft. Hier helpt het altijd erg goed.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bijwerkingen inentingen Empty Re: bijwerkingen inentingen

Bericht  Tania wo 5 jan 2011 - 6:51

Nijntje schreef:je mag hem een halve zetpil geven dus je moet m dan even door de midden breken. Mijn meisje had na de inenting geen koorts (37.5) maar wel last van de prik plek. Ik heb inderdaad ook voor de nacht een nog miinder dan een halev zetpil gegeven. Ik bedoel wij hebben ook wel eens pijn dat je een asperine neemt zonder dat je koorts hebt. Ik vind het ook niet nodig dat die kleine dan pijn heeft en zeker niet in de nacht.

Succes met het mannetje!

Kindjes onder de drie maanden mogen zetpilen van 60mg. Dus als je die hebt hoef je ze niet door te breken.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bijwerkingen inentingen Empty Re: bijwerkingen inentingen

Bericht  Gast wo 5 jan 2011 - 6:51

Y. moet iedere keer ook zoveel huilen na de inentingen, ze heeft er ook koorts van gehad iedere keer. Onder de drie maanden moet je speciale paracetamol hebben. Ik heb het trouwens even aan mijn moeder na gevraagd (apothekersassistente) en je mag ook een halve paracetamol geven. Die kun je in de lengte doormidden snijden en dan de helft geven zeg maar.
Wij hebben haar de 3e keer een paracetamol gegeven, die heeft alleen tegen de koorts geholpen, ze heeft ook die keer heel veel gehuild.
Bij Y. was het de volgende ochtend trouwens weer helemaal goed.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

bijwerkingen inentingen Empty Re: bijwerkingen inentingen

Bericht  PapillonRose wo 5 jan 2011 - 6:55

Voor het huilen bij de inentingen heb ik trouwens van een kennis een goede tip gehad, heb het zelf alleen nog niet uit kunnen proberen dus ik heb geen idee of het ook echt werkt..

Als de inenting gegeven wordt kun je volgens haar het beste een flesje voeding meenemen en dat geven vlak voordat er geprikt wordt. Op het moment van prikken even de flesspeen uit de mond (om verslikking van de schrik te voorkomen), en erna gauw er weer in stoppen. Schijnt te kunnen helpen tegen krijsaanvallen.. Ik ga het bij de volgende inentingen uitproberen! Mijn meisje was dan redelijk snel weer stil, maar als ik het extra kan verzachten zo dan doe ik dat.

En de paracetamol is idd ook een goed advies, zeiden ze ook al tegen mij op het cb voor het geval ze teveel pijn of te hoge koorts zou krijgen.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

bijwerkingen inentingen Empty Re: bijwerkingen inentingen

Bericht  meisjesmama wo 5 jan 2011 - 7:09

Ik weet niet hoe ze bij jullie inenten maar hier kan je niet daarvoor een fles geven omdat ze naar degene die prikt toe ligt op een tafel. Met de gedachten voor het kind dat de mama/papa het niet doet. Meestal had ik wel een fles klaar staan om daarna te troosten.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bijwerkingen inentingen Empty Re: bijwerkingen inentingen

Bericht  loesje wo 5 jan 2011 - 7:19

A.lex heeft afgelopen dinsdag zn tweede spuitje gehad hij moest die dag heeel veel huilen en vandaag slaapt hij juist veel.
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

bijwerkingen inentingen Empty Re: bijwerkingen inentingen

Bericht  PapillonRose wo 5 jan 2011 - 7:22

Hier lag ze de vorige keer ook op een tafel inderdaad, daar had ik niet eens meer aan gedacht! Vraag me dan wel af hoe ze dat bij die kennis dan deden, ik zal het haar eens vragen als ik haar spreek.

Zal in elk geval het flesje meenemen de volgende keer, kan ik het altijd nog daarna geven inderdaad.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

bijwerkingen inentingen Empty Re: bijwerkingen inentingen

Bericht  Gast wo 5 jan 2011 - 7:27

Dit herken ik wel van de eerste prikjes...op het moment zelf viel het mee en daarna ook nog, maar na het slapen was hij ontroostbaar en voelde ook warm aan.
Ik heb hem toen speciale paracetamol gegeven voor baby's en dat was voor ons voldoende. Misschien voor jullie ook een tip?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

bijwerkingen inentingen Empty Re: bijwerkingen inentingen

Bericht  Gast wo 5 jan 2011 - 7:38

Nijntje schreef:je mag hem een halve zetpil geven dus je moet m dan even door de midden breken. Mijn meisje had na de inenting geen koorts (37.5) maar wel last van de prik plek. Ik heb inderdaad ook voor de nacht een nog miinder dan een halev zetpil gegeven. Ik bedoel wij hebben ook wel eens pijn dat je een asperine neemt zonder dat je koorts hebt. Ik vind het ook niet nodig dat die kleine dan pijn heeft en zeker niet in de nacht.

Succes met het mannetje!


Dat kan je beter niet doen want je weet niet hoe de verhoudingen dan zijn.
Je kan beter gewoon bij de apotheek zetpillen van 60mg halen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

bijwerkingen inentingen Empty Re: bijwerkingen inentingen

Bericht  Gast wo 5 jan 2011 - 8:55

Ik kreeg eigenlijk altijd het advies om ze na die tijd een zetpil te geven van 60 mg. (of hoger als ze ouder zijn uiteraard) Deze zijn gewoon bij de drogist te verkrijgen. Dirx heeft ze in ieder geval.

Ze kregen hier bijv. rond 10.00 een prik, en als ik ze dan in bed legde rond 12.00 gaf ik een zetpil. Als ze dan weer wakker werden was er niks meer aan de hand. Hier gelukkig dus nooit probemen met de prikjes gehad. Evt kun je koelen met een koud washandje.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

bijwerkingen inentingen Empty Re: bijwerkingen inentingen

Bericht  Parisienne wo 5 jan 2011 - 9:51

Ik gaf eigenlijk ook toen ze na de prikjes naar bed ging een zetpil. Daarna was het vaak al meteen weer goed als ze wakker werd. N. heeft gisteren voor de derde keer haar inentingen gehad en is er nu voor de eerste keer beroerd van geworden. Ze heeft de afgelopen 24 uur heel veel gehuild, wat niks voor haar is. Ze drinkt erg weinig een ook had ze verhoging. Heb voor de nacht nog een zetpil gegeven en vandaag weer 1. Ze slaapt nu rustig, hoop dat ze morgen weer helemaal zichzelf is. De derde 'ronde' prikjes schijnen het gemeenst te zijn en schijnen ze de meeste last van te kunnen hebben. Als dat waar is klopt dat hier wel.

Nog een tip (wat ik altijd doe): de dag voordat je naar het CB gaat knip je een maandverbandje (wel een dikke, heb ik nog over van mijn kraamtijd) doormidden. Deze maak je nat en leg je in de vriezer. De dag erna doe je ze in een hydrofiel washandje en neem je deze mee naar het CB. Ik deed dit vaak in een isolerende flessentas van Difrax, zo blijven ze heel koud. Net voor het aankleden van N. deed ik dit een paar minuten tegen haar beentjes aanhouden, allebei tegelijk, om zo even goed te koelen. Werkte hier altijd perfect.. geen rode plekken o.i.d.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bijwerkingen inentingen Empty Re: bijwerkingen inentingen

Bericht  meisjesmama wo 5 jan 2011 - 9:59

Ik heb even op deze site (www.rivm.nl/rvp/) keken daar staan nog wel wat tips:

Wat moet u doen in geval van bijwerkingen?
Als uw kind na de vaccinatie last heeft van heftige of onverwachte verschijnselen doet u er goed aan contact op te nemen met de huisarts. Hetzelfde geldt voor het geval uw kind ernstig ziek is of als u zich zorgen maakt. Er kan namelijk iets aan de hand zijn waarvoor behandeling nodig is. Meldt u dat dan later ook bij degene die de vaccinaties heeft uitgevoerd.
Om klachten na vaccinatie te voorkomen, of om klachten en ernstige verschijnselen goed op te vangen, kunt u het best het volgende doen:

Masseer prikplekken meteen na de inenting net zo stevig als je een kind masseert of wrijft nadat het zich flink heeft gestoten. De entstof verspreidt zich dan sneller en dat verkleint de kans op roodheid, zwelling en pijn rond de prikplek. Bovendien leidt masseren het kind af, waardoor het misschien korter huilt.

Leg liever geen natte lappen of ijskompressen op de prikplek. Dat kan zelfs extra klachten veroorzaken.

Geef bij heftig huilen of duidelijke pijn die later op de prikdag optreedt, eventueel een paracetamol.

Gewicht/leeftijd Dosis Opmerkingen
3 kg (geboorte) 4 maal daags 2 ml 2 maal daags 1 zetpil 120 mg
6 kg (3 maanden) 4 maal daags 4 ml 3 maal daags 1 zetpil 120 mg
10 kg (12 maanden) 4 maal daags 6 ml 3 maal daags 1 zetpil 240 mg
15 kg (3 jaar) 4 maal daags 9 ml of
4 maal daags 1 tablet 240 mg
4 maal daags 1 zetpil 240 mg
20 kg (5 jaar) 4 maal daags 1,5 tablet 240 mg 3 maal daags 1 zetpil 500 mg
25 kg (7 jaar) 4 maal daags 1 tablet 500 mg 4 maal daags 1 zetpil 500 mg
30 kg (9 jaar) 5 maal daags 1 tablet 500 mg 4 maal daags 1 zetpil 500 mg
42,5 kg (12 jaar) 6 maal daags 1 tablet 500 mg 3 maal daags 1 zetpil 1000 mg

Bron: NHG-standaard

Trek bij koorts uw kind wat kleertjes uit en leg het alleen onder een lakentje. Zo kan de temperatuur op een natuurlijke manier dalen. Bij koorts is paracetamol meestal niet nodig. Soms helpt afsponzen of een koel badje.

Leg uw kind niet onder het dekbed bij uzelf in bed. Dat is veel te warm.

Schud uw kind nooit, bijvoorbeeld bij verslikking of ‘achter adem huilen’ waarbij soms even het ademhalen stopt. Schudden kan ernstige hersenschade geven. Als uw kind niet reageert, kunt u het aantikken op de wangen of knijpen onder de voetzool.

Houd uw kind, als het braakt, op de buik met het hoofd opzij. Zo voorkomt u dat voedsel in de longen terechtkomt.

Overleg met de huisarts als uw kind zieker is dan verwacht of als het vreemde verschijnselen vertoont.

Laat uw kind onderzoeken als u zich erg ongerust maakt. Dat hoeft niet thuis maar kan ook op de huisartsenpraktijk of -post. Een kind met koorts mag over straat.
Meld vreemde of heftige klachten die na de prik optreden altijd bij uw volgende bezoek aan het consultatiebureau. Het bureau kan dat dan voor registratie en nader onderzoek doorgeven aan het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Ook als u geen verdere bezoeken bij het consultatiebureau of bij de GGD heeft gepland moet u de klacht melden.


meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bijwerkingen inentingen Empty Re: bijwerkingen inentingen

Bericht  Teddyaapje do 6 jan 2011 - 1:38

Storm schreef:Dit herken ik wel van de eerste prikjes...op het moment zelf viel het mee en daarna ook nog, maar na het slapen was hij ontroostbaar en voelde ook warm aan.
Ik heb hem toen speciale paracetamol gegeven voor baby's en dat was voor ons voldoende. Misschien voor jullie ook een tip?

Dit was bij ons ook precies het geval. Ik heb T gisteravond getempt en hij zat op 38,3. Mijn vriend wilde hem een halve zetpil geven maar die kreeg hij er niet in, T duwde hem steeds terug. Net voordat ik het wilde proberen kwam me er toch diaree uit (Gelukkig bleef het allemaal netjes op het aankleedkussen Very Happy)! Daarna heb ik hem de zetpil gegeven en aan de borst gelegd. Hij dronk gelukkig goed en het leek opeens veel beter met hem te gaan! We hadden ook nog visite en mijn vriend had ze eigenlijk al naar huis gestuurd maar dat bleek toch niet nodig te zijn. Het leek wel of T opeens nergens meer last van had (al voelde hij wel nog wat warmer en had hij nog dikke beentjes). Zijn temp was een paar uur later gezakt naar 37,7 en vanmorgen was het weer 37. Nu heeft hij ook nergens meer last van gelukkig.

Bedankt voor jullie tips, is handig voor de volgende keer! En ik zal het ook even aangeven bij het cb, ik had vroeger namelijk zelf erg veel last van de inentingen en kreeg zo'n hoge koorts dat ik er stuiptrekkingen van kreeg. Vandaar dat ik ook wel een beetje bezorgd was gistere...

xx teddy
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

bijwerkingen inentingen Empty Re: bijwerkingen inentingen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum